همکار ناسازگار | تعامل درست با همکار ناسازگار

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

همکار ناسازگار یکی از چالش هایی است که افراد در محل کار خود تجربه می‌کنند. در محیط کار افراد باید به صورت حرفه ای برخورد کرده و رفتاری محترمانه داشته باشند. اما برخی از افراد به دلیل تجربه کم یا مشکلات رفتاری قادر به رعایت قوانین نیستند و شرایط را پیچیده می‌کنند. افراد باید در محل کار با همکاران خود در ارتباط باشند و به یکدیگر احترام بگذارند. اما ارتباط گرفتن با همکار ناسازگار بسیار دشوار خواهد بود و آرامش روانی را نیز از بین می‌برد. برای برخورد و همچنین شناسایی همکار ناسازگار و دوری از او باید راه های مختلفی را امتحان کنید. برای دریافت مشاوره شغلی کلیک کنید.

تعامل با همکار ناسازگار

با توجه به زمانی در محل کار خود می‌گذرانیم؛ همکاران ما تبدیل به خانواده دوم ما و محل کار، خانه دیگر ما می‌شود. اما با حضور همکار ناسازگاز نه تنها زودتر از موعد دچار فرسودگی شغلی می‌شوند؛ بلکه دیگر علاقه ای به حضور در محل کار، نداریم. این موضوع تمرکز افراد را کاهش داده و مشکلات زیادی را به همراه خواهد داشت. هر شغلی مشکلات خود را خواهد داشت و افراد سمی در هر شغلی وجود دارند. برای اطلاع از نحوه برخورد با همکار کلیک کنید.

رفتارهای همکار ناسازگار

رفتار همکار ناسازگار

برای برخورد صحیح و موثر با همکار ناسازگار ابتدا باید آنها را شناسایی کنیم. فردی که توانایی تطبیق خود را با شرایط و قوانین محل کار را ندارد؛ در بیرون محیط کار نیز رفتار درستی نخواهد داشت. بهتر است در ابتدا کمی به او زمان دهید تا از تداوم این رفتارها مطمئن شده و در قدم بعدی برای رفع آنها تلاش کنید. برخی از رفتارهای همکار ناسازگار شامل موارد زیر می‌شود. برای اطلاع از مشکلات محل کار کلیک کنید.

?عدم همکاری با جمع

همکار ناسازگار هیچ وقت با تصمیمات جمعی همراه نمی‌شود. در محیط کار افراد باید با یکدیگر در هر زمینه ای، همکاری داشته و فردگرا نباشند. مخصوصا در مورد مسئولیت های کارهای گروهی، تقسیم وظایف و مشارکت همه افراد، بسیار مهم است. اگر فردی بخواهد به تنهایی پیش برود و به نظرات بقیه اهمیت ندهد؛ موفق نخواهد شد. اینگونه افراد معمولا از حضور در جمع امتناع می‌کنند و کارهای فردی را ترجیح می‌دهند.

?عدم پیروی از قوانین

طبیعی است که همکار ناسازگار، از قوانین سازمان پیروی نکندو آنها را جدی نگیرد. افراد در محل کار باید به قوانین و مقررات پایبند باشند و آنها را رعایت کنند. اما همیشه افرادی هستند که قانون شکنی کرده و رفتارهای ناهنجار دارند. معمولا سابقه کاری آنها کم استو درک درستی از نحوه رفتار صحیح در محیط کار را ندارند. حتی برقراری رابطه با دیگران نیز قوانینی دارد که باید آنها را جدی گرفت.

?ویژگی های اخلاقی نامناسب

قطعا یک همکار ناسازگار از صفات اخلاقی نامناسبی نیز برخوردار است. او مدام در حال غر زدن به دیگران است. رفتارهای خصمانه و پرخاشگرانه دارد. انتقاد ناپذیر است و نمی‌توان به راحتی با او گفت و گو کرد. او صبور نیست و به مرز ها احترام نمی‌گذارد. احتمالا مسئولیت پذیر نخواهد بود و وظایف خود را به درستی انجام نمی‌دهد. غرور و خودخواهی نیز از صفات دیگر همکارناسازگار هستند.

برای عضویت در کانال تلگرامی ذهن نو کلیک نمایید.

نحوه برخورد درست با همکار ناسازگار

نحوه برخورد با همکار ناسازگار

اگر بعد از مدتی این رفتارها تداوم پیدا کرد و در روند کار مشکلات ایجاد کرد باید به برخورد با همکار ناسازگار بپردازید. نحوه برخورد با او نیز بسیار مهم است. چراکه احتمالا بعد از گوشزد کردن نکاتی به او شاهد رفتارهای خوبی نخواهیم بود. روش های برخورد با چنین همکاری، شامل موارد زیر می‌شود. برای اطلاع از نحوه رفتار صحیح در محیط کار کلیک کنید.

✅مشورت با مدیر و دیگر همکاران

در ابتدا با همکاران دیگر نیز صحبت کرده و از برداشت خود از رفتارهای همکار ناسازگار اطمینان حاصل کنید. شاید این رفتارها فقط محدود به افراد و شرایط خاصی می‌شود. از طرفی دیگر برای پیدا کردن روش مناسب برخورد با او، با مدیر سازمان صحبت کرده و از او نیز کمک بگیرید. در واقع بهترین روش برخورد با چنین افرادی، توسط مدیر و کارفرما است. در ابتدا به صورت صمیمانه با او صحبت کرده و در صورت عدم اثربخشی با مدیر در این مورد صحبت کنید.

✅واکنش ها را شخصی سازی نکنید

واکنش های همکار ناسازگار خود را به خود نسبت ندهید. او قطعا با دیگر افراد نیز به همین شکل برخورد خواهد کرد. با تفکر انحصاری و ربط دادن همه چیز به خودتان، اوضاع را پیچیده تر خواهید کرد. اگر او را زیر نظر داشته باشید متوجه خواهید شد که به طور کلی رفتار او همین است. رفتار یک فرد به معنای حمله مستقیم به شما نیست؛ بلکه واکنشی در مقابل موقعیت است. برای اطلاع از روش های کاهش استرس شغلی در سازمان و محیط کار کلیک کنید.

✅استفاده از زبان بدن

اگر گفت و گو با او یا روش های دیگر بی اثر بودند؛ با زبان بدن به او نشان دهید که از همکاری با او احساس لذت نمی‌کنید. اما با اینکار شاید او از نقطه ضعف شما استفاده کرده و رفتارها را شدت بخشد. اما با خنثی کردن زبان بدن خود به شکلی که در مقابل او هیچ واکنش خاصی نشان دهید؛ او را به آرامش ترغیب خواهد کرد. در واقع اینکه فرد متوجه شود شما هیچ برنامه ای یا حتی احساسات خاصی نسبت او ندارید؛ او را از نیز بی دفاع خواهد کرد. به طور کلی تماس چشمی با او برقرار کرده و از گرفتن حالت های دفاعی یا اجتنابی خودداری کنید.

✅ایجاد مرز و فاصله با همکار ناسازگار

همیشه نباید شرایط را تحمل کرد و در کنار همکار ناسازگار ماند. بلکه گاهی نیاز به فضای کافی دارید تا بتوانید راحت تر فکر یا حتی کار کنید. حضور چنین فردی در محل کار، بازدهی را نیز کاهش خواهد داد. به همین دلیل سعی کنید بین خود با او مرز و فاصله لازم را ایجاد کنید. برخی از همکاران با رفتارهای سازگار وارد حریم خصوصی ما می‌شوند و حتی بیرون از محل کار نیز برای ما ایجاد دردسر می‌کنند.

✅بر نقاط اشتراک تمرکز کنید

فراموش نکنید که در محل کار، مهم ترین نقطه اشتراک افراد، اهداف سازمان است. اما برای ایجاد انگیزه و برقراری ارتباط با همکار ناسازگار، به علایق یا نظرات مشترک تکیه کنید. به هرحال باید او را پذیرفته و حتی در مواردی از او کمک بگیرید. برای اینکه اوضاع را کنترل کنید؛ از نقاط مشترک صحبت کنید. قطعا تفاوت های زیادی بین شما و او وجود دارد؛ اما همیشه افراد دارای تشابهاتی نیز هستند.

سخن پایانی

طبیعی است که از کارکردن با یک همکار ناسازگار لذت نبریم. اما به هرحال همکاران ما انتخاب ما نیستند و ما موظفیم کار خود را به درستی انجام داده و از ایجاد حواشی جلوگیری کنیم. در این مورد صبور باشید و از یک روانشناس نیز کمک بگیرید. از تاثیرات همکار ناسازگار بر افراد مختلف در محل کار غافل نشوید. راه های مختلفی را امتحان کرده و از دیگر همکاران و مدیر خود نیز کمک بگیرید. اما نیازی نیست مدام گزارش کارهای او را به بقیه افراد بدهید یا او را زیر نظر داشته باشید. شرایط در محیط کار به عوامل مختلفی بستگی دارند که باید به آنها پرداخته شود.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه همکار ناسازگار می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360  و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 
 
 

سوالات متداول

با همکار ناسازگار و بد چه کنیم؟

برای برخورد باهمکار ناسازگار یا بد، راه های مختلفی وجود دارند؛ برخی از آنها شامل ایجاد مرز و فاصله با آنها، تمرکز بر نقاط مشترک، مشورت با مدیر و دیگر همکاران، استفاده از زبان بدن و دوری از شخصی سازی رفتارها است.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره