برخورد با همکار

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

نحوه برخورد با همکار یکی از تعیین کننده‌ترین عوامل در رشد و بهبود وضعیت مالی شماست. کمک و همراهی همکاران و یا برعکس اجتناب و دوری آن‌ها از شما و یا در موارد شدیدتر بدگویی آن‌ها از شما شرایط مختلفی هستند که به رفتارتان با سایر همکاران ارتباط دارد. هر چقدر هم که توانایی و مهارت بالایی داشته باشید، حضور حداقل یک فرد دلسوز در محیط کار برای شما ضروری است. پس در ادامه به توصیه های ما توجه کرده و اگر به دنبال راهی برای تغییر وضعیت خود هستید، حتما از مشاوره شغلی استفاده نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه رفتار و برخورد با همکار می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی شغلی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ها ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

برخورد با همکار

نحوه برخورد با همکار از همان روز اول باید کنترل شده و با فکر صورت بگیرد. شاید در محیط‌های آموزشی تجربه دوستی‌های زیادی داشته باشید، اما باید بدانید که محل کار تفاوت زیادی با سایر محیط‌هایی که تا به حال حضور داشته‌اید دارد. برای مثال رقابت در محل کار جدی‌تر بوده و افراد توجه کمتری به روابط و دوستی‌ها می‌کنند. بنابراین باید به جوانب مختلف رفتار خود توجه کرده و حد و مرزهایی را رعایت کنید.

برای عضویت در کانال تلگرامی ذهن نو کلیک نمایید.

چرا نحوه برخورد با همکار اهمیت دارد؟

امروزه محیط کاری جامعه‌ای کوچک با برخی خرده فرهنگ‌های خاص به شمار می‌رود؛ پس روابط با همکاران بر جنبه‌های مختلف زندگی شما تاثیر می‌گذارد. برخی از این حوزه‌ها را در ادامه شرح داده‌ایم. برای عملکرد مناسب در هر کدام از این حوزه، باید بدانید که نحوه برخورد صحیح با همکار در محیط کار چگونه باید باشد.

ارتقای شغلی

یکی از مهم‌ترین فاکتورها برای هر کارفرمایی نحوه برخورد شما در محیط کار است. کسی که نتواند با همکاران رفتار مناسبی داشته باشد، مسلما در انتقال داده‌ها و یا انجام تکالیف دچار مشکل می‌شود. پس نمی‌تواند بازدهی درستی در جهت ارتقای شغلی داشته باشد.

پیشنهاد می‌شود مقاله استعدادیابی شغلی را بخوانید.

برخورد با همکار | روابط نزدیک و صمیمی

افراد مجموعه، به‌خصوص یک گروه یا بخش کاری همه‌روزه یکدیگر را می‌بینند؛ بنابراین، احتمال اینکه بین آن‌ها روابط دوستانه نیز پدید آید، بسیار زیاد است. درنتیجه می‌توان همکاری بین دو فرد را علاوه بر رابطه کاری، در روابط دوستانه آن‌ها و صمیمیت بین‌شان نیز مشاهده کرد. رفتار صحیح شما فرصتی برای بزرگ کردن اجتماع‌تان و دوستی های جدید است. پیشنهاد می‌شود حتما درباره چارچوب های صمیمی شدن با همکار بخوانید.

فرسودگی شغلی

هنگامی‌که در محیطی با جو دوستانه و آرام مشغول به کار هستیم، باوجود فشار روانی و سختی کار بازهم می‌توانیم هرروز هنگام صبح با اشتیاق به سرکار برویم. یکی از دلایل این موضوع، داشتن همکارانی خوب و تیم کاری همدل است. برای آشنایی با راه های جلوگیری از فرسودگی شغلی کلیک کنید.

اصول برخورد با همکار در محیط کار

رعایت پوشش متناسب با محیط شغلی

هر محیطی نیازمند پوشش مناسب خاص خود است. برای مثال، نوع پوشش کارمندان یک مهدکودک با نحوه لباس پوشیدن کارمندان یک شرکت تجاری تفاوت بسیار زیادی دارد. رعایت این نکته علاوه بر این‌که باعث می‌شود پرستیژ کاری بالاتری را تجربه کنید، در نحوه ارتباط شما با تیم و همکاران خود نیز تأثیر بسیار عمیقی دارد.

سرک نکشیدن به حریم شخصی دیگران

لازمه داشتن تعامل در هر محیطی، به‌ویژه محیط‌های کاری، رعایت حریم شخصی اطرافیان است. نباید به‌واسطه داشتن روابط صمیمی با همکاران به خودمان این حق را بدهیم که در زندگی و مسائل خصوصی آن‌ها دخالت کنیم. عده‌ای تایم کاری را زمانی برای دوری از مشکلات شخصی می‌داند؛ درصورتی‌که دخالت همکاران در این‌طور مسائل، باعث تحمل فشار روانی بالایی برای آنان می‌گردد.

حتما درباره اصول دوستی با همکار بخوانید.

در برخورد با همکار رفتارهای خاله‌زنکی ممنوع!

در حین فعالیت‌های مربوط به شغل، رفتارهای نامناسب و خاله‌زنکی ممنوع است. برای مثال، درست کردن شایعه برای همکاران یا افراد بالادستی خود امری بسیار غیرحرفه‌ای است.

باید به خاطر داشته باشید که محیط شغلی، مکانی برای شکوفا کردن توانمندی‌های افراد و نیز کسب درآمد است. در این حالت روی آوردن به مسائلی که حریم مقدس کاری را خدشه‌دار می‌کند، عملی ناخوشایند به حساب می‌آید. به‌علاوه این‌طور رفتارها، شما را در نزد همکارانتان، فردی غیرقابل‌اعتماد و بدون تعهد کاری جلوه می‌دهد.

برای آشنایی بیشتر با نحوه برخورد با همکار ناسازگار کلیک کنید.

پیشنهاد‌هایی برای بهبود رابطه و سازش با همکار

نکاتی که بالاتر ذکرشده، برخی از اصول لازم برای ارتباط مناسب با محیط شغلی و کارمندان است. درنتیجه رعایت آن‌ها از بروز بسیاری از مشکلات کاری جلوگیری می‌کند. بااین‌حال هنوز هم احتمال دارد که در برخورد با بعضی از همکاران با چالش‌هایی روبه‌رو شویم. برای سازش با این شرایط توصیه‌هایی در ادامه آورده‌ایم. اگر از شغل خود راضی نیستید و از این رو به فکر بهبود رابطه با همکاران تان نیستید، حتما برای انتخاب شغل مناسب کلیک کنید.

افزایش مهارت گفتگوی فعال

ازآنجاکه شخص می‌تواند عقیده‌های مخصوص به خود را داشته باشد، مواجهه با نظرات متفاوت و حتی متضاد در بین همکاران پدیده‌ای حتمی خواهد بود. در این حالت، فراگرفتن مهارت گفتگو کم‌هزینه‌ترین روش برای حل این دسته از تعارضات است. لازم است در بستر یک بحث سالم و کاملاً واضح ایده‌های دو طرف بیان شود و در ادامه آنچه بیشتر مناسب موقعیت و شرایط به نظر می‌رسد، انتخاب شود. باید دقت کرد که در این‌گونه گفتگوها، نباید به شخصیت یا باورهای افراد توهین گشته یا مورد تمسخر گرفته شود.

برای کنترل زمان در ارتباط با همکار پرحرف کلیک کنید.

افزایش تحمل و صبر در برخورد با الگوهای رفتاری مخرب

هر شخصی با توجه به تجاربی که از کودکی تابه‌حال پشت سر گذاشته، سبک‌های رفتاری را برای محافظت از خودش انتخاب کرده است؛ بنابراین طبیعی است که بعضی از این رفتارها در موقعیت‌ها یا زمان‌های خاص، کارایی و مفید بودن خود را از دست بدهند. در برخورد با این قبیل برخوردها مهم‌ترین نکته آن است که سریع خود را نبازید. رفتارهایی مثل قلدری، توهین، بزه‌کاری، زورگویی و… از این دسته هستند.

لازم است در برخورد با این عده از افراد به تعیین حدومرزهای دقیق‌تر و محکم‌تری در حوزه کاری و ارتباطی بپردازیم.

جلوگیری از ایجاد سوءتفاهم

برای آنکه دیگران از صحبت‌ها و درخواست‌های شما سوءبرداشت نکنند، لازم است نظرات خود را کاملاً شفاف و واضح بیان کنید. برای مثال عده زیادی به‌جای آنکه مستقیماً درخواست افزایش حقوق اضافه‌کاری کنند، خواسته خود را با کنایه و غیرمستقیم بیان می‌کنند. این موضوع علاوه بر این‌که کمکی در رسیدن به هدف‌شان نمی‌کند، بلکه باعث ایجاد سوءتفاهمات و حتی ناراحتی‌هایی بین همکاران نیز می‌شود.

برای آشنایی با نحوه صحیح شوخی با همکار کلیک کنید.

سایر نکات در حوزه داشتن رفتار مناسب با همکار

  • شنونده فعال بودن در بحث‌ها
  • متعهد بودن به روابط اجتماعی درون تیم کاری خود
  • جایگزین نکردن کار به‌جای حل مشکلات زندگی
  • استفاده از راهنمایی‌های مشاور و روانشناس در صورت شدید بودن مشکلات
  • افزایش انعطاف‌پذیری در برابر عقاید مخالف با خود

برای دریافت مشاوره در زمینه رفتار و برخورد با همکار می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی شغلی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ها ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو
دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره