تاثیر موسیقی بر مغز

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

تاثیر موسیقی بر مغز چنان شگفت انگیز است که متخصصین معتقدند اثر آن بر روی مغز مانند اثر ورزش برای بدن است. موسیقی درمانی یکی از روش های موثر در درمان بسیاری از بیماری هاست. این روش‌ها از کودکی، ذهن را تقویت و آن را برای فعایت های پیچیده تری آماده می‌سازد. البته این‌ها از مزایای موسیقی های آرام بخش و یا پرمحتوا هستند. قطعا موسیقی های بی کیفیت و یا کم ارزش از نظر هنری چنین تاثیری روی مغز ندارند. در ادامه درباره تاثیرات موسیقی بر مغز و موارد استفاده از آن را شرح داده‌ایم. اگر به دنبال تاثیرات موسیقی هستید، حتما برای دریافت مشاوره فردی کلیک کنید.

تاثیر موسیقی بر مغز

بدون شک یکی از موثر ترین روش ها برای تغییر خلق و خو یا کاعش اضطراب و فشار، موسیقی است. مغز ما با تحلیل موسیقی به شکل های مختلف سبب یادآوری مفاهیم گوناگونی برای ما می‌شود. موسیقی نیز مانند روش های دیگر درمانی قطعا مزایا و معایبی دارد. خود موسیقی نیز انواع مختلفی دارد که علاقه به آنها، به سلیقه افراد بستگی دارد.

برای آشنایی با عملکرد نیمکره های مغز کلیک کنید.

چگونگی تاثیر موسیقی بر مغز

هر موسیقی برای ما یادآور خاطرات خوب یا بد گذشته است. موسیقی ما را به جهان دیگری وصل می‌کند و توانایی ذهنی ما را بالا می‌برد. موسیقی چنان سیال و روان است که از کودکان تا بزرگسالان یا افرادی که توانایی ذهنی بالایی ندارند؛ آن را درک می‌کنند. به طور کلی صدا گیرنده های مکانیکی داخل گوش را تحریک می‌کند و با تبدیل آن به امواج الکتریکی برای مغز قابل پردازش می‌شود. هنوز به درستی مشخص نیست که ما به دلیل ویژگی های فطری خود به نوعی از موسیقی علاقه مند می‌شویم یا موسیقی ها سلیقه ما را عوض می‌کنند! به هر حال این یک رابطه دوسویه است. در ادامه تاثیر موسیقی بر مغز را در سطوح مختلف شرح داده‌ایم.

برای عضویت در صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو کلیک نمایید.

✔️تقویت هوش کلامی

اولین تاثیر موسیقی بر مغز را باید در موسیقی های با کلام جست. این نوع موسیقی ها دامنه لغات ما را گسترده تر می‌کنند. و با چگونگی تلفظ و آوانگاری کلمات آشنا می‌شویم. تاثیر موسیقی بر مغز فقط به شنیدن آن محدود نمی‌شود بلکه نواختن آلات موسیقی نیز خود، راهی برای بالابردن قدرت بصری است. برای تقویت هوش موسیقیایی کودک کلیک کنید.

✔️بالابردن خلاقیت

گوش کردن به موسیقی برای ما یادآور مسائلی است که شاید از یاد برده باشیم یا هیچ وقت به آنها فکر نکرده باشیم. گوش کردن به موسیقی در حین کار کردن یا درس خواندن، بهره وری ما را بالا می‌برد و باعث ظهور اندیشه های تازه می‌شود، اما نه هر موسیقی. شما می توانید از تاثیر موسیقی بر مغز برای رشد کارکردهای روانی فرزند خود بهره ببرید. در این خصوص برای انجام استعداد یابی موسیقیایی در هر سنی کلیک کنید.

✔️افزایش شادی و نشاط

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که در هنگام ناراحتی با گوش کردن به موزیک ریتمیک و موزون، شاد می‌شوید و مشکلات خود را فراموش می‌کنید. موسیقی با افزایش ترشح هورمون های شادی آور به مدیریت خلق و خو کمک می‌کند.

✔️روش آموزشی

یادگیری به کمک موسیقی یکی از روش های دیرینه و موثر آموزشی است. ما با گوش کردن به موسیقی با مفاهیم تازه ای روبرو می‌شویم. همچنین گنجاندن موضوعات مختلف در غالب متن یک موسیقی روش دیگری است که بسیاری از آن بهره می‌گیرند.

✔️موسیقی و لاغری

تاثیر موسیقی روی سبک زندگی فرد به قدری است که غذا خوردن آنان را هم تحت الشعاع قرار می‌دهد. طبق تحقیقات اشتهای افراد در رستوران هایی که موزیک ملایم و نور کم دارند؛ کمتر می‌شود. پس اگر در حال تلاش برای کاهش وزن هستید از این روش در خانه خود نیز استفاده کنید. موسیقی بر کیفیت خواب و حافظه نیز موثر است.

معایب تاثیر موسیقی بر مغز

زیاده روی در گوش کردن به موسیقی نیز، معایبی دارد. گوش کردن به موسیقی عادات رفتاری شما را تغییر می‌دهد به شکلی که در هر شرایطی خود را ملزم به گوش کرن موسیقی می‌کنید و دیگر بدون آن نمی‌توانید به درستی فکر کنید.

❌اعتیاد صوتی

اعتیاد به گوش کردن موسیقی، یکی از معضلاتی است که امروزه جوانان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. این اعتیاد مغز را شرطی می‌کند. یعنی افراد در هر شرایطی و هر مکانی تمایل به گوش کردن به موسیقی دارند. این نوع اعتیاد یکی از تاثیرات موسیقی بر مغز است و بر سلامت گوش نیز تاثیر دارد. ضخیم شدن پرده گوش و یا پاره شدن آن در اثر صدای بلند موسیقی از عوارض اعتیاد صوتی است.

❌حواس پرتی

گاهی موسیقی حواس ما را از کاری که مشغول آن هستیم؛ پرت می‌کند. به یاد آوردن خاطراتی که با موسیقی داشته ایم یا کنجکاو شدن در مورد موسیقی که برای اولین بار گوش می‌دهیم؛ باعث عدم تمرکز ما می‌شود.

❌افزایش استرس

موزیک های ریتمیک و یا سبک هایی مثل راک، می‌توانند ضربان قلب را بالا برده و در ما ایجاد استرس کنند. مخصوصا اگر به شنیدن چنین موسیقی هایی عادت نداشته باشیم؛ شرایط برایمان سخت تر خواهد شد.

تاثیر موسیقی در سلامت روان

موسیقی های مختلف درهای جدیدی را به روی ما باز و ما را با چیزهای جدیدی در زندگی آشنا می‌کنند. گوش کردن به موسیقی احساسات ما را تحت تاثیر قرار می‌دهد و علائق ما را تغییر می‌دهد. این تاثیر در کودکان و نوجوانانی که در سن رشد هستند بیشتر است. پس بهتر است در این سنین در انتخاب موسیقی دقت بیشتری داشته باشید. فرهنگ ها در انتخاب موسیقی بسیار با هم متفاوت هستند و روی سلیقه افراد نیز تاثیر می‌گذارند.

در درمان بسیاری از بیماری های روان مخصوصا در کودکان از موسیقی کمک می‌گیرند. بهبود علائم آلزایمر یا اختلالات عصبی رشدی کودکان با موسیقی امکان پذیر است. برای آشنایی بیشتر با انواع موسیقی برای کودک اوتیسم کلیک کنید. معمولا کسانی که ساعت زیادی را در مسیر می‌گذرانند با کمک گرفتن از موزیک یا فایل های صوتی این زمان را برای خود قابل تحمل‌تر می‌کنند. موسیقی بر کیفیت خواب و حافظه نیز موثر است.

سخن پایانی

تاثیر موسیقی در هر فردی متفاوت است. برداشت ما از آواهای مختلف به جهان بینی و ذائقه ما بستگی دارد. موسیقی علاوه بر جنبه سرگرم کنندگی بسیاری ار مفاهیم دیگر را هم انتقال میدهد. حتی هنرمندان با موسیقی اعتراض یا علاقه خود را نسبت به موضوعی نشان می‌دهند و توجه ها را به سمت خود جلب می‌کنند. تاثیر موسیقی بر مغز قابل انکار نیست پس پیشنهاد می‌شود در انتخاب موسیقی بیشتر حساسیت به خرج دهید. اگر نگران موسیقی گوش دادن های بیش از حد فرزندان خود هستید، می‌توانید در این باره با متخصصین روانشناسی صحبت کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه تاثیر موسیقی بر مغز می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

 

 

سوالات متداول

تاثیر مغز در سلامت روان چگونه است؟

قطعا موسیقی خوب در بهبود حافظه و بالا بردن خلاقیت ما تاثیر خواهد داشت. همچنین با یادآوری خاطرات خوب، خلق و خوی ما را مدیریت خواهد کرد.

تاثیرات منفی موسیقی چیست؟

اعتیاد صوتی، آسیب به پرده گوش، حواس پرتی و استرس از عوارض گوش کردن زیاد به موسیقی هستند.

تاثیر موسیقی راک بر مغز چگونه خواهد بود؟

این سبک از موسیقی به دلیل ریم تند و یا ادبیاتی که دارد احتمالا افراد را مضطرب می‌کند و به وجود آورنده افکار منفی است.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره