حس شوخ طبعی | 2 فایده مهم شوخ طبعی

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

حس شوخ طبعی به عنوان یکی از مفاهیم کاربردی در علم روانشناسی است. به طور کلی ریشه شوخ طبعی از Humere گرفته شده است که به معنای جاری کردن و رطوبت داشتن است. اندیشمندان و فلاسفه معتقد هستند که شوخ طبعی از خلط های چهار گانه بدن می‌باشد که علائم روانی و جسمی به همراه دارد. برای مثال اگر فردی ترشحات کبد که صفرای سیاه است، غالب فرد شود؛ او از نظر خلقی حساس، زودرنج، افسرده و کج خلق خواهد شد.

از نظر روانی حس شوخ طبعی با عزت نفس، خلاقیت، انعطاف پذیری، خلق مثبت و تفکر جانبی مرتبط می‌دانند. در این شرایط می‌توانیم اندکی سبک شویم؛ تنش های خود را کم کنیم و شادی را دریافت کنیم. به همین دلیل می‌توانیم به عنوان ابزار مراقبت از خود تعریف کنیم. این رفتار سیستم ایمنی را قوی می‌کند و انرژی زیادی را در فرد ایجاد می‌کند. در این مقاله حس شوخ‌طبعی را از تمامی جوانب بررسی کرده ایم.

برای دریافت مشاوره در زمینه شخصیت می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

حس شوخ طبعی چیست؟

حس شوخ طبعی چیست؟

به اعتقاد توماس هابز حس شوخ طبعی در درجه اول روشی برای ابراز خشم و غضب افراد است. و هدف از آن توهین و تحقیر فرد مقابل است. اما راهنمای تشخیص اختلالات روانی، شوخ طبعی را به عنوان مکانیسم دفاعی توسعه یافته تعریف کرده است. در DSM توضیح داده شده است که حس شوخ‌طبعی به افراد کمک می‌کند تا با تعارضات، استرس ها و اهمیت به جنبه های طنز افراد مقابله کنیم.

حس شوخ طبعی حالتی است که ما می‌توانیم شادی را احساس کنیم؛ تنش های خود را کم کنیم و اندکی سبک شویم. در واقع این حس را می‌توان به عنوان وسیله ای جهت مراقبت از خود در نظر گرفت. در این مقاله تمامی جوانب حس شوخ‌طبعی را توضیح داده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

اهمیت حس شوخ طبعی

روانشناسی مثبت جدیدا توجه زیادی به حس شوخ طبعی داده است. به این باور دارند که شوخ طبعی در سلامت روان، خوشبینی، ایمان و شجاعت موثر است. و همچنین نقش مهمی در روابط بین فردی دارد. در واقع باعث کاهش تنش، خود افشایی، تعاملات مثبت و … می‌شود. علاوه بر اینکه روابط بین فردی را تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ برای روابط درون فرد نیز مفید است. به طور کلی حس شوخ طبعی در سلامت روان و روابط اجتماعی موثر است. این افراد زندگی را ساده تر می‌گیرند و راحت تر از دیگران از سختی ها عبور می‌کنند.

برای آشنایی با راه های بروز و کنترل انواع احساسات کلیک کنید.

چرا عده ای از افراد ذاتا شوخ طبع هستند؟

به طور کل اجداد ما بر این باور بودند که خلق انسان ها را 4 مزاج تعیین می‌کند. این مزاج ها شامل صفرا، بلغم، سودا و دم می‌باشد. در نتیجه برخی از افراد عصبانی هستند؛ برخی خونسردند و عده ای نیز شوخ طبع شده اند. این حس به دلیل اینکه بتوان موقعیت های سخت را آسان کرد پدید آمده است.

انسان ها با کمک حس شوخ طبعی از استرس و فشار های روانی دور می‌شوند. سعی می‌کنند مسائل را ساده تر بگیرند و مسائل سخت را آسان کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه شوخی با همسر کلیک کنید.

فواید حس شوخ طبعی

افرادی که از حس شوخ طبعی بالایی برخوردار هستند؛ چند هیچ از مابقی جلو تر می‌باشند. و این موضوع به دلیل فوایدی است که حس شوخ طبعی با خود به همراه دارد. به طور کل شوخ طبعی دو فایده بزرگ به همراه دارد که عبارت است از.

✅ ترس افراد را از بین می‌برد.

✅ یادگیری را بهتر می‌کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مسخره کردن دیگران کلیک کنید.

ویژگی های افراد شوخ طبع

ویژگی های افراد شوخ طبع

حس شوخ طبعی در هر فردی که وجود داشته باشد؛ دارای برخی از ویژگی های مشخص است. این افراد از هر دو نیم کره مغز خود استفاده می‌کنند. و جنبه های عاطفی و منطقی مغز آنها فعال است. در این بخش مقاله نیز قصد داریم تا شما را با ویژگی های افراد شوخ طبع آشنا کنیم.

✒️ بسیار خلاق هستند

افراد شوخ طبع، بسیار خلاق هستند. آنها به شیوه ای ماهرانه تناقص ماجرا را کشف می‌کنند و به روش های جالب و خنده دار به دیگران تعریف می‌کنند. همیشه متفاوت از دیگران و از دیدگاه های دیگر مشکلات را حل می‌کند. این افراد علاوه بر اینکه از خلاقیت در شوخ طبعی استفاده می‌کنند، برای حل مسائل زندگی نیز می‌توانند از این خلاقیت استفاده کنند.

✒️ به راحتی دوست پیدا می‌کنند

از دیگر ویژگی های افراد با حس شوخ طبعی؛ یافتن دوست به راحتی آب خوردن است.این افراد به دلیل اینکه توانایی خنداندن دیگران را دارند؛ به راحتی می‌توانند دیگران را به خود جذب کنند و به سرعت ارتباط برقرار کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه امید درمانی کلیک کنید.

✒️ از هوش کلامی بالایی برخوردارند

یکی از ویژگی های حس شوخ طبعی، این است که فرد از هوش کلامی بالایی برخوردار است. این افراد تسلط قوی در انتخاب کلمات، بداهه گوی و لحن دارند. حافظه کلامی بالای دارند و در بازی با کلمات رقیب ندارند. آدم های شوخ طبع مفهوم ساده را چنان خوب بیان می‌کنند که اطرافیان دائم از نحوه حرف زدن او تقدیر می‌کنند. آنها علاوه بر اینکه از هوش کلامی بالا برخوردارند، از هوش زبانی بالایی نیز برخوردار هستند.

✒️ مثبت نگر هستند | حس شوخ طبعی

یکی از ویژگی های افراد با حس شوخ طبعی، مثبت نگری است. معمولا افرادی که از حس شوخ طبعی بالایی برخودار هستند، بدون مشکل نیستند. اما این افراد راحت تر از دیگران به حل مسائل می‌پردازند. زندگی را آنقدر که دیگران سخت می‌گیرند؛ سخت نمی‌گیرند. و با شوخی و خنده از سخت ترین مسائل زندگی نیز گذر می‌کنند. این ویژگی باعث شده است که فرد حساسیت و برداشت های منفی نداشته باشد.

کلام آخر

فراموش نکنید که حس شوخ طبعی با لودگی متفاوت است. افرادی که لودگی می‌کنند دائم در حال مسخره کردن دیگران هستند و اتفاقات بد را نیز به مسخره می‌گیرند. همیشه مرز باریکی بین این دو وجود دارد که از یکدیگر متمایز می‌کند. مهم است که حتما برای ازدواج و یا انتخاب دوست به این موضوع توجه کنید. در این زمینه حتما از روانشناس راهنمایی بگیرید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه شخصیت می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره