شوخی با همسر | عاقبت شوخی های نابجا با شوهر

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

شوخی با همسر از جمله مهارت‌های ارتباطی مهمی است که اگر بتوانید درست از آن استفاده کنید، یکی از معیارهای خوب برای جذابیت و تحکیم روابط خواهد بود. ولی نباید هرچیزی را با شوخی اشتباه گرفت. برای استفاده از شوخی، مهارت خاص، مکان و زمان مناسب نیاز است. شوخی اگر به جا و به موقع نباشد، نه تنها مفید واقع نمی‌شود بلکه به ضرر هر دو طرف تمام خواهد شد. این موضوع به خصوص در رابطه عاطفی زوجین و در زندگی مشترک از اهمیت بالایی برخوردار است. به خصوص وقتی که در جمع هستند و غیر از خودتان، دیگران نیز شاهد شوخی‌های شما هستند، باید مراقب بود تا از حد و مرزش نگذرد. در این مطلب به همین مساله می‌پردازیم، که در چه مواردی می‌توانید با همسر خود شوخی کنید و شوخی تا کجا صحیح است.

شوخی با همسر

اگر از دید مثبت به قضیه شوخی با همسر نگاه کنیم، می‌توان گفت که شوخی در تحکیم روابط زناشویی نقش مهمی دارد. خب طبیعی است که هیچ کس از آدم شوخ‌طبع و خوشرو بدش نمی‌آید. افراد شوخ بسیار منعطف و دوست‌داشتنی می‌باشند. زندگی و روابط زناشویی بدون شوخی و خنده، بی‌روح و کسل‌کننده خواهد بود. شوخی راهیست برای زوجین که با استفاده از آن می‌توانید رابطه صمیمی‌تری تجربه کنید.

وقتی شما تمام روز درگیر مشکلات و کار و گرفتاری بودید، خواه ناخواه استرس و اضطراب به سراغ‌تان می‌آید. در این مواقع نیاز اصلی زندگی شما، شوخ طبعی و خنده است تا خستگی‌های روز را فراموش کنید و به آرامش برسید. درست است که شوخ‌طبعی یک ویژگی جذاب برای همسران و مخصوصا مردان است. اما باید به خاطر داشت که با هر چیزی نمی‌توان شوخی کرد. شوخی نابجا می‌تواند به جای صمیمیت، دوری در رابطه را به دنبال آورد.

برای کسب اطلاع درباره نحوه خوشحال بودن با شریک زندگی کلیک کنید.

عوارض شوخی های بد با همسر

اگر شوخی از حد و مرزش بگذرد، طرف مقابل‌تان کم‌کم احساس ناامنی خواهد کرد. برخی به جای شوخی عملا به همسرشان متلک می‌اندازند. بعد از چنین رفتاری، شما باید انتظار هر برخوردی را از همسرتان داشته باشید.

  • نیش و کنایه زدن به اسم شوخی، روابط شما را کمرنگ‌تر خواهد کرد.
  • کینه ورزی و دلشکستگی همسرتان را به دنبال دارد.
  • غرورش خورد می شود و احساس حقارت می‌کند.
  • با شوخی نابجا عزت نفس همسرتان پایین می‌آید.
  • انگیزه اش برای ادامه زندگی کم می‌شود و با یادآوری مداوم شوخی‌های بد شما، نمی‌تواند خوش‌رفتاری کند.

در صورت بروز چنین مشکلاتی حتما برای دریافت مشاوره خانواده کلیک کنید.

آیا شوخی‌های فیزیکی در روابط زناشویی تاثیر منفی دارد؟

انجام شوخی‌های فیزیکی مانند قلقلک دادن، نیشگون گرفتن یا دنبال هم دویدن، اگر هر دو طرف موافق باشند و حالشان خوب باشد هیچ مانعی ندارد. ولی در شوخی‌های فیزیکی نیز همچون شوخی‌های زبانی باید کنترل شده رفتار کرد تا از حد و مرزش نگذرد؛ وگرنه پایان خوشی نخواهد داشت.

نکاتی مهم در شوخی با همسر

  • با هر موضوعی نباید شوخی کرد، برخی مسائل ریز در زندگی هستند که اگر از رعایت نشود، امکان تخریب روابط زناشویی وجود دارد. پس مراقب باشید که چه کلماتی را در شوخی بکار می‌برید.
  • هنگام شوخی با همسرتان توجه کنید که برداشت هر فردی از شوخی متفاوت است و شوخی که در نظر شما خنده‌دار است شاید برای او ناراحت‌کننده باشد. پس مراقب برداشت‌هایی که از شوخی‌تان می‌شود باشید. اغلب زنان معتقدند که نیمی از واقعیت‌ها را می‌توان با شوخی گفت و ذهنشان درگیر آن می‌شود، ولی مردان به ندرت با شوخی ناراحت می‌شوند زیرا اصلا آن را جدی نمی‌گیرند.
  • پس از بررسی شرایط، تصمیم بگیرید که آیا اکنون وقت خوبی برای شوخی هست یا نه؟ بعضی شوخی‌ها در خلوت خوب است و همسرتان اصلا از آن ناراحت نمی‌شود، ولی اگر همان شوخی در جمع انجام شود، ممکن است باعث ناراحتی‌اش شود به‌ویژه اگر کس دیگری آن را تکرار کند.

برای آشنایی با راه های افزایش صمیمیت با همسر کلیک کنید.

شوخی های نابجا با همسر که باید به سرعت ترک شوند

شوخ‌طبعی در بسیاری از انسان‌ها ذاتی است و آن‌ها علاقه زیادی به شوخی با دیگران دارند، این افراد بعد از ازدواج نیز دوست دارند بیشترین شوخی‌ها را با همسر خود انجام دهند. ولی باید بگوییم که بعضی از شوخی‌ها به شدت منع شده‌اند و شما حتی با همسر خود هم نباید در این موارد شوخی کنید. این موارد به شرح زیر هستند.

1- استفاده از کلمه آزاردهنده طلاق

جدایی همیشه دردآور و آسیب‌زاست، چه برای مردان چه برای زنان. بعضی از مردان به عنوان شوخی با همسرشان، زیاد از واژه طلاق استفاده می‌کنند. شاید به نظر او این یک شوخی ساده باشد، ولی می‌تواند در زندگی مشترکشان جنجال به پا کند و موجب کدورت شود. برای مثال وقتی همسرتان به شوخی پرسید «اگر یک ماه برایت آشپزی نکنم، چه می‌کنی؟» فورا نگویید که طلاقت می‌دهم! چون این کلمه نابجا مانند تیشه ای بر ریشه رابطه شماست که در بلند مدت درخت زندگی تان را خشک می کند.

2- استفاده از عبارت زن دوم

بعضی از مردان بعد از ازدواج، به شوخی یا برای مطیع کردن همسرشان می‌گویند که «زن دوم می‌گیرم»؛ این لفظ از دید زنان، تهدیدی جدی برای پایداری عشق و روابط زناشویی است. گاهی هم مردان وقتی همسرشان می‌پرسد چرا دیر به خانه آمدی، به شوخی می‌گویند خانه زن دومم بودم. این شوخی از نظر خانم‌ها بسیار بی‌مزه است و اگر تکرار شود ممکن است خانم ظن به خیانت دهد و زندگی زناشویی با تنش و شک روبرو می‌شود.

3- برانگیختن حسادت به شوخی ممنوع

از شوخی‌های نابجایی که بسیار هم در بین زوج‌ها رایج می‌باشد، برانگیختن حسادت یکدیگر در حین شوخی است. مثلا حرف از زن یا مرد دیگری می‌زنند: تو بمیری فورا زن می‌گیرم، پسرای دیگه واسه من جون می‌دن، خیلیا هنوز منو می‌خوان و هزار خاطرخواه دارم و … . این شوخی‌ها به ظاهر خنده‌دارند ولی احترام رابطه‌ها را از بین می‌برند. شاید همسرتان نیز در ظاهر با شما به این شوخی‌ها بخندد، ولی ناخودآگاه بذر بی‌اعتمادی هم دردلش می‌کارید.

4- شوخی با حد و مرزهای رابطه ممنوع

در هر رابطه‌ای حد و مرزهایی وجود دارند که نباید از بین بروند، به ویژه در جمع. برای نمونه مهریه یک موضوع خصوصی بین زوجین است و دلیلی ندارد در جمع با شوخی مثلا بگویید: با ۱۳۰۰ سکه مهریت هرچی شما بگین باید بگم چشم. بهتر است حتی در تنهایی خودتان هم با یک سری موارد شوخی نکنید، در ابتدا هر دو خط قرمزهای خود را مشخص کنید و سعی نمایید با شوخی‌های بی‌مورد قبح خط قرمزهای رابطه از بین نرود.

5- شوخی با شخصیتِ همسر ممنوع

شوخی با شخصیت همه انسان‌ها نه فقط همسرتان، باید یکی از خط قرمزهای مهم همه باشد. اگر با شوخی شما، شخصیت و عزت نفس همسرتان زیر سوال برود، موجب کدورت و کینه بین شما خواهد شد. شوخی‌هایی که در آن ظاهر، اخلاق، گذشته، طرز فکر و …همسرتان مسخره شود، نه تنها خنده ندارد بلکه شروعی برای تحقیر و ایجاد حس حقارت در اوست. این شوخی طبیعتا با دفاع متقابل او همراه می‌شود. باید بدانید هیچ چیزی در زندگی‌تان ارزش تحقیر همسرتان را ندارد حتی یک شوخی ساده.

6- شوخی با دستاوردهای همسر ممنوع

هر کسی در زندگی دستاوردهایی دارد که برای خودش ارزشمند است حتی اگر به چشم دیگران کوچک باشد، هرگز نباید با آن شوخی کنید. صحبت‌های یکی از مراجعین در اینباره را بخوانید تا متوجه موضوع شوید: «من تقریبا ۵ سال است که برای راه‌اندازی این کسب و کار زحمت می‌کشم، ابتدا آنلاین بود، حتی در مترو تبلیغ پخش کردم، کم کم پول روی هم گذاشتم تا در نهایت توانستم یه اتاق اجاره کنم و کارم رو شروع کنم، خیلی هیجان داشتم تا خانمم بیاد و ببینه؛ ولی از وقتی اومد فقط خندید و گفت دفتری که ۵ ساله می‌‌خوای بزنی این بود! هربار هم می‌گم دارم میرم دفتر می‌خنده، میگه اوووو چه دفتر دستکی هم داری بابا! این رفتار خیلی بمن برمیخوره. این کار برای من خیلی ارزشمنده ولی اون به سخره می‌گیره». شما باید دستاوردهای همسرتان را هر چه باشد جدی بگیرید. این موضوع اصلا شوخی ندارد.

7- شوخی با اهداف همسر ممنوع

هدفمندی لازمه زندگی هر فردیست. بدون هدف انگیزه‌ای برای ادامه زندگی وجود ندارد، هر فردی اهداف منطقی و گاهی غیرمنطقی دارد. اگر فکر می‌کنید اهداف همسرتان غیرمنطقی است با او صحبت کنید، با جزئیاتش آشنا شوید و اگر قانع نشدید کمک کنید تا اهداف منطقی‌تری انتخاب کند، نه اینکه با اهدافش شوخی کنید و بخندید.

شوخی‌هایی که برای خانم‌ها یا آقایان بد است

شوخی های نابجایی که بیان کردیم، در زن و مرد مشترک است. اما بعی شوخی‌ها هم هستند که می‌تواند فقط برای خانم‌ها یا آقایان زننده باشد، و با توجه به خلق و خو و  ژنتیک می‌تواند برای دسته خاصی حساسیت برانگیزتر باشد.

شوخی‌هایی که آقایان به آن حساس‌ترند

شوخی درباره درآمد، شوخی‌هایی که غیرتش را نشانه رود، شوخی‌‌هایی درباره قدرت مردانگی‌اش و شوخی‌هایی درباره ناتوانی جنسی.

حتما مقاله حرف های که نباید به همسر گفت را بخوانید.

شوخی‌هایی که خانم‌ها به آن حساس‌ترند

شوخی با زیبایی همسر، شوخی با مسئولیت‌های مادرانه‌اش، شوخی‌های فیزیکی زننده یا شوخی‌های فیزیکی که درد دارد و شوخی درباره حق ازدواج مجدد و چند زن داشتن همزمان.

کلام آخر

نکته آخری که لازم است بگوییم این است که اگر همسرتان از شوخی شما خوشش نیامد دلیل نمی‌شد که او را بی‌جنبه یا حساس بدانید. زیرا شوخی‌ها برای هر فردی معنای خاصی دارند، این معانی را با توجه به تجربیات زندگی و ذهنی هر فرد تعیین می‌شود و شما تعیین‌کننده آن نیستید. اگر می‌بینید همسرتان به شوخی حساس است، به این حساسیت احترام بگذارید، ولی اگر فکر کردید حساسیت‌های او بیجاست، به او کمک کنید تا با مراجعه به یک متخصص برطرفش کند، اما هرگز او را به بی‌جنبه‌گی متهم نکنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه شوخی با همسر می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی خانواده با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره