سیاست در محل کار | خصوصیات افراد با سیاست در کار

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

سیاست در محل کار یکی از ملزومات زندگی حرفه ای است. معمولا بروز برخی از رفتارهای سیاست مدارانه جزو قوانین نانوشته محل کار است و تقریبا بیشتر افراد از آن مطلع هستند. در بیشتر موارد با سیاست رفتار کردن معنای درستی ندارد. اما اگر افراد در موقعیت مناسبی این رفتارها را از خود نشان دهند؛ بسیار موثر خواهد بود. ارسطو فیلسوف بزرگ اینگونه بیان می‌کند که بخشی از ذات انسان، یک حیوان سیاستمدار است. به هر حال این رفتارها بر زندگی ما تاثیر خواهند داشت و نمی‌توان از آنها اجتناب کرد. در این مقاله به بررسی جنبه سازمانی آن می‌پردازیم. برای دریافت مشاوره شغلی تلفنی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه سیاست در محل کار می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360  و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

سیاست در محل کار

می‌توان گفت سیاست در محل کار تا حد زیادی دو طرفه است. به این معنا که افراد در محیط کار به کمک یکدیگر احتیاج داشته و باید با یکدیگر تعامل داشته باشند. به طور کلی رفتارهای سیاسی افراد اکتسابی بوده و در ابتدا فرد، رفتار کردن مطابق با آنها را رد می‌کند.

اما با گذشت زمان آنها را پذیرفته و حتی به صورت آگاهانه از آنها بهره می‌گیرد. اینگونه رفتارها هم از ویژگی های اخلاقی خود فرد بهره گرفته و گاهی هم مطابق با نیازهای محل کار شکل می‌گیرند. سازمان ها باید در بکارگیری افراد با سیاست بسیار دقت کنند. چرا که گاهی این ویژگی بر علیه خود محل کار بروز می‌کنند. برای اطلاع از اصول مشتری مداری کلیک کنید.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

سیاست های منفی در محل کار

سیاست در محل کار منفی

گاهی رفتارهای با سیاست در محل کار باعث بروز مشکلات میان فردی و آسیب به راندمان کاری می‌گردد. بسیاری از افراد به اشتباه رفتارهای متظاهرانه و گستاخانه را سیاست مداری در محیط کار می‌دانند. اما در واقع این رفتارها در هیچ کجا شایسته نیست و افراد آن را نمی‌پذیرند. برخی از این رفتارها شامل موارد زیر می‌شود. برای اطلاع از انواع مشکلات محل کار کلیک کنید.

زیرآب زنی همکار. برای اطلاع از دلایل زیرآب زنی در محیط کار کلیک کنید.

گرفتن حق السکوت یا باج گرفتن از همکار

تشکیل گروه های کوچک در محل کار بر علیه دیگران

شایعه پراکنی

پنهان کاری

داشتن سیاست در محل کار چگونه است؟

چگونگی سیاست در محل کار

اگر از سیاستدر محل کار به نحو درست و هوشمندانه استفاده گردد؛ نه تنها باعث پیشرفت خود فرد می‌گردد؛ بلکه به ترقی سازمان نیز کمک شایانی می‌کند. افراد می‌توانند اصول سیاستمداری را در مکان های مختلف یادگرفته و از آن بهره گیرند. در این قسمت به توضیح برخی از قواعدی که افراد باید در این زمینه رعایت کنند؛پرداخته ایم. برای اطلاع از نحوه رفتار صحیح در محیط کار کلیک کنید.

?موضع گیری نکردن

فراموش نکنید که همواره در محل کار خود بی طرف باشید. مخصوصا اگر کم تجربه هستید و یا مدت زمان زمان زیادی از استخدام شما نمی‌گذرد؛ بهتر است موضع خاصی را برای خود انتخاب نکنید. طبیعی است که در محل کار برخی از افراد به دلیل نظرات مشترک، با یکدیگر متحد شده و برعلیه گروه دیگری توطئه چینی کنند. اما اینکار باعث دشمن تراشی برای شما شده و سیاست در محل کار محسوب نمی‌شود. در مواقع اختلافات و مشاجرات بهتر است بی طرف بمانید و جانب داری نکنید.

?سوال پرسیدن در زمان بحران

یکی از زیرکانه ترین انواع سیاست در محل کار، سوال پرسیدن در زمان بحران و شرایط حساس است. سوال پرسیدن حسن های زیادی در محل کار دارد. با انجام اینکار نشان می‌دهید که علاوه بر علاقه به یادگیری در همه شرایط، حواس افراد را نیز از مشکل پیش آمده پرت کرده و باعث برقراری آرامش می‌شوید.

همچنین شاید سوال کردن از مسائل جزئی و پیش پا افتاده، باعث ایجاد راه حلی برای موضوع باشد. وقتی از طرفین دعوا می‌خواهید تا موردی را برای شما شرح دهند؛ آنها تلاش خود را در این زمینه به کار گرفته و دیگر مشاجره را ادامه نمی‌دهند.

?مطرح کردن به موقع نظرات

در محل کار احتمالا شرایط زیادی پیش خواهد آمد که شروع به نظر دادن می‌کنیم. به طورکلی اظهار نظر کردن، کار ساده ای است. همچنین گاهی تصور می‌کنیم که نظر ما می‌تواند بسیار موثر باشد و کمک بزرگی به افراد بکند. اما در هنگام اینکار باید به چند نکته توجه داشته باشید.

در قدم اول بهتر است به خوبی در مورد ایده خود فکر کرده و مطمئن شویم که ارزشمند است. سپس این موضوع را در نظر بگیریم که آیا دیگران به حرف های ما گوش می‌دهند و یا برای آن ارزش قائل هستند. در آخر اینکه نظر ما می‌تواند در موقعیت پیش آمده تفاوتی ایجاد کند و یا موثر باشد! بعد از طی کردن این مراحل در ذهن خود اگر هنوز هم معتقد هستید که باید نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید؛ پس اینکار را انجام دهید.

?جلوگیری از رفتارهای پرخاشگرانه

یکی دیگر از اصول سیاست در محل کار، جلوگیری از بروز رفتارهای پرخاشگرانه است. سعی کنید تا حدامکان در محل کار عصبانی نشوید. تا جایی که امکان دارد مشکلات را با آرامش و صبوری حل کرده و انعطاف پذیر باشید. احتمالا موقعیت های زیادی پیش خواهد آمد که باب میل شما نباشد و یا شما را خشمگین کند.

اما بهتر است بر آن تمرکز نکرده و خوش رفتار باشید. فراموش نکنید که اینکار به معنای سرکوب احساسات و یا پایمال کردن حق خود نیست. اما اینکارها را می‌توانید با روش های مسالمت نیز انجام دهید.

?احترام گذاشتن به همه افراد

احترام گذاشتن و بروز رفتارهای مودبانه از ابعاد سیاست در محل کار است که افراد باید به آن پایبند باشند. سعی کنید حتی با زیردستان خود نیز با احترام و محبت برخورد کرده؛ اما از صمیمی شدن بیش از اندازه با همکاران اجتناب کنید. همواره حد و مرزهای مشخصی با دیگران داشته و اجازه ورود آنها به حریم خصوصی خود را ندهید. خود نیز به این اصل احترام گذاشته و در امور شخصی دیگران دخالت نکنید. در روابط کاری خود صادق بوده و اصول اخلاقی را رعایت کنید.

محدوده سیاست در محل کار

اینکه در چه حوزه هایی از سازمان می‌توانیم از انواع سیاست محل کار بهره گیریم؛ سوال بسیاری از کارمندان و مدیران است. با اینکه پاسخ به این سوال کمی تخصصی است و عملا برای افراد در سازمان ها کاربردی ندارد. اما اطلاع از آنها نیز خالی از لطف نیست.

قلمرو فعالیت های سیاسی در سازمان شامل چهار حوزه تغییر ساختاری در سازمان، هماهنگی بین دوایر سازمانی، جایگزین کردن مدیر و تخصیص منابع است. اینها یک سری قوانین قراردادی هستند که شاید طبق شرایط تغییراتی در آنها اعمال شود. اما به طور کلی ثابت بوده و افراد موظف به رعایت آنها هستند.

سخن پایانی

موفقیت و پیشرفت سازمان و کسب و کار به عوامل زیادی بستگی دارد که یکی از آنها سیاست در محل کار است. اگرچه سیاست های رفتاری در بیشتر موارد کاربرد داشته و تاثیر مثبت دارند. اما بهتر است در حین بهره گیری از آنها اطمینان حاصل کنید که به نفع همگی خواهد بود. به این معنا که هم شخص و هم سازمان از آن سود می‌برند. به طور کلی افراد باید در استفاده از آنها محتاط بوده و زیاده روی نکنند.

سیاست در فضای حرفه ای به معنای هوشمندی و توانمندی افراد است اما باید در مورد آن فرهنگ سازی نیز صورت گیرد. کارمندان و حتی صاحبین کسب و کار می‌توانند در این زمینه از مشاورین متخصص کمک گرفته و باعث ترقی خود و دیگران گردند.

برای دریافت مشاوره در زمینه سیاست در محل کار می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360  و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره