زیرآب زنی در محیط کار | 7 روش برخورد با زیرآب زنی

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

زیرآب زنی در محیط کار یکی از روش هایی است که همکاران برای ارتقاء شغلی یا هر منفعت دیگری انجام می‌دهند. همه همکاران در محیط کاری رفتار مناسب و خوبی ندارند. به همین دلیل نباید با همکاران زیاد صمیمی شد. هر زمانی که شما اطلاعات بیشتری از خودتان به همکاران بگویید، شدت زیر آب زنی ها افزایش خواهد یافت. این افراد به دلیل جهش شغلی، ترفیع، پاداش یا هر چیزی که به نفعشان است، زیرآب زنی می‌کنند. در واقع با این کار شخصیت خودشان را بی ارزش نشان می‌دهند. برای مقابله با زیرآب زنی های همکاران باید از روانشناس کمک بگیرید تا با روش های نوین برخورد مناسب را به شما آموزش دهند. برای دریافت مشاوره فردی کلیک کنید.

زیرآب زنی در محیط کار

زیرآب زنی در محیط کار  چیست؟

زیرآب زنی در محیط کار بسیار شایع است. مخصوصا زمانی که مدیریت شرکت به خوبی از پس اداره محیط کار بر نیاید. زیرآب زنی ها بیشتر به دلیل حسادت، دشمنی و کینه از همکار شکل می‌گیرد. گاهی اوقات این همکار بسیار از کار خود خشنود است و لذت می‌برد. یا اینکه افرادی با نفوذ هستند که به راحتی می‌توانند با این اعمال زشت ترفیع شغلی بگیرند. یا اینکه نور چشمی مدیران شوند.

برای عضویت در کانال تلگرامی ذهن نو کلیک نمایید.

انواع زیرآب زنی در محیط کار

زیرآب زنی در محیط کار انواع گوناگون دارد. که در این بخش مقاله به انواع زیرآب زنی در محیط کار پرداخته ایم.

? گزارش نادرست

گزارش نادرست یکی از انواع زیرآب زنی در محیط کار است. در این روش همکاران با کمک مدارک جعلی و ساختگی، سعی در خراب کردن فرد مقابل دارند. در صورتی که هیچ رفتار و کاری از فرد سر نزده و حتی رفتاری از او نامطلوب نبوده است. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه رفتار صحیح در محیط کار کلیک کنید.

? اطلاعات صحیح و غلط ترکیبی

یکی از انواع زیرآب زنی در محیط کار، ترکیب اطلاعات صحیح و غلط است. این همکار سعی دارد برای کسب و دریافت اهداف خود، رفتار های همکارش را به شیوه ای متفاوت تفسیر و تحلیل کند. و علاوه بر آن، نظرات شخصی خودش را به دیگران القا کند.

? بزرگنمایی گزارش

سومین نوع زیرآب زنی در محیط کار، بزرگنمایی گزارش صحیح است. در این شرایط همکار سعی در بزرگ کردن یک عمل نادرست و گزارش به کارفرما دارد. تا همکار جایگاه اجتماعی و کاری خود را از دست بدهد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تبعیض در محیط کار کلیک کنید.

علل زیرآب زنی در محیط کار

زیرآب زنی در محیط کار به دلایل مختلفی به وجود می‌آید که در ادامه راجع به چند مورد از دلایل اشاره کرده ایم.

? کینه

? حسادت

?ترس از استعداد همکار

? پاداش از کارفرما

?ترس از توانایی های همکار

? دشمنی

نحوه تشخیص زیرآب زنی در محیط کار

اکثر افراد شاغل در پی این هستند که آیا همکارشان زیرآب زنی می‌کند یا خیر. به همین دلیل در این بخش مقاله راجع به نحوه تشخیص زیرآب زنی در محیط کار توضیح داده ایم. با مشاهده موارد زیر احتمال خیلی زیاد همکارتان زیرآب شما را زده است.

❌ همکارتان از کمک به شما دریغ می‌کند.

❌ در جلسات کاری همیشه با شما مخالف است.

❌اگر همکارتان اطلاعات مهم را از شما قائم می‌کند.

❌ از همکارتان پیش شما بدگویی می‌کند. که واکنش شما را بداند.

❌ همیشه سعی در خراب کردن شما در حضور مدیر دارد.

❌ همکاری که از شما خوشش نمی‌آمده؛ اما حالا با شما دوست و مهربان شده است.

❌اگر با وجود کارهای فراوان هرگز پاداش یا ترفیع دریافت نمی‌کنید.

❌ اگرمدیر همیشه رفتار سر و بی تفاوت به شما نشان می‌دهد.

❌ همکاران همزمان از شما دوری می‌کنند و یا شما را در گروه های خود راه نمی‌دهند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه کاهش استرس شغلی در سازمان و محیط کار کلیک کنید.

برخورد با همکار زیر آب زن

برخورد با همکار زیر آب زن

برای برخورد با زیرآب زنی در محیط کار، باید از لحظات خود یادداشت برداری کنید. یا مدارکی جهت اثبات تهیه کنید. در این بخش مقاله روش های برخورد با زیرآب زنی در محیط کار که بسیار کارآمد است توضیح داده ایم.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه صمیمی شدن با همکار کلیک کنید.

? برنامه روزانه خود را یادداشت کنید | زیرآب زنی در محیط کار

یکی از کارهایی که باید در برخورد با زیرآب زنی در محیط کار انجام دهید، یادداشت تمام فعالیت های روزانه در محل کار است. زمانی که این برنامه را یادداشت کردید، در آخر تام کار به مدیر دهید. در این صورت هرگز همکار شما توانایی زیرآب زنی نخواهد داشت. زیرا همه چیز واضح و مشخص است.

? با همکار زیرآب زن منطقی برخورد کنید

زمانی که با زیرآب زنی در محیط کار مواجهه شدید، حتما با همان همکار نیز منطقی رفتار کنید. به شیوه ای که انگار هیچ اتفاقی نیوفتاده است. احترام و ارزش قائل شدن سبب تنش کمتر و حتی متوجه کردن همکار به رفتار اشتباه است. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه برخورد با همکار کلیک کنید.

? مدیریت را در جریان بگذارید | زیرآب زنی در محیط کار

از دیگر روش های برخورد با زیرآب زنی در محیط کار، در جریان گذاشتن مدیریت است. اگر متوجه شدید که همکارتان ریز به ریز گزارشات شما را به مدیریت اعلام می‌کند، حتما با مدیر هماهنگ شوید. قبل از اینکه وجهه شما را در کنار همکاران خراب کند؛ به مدیر گزارش کنید که جلوی رفتار او را بگیرد.

? بدبین نباشید، اما آمادگی داشته باشید

همیشه همه همکاران قصد زیرآب زنی در محیط کار را ندارند. بنابراین نباید بدبین باشید. به جای اینکه بدبین باشید، آمادگی کاملی داشته باشید و هوشیارانه عمل کنید. اگر بدبین باشید هرگز نمی‌توانید با آرامش زندگی کنید. ابتدا از این زیرآب زنی اطمینان پیدا کنید، سپس اقدام به کارهای لازم کنید.

? نظر همکار مورد اطمینان را بپرسید | زیرآب زنی در محیط کار

یکی از روش های دیگر برای برخورد با زیرآب زنی در محیط کار، اطلاع از نظر همکار قابل اعتماد است. بدون گزارش دقیق، احساس و حالی که بنا بر دلایلی به وجود آمده با همکار خود در میان بگذارید. شاید شما کاملا اشتباه برداشت کرده باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه روانشناسی سازمانی کلیک کنید.

? با همکار زیرآب زن رابطه دوستانه برقرار کنید

برای جلوگیری از زیرآب زنی در محیط کار، با همکاران زیرآب زن رابطه دوستی برقرار کنید. احتمالا شنیده اید که می‌گویند دشمنان خود را در نزدیکتان نگه دارید! شما نیز باید همین کار را انجام دهید. همکار زیرآب زن را در نزدیکی خود قرار دهید تا حواستان باشید چه اتفاقاتی می‌افتد.

? محیط شغلی خود را تعویض کنید | زیرآب زنی در محیط کار

اگر زیرآب زنی در محیط کار به شدت زیاد است، برای آرامش روان خود حتما محیط شغلی را تعویض کنید. محیط کاری بدون آرامش اصلا به درد نمی‌خورد. به سراغ شغلی باشید که برای شما آرامش به همراه داشته باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تغییر شغل کلیک کنید.

کلام آخر

همه ما یک بار زیرآب زنی در محیط کار را تجربه کرده ایم. همه نیز می‌دانیم که چه احساس بدی گریبان گیر می‌شود. به همین دلیل باید برای جلوگیری از این رفتارها حتما از روانشناس کمک بگیرید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه زیرآب زنی در محیط کار می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره شغلی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره