رشته های دانشگاهی گروه ریاضی و فیزیک

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

رشته های دانشگاهی گروه ریاضی و فیزیک به دلیل بازار کار خوب و وجود شاخه های مهندسی، بسیار پرطرفدار هستند. با اینکه داوطلبین کنکور در این رشته نسبت به قبل کمتر شده اند و یا بسیاری از رشته های آن در محیط کاری اشباع شده اند؛ اما بازهم علاقمندان به این رشته برای ورود به دانشگاه های خوب کشور و رشته های سطح بالا، رقابت می‌کنند. قطعا پیدا کردن رشته ای متناسب با علایق  روحیات فرد، یکی از دغدغه های دانش آموزان بعد از اتمام دوران مدرسه است. دانش آموزان این رشته می‌توانند با خواندن این مقاله به راحتی رشته مورد نظر خود را انتخاب کنند. برای دریافت مشاوره تحصیلی تلفنی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه رشته های دانشگاهی گروه ریاضی و فیزیک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

رشته های دانشگاهی گروه ریاضی و فیزیک

رشته های دانشگاهی گروه ریاضی و فیزیک دارای تنوعی زیادی هستند. از طرفی برای قبولی در آنها باید برنامه و تلاش کرد. همچنین در این رشته بیشتر تمرکز بر درس های محاسباتی ریاضی و فیزیک است. افراد باید برای قبولی در کنکور و موفقیت در این رشته، این مهارت را داشته باشند. همچنین بدون علاقه، پیشرفت در این رشته امکانپذیر نخواهد بود. به همین دلیل افراد باید مسائل زیادی را در هنگام انتخاب رشته در نظر بگیرند. برای اطلاع از روش های استعدادیابی دانش آموزان کلیک کنید.

زیر شاخه های دانشگاهی گروه ریاضی و فیزیک

برخی از رشته های دانشگاهی گروه ریاضی و فیزیک

تا برگزاری آخرین کنکور یعنی کنکور سال 1402 رشته ریاضی دارای سه زیرگروه مختلف که ضرایب دروس اختصاصی در آنها متفاوت بودند. اما طبق آخرین تغییرات این آزمون و همچنین اعلام رسمی سازمان سنجش، از سال 1403 ضرایب دروس برای تمام زیر شاخه ها یکسان خواهد بود. در این قسمت به بررسی برخی از این رشته ها خواهیم پرداخت.

?رشته فیزیک اتمی مولکولی

افراد برای تحصیل در رشته فیزیک اتمی مولکولی باید از طریق کنکور ریاضی فیزیک اقدام کنند. همچنین هدف این علم توصیف پدیده های قابل مشاهده و غیرقابل مشاهده است. این افراد باید 136 واحد درسی را در دوران تحصیل خود بگذرانند. مدت زمان تحصیل در این رشته تقریبا 4 سال خواهد بود.

متخصصین این رشته می‌توانند در نهاد های مختلفی مثل صدا و سیما، برنامه و بودجه، مخابرات و صنایع و مختلف، کار کنند. این علم از رشته های دانشگاهی گروه و ریاضی و فیزیک محسوب شده و نیاز به خلاقیت و دید گسترده ای دارد.

?مهندسی نفت | رشته های دانشگاهی گروه ریاضی و فیزیک

مهندسی نفت یکی دیگر از رشته های دانشگاهی گروه ریاضی و فیزیک است که قطعا در کشور های نفت خیز مثل ایران و سایر کشورهای خاورمیانه، بازار کار خوبی خواهد داشت. همچنین این رشته در دوران کارشناسی نیز دارای گرایش های مختلفی است که اکثر دروس آنها مشترک هستند. مدت زمان تحصیل در این رشته، تقریبا 4 سال است که شامل درس های نظری، کارگاه پروژه و یک ترم کارآموزی می‌شود. ظرفیت این رشته، به دلیل شرایط سخت کاری آن، برای مردان بیشتر است.

?مهندسی کامپیوتر

از دیگر رشته های دانشگاهی گروه ریاضی و فیزیک می‌توان به مهندسی کامپیوتر اشاره کرد که گرایش های مختلفی دارد. امروزه به دلیل گسترش روابط، از طریق تکنولوژی، نیاز به این رشته در همه جای دنیا در حال افزایش است. تعداد کل واحد هایی که متقاضیان این رشته باید بگذرانند، 140 واحد است. به طور کلی چشم انداز خوبی برای این رشته وجود دارد و افراد می‌توانند درآمد خوبی از این طریق داشته باشند.

?مهندسی صنایع | رشته های دانشگاهی گروه ریاضی و فیزیک

رشته مهندسی صنایع شامل اصول و تکنیک های طراحی و نصب سیستم هایی برای تولید کالا و ارائه خدمات در زمینه های مختلف، می‌شود. متقاضیان این رشته باید دارای مهارت های ارتباطی خوب، مسلط به زبان انگلیسی، توان حل مسئله، روحیه کار تیمی، خلاقیت و نوآوری و ذهن پویا و جستجوگر، باشد. مدت زمان تحصیل این رشته نیز 4 سال است. همچنین از رشته های دانشگاهی گروه ریاضی و تجربی محسوب می‌شود.

برای آشنایی با رشته مهندسی معماری کلیک کنید.

?رشته هوانوردی

رشته هوانوردی نیز از رشته های دانشگاهی ریاضی و فیزیک است که در مقطع کارشناسی دارای گرایش های مختلف است. مراقبت پرواز، ناوبری هوایی و خلبانی از زیر شاخه های این رشته است. افراد برای تحصیل در این رشته ها علاوه بر برخورداری از بعضی شرایط باید در آزمون های مختلفی نیز شرکت کنند. این رشته معایب و مزایایی زیادی دارد که علاقمندان قبل از ورود به این رشته، باید آنها را در نظر داشته باشند.

فراموش نکنید که اینها فقط بخش کوچکی از رشته های دانشگاهی گروه ریاضی و فیزیک هستند. این گروه طیف گسترده ای از رشته ها در برگرفته و همچنین شامل شاخه های میان رشته ای نیز می‌شود.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

مهارت های لازم برای تحصیل در رشته های دانشگاهی گروه ریاضی و فیزیک

مهارت های لازم برای تحصیل در رشته های دانشگاهی گروه ریاضی و فیزیک

همانطور که می‌دانید برای تحصیل در رشته های مختلف گروه ریاضی و فیزیک، برخورداری از مهارت های مختلف، ضروری خواهد بود. معمولا شرایط کاری و گاهی شرایط تحصیلی رشته های دانشگاهی گروه ریاضی و فیزیک ، آسان نیست. به همین دلیل باید قبل از ورود به هر رشته ای در مورد آن تحقیق کرده و با آمادگی به آن وارد شد.

?هوش ریاضی و فضایی

قطعا یکی از ملزومات برای تحصیل در رشته های دانشگاهی ریاضی و فیزیک، برخورداری از هوش ریاضی و فضایی خواهد بود. داشتن هوش ریاضی به معنای توانایی بالا در انجام محاسبات و تجسم اشیا است. این نوع هوش، تا حد زیادی ذاتی بوده، اما قطعا روش هایی برای تقویت آن نیز وجود دارد. معمولا این توانایی در پسران بیشتر دیده می‌شود. اما دختران نیز قطعا می‌توانند در رشته های مختلف ریاضی و فیزیک موفق شوند. برای آشنایی با هوش ریاضی و منطقی و عوامل موثر بر آن کلیک کنید.

?سرعت عمل ذهنی

متخصصین رشته های دانشگاهی ریاضی و فیزیک، باید توانایی تصمیم گیری سریع و مدیریت اوضاع را داشته باشند. که این مستلزم داشتن سرعت عمل ذهنی است. همچنین انجام محاسبات مختلف نیز، به این توانایی نیاز دارد. سرعت عمل ذهنی به افراد کمک می‌کند تا در کوتاه ترین زمان تصمیم گیری کرده و یا در مورد مشکلی فکر کنند. در برخی از رشته های این گروه، گاهی شرایط حساس و استرس زایی به وجود می‌آید که افراد باید برای حل آنها آماده باشند.

?تسلط به زبان انگلیسی و نرم افزارهای مختلف

از آنجایی که در بیشتر رشته های دانشگاهی گروه ریاضی و فیزیک از نرم افزارهای مختلفی استفاده می‌شود؛ تسلط بر آنها ضروری خواهد بود. همچنین برای کار کردن با این نرم افزارها و یا برای مطالعه منابع مختلف، باید تسلط نسبی به زبان انگلیسی داشته باشید. البته همه اینها جزو واحدهای دانشگاهی هستند و تدریس می‌شوند. اما برای مهارت بیشتر، بهتر است خود نیز اقداماتی انجام دهید.

برای دریافت خدمات مشاوره در زمینه انتخاب رشته کنکور کلیک کنید.

بازار کار و آینده شغلی رشته های دانشگاهی گروه ریاضی و فیزیک

با اینکه عده ای معتقدند که بازار کار رشته های گروه ریاضی و فیزیک، اشباع شده اند؛ اما بازهم با داشتن مهارت و تلاش در هر زمینه ای می‌توان در آن به موفقیت رسید. فارغ التحصیل این رشته ها می‌توانند بلافاصله بعد از اتمام دانشگاه در حوزه های مختلفی کار کنند. البته میزان حقوق و موقعیت شغلی آنها به عوامل مختلفی بستگی دارد.

رشته های پردرآمد این حوزه شامل مهندسی نفت و مهندسی کامپیوتر می‌شود که در مورد آنها در بخش قبلی توضیح داده ایم. همچنین رشته های گروه ریاضی، برای مهاجرت نیز مناسب هستند و می‌توان برای ادامه تحصیل و یا کار کردن به کشورهای مختلفی، مهاجرت کرد. برای اطلاع از انواع مشاغل پردرآمد کلیک کنید.

سخن پایانی

با اینکه میزان متقاضیان این رشته، تا حد زیادی کاهش یافته اند؛ اما هنوز هم رشته های دانشگاهی گروه ریاضی و فیزیک، بسیار متنوع بوده و بازار کار آنها نیز خوب است. بهتر است افراد در دوران تحصیل خود، به خوبی تلاش کرده و مهارت های مرتبط با رشته خود را بیاموزند. اینکار برای آینده شغلی آنها بسیار موثر خواهد بود. همچنین می‌توانند از فردی که در حال تحصیل در این رشته هاست تحقیق کرده و یا از یک مشاور تحصیلی کمک بگیرند.

برای دریافت مشاوره در زمینه رشته های دانشگاهی گروه ریاضی و فیزیک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره