رشته مهندسی معدن | معرفی و آینده کاری مهندسی معدن

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

رشته مهندسی معدن یکی از قدیمی ترین رشته ها و حرفه در زیرگروه ریاضی است. در گذشته متقاضیان رشته ریاضی تمام تلاش خود را برای قبولی در رشته های مهندسی مختلف می‌کردند. با توجه به دشواری این رشته تحصیلی، عده کمی به سراغ آن می‌روند. همچنین بازارکار آن نیز، در آینده در بی علاقگی افراد نسبت به آن، بی تاثیر نیست. آمار دختران در این رشته بسیار پایین است. مهندسان این رشته، علاوه بر نظارت بر روند کار باید به تولید و اختراع ابزارها یا روش های موثر در این زمینه بپردازند. طبیعی است که محصلان این رشته باید از دانش خوبی در زمینه فیزیک و ریاضیات، برخوردار باشند. برای دریافت مشاوره تحصیلی تلفنی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه رشته مهندسی معدن می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360  و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

رشته مهندسی معدن

فارغ التحصیلان رشته مهندسی معدن و یا فعالین این حوزه، جزو تامین کنندگان اصلی نیازهای اساسی بشر به حساب می‌آیند. برخی تصور می‌کنند که جامعه فقط به حضور پزشکان نیاز دارد؛ اما نمی‌توان نقش حیاتی مهندسین را نادیده گرفت. از طرف دیگر با افزایش جمعیت و همچنین بیشتر شدن نیازهای، اهمیت حضور فارغ التحصیلان این رشته در مکان های مختلف بیشتر حس می‌شود. تحصیل در این رشته هزینه های زیادی ندارد؛ اما نمی‌توان در مورد آینده کاری آن با اطمینان نظر داد.

برای آشنایی با نحوه انتخاب رشته کنکور کلیک کنید.

مهارت های لازم برای تحصیل در رشته مهندسی معدن

مهارت های رشته مهندسی معدن

افراد باید قبل از تصمیم گیری نهایی در مورد تحصیل در رشته مهندسی معدن، باید از توانایی و علاقه خود نسبت به آن اطمینان حاصل کنند. همانطور که گفته شد؛ تحصیل در این رشته آسان نیست. اما علاقه و استعداد، مسیر را هموارتر کرده و افراد راحت تر می‌توانند این دوره را پشت سر بگذراند. برخی از مهارت های لازم برای تحصیل در این رشته، شامل موارد زیر می‌شود.

✅خلاقیت

در رشته مهندسی معدن، فرایند تولید، استفاده بهینه از منابع و همچنین زمان و نیروی کار، نیاز به خلاقیت دارد. منابع محدود هستند و استفاده از آنها دشوار است. به همین دلیل مهندسین با طراحی روش های نوین می‌توانند فراینده ها سریع و کوتاه تر کنند. همچنین از دست رفتن منابع را به حداقل برسانند. همه اینها نیازمند تخصص و هوش  و عوامل خواهد بود. همچنین بدون کمک مهندسین این رشته امکانپذیر نیست. مهندس معدن  باید برای تصمیم گیری های سریع آماده باشد و همچنین نتیجه گرایی به او برای دستیابی به پیشرفت های مداوم کمک خواهد کرد.

✅مهارت حل مسئله، تحلیل و تفکر انتقادی

مهندسین رشته مهندسی معدن با توجه به شرایط کاری خود، باید قادر به درک و شناسایی مشکلات سازمانی بوده و با کمک تحلیل و تفکر انتقادی، درصدد حل آنها برآید. همچنین نقاط قوت و ضعف پروژه را پیدا کرده و با نتیجه گیری راه حل های جایگزین را ارائه دهد. او باید در مورد مسائل مختلف دقیق بوده و تمرکز بالایی داشته باشد. از طرف دیگر شاید او در دوران کاری خود در یک زمان مشخص با پروژه های زیادی درگیر شود؛ به همین دلیل باید برای آن بوده و وظایف و مسئولیت های خود را به درستی شناسایی کند.

✅ارتباط با دیگران

از آنجایی که تحصیل در رشته مهندسی معدن، به حضور در جمع و تصمیمات گروهی گره خورده است؛ او باید توانایی ارتباط با دیگران و انعطاف پذیری را داشته باشد. از طرف دیگر باید بتواند به طور مستقل نیز فعالیت کند. ارتباط واضح برای انتقال دستورالعمل های مربوط به کار، گوش کردن به دیگران، استقبال از ایده های جدید و همچنین برخورداری از اعتماد به نفس بالا از ملزومات این رشته خواهد بود.

✅هوش ریاضی

قطعا فردی که تصمیم به ادامه تحصیل در رشته مهندسی معدن را در دانشگاه دارد؛ از هوش ریاضی خوبی برخوردار است. اما این هوش در کنار توانایی هایی که در بالا ذکر شد؛ به کار خواهد آمد. استفاده از مباحث پیشرفته ریاضی برای تحلیل، طراحی و عیب یابی، تفکر فضایی و سه بعدی و همچنین بکارگیری مفاهیم اساسی مهندسی در پروژه های مربوط به این شغل، ضروری خواهند بود. برای اطلاع از نحوه سنجش هوش ریاضی و منطقی کلیک کنید.

✅تسلط بر نرم افزارهای مختلف

یکی از الزامات رشته مهندسی معدن، تسلط بر نرم افزارهای مدلسازی، تحلیل و طراحی یا نرم افزارهای عمومی است. مهندسینی که بر نرم افزارهای مختلفی مثل اتوکد یا آفیس، مسلط باشند؛ شانس بیشتری برای پیدا کردن شغل مناسب با درآمد بالاتر خواهند داشت. همچنین این مهارت باعث پیشرفت شغلی نیز خواهد شد. دانشجویان به صورت ابتدایی کار با این نرم افزارها در دانشگاه می‌آموزند.

رشته مهندسی معدن در مقطع کارشناسی

این رشته در مقطع لیسانس، یک دوره 4 ساله است و شامل 144 واحد درسی می‌شود. رشته مهندسی معدن، از همان ابتدا به گرایش های مختلفی تقسیم می‌شود. در واقع داوطلبین بعد از قبولی در این رشته باید گرایش خود را برای حضور در دانشگاه انتخاب کنند. بین این گرایشات مختلف، دروس مشترکی مثل فیزیک، ریاضی، آمار و احتمالات مهندسی، شیمی عمومی و… نیز وجود دارند. گرایشات آن نیز مکانیک سنگ، استخراج معدن، فرآوری مواد معدنی و اکتشاف معدن هستند.

رشته مهندسی معدن در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری

این رشته در مقطع کارشناسی ارشد، علاوه بر گرایش های دوره لیسانس، 4 گرایش دیگر نیز خواه داشت. تونل و فضای زیرزمینی، معدن و محیط زیست، اقتصاد و مدیریت معدنی و ژئومکانیک نفت، 4 زیرشاخه تخصصی دیگر رشته مهندسی معدن در دوره فوق لیسانس هستند. اما گرایشات دکتری دقیقا مشابه مقطع لیسانس است. اگر فرد این 4 رشته را در دوران ارشد خود انتخاب نکند؛ بازهم می‌تواند در دوره دکتری آنها را ادامه دهد.

بازارکار و آینده شغلی رشته مهندسی معدن

آینده شغلی رشته مهندسی معدن

قبولی و همچنین ادامه تحصیل در رشته مهندسی معدن دشوار است. اما با توجه به ذخایر و منابعی که در کشورمان داریم؛ بستر خوبی برای بازارکاری این رشته فراهم است. افراد فارغ التحصیل می‌توانند در بخش های خصوصی و دولتی با عنوان های مختلفی مشغول به کار شوند. مهندسین بسته به محل کار و موقعیت شغلی که اتخاذ می‌کنند؛ درآمد متغیری خواهند داشت. اما به طور کلی این رشته، پولساز محسوب نمی‌شود. بهترین کشور از لحاظ درآمد برای این رشته کشور آمریکا و شهر نیومکزیکو خواهد بود. برای اطلاع از عوامل موثر بر شغل مناسب من کلیک کنید.

سخن پایانی

دروس دانشگاهی رشته مهندسی معدن، پایه و اساس این دانش خواهد بود و دانشجویان باید به طور کامل آنها را بیاموزند. اما این رشته نیاز به توانایی های عملی نیز دارد که تنها با حضور در محیط کاری امکان یادگیری آنها وجود دارد. این رشته نیاز به گذراندن کارآموزی ندارد و افراد به صورت داوطلبانه می‌توانند اینکار را انجام دهند.

از طرف دیگر مطالعه یک گرایش از زمان کارشناسی تا دکترا، امکان تخصص و مهارت بیشتر در یک رشته مشخص را به افراد خواهد داد. پیدا کردن شغل مرتبط با این رشته درسی، شاید برای فارغ التحصیلان کمی سخت باشد؛ اما با پیگیری و تلاش مستمر، قابل انجام است. بهتر است متقاضیان قبل از انتخاب این رشته، به نکات ذکر شده توجه کرده و با یک مشاور تحصیلی مشورت کنند.

برای دریافت مشاوره در زمینه رشته مهندسی معدن می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360  و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

درآمد رشته مهندسی معدن چقدر است؟

درآمد این رشته به عنوان شغلی، تحصیلات، تجربه و محیط کاری بسته دارد و نمی‌توان عدد دقیقی برای آن تعیین کرد. همچنین با توجه به دشواری های این رشته، به طور کلی پولساز محسوب نمی‌شود.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره