بارداری ناخواسته | 7 دلیل ، عوارض و رهایی از حاملگی ناخواسته

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

بارداری ناخواسته ممکن است برای بسیاری از زوج‌های جوان و یا حتی زوج‌هایی که چندین سال زندگی مشترک خود را آغاز کرده‌اند، اتفاق بیفتد که در واقع به وضعیتی گفته می‌شود که زوجین از قبل تصمیم و آمادگی جهت حاملگی نداشته‌اند و به طور ناخواسته که عوامل مختلفی در آن دخیل هستند این اتفاق افتاده است. بارداری ناخواسته یک اتفاق غیر منتظره همراه با چالش، تنش و نگرانی است که پدر و مادر در این شرایط باید تصمیم درست را بگیرند، چراکه فرزندآوری مسئولیت بزرگ و سنگینی است که نیازمند فکر و برنامه‌ریزی است. در ادامه به علل ایجاد حاملگی ناخواسته و عوارض جسمی و روحی آن اشاره کرده‌ایم.

برای دنبال کردن صفحه اینستاگرام ذهن نو کلیک کنید.

بارداری ناخواسته 

وقتی دو زوج با یکدیگر در حال زندگی هستند، چنانچه برای بچه دار شدن با یکدیگر صحبت نکنند و بدون برنامه ریزی و در واقع بدون آینده نگری و البته بدون داشتن شرایط بچه داری در یک رابطه باهم بچه‌دار شوند، بارداری ناخواسته اتفاق می‌افتد.

البته قرار گرفتن زوجین در شرایط مختلف باعث می‌شود که بارداری، ناخواسته شود، به طور مثال بارداری در زمان دوستی و یا نامزدی، اوایل شروع زندگی مشترک، شرایط اقتصادی، شرایط جسمی پدر و مادر و … همگی عواملی است که یک بچه را ناخواسته تلقی می‌کند.

البته بارداری ناخواسته، به دلیل اینکه پدر و مادر در شرایط مساعدی نیستند باعث قرار گرفتن کودک در شرایط نامناسبی می‌شود. آنچه که اهمیت دارد این است که اگر زوجی قصد بچه دار شدن را ندارند، بایستی که از روش‌های پیشگیری از بارداری اما به روش صحیح استفاده کنند تا حاملگی ناخواسته اتفاق نیفتد. برای آشنایی با روش های جلوگیری از بارداری کلیک کنید.

علل بارداری ناخواسته

همانطور که اشاره کردیم به طور کلی حاملگی ناخواسته به علت مشخصی اتفاق می‌افتد، حتی در صورتی که زوجین تصور کنند در روابط جنسی خود محافظه کارانه عمل کرده‌اند، اما باز دلیل برای حاملگی ناخواسته وجود دارد.

طبق آخرین آمار در بارداری ناخواسته هفت دلیل اصلی دخیل است که در ادامه به ارائه توضیحاتی پیرامون این هفت دلیل پرداخته‌ایم :

دلیل اول : استفاده نكردن از روش پيشگيری

روش‌های پیشگیری‌بارداری از اصلی‌ترین روش‌ها برای جلوگیری از ایجاد وضعیت بارداری ناخواسته هست. بسیاری از خانم‌ها به دلیل عوارض روش‌های پیشگیری ازبارداری، به روش‌های طبیعی روی می‌آورند.

روش‌های طبیعی برای فرار از عوارض قرص‌های ضدبارداری می‌تواند راهکار مناسبی باشد؛ اما احتمال بارداری ناخواسته نیز در آن وجود دارد.

برای آشنایی با اقدامات لازم هنگام بارداری در دوران عقد کلیک کنید.

دلیل دوم : شكست روش های پيشگيری

همانطور که اشاره کردیم بسیاری از زوجین تصور می‌کنند از روش‌های پیشگیری بارداری استفاده می‌کنند، در حالی که حقیقتا روش به کارگیری آن‌ها درست نیست یا به درستی از از نحوه پیشگیری از بارداری مطلع نیستند.

این نکته را هم باید در نظر داشته باشید که روش‌های پیشگیری‌ازبارداری هیچ کدام 100درصد نیستند، اما می‌توان با استفاده صحیح، درصد آن را افزایش داد که برای این منظور توصیه می‌شود با یک مشاور جنسی مشورت لازم را داشته باشید.

دلیل سوم : استفاده همزمان از داروهای ديگر

برخی از خانم‌ها برای پیشگیری از بارداری از قرص استفاده می‌کنند و بدون توجه به تداخل دارویی در کنار آن از دیگر داروها نیز مصرف می‌نمایند. 

برای مثال اگر برای جلوگیری از بارداری از قرص LD مصرف می‌کنید، اگر همزمان آمپول ويتامين D تزریق کنید؛ حاملگی ناخواسته اتفاق می‌افتد، چراکه ویتامین D اثر قرص LD را از بین می‌برد.

دلیل چهارم : استفاده نادرست از روش پيشگيری

از علل اصلی بارداری ناخواسته استفاده نادرست از روش‌های جلوگیری از بارداری است. به عنوان مثال اگر برای جلوگیری از بارداری از قرص استفاده می‌کنید بایستی به دوز مصرفی و همینطور زمان مصرف دارو در بازه‌های زمانی مشخص و منظم توجه داشته باشید.

دلیل پنجم : عدم استفاده صحیح از روش‌های اورژانسی

داروهای اورژانسی نیز بایستی به دلیل عوارض و محدودیت‌هایی که دارد در زمان مناسب و به درستی مصرف شود. چنانچه در دوز مصرفی این دارو اشتباهی رخ دهد و یا در زمان مناسب مصرف نشود، باعث ایجاد تهوع و استفراغ و در نتیجه حاملگی ناخواسته خواهد شد.

دلیل ششم: عدم اطلاع از نحوه برخورد در زمان فراموشی دوز دارو

اثربخشی داروهای جلوگیری از بارداری زمانی مشخص می‌شود که فرد قرص‌های خود را در بازه‌های زمانی مشخصی مصرف کند، اگر کسی حتی برای بازه زمانی کوتاهی مصرف داروی خود را فراموش کند، ممکن است بارداری ناخواسته اتفاق بیفتد.

بنابراین اینطور می‌توان نتیجه گرفت در صورتی که دوز مصرفی داروی خود را فراموش کرده‌اید، کار از کار گذشته است و بهتر است برای جلوگیری از بارداری ناخواسته به روش‌های دیگر متوسل شوید.

دلیل هفتم: عدم اطلاع کامل درباره بارداری و روزهای بحرانی

بسیاری از زوج‌ها اطلاعات صحیحی درباره چگونگی بارداری و روزهایی که احتمال بارداری زیاد است ندارند. زن و مرد هر دو باید از نحوه حاملگی آگاهی داشته باشند. بسیاری از محتواها و کلاس‌های آموزشی امروزه این اطلاعات را در اختیاز شما می‌گذاند. پیشنهاد می‌شود مقاله سیکل قاعدگی را بخوانید.

عوارض بارداری ناخواسته

 

بر خلاف باور عموم، بارداری پیش بینی نشده دارای عوارض می‌باشد. عوارضی که نه تنها به والدین بلکه به کودک نیز آسیب می‌رساند. به طور کلی ناراحتی و اثرات ناشی از بارداری ناخواسته در سه گروه جسمی، روحی و روانی و همینطور اجتماعی دسته بندی می‌شود که در ادامه هر یک را توضیح داده‌ایم.

برای آشنایی با زمان و چگونگی بارداری بعد از سقط جنین کلیک کنید.

اثرات جسمانی 

اثرات جسمی بارداری ناخواسته بدین صورت است که مادر در ماه‌های ابتدایی بارداری به مراقب‌های لازم در دوران حاملگی توجهی ندارد و علاوه بر تغذیه بایستی که قرص‌های مکمل نیز مصرف کند، در غیر اینصورت ممکن است رشد جنین به خطر بیفتد.

یا ممکن است بارداری ناخواسته در زوجی باشد که دارای فرزند نیز بوده‌اند و با توجه به مراقب‌هایی که باید از فرزند اول خود داشته باشند، نمی‌توانند مطابق زمان نیاز در دوران بارداری استراحت کنند و در نتیجه باعث ضعف جسمانی مادر و فرزند او می‌شود.

اثرات روحی و روانی بارداری ناخواسته

یکی از عوارض بارداری ناخواسته، افسردگی است. چرا که احتمالا مادر شرایط کافی را از نظر سنی و یا مالی برای بارداری ندارد و همین عوامل دست به دست هم می‌دهند تا زمینه افسردگی را فراهم کنند. 

اثرات اجتماعی 

تاثیرات جسمی و روحی بارداری ناخواسته در نهایت باعث ایجاد ضعف در عملکردها و فعالیت‌های روزانه مادر خواهد شد و مادر نمی‌تواند آنگونه که باید دیگر فرزندان و یا حتی زندگی زناشویی خود را مدیریت کند.

اقدامات لازم در زمان بارداری ناخواسته

تاثیرات اصلی بارداری ناخواسته بر روی زنان است که البته این ناراحتی‌هایی که شکل می‌گیرد در نهایت می‌تواند بر روی خانواده و کودک نیز تاثیر بگذارد. 

البته زنانی که نمی‌توانند با بارداری ناخواسته کنار بیایند کسانی هستند که شک دارند فرزند ناخواسته خود را نگه دارند و یا سقط کنند، تصمیمی که نمی‌توانند با خود حل کنند. 

در هر صورت اگر تصمیم به نگه داشتن فرزند ناخواسته خود دارید بایستی به آینده و بعد از تولد او هم فکر کنید و اگر قصد سقط نیز گرفته‌اید، بهتر است با یک پزشک پیرامون عوارض این عمل مشورت کنید (برای آشنایی بیشتر با چگونگی سقط جنین کلیک کنید). در ادامه راهکارهایی برای بارداری ناخواسته ارائه کرده ایم.

بارداری ناخواسته در دوران عقد یا دوستی

مسلما پذیرش یک فرزند برای زوجی که در مرحله عقد و یا دوستی قبل از ازدواج هستند، می‌تواند کار دشوار و سختی باشد. اما بهتر است پیش از اینکه به مسائل بیرون و نظر اطرافیان پیرامون بارداری ناخواسته خود فکر کنید، به این موضوع بیاندیشید که‌ آیا فرزند خود را می‌خواهید یا خیر.

آیا خودتان آمادگی ورود یک کودک را به زندگی‌تان دارید و آیا شرایط نگهداری فرزند در زندگی‌تان وجود دارد. می‌توانید برای نگه داشتن فرزند خود با خانواده‌تان مشورت کنید. در غیر این صورت بهتر است با یک پزشک متخصص زنان پیرامون سقط جنین مشورت لازم را داشته باشید.

بارداری با وجود فرزندان دیگر

بسیاری از خانواده‌ها که این نوع بارداری را تجربه می‌کنند، معمولا دارای بچه‌های بزرگ هستند و آمادگی بزرگ کردن بچه دیگری را ندارند، اما دوست هم ندارند حق زندگی کردن را از یک بچه دیگر بگیرند.

در این مواقع اصلا نباید احساسی و از سر ترحم رفتار کرد و حتما بایستی که به خاطر آینده آن کودک به مشکلات بعد از به دنیا آمدن او نیز فکر کنید. در صورتی که قصد دارید فرزند خود را نگه دارید می‌توانید برای داشتن شرایط مساعدتر جهت ورود یک فرزند از مشاوره کودک استفاده نمایید.

مشکلات مالی

مسلما ورود یک بچه به یک خانواده تمهیدات مالی لازم را می‌خواهد. اگر خانواده شما و یا همسرتان می‌تواند در نگهداری و یا مخارج به شما کمک کنند، موضوع را با آن‌ها درمیان بگذارید.

برخی صندوق‌ها نیز همچون صندوق های مالی و یا خدمات مهدکودک نیز می‌تواند در نگهداری فرزندتان به شما کمک کند.

توجه

در نهایت توجه داشته باشید که هر کودکی به حمایت‌های مالی و عاطفی والدین خود حتی در صورتی که بارداری آن ناخواسته باشد احتیاج دارد. به دنیا آوردن بچه ناخواسته نیازمند این است که شما شرایط لازم را برای به دنیا آمدن او هم انجام دهید. 

می‌توانید برای دریافت مشاوره با برترین متخصصان کشور در مرکز مشاوره ذهن نو تماس حاصل بفرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه بارداری ناخواسته می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره