کاهش اضطراب کودکان با 8 نکته کلیدی

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

چقدر با راهکارهای کاهش اضطراب کودکان آشنایی دارید؟ بسیاری از ما فکر می‌کنیم کودکی سن شادی و بی‌توجهی به مشکلات است. به همین خاطر حتی به آن فکر نمی‌کنیم که یک کودک ممکن است دچار اضطراب شود. در نتیجه وقتی نشانه‌های استرس را در فرزندمان می‌بینیم نمی‌دانیم چطور باید به آن‌ها واکنش نشان بدهیم. کوچک شمردن و نادیده گرفتن این مساله هیچ کمکی نمی‌کند، پس حتما باید با توجه به روحیه کودک روشی مناسب پیدا کنید. استفاده از خدمات روانشناسان کودک به شما کمک شایانی در این زمینه خواهد کرد. برای دریافت مشاوره کودک کلیک کنید. 

راهکارهایی برای کاهش اضطراب کودکان

برخلاف تصور بسیاری از ما کودکان نیز ممکن است در زندگی درگیر اضطراب شوند. این که شما بتوانید از همین سنین راهکارهایی را برای کنترل استرس به فرزندتان آموزش بدهید بسیار مهم است. اگر کودک از همان ابتدا روش مدیریت احساسات خودش را یاد بگیرد این توانایی تا بزرگسالی همراه او خواهد بود. در مقابل کودکانی که این مهارت را یاد نمی‌گیرند روزبه‌روز مشکلات شدیدتری را تجربه خواهند کرد. این موضوع می‌تواند تأثیر منفی بسیاری روی زندگی و پیشرفت فرزند شما داشته باشد.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

در ادامه برخی از راهکارهای مهم برای کاهش اضطراب کودکان را با هم بررسی می‌کنیم. بااین‌حال به خاطر داشته باشید که اضطراب کودکان موضوعی نیست که به‌سادگی از کنار آن بگذرید. اگر احساس می‌کنید فرزندتان درگیر این مشکل شده بهتر است از یک مشاور کودک نیز برای بهبود شرایط کمک بگیرید.

برای آشنایی با سایر انواع اختلالات روانی کودکان کلیک کنید.

1- شرایط را تحت کنترل داشته باشید

اولین و مهم‌ترین دلیل اضطراب این است که احساس می‌کنیم شرایط تحت کنترلمان نیست. در واقع وقتی شما احساس می‌کنید قرار است اتفاقی بیفتد که هیچ نقشی در جلوگیری از آن ندارید طبیعی است که تا حدودی مضطرب بشوید. به همین خاطر اولین راهکاری که می‌توانید برای کاهش اضطراب کودکان استفاده کنید این است که تا جای ممکن شرایط را برنامه‌ریزی‌شده پیش ببرید. برای این کار بهتر است شما و فرزندتان هر روز برنامه‌ای برای روز بعد بریزید. اینکه ما بدانیم در هر زمان قرار است چه کاری را انجام بدهیم تا حد زیادی می‌تواند جلوی نگرانی‌های طول روز را بگیرد. برای آشنایی با نشانه های استرس در کودکان کلیک کنید.

فروشگاه آرامیس

2- برای کاهش اضطراب کودکان با آن ها صحبت کنید

بهترین راهکار برای کاهش استرس و اضطراب فرزندتان این است که با او صحبت کنید. مهارت‌های ذهنی و زبانی ضعیف گاهی اوقات باعث می‌شود کودک خودش هم متوجه دلیل احساساتی که دارد نباشد. یا حتی ممکن است آن‌ها ندانند نام هیجاناتی که تجربه می‌کنند چیست. به همین خاطر صحبت‌کردن می‌تواند تا حد زیادی کمک‌کننده باشد. شما با استفاده از این روش متوجه می‌شوید که فرزندتان از چه چیزهایی نگران شده است. می‌توانید به او کمک کنید راهکاری برای نگرانی‌هایش پیدا کند.

3- آرامش خودتان را حفظ کنید

روان‌شناسان معتقدند یکی از دلایل مهم استرس و اضطراب در کودکان رفتار والدین آنهاست. در حقیقت پدر و مادرهایی که خودشان درگیر اضطراب هستند بیشتر مواقع این احساس را به فرزندشان هم منتقل می‌کنند. به همین خاطر قبل از اینکه به دنبال راهکاری برای کاهش استرس کودک باشید بهتر است قدری به خودتان نگاه کنید. اگر فکر می‌کنید شما نیز دچار استرس هستید بهتر است در اولین قدم به دنبال راهی برای آرام‌کردن خودتان باشید. زیرا کودکان تا حد زیادی احساسات والدین را دریافت می‌کنند؛ پس آرامش یا نگرانی شما می‌تواند روی آنها تأثیر بگذارد.

4- برای کاهش اضطراب کودکان از روش‌های آرام‌سازی استفاده کنید

روش‌های آرام‌سازی مجموعه‌ای از تکنیک‌ها مثل نفس کشیدن عمیق یا ریلکسیشن هستند. این روش‌ها به شما کمک می‌کنند که بدن‌تان را در یک حالت آرام قرار دهید.  این شرایط تا حد زیادی باعث کاهش استرس و اضطراب در کودکان هم می‌شود. به همین خاطر بسیاری از روان‌شناسان سعی می‌کنند تا استفاده از این روش‌ها را به کودک آموزش دهند. شما هم می‌توانید استفاده از این تکنیک‌های به‌خصوص تنفس صحیح را به فرزندتان آموزش بدهید و از او بخواهید هنگامی که احساس می‌کند دچار استرس شده قبل از هر کار دیگری در یک مکان آرام از این روش‌ها استفاده کند.

5- سبک زندگی فرزندتان را مدیریت کنید

داشتن خواب کافی، ورزش و همین‌طور خوردن غذاهای سالم از جمله موضوعاتی هستند که تأثیر بسیاری در آرامش زندگی هرکدام از ما دارند. به همین خاطر یکی از راهکارهایی که بسیاری از مشاورین برای کاهش استرس و اضطراب کودکان توصیه می‌کنند این است که سبک زندگی آن‌ها را سالم نگه دارید. داشتن خواب کافی و ورزش منظم برای حداقل سه روز در هفته از جمله راهکارهایی هستند که استرس را تا حد زیادی کاهش می‌دهند.

6- برای کاهش اضطراب کودکان خوش‌بینی را ترویج کنید

یکی از دلایل مهم استرس در کودکان این است که آن‌ها احساس منفی نسبت به موضوعات مختلف دارند. برای مثال ممکن است فرزند شما احساس کند هرگز از پس انجام‌دادن تکالیفش به‌تنهایی برنخواهد آمد. طبیعتاً داشتن چنین باورهای منفی باعث می‌شود کودک تا حد زیادی درگیر اضطراب شود. به همین خاطر یکی از روش‌هایی که می‌توانید برای کاهش استرس کودک استفاده کنید این است که امیدواری و خوش‌بینی را به آنها آموزش دهید.

7- کمال‌گرایی را کنار بگذارید

بسیاری از مواقع استرس کودکان ریشه در کمال‌گرایی‌های والدین یا خود کودک دارد. وقتی شما می‌خواهید همه چیز به بهترین شکل آماده بشود طبیعی است که نگرانی بیشتری را تحمل می‌کنید. برای جلوگیری از این دیدگاه در فرزندتان، به آن‌ها آموزش بدهید که اشتباه کردن نیز جزئی از انجام کارها است. هرگز کودک را به دلیل اشتباهاتش تحقیر نکنید. بلکه سعی کنید آنها را با خودشان مقایسه کنید و هر بار که در انجام کارهای‌شان پیشرفت می‌کنند این پیشرفت را تشویق کنید.

8- برای کاهش اضطراب کودکان توانایی‌های فرزندتان را تشویق کنید

همان‌طور که گفتیم مهم‌ترین دلیل ایجاد اضطراب این است که کودک احساس می‌کند کنترلی روی اتفاقات آینده ندارد. پس بالابردن اعتمادبه‌نفس کودک یکی از روش‌هایی است که تا حد زیادی می‌تواند به کاهش اضطراب کودکان کمک کند. اعتمادبه‌نفس به این معنی است که فرزند شما به توانایی‌های خودش باور داشته باشد. این موضوع تا حد زیادی به کودک کمک می‌کند که احساس کند توانایی کنترل شرایط را دارد؛ و در نتیجه استرس او را در برخورد با موضوعات مختلف کاهش می‌دهد.

برای آشنایی با صحیح ترین روش های تشویق کودکان کلیک کنید.

نقش مشاور در کاهش اضطراب کودکان

استرس در کودکان می‌تواند تأثیرات منفی بسیاری روی رشد و پیشرفت آن‌ها داشته باشد. برای مثال بسیاری از مواقع استرس باعث می‌شود که کودک از درس‌هایش عقب بیفتد. با توجه به اینکه همسالان در این دوره به‌سرعت در حال پیشرفت هستند جبران این عقب‌افتادگی‌ها می‌تواند برای کودک بسیار سخت باشد. 

در نتیجه کودک از همسالان خود در سال‌های آینده عقب‌تر خواهد بود. به‌علاوه بسیاری از مواقع بی‌توجهی به درمان استرس باعث شده که این احساس تا بزرگسالی نیز با کودک باقی بماند. این درحالیست که انعطاف‌پذیری بیشتر کودکان درمان این مشکل در سنین پایین را بسیار راحت‌تر از بزرگسالی کرده است. به همین خاطر اگر نشانه‌های استرس را در فرزندتان می‌بینید بهتر است برای درمان آن از یک مشاور متخصص کمک بگیرید. از جمله اقدامات مشاوران برای کاهش اضطراب و استرس در کودکان به شرح زیر است. برای آشنایی با روش های درمان استرس کودکان کلیک کنید.

? کاهش اضطراب کودکان با استفاده از نقاشی و بازی‌های مختلف

روان‌شناسان با استفاده از روش‌های درمانی مختلفی مثل بازی‌ها یا تفسیر نقاشی می‌توانند متوجه این موضوع شوند که دلیل استرس و نگرانی کودک چیست. سپس با استفاده از همین روش‌ها برای درمان کودک اقدام می‌کنند.

? کاهش اضطراب کودکان با آموزش مهارت‌های زندگی

گاهی اوقات استرس کودک به دلیل ناتوانی آن‌ها در برخی مسائل است. برای مثال ممکن است کودکان بزرگ‌تر فرزند شما را در مدرسه اذیت می‌کنند و این می‌تواند دلیلی برای نگرانی و اضطراب کودک باشد. در چنین شرایطی مشاور مهارت‌هایی مثل قدرت نه گفتن یا بالابردن اعتمادبه‌نفس را به کودک آموزش می‌دهد.

? کاهش اضطراب کودکان به کمک جلسات خانواده‌درمانی

مشکلاتی که درون یک خانواده وجود دارد از جمله دلایلی است که می‌تواند باعث استرس در فرزند شما باشد. گاهی اوقات نیز ممکن است شما متوجه اشتباهاتی که در جریان تربیت کودک انجام می‌دهید نباشید. در چنین شرایطی مشاورین با بررسی فضای خانواده و نوع رفتار شما با کودک می‌توانند اشکالاتی که وجود دارد را مشخص کنند و راهکار مناسبی برای برطرف‌کردن آن به شما نشان بدهند.

برای دریافت مشاوره در زمینه کاهش اضطراب کودکان می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در کلینیک تخصصی کودک ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 
 

سؤالات متداول

راه های کاهش اضطراب کودکان چیست؟

استفاده از راهکارهایی مثل صحبت‌کردن با کودک، بالابردن اعتمادبه‌نفس آنها و جلوگیری از کمال‌گرایی می‌توانند در کاهش استرس کودک مفید باشند.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره