اضطراب موقعیتی

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

اضطراب موقعیتی نوعی از اضطراب است که تنها در شرایط خاصی بروز کرده و منجر به تجربه نشانه های استرس به طور شدید می‌شود. همه ما در موقعیت های از زندگی خود دچار استرس و اضطراب می‌شویم که تا حدی نیز طبیعی است. در واقع ذات استرس برای بقای انسان ضروری بوده و نمی‌توان به طور کلی مضطرب نشد. اما میزان این احساس در برخی از افراد بیش از سایرین است و همین موضوع منجر به بروز اختلالاتی در روند زندگی شان می‌گردد. پس همه ما تا حدی مبتلا به اضطراب موقعیتی هستیم و می‌توان این موضوع را تا حدی رایج دانست. اما افراد باید از تشدید این حالت پیشگیری کرده و برای درمان اقداماتی را انجام دهند.

برای دریافت مشاوره در زمینه اضطراب موقعیتی می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

اضطراب موقعیتی چیست؟

اضطراب موقعیتی را می‌توان واکنش طبیعی به رویدادهای غیرمنتظره و ناشناخته در زندگی دانست که در بیشتر موارد هم کمک کننده است. در واقع مفید بودن استرس در موقعیت های جدید از این جهت است که باعث می‌شود بیشتر دقت کنیم و عملکرد بهتری داشته باشیم. برای مثال تجربه امتحان می‌تواند یک اضطراب موقعیتی باشد که با وجود نگرانی و ترس باعث می‌شود که بیشتر درس خوانده و تلاش کنیم. اما برخی از افراد در موقعیت هایی دچار استرس می‌شوند که واقعا استرس آور نیستند.

این موضوع تا حدی می‌تواند مخرب بوده و عملکرد افراد را دچار اشکال کند. از طرفی اختلالات اضطرابی قابل تبدیل شدن به یکدیگر هستند و می‌تواند پیامدهای بدی برای افراد ایجاد کنند. از این رو باید این موقعیت ها را شناخته و برای غلبه بر این احساسات نیز اقداماتی انجام داد. برای آشنایی بیشتر با انواع اختلالات اضطرابی کلیک نمایید.

تفاوت اضطراب موقعیتی با اضطراب فراگیر

از آنجایی که اختلالات اضطرابی نشانه های تقریبا مشابهی با یکدیگر دارند؛ تمییز دادن آنها از یکدیگر کمی دشوار است. به همین دلیل بهتر است تفاوت بین انواع مختلف استرس را بشناسیم. این موضوع در مورد مقابله با این استرس ها نیز موثر خواهد بود. اضطراب فراگیر نوعی از اضطراب مزمن است که همیشه و در هر شرایطی همراه با فرد است. یعنی حتی زمانی که فرد در یک موقعیت اضطراب آور هم نیست و یا خطری او را تهدید نمی‌کند؛ بازهم استرس دارد. اما در اضطراب موقعیتی ، افراد همواره استرس ندارند و تنها در برخی از شرایط دچار اضطراب و نگرانی می‌شوند.

تفاوت اضطراب موقعیتی با اضطراب اجتماعی

این دو اضطراب شباهت های بیشتری با یکدیگر دارند. اما در اضطراب اجتماعی، افراد بیشتر در موقعیت هایی دچار هراس می‌شوند که دیگران حضور دارند. برای مثال برای آنها حضور در مکان های عمومی نگران کننده است و یا از صحبت کردن در جمع می‌ترسند. اما در استرس موقعیتی حضور دیگران موضوع تعیین کننده ای نیست. برای آشنایی بیشتر با اختلال اضطراب اجتماعی کلیک نمایید.

نشانه های ناشی از اضطراب موقعیتی

نشانه های اضطراب موقعیتی

ابتلا به اضطراب موقعیتی با بروز نشانه هایی در افراد همراه است. شناسایی این نشانه ها در خود و یا دیگری باعث می‌شود تا افراد این موقعیت ها را شناسایی کرده و در مورد آنها اقدامات لازم را انجام دهند. در این قسمت بیشتر در مورد نشانه های روانی و جسمانی ناشی از این نوع استرس توضیح خواهیم داد.

نشانه های روانی

برخی از نشانه های روانی و رفتاری ناشی از مضطرب شدن در شرایط خاص، شامل موارد زیر می‌شود.

  • احساس ترس
  • بی قراری
  • عصبانی شدن
  • نداشتن تمرکز
  • تحریک پذیری

نشانه های جسمانی

اضطراب همواره با نشانه های جسمانی نیز همراه می‌شود. سردرد، تعریق، اسهال، سرگیجه، حالت تهوع و استفراغ، خشک شدن دهان، لرزش دست، منقبض شدن عضلات، احساس وحشت زدگی، به هم خوردن ریتم ضربان قلب و ریتم تنفسی و… برخی از این نشانه ها هستند.

علت تجربه اضطراب موقعیتی

از طرفی پیدا کردن علت تجربه اضطراب موقعیتی نیز می‌تواند کمک کننده باشد. چرا که در این صورت می‌توان با از بین بردن علت این مشکل را حل نمود. در این قسمت به ذکر برخی از این علل پرداخته ایم.

حضور در موقعیت های جدید: افرادی که به طور مکرر مجبور هستند در موقعیت های جدید حضور یابند؛ بیشتر احتمال دارد که بیشتر به این نوع از اضطراب مبتلا شوند.

داشتن تجریبات منفی: همچنین گاهی از موقعیت ها منجر به اتفاقات بدی شده اند و به همین دلیل افراد تمایل ندارند تا دوباره آن را تجربه کنند. به همین دلیل داشتن خاطرات بد از یک موقعیت، در این مورد بسیار موثر است.

ابتلا به اختلالات اضطرابی: در برخی موارد زمانی که افراد به یکی از اختلالات اضطرابی مبتلا باشند؛ بیشتر احتمال دارد که به سایر اختلالات نیز مبتلا شوند.

تشخیص اضطراب موقعیتی

همانطور که پیش تر هم به آن اشاره شد؛ انواع اختلالات اضطرابی نشانه های مشابهی داشته و تشخیص آنها از یکدیگر دشوار است. اما برای شروع فرایند درمان باید تشخیص دقیق صورت گیرد. متخصص در ابتدا نشانه ها را در افراد بررسی کرده و در مرحله بعدی سوابق پزشکی را چک کنند. بعضی از تست ها و آزمون های روانشناختی نیز میزان اضطراب افراد را نشان می‌دهند.

برخی از موقعیت های استرس زا

شرایط ایجاد کننده اضطراب موقعیتی

برخی از رایج ترین موقعیت هایی که افراد را دچار استرس می‌کنند؛ شامل موارد زیر هستند.

🔸حضور در اولین روز کاری

🔸دوری از خانه

🔸اولین روز مدرسه

🔸سفرکردن به مکانهای جدید

🔸حضور در مصاحبه های شغلی

🔸میهمانی های بزرگ

🔸داشتن مسئولیت رهبری

🔸صحبت کردن در جمع ها

🔸ملاقات با افراد جدید

همچنین گاهی برخی از موقعیت های خاص مانند عروسی، تولد و برخی از تغییرات اساسی نیز در زندگی می‌تواند افراد را مضطرب کند.

پیامدهای ناشی از اضطراب موقعیتی

این موضوع را فراموش نکنید که ابتلا به اضطراب موقعیتی می‌تواند مشکلات زیادی را برای افراد ایجاد کرده و حتی در زندگی روزمره آنان نیز اختلال ایجاد کند. ابتلا به افسردگی و یا سایر اختلالات اضطرابی و حتی وسواس فکری و عملی تنها بخشی از پیامدهای ناشی از ابتلا به اضطراب موقعیتی است. همچنین این موضوع می‌تواند ریسک خودکشی را نیز در افراد افزایش دهد. برای آشنایی بیشتر با عوارض استرس و فشار روانی بر بدن و ذهن کلیک نمایید.

روش های درمان اضطراب موقعیتی

این نوع اضطراب تا حدی قابل درمان و کنترل است. تنها نیاز است که افراد به موقع آن را تشخیص داده و اقدامات لازم را انجام دهند. برای درمان این اضطراب افراد باید ترکیبی از روش های دارویی و روان درمانی را به کار ببرند. همچنین سبک زندگی خود را نیز تا حدی تغییر داده و از محرک ها تا حد امکان دوری کنند. برای اطلاع از راه های درمان استرس شدید کلیک کنید.

سخن پایانی

ابتلا به اختلالات اضطرابی مختلف، شاید در نگاه اول خطرناک و یا عجیب به نظر نرسند؛ اما مبتلایان از این بابت بسیار دچار ناراحتی شده و مشکلات زیادی را تجربه می‌کنند. از طرفی این موضوع را در نظر داشته باشید که نمی‌توان هیچگاه مضطرب نشد و این احساس را سرکوب نمود. تنها افراد باید آن را کنترل کرده و از تشدید شدن آن جلوگیری نمایند. در این زمینه تنها روانشناس و روانپزشک می‌توانند به افراد کمک کنند.

برای دریافت مشاوره در زمینه اضطراب موقعیتی می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره