علائم سقط جنین

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

برای سقط جنین به چه عوارضی باید توجه داشت؟ بارداری دورانی است که نیاز به مراقبت بسیار زیادی دارد چراکه همواره با خطر سقط جنین همراه است. در مواردی نیز مادر به دلایل گوناگونی به طور عمدی سقط را انجام می‌دهد. در واقع برای مادرانی که قصد بچه دار شدن نداشته و یا از نظر بدنی هنوز آمادگی کافی برای بارداری ندارند؛ این عمل به طور عمدی انجام می‌شود.

با این حال این کار چندان اخلاقی نیست و توصیه نمی‌شود اما آنچه که اهمیت دارد توجه به عوارض جسمی و روحی است که در پی سقط برای مادران همراه است. افسردگی و اضطراب از جمله مشکلات شایع بعد از سقط هستند. از این رو بهره بردن از مشاور و روانشناس در دوران بعد از سقط اهمیت زیادی دارد. در ادامه به بیان علل، علائم و عوارض سقط جنین خواهیم پرداخت.

برای عضویت در کانال تلگرامی ذهن نو کلیک نمایید.

عواملی که باعث سقط جنین می‌شود

سقط معمولا تا قبل از هفته سیزدهم بارداری و زمانی که جنین زیر 500 گرم وزن دارد رخ می‌دهد. عوامل متعددی روی سقط جنین تاثیر می‌گذارد که در ادامه آن‌ها را توضیح می‌دهیم. برای جلوگیری از این مسائل توصیه می‌کنیم حتما مشاوره کودک بگیرید.

بیماری‌ها و عفونت‌ها

بیماری‌های مقاربتی، بیماری‌های مزمن مثل دیابتی که به آن توجه نشده، بیماری سیفیلیس، مشکلات تیروئید، اختلالات وراثتی در انعقاد خون، اختلال‌های ژنتیکی کروموزومی در حین تشکیل جنین، مشکلات خود ایمنی مشخص، اختلالات هورمونی خاص، مرگ ناگهانی جنین به علت اختلالات مادرزادی، سرخجه، سرخک، سوزاک، اچ ای وی، عفونت جفت، عفونت‌های باکتریال واژن و عفونت های ویروسی همگی می‌تواند باعث سقط جنین شوند.

بیشتر بخوانید: کنار آمدن با مرگ نوزاد

فروشگاه آرامیس

مصرف مواد الکلی و مخدر

استفاده از مشروبات الکلی، قرار گرفتن در معرض دود سیگار، مصرف مواد مخدر حتی اگر به صورت تفریحی باشد تاثیرات جبران ناپذیری روی جنین می‌گذارد و ممکن است باعث سقط جنین شود.

عوامل محیطی

قرار گرفتن بیش از حد در معرض اشعه، سوء تغذیه، مصرف بیش از حد کافئین، استفاده از برخی داروها مثل ایبوپروفن و آسپرین، سن پدر و مادر، کمبود شدید ویتامین به خصوص اسید فولیک، وزن غیر طبیعی (کمبود یا اضافه وزن شدید)، سابقه سقط مکرر جنین، افزایش شدید فشار خون مادر، سموم محیطی (سرب، آرسنیک، پرتوها و گازهای بیهوشی)، آزمایش‌های غربالگری تشخیصی تهاجمی، شغل پدر (اگر در ارتباط با جیوه، سرب و برخی مواد شیمیایی صنعتی و حشره کش‌ها باشد) می‌تواند مقدمه‌ای برای سقط جنین شوند.

اختلالات رحمی مادر

عفونت‌های باکتریایی در دستگاه تناسلی بدن انسان رشد می‌کند و باعث التهاب لایه داخلی رحم می‌شود که خطر سقط را افزایش می‌دهد و به جنین آسیب می‌رساند. همچنین در کنار این مسئله وجود ناهنجاری‌های مشخص رحمی یا گردن رحمی ضعیف یا به طور غیر معمولی کوتاه، اختلالات ساختمانی رحم مثل رحم دو شاخ، پولیپ رحم (نارسایی دهانه رحم)، چسبندگی‌های داخل رحمی باعث می‌شود تا مشکلاتی در روند بارداری ایجاد شود و یا حتی منجر به سقط جنین شود. برای اشنایی با علل و اقدامات لازم در زمان بارداری خارج از رحم کلیک کنید.

 

علائم سقط جنین

بیشتر سقط‌ها در سه ماه اول بارداری اتفاق می‌افتد و علائم آن همانند عادت ماهیانه است. برای تشخیص سقط باید به پزشک معالج خود مراجعه کنید و متوجه وضعیت خود شوید. با این حال علائم اولیه آن شامل موارد زیر هستند.

  • خونریزی و لکه بینی که احتمالا با لخته و بافت همراه است (البته همه خونریزی‌ها نشانه سقط نیست و برای تشخیص آن باید به پزشک مراجعه کرد)
  • احساس درد و گرفتگی شدید در ناحیه شکمی، لگن، قسمت تحتانی پشت کمر
  • حرکت نکردن و کاهش فعالیت جنین داخل شکم
  • کاهش ناگهانی علائم بارداری مثل حالت تهوع و حساسیت سینه‌ها
  • گرفتگی و انقباضاتی که به تدریج قوی‌تر می‌شوند
  • عدم احساس بارداری

عوارض سقط جنین

سقط جنین می‌تواند به صورت عمدی و یا غیر عمدی اتفاق بیفتد که در هر دو صورت عوارض روحی و جسمی دارد و باید به آن‌ها توجه کرد. برای کم کردن عوارض این موضوع لازم است که از کمک یک روانشناس بهره ببرید. در صورتی که بارداری ناخواسته داشته‌اید، کلیک کنید.

آسیب‌های جسمی

  • کم خونی: سقط جنین به هر شکل باعث از دست رفتن خون زیادی می‌شود و به دلیل اینکه تا چند روز آینده نیز مادر خونریزی دارد باعث می‌گردد خون زیادی از دست بدهد و کم خونی بگیرد.
  • عفونت: به دلیل دستکاری‌هایی که در حین سقط ممکن است رخ دهد، این اتفاق می‌تواند منجر به عفونت لوله و چسبندگی داخل رحمی و عقیم شدن دائم مادر بشود.
  • سرطان پستان و دهانه رحم: زنانی که سقط انجام داده‌اند در مقایسه با زنانی که سقط انجام نداده‌اند احتمال بیشتری وجود دارد که دچار سرطان رحم شوند. همچنین با سقط کردن جنین خطر سرطان پستان دو برابر می‌شود.
  • نوزادان معلول در بارداری‌های بعدی: سقط باعث تخریب رحم و دهانه رحم می‌شود که خطر زایمان زودرس، عوارض زایمان و تشکیل غیر طبیعی جفت در بارداری‌های بعدی را افزایش می‌دهد و ممکن است یکی از علل معلولیت فرزندان، سقط در بارداری‌های قبلی باشد.
  • آسیب رحمی: سقط جنین به شل شدن دهانه رحم، زایمان زودرس و عوارض زایمان منجر می‌شود.

آسیب‌های روحی

  • عذاب وجدان: زنانی که سقط جنین می‌کنند مخصوصا کسانی که عمدا این کار را انجام می‌دهند، احساس گناه داشته و گرفتار واکنش سوگواری و عذاب وجدان می‌شوند.
  • افسردگی: مادران بعد از سقط احساس ناامیدی در روابط خود با دیگران می‌کنند و به مشکل برمی‌خورند. همچنین اختلالات خواب مثل بی خوابی و کابوس دیدن پیدا می‌کنند.
  • اختلال در عملکرد جنسی: این افراد ممکن است تا مدتی از روابط جنسی خود دوری کنند و یا از روابط خود لذت نبرند.
  • اضطراب: مادران ممکن بعد از سقط اضطراب پیدا کنند و با یاد آوری مراحل آن مضطرب شوند. حتی در موارد حاد نیز ممکن است اقدام به خودکشی کنند.

سقط جنین عمدی

روش های سقط جنین

با وجود خطرات سقط جنین، ممکن است خانم به هر دلیلی شرایط لازم برای فرزندآوری را نداشته باشد و تصمیم به سقط آن بگیرد. در مرحله اول بهتر است قبل از آن که تصمیم خود را عملی کنید، حتما با مشاوران خانواده در مورد این تصمیم مشورت دریافت کنید، چرا که پیامدهای روانی این کار برای مادر و پدر کم نبوده و ممکن است سال‌ها آن‌ها را رنج دهد. علاوه بر آن خطرات جسمانی سقط نیز باید در این میان در نظر گرفته شود و سپس با آگاهی در این مورد تصمیم گیری اتخاذ گردد. برای اطلاع از عوارض داروی قرص میزوپروستول کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره روانشناسی درباره علائم سقط جنین می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

با چه روش‌هایی می‌توان سقط جنین انجام داد؟

روش معمول و رایج، مصرف قرص‌هایی مانند میفپریستون و میزوپروستول است اما در کنار آن اتساع و کورتاژ، اتساع و تخلیه، هیسترومی شکم و تحریک قاعدگی نیز برای سقط جنین انجام می‌گیرد. 

آیا انجام ورزش و رابطه جنسی باعث سقط جنین می‌شود؟

ورزش‌هایی مانند پیاده روی، پیاده روی در آب و به طور کلی ورزش‌هایی که فشار کمی بر مادر وارد کند مشکلی به وجود نمی‌آورد. همچنین برای رابطه جنسی لازم است که از پوزیشن‌های مناسب استفاده کنید. باید به این نکته توجه داشته باشید که در زمان بارداری به خصوص سه ماه اول، باید زیر نظر پزشک خود باشید و از راهنمایی‌های او استفاده کنید تا به مشکل برنخورید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره