هفته سی و چهارم بارداری

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

هفته سی و چهارم بارداری با افزایش هیجان مادر برای تولد نوزاد همراه است و از آنجایی که زمان تولد او نزدیک است، مادر پیوند عاطفی عمیق‌تری را با فرزندش برقرار می‌کند. حس شنوایی جنین طی هفته سی و چهارم بارداری کامل شده است و او می‌تواند صدای مادر را بشنود و تشخیص دهد. بنابراین بهتر است مادران طی این هفته‌های پایانی بیشتر از گذشته با فرزند خود حرف بزنند. برقراری ارتباط عاطفی میان مادر و فرزند می‌تواند از علائم و دردهای مادر طی هفته‌های آخر بکاهد. در ادامه این مقاله همراه ما باشید تا با علائم و نشانه‌های مادر طی هفته سی و چهارم بارداری و همینطور تغییرات جنین طی این هفته آشنا شویم. برای دریافت مشاوره بارداری کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه هفته سی و چهارم بارداری می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با با برترین متخصصان کلینیک تخصصی مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

هفته سی و چهارم بارداری
هفته-سی-و-چهارم-بارداری-2

در هفته سی و چهارم بارداری که سه ماه سوم بارداری است نوزاد با قد 46 سانتی و وزن 2400 گرمی داخل شکم وجود دارد. چربی زیر پوست فرزند تشکیل شده که به تنظیم دمای بدن او کمک می‌کند. ریه های نوزاد کاملا تکمیل شده. و اگر به دنیا بیاید مشکلی با تولد وجود نخواهد داشت. علائمی مانند: سوزش سر دل، گرفتگی عضلات، یبوست، ورم مچ پا و سوءهاضمه بروز پیدا می‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مراحل رشد جنین کلیک کنید.

علائم مادر در هفته سی و چهارم بارداری

علائمی که در هفته سی و چهارم بارداری در مادران وجود دارد. همان علائم طی ماه‌های گذشته می‌باشد که با شدت بیشتری ظاهر می‌شوند. در ادامه به برخی از مهم‌ترین علائم مادر در هفته سی‌و‌چهارم‌بارداری اشاره کرده‌ایم :

1.احساس خستگی

هفته سی و چهارم بارداری، هفته‌های پایانی است و کودک بیش از گذشته وزن گرفته‌است. با سنگین‌تر شدن کودک، بدیهی است که به بدن مادر نیز فشار بیشتری وارد می‌گردد. همین موضوع سبب می‌شود که مادر دچار یک احساس خستگی مفرط و بی‌حالی دائم باشد. لازم است اشاره کنیم که این وضعیت در مادرانی که دوقلو باردار هستند، شدت بیشتری دارد.

2.تاری دید در هفته سی و چهارم بارداری

تاری دید از دیگر علائم مادر در هفته سی و چهارم بارداری است. متخصصان بر این باور هستند که نوسانات هورمونی، افزایش سطح ترشحات در بدن، مشکلات مربوط به خواب و … همگی می‌تواند منجر به تاری دید در دوران و هفته‌های آخر بارداری شود. تاری دید به خودی خود یک امر طبیعی است اما در صورتی که با دیگر علائم همچون افزایش ناگهانی وزن، ورم شدید بدن و پاها، سردردهای مکرر و … همراه باشد. می‌تواند نشانه‌ای از افزایش فشار خون و یا پره اکلامپسی باشد. در صورتی که تمامی این علائم را با یکدیگر تجربه کردید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

3.یبوست

یبوست از دیگر علائم در هفته سی و چهارم بارداری است که طی هفته سی‌وچهارم‌بارداری نیز وجود دارد. بانوان باردار می‌توانند برای بهبود علائم یبوست پیاده‌روی کنند و به تغذیه خود توجه بیشتری داشته باشند. مصرف غذاهای حاوی فیبر، سبزیجات برگ دار و آب فراوان می‌تواند علائم ابتلا به یبوست را کاهش دهد.

4.بواسیر

بواسیر یکی از علائم در هفته سی و چهارم بارداری است.برخی از زنان در زمان بارداری دچار بواسیر می‌شوند. این موضوع در اثر یبوست‌های مکرر و همینطور فشار زیاد کودک به لگن ایجاد می‌شود. برای جلوگیری از بروز چنین مشکلی، باید از نشستن‌های طولانی در یک وضعیت ثابت خودداری شود.

5.تورم انگشتان و مچ پا

از رایج‌ترین علائم مادر در هفته سی و چهارم بارداری، تورم انگشتان و مچ پا می‌باشد. برای کم کردن میزان پف و ورم پاها، مادران باردار باید سعی کنند از ثابت نشستن در یک موقعیت جلوگیری کنند و دائما پاهای خود را حرکت دهند. انجام ورزش‌های سبک همچون پیاده‌روی نیز می‌تواند از بروز چنین مشکلی جلوگیری کند.

6.احساس فشار در ناحیه شکم

طی هفته سی و چهارم بارداری، جنین تا حد زیادی آماده تولد می‌باشد. و طبیعی است که برای زایمان به سمت پایین رحم حرکت کند. پایین آمدن نوزاد باعث می‌شود که مادر فشار بیشتری را در قسمت شکم و لگن احساس نماید که همین موضوع باعث تکرر ادرار در او نیز خواهد‌شد.

7.افزایش انقباضات رحمی

انقباضات رحمی یکی از علائم در هفته سی و چهارم بارداری است. که به معنای آماده شدن بدن جهت زایمان می‌باشد که معمولا پس از یک مدت زمان کوتاهی بهبود پیدا می‌کنند. اما در صورتی که با دیگر علائم همچون کمردرد، خونریزی و ترشحات آبکی رحم، بیش از یک ساعت ادامه داشته باشد؛ بهتر است جهت جلوگیری از زایمان زودرس به پزشک مراجعه شود.

8.احساس تهوع و استفراغ دوباره

احساس تهوع و استفراغ طی هفته سی و چهارم بارداری، طبیعی می‌باشد. دلیل این موضوع این است که جنین طی این هفته بزرگ‌تر شده است. و فشار بیشتری را به معده و دیگر ارگان‌های بدن وارد می‌کند. سعی کنید برای کم کردن این حالت، وعده‌های غذایی خود را بیشتر کنید و حجم غذای خود را در هر وعده کاهش دهید. توصیه می‌شود برای کاهش فشار جنین به شکم، با تکیه دادن به یک پشتی بدن خود را صاف نگه دارید.

9. اختلالات خواب

مادران در هفته سی و چهارم بارداری با اختلالات خواب دست و پنجه نرم می‌کنند. در این هفته خواب کودک راحت و طولانی است. اما به دلیل وزن زیاد مادر و تکان های شدید فرزند، اختلالتی مانند بی خوابی بروز پیدا می‌کند.

تغییرات جنین در هفته سی و چهارم بارداری

جنین طی هفته سی و چهارم بارداری بزرگ‌تر از همیشه است. و فضای بیشتری از رحم را اشغال کرده است. همین موضوع سبب شده است که نتواند همانند قبل آزادانه حرکت کند. به همین دلیل شاید مادران بادار طی این هفته احساس کنند که حرکات فرزندشان کندتر از سابق شده است. با گذشت روزها و نزدیک شدن به زمان زایمان، جنین نیز بیشتر از گذشته به پایین رحم نزدیک می‌شود و در نتیجه فشار بیشتری را به شکم و لگن مادر وارد می‌کند.

در صورتی که طی این هفته سونوگرافی انجام دهید، متوجه خواهید شد که کودک روی سر خود ایستاده است. و در وضعیتی برعکس در کانان زایمان قرار گرفته است. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه سه ماه سوم بارداری کلیک کنید.

بایدهای هفته سی و چهارم بارداری

طی هفته سی و چهارم بارداری سعی کنید به اندازه کافی پروتئین مصرف کنید. حتی در صورتی که تکرر ادرار دارید؛ توصیه می‌شود روزانه 6 تا 8 لیوان آب بنوشید. بهتر است مصرف نمک را به حداقل برسانید و حتی میان وعده‌هایی که در ترکیب خود نمک دارند را نیز حذف کنید. سعی کنید از نشستن و یا ایستادن‌های طولانی مدت جلوگیری کنید.

به هیچ وجه از لباس، جوراب و کفش تنگ در این دوران استفاده نکنید. استفاده از قند و چربی را در دوران‌بارداری محدود کنید و سعی کنید فشار خون‌تان را دائما بررسی نمایید. افزایش فشار خون باعث آسیب دیدن جفت و مختل شدن تغذیه جنین می‌شود. ممکن است مادران باردار طی هفته سی و چهارم بارداری، رگ‌های واریسی را در پاهای خود مشاهده کنند که می‌توانند در چنین شرایطی از جوراب‌های واریسی استفاده نمایند و در زمان استراحت نیز پاهای خود را بالاتر از بدنشان قرار دهند.

علائم نیازمند مراجعه به پزشک

برخی از خانم ها زایمان زودرس دارند. اما با توجه به اینکه ریه های کودک در هفته سی و چهارم بارداری کامل تشکیل شده. و به دنیا آمدنش مشکلی بوجود نمی‌آورد، زایمان زودرس جای نگرانی ندارد. در ادامه علائمی را نام برده ایم که با مشاهده آنها سریعا به پزشک مراجعه کنید.

  • لکه بینی یا خونریزی واژینال
  • انقباضات رحمی
  • فشار غیر معمولی در کمر و لگن
  • دردهای شبیه به قاعدگی
  • افزایش ترشحات واژن
  • تغییر رنگ ترشحات واژن به صورتی یا قهوه ای روشن
  • سر درد شدید
  • تهوع
  • حساسیت به لمس
  • درد بالای شکم
  • تورم شدید و ناگهانی صورت و دست
  • نابینایی موقت
  • تاری دید

 

سخن پایانی

علاوه بر سلامت جسمانی، سلامت روانی و آرامش ذهنی مادر باردار بسیار حائز اهمیت می‌باشد. ممکن است برخی بانوان باردار با قرار گیری در هفته سی و چهارم بارداری و نزدیک شدن به زمان زایمان، دچار استرس و تنش‌های روانی بسیاری شوند. یادگیری تکنیک‌های لازم جهت کنترل استرس و اضطراب بسیار حائز اهمیت است. به طور کلی دوران بارداری با سختی‌ها و حساسیت‌های بسیاری برای مادران باردار همراه است؛ چراکه هر گونه تغییرات جسمانی در این دوران سبب بروز تنش‌های روانی می‌شود. برای آشنایی بیشتر با دوران بارداری کلیک کنید.

به همین دلیل لازم است اطرافیان مادر در هفته سی و چهارم بارداری بیش از گذشته به او توجه داشته باشند و نیازهای عاطفی او را برآورده کنند. در صورتی که احساس می‌کنید در این زمینه به راهنمایی‌های بیشتری نیاز دارید؛ می‌توانید از روانشناسان مرکز مشاوره نی نی مایند کمک بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه هفته سی و چهارم بارداری می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با با برترین متخصصان کلینیک تخصصی مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

قد و وزن جنین طی هفته سی و چهارم بارداری تا چه اندازه زیاد می‌شود؟

طی هفته سی و چهارم بارداری، وزن جنین به بیش از دو کیلوگرم و قد او به بیش از 45 سانتی‌متر خواهد رسید.

مادران باردار طی هفته‌های آخر بارداری، برای محکم‌تر شدن استخوان جنین چه چیزهایی باید مصرف کنند؟

خوردن منابع حاوی کلسیم همچون لبنیات، می‌تواند باعث محکم‌تر شدن استخوان‌های جنین شود. می‌توان برای دریافت کلسیم علاوه بر لبنیان از غذاهای دیگری همچون سبزیجات برگ‌دار و یا مکمل‌ها نیز استفاده کرد.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره