پدر خوب بودن چه ویژگی هایی را باید داشته باشد؟

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

آیا از ویژگی‌های پدر خوب بودن اطلاع دارید؟ شاید به مانند خانم‌ها آقایان آرزوی بچه‌دار شدن نداشته باشند، اما هر مردی بعد از تولد فرزندش احساس متفاوت پدر شدن را درک می‌کند. گاه پدران برای آنکه بتوانند این وظیفه را به بهترین نحو انجام دهند، دچار افراط و تفریط‌هایی می‌شوند که به جای کمک به تربیت و رشد فرزندشان موجبات آسیب او را فراهم می‌کنند. بنابراین به پدران نیز توصیه می‌شود حتما دانش خود را در ارتباط با فرزندانشان افزایش دهند و تمام مسئولیت فرزندپروری را به عهده مادر نگذارند. برای آشنایی با نقش پدر در تربیت فرزندان کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه پدر خوب بودن می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی و مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

پدر خوب بودن چه اهمیتی دارد؟

در بیشتر توصیه‌های تربیتی متخصصان و کارشناسان به رفتار مادران تمرکز می‌کنند. در این میان تا حد زیادی نقش پدران و چگونگی پدر خوب بودن نادیده گرفته می‌شود. این در حالی است که نحوه پاسخ دهی پدران به نیازهای هیجانی فرزندان می‌تواند در نحوه شکل گیری عقاید، باورها و احساسات آن‌ها نقش بسیار تاثیرگذاری داشته باشد.

برای مثال بررسی‌های روانشناسی نشان می‌دهند دریافت حمایت کافی از جانب پدر در دوران رشد به افزایش اعتماد به نفس فرزندان کمک می‌کند و سلامت روان آن‌ها را در جنبه‌های مختلف بالا می‌برد. در همین راستا بسیار اهمیت دارد که پدران نیز با توصیه‌های تربیتی آشنا باشند و بتوانند نقش فعالی در پرورش فرزند خود ایفا کنند. برای آشنایی بیشتر با مباحث آموزش پدر و مادر کلیک کنید.

پدر خوب بودن را در خود ایجاد کنید

برای آنکه بتوانید پدر خوبی برای فرزند خود باشید لازم است در این زمینه آموزش ببینید و مهارت‌های لازم را در خود ایجاد کنید. در ادامه از منظر روانشناسی به ارائه چند راهکار برای ایفای نقش یک پدر خوب پرداخته‌ایم. در صورتی که در اعمال ویژگی‌های زیر دچار دشواری شده‌اید، حتما از خدمات مشاوره کودک استفاده بفرمایید.

1- سلامت و منفعت فرزند خود را در اولویت قرار دهید

پس از اینکه فرزند شما به دنیا می‌آید باید بتوانید روحیه فداکاری و تعهد را در خود تقویت کنید. در همین راستا لازم است همیشه سلامت و منفعت فرزندتان را در اولویت قرار دهید و عادت‌های نادرست خود را کنار بگذارید. برای مثال ممکن‌است تا قبل از به دنیا آمدن کودک بتوانید هرجایی سیگاربکشید یا رفتارهای تغذیه‌ای نامناسبی داشته باشید. اما پس از تولد فرزندتان باید عادات خود را تغییر دهید. رفتارهای بالغانه‌تری از خود نمایش دهید. چرا که انجام کارهایی نظیر سیگار کشیدن به سلامت جسمانی کودک آسیب می‌رساند و از منظر روانشناختی نیز الگو برداری منفی خواهد کرد.

2- منبعی برای احساس امنیت و مراقبت باشید

یک پدر خوب با مراقبت درست و به جا احساس امنیت را در فرزند خود ایجاد می‌کند. در همین راستا لازم است که همواره به فرزندتان نشان دهید از او حمایت می‌کنید و تحت هر شرایطی در کنار او خواهید ماند. حمایت و مراقبت شما باید نامشروط باشد. برای مثال اگر کودک کار بدی انجام داد به او نگویید که دیگر پدر او نیستید یا مراقبت خود را قطع خواهید کرد. این کار احساس اضطراب زیادی را به بچه‌ها منتقل می‌کند و می‌تواند زمینه ساز بروز آسیب‌های روان شناختی مختلف در آن‌ها شود.

3- برای پدر خوب بودن زمان‌های مشترکی را با فرزندتان بگذرانید

بسیاری از پدرها زمان به خصوصی را برای بودن در کنار فرزندشان اختصاص نمی‌دهند و همه وظایف را به مادر محول می‌کنند. همین امر باعث می‌شود که از کودکی صمیمیت چندانی بین پدر و کودک شکل نگیرد. برای تقویت ارتباط والد فرزندی لازم است زمان‌های مشترکی را با فرزندتان بگذارنید. در این زمان می‌توانید به انجام یک بازی بپردازید یا فعالیت‌هایی نظیر خواندن کتاب یا دیدن یک برنامه کودکانه را در برنامه خود قرار دهید.

4- عواطف خود را نشان دهید

بسیاری از مردان از ابراز احساسات و هیجانات خود می‌هراسند و فکر می‌کنند اگر عواطف‌شان را به کودک نشان دهند جذبه خود را نزد او از دست می‌دهند. این در حالی است که فرزندان تنها به پرورش احساس دلبستگی با مادر نیاز ندارند و برقراری رابطه عاطفی با پدر نیز در سلامت روان آن‌ها تاثیر می‌گذارد. در نتیجه لازم‌است که تلاش‌کنید گاهی اوقات در مورد احساس محبتی که به فرزندتان دارید صحبت کنید یا با انجام اعمالی نظیر در آغوش‌کشیدن و نوازش عشق‌تان را نشان دهید.

5- رفتار خوبی با همسرتان داشته باشید

یکی از مهم‌ترین خصوصیات برای پدر خوب بودن این است که بتواند رفتار شایسته‌ای با همسر خود داشته باشد. چرا که پدر به عنوان یکی از مهم‌ترین الگوهای زندگی کودک می‌تواند در رفتار او با مادرش نقش بسزایی داشته باشد. همچنین بدرفتاری با مادر با تاثیرگذاری در خلق او منجر به تجربه تنش و اضطراب زیادی در کودک‌شده و زمینه بروز انواع مشکلات روانی را فراهم می‌کند.

6- در زندگی و تصمیمات او نقش داشته باشید

کنترل بیش از حد و بر عکس سپردن همه تصمیمات به کودک با مفهوم پدر خوب بودن در تضاد است. شما به عنوان پدر باید از زندگی، خواسته‌ها و نیازهای او اطلاع داشته باشید. فرزندتان در هر سنی به حضور شما نیاز دارد. برخی از پدران امور کودک خردسالشان را کاملا به مادر واگذار می‌کنند. در حالی که پدر خوب در هر برهه زمانی باید نسبت به اتفاقات و تصمیماتی که برای فرزندش گرفته می‌شود نقش داشته باشد.

برای مثال مادر به دنبال لباسی مناسب مهمانی برای دختر 5 ساله اش است. از پدر دخترش می‌خواهد در مورد خرید لباس نظر دهد و همراه آنان باشد. اما در عوض پدر می‌گوید: “این مسائل به من ارتباطی نداره، هر چی خودتون دوست داری بخر، فقط پول اگر کم آوردی بگو برات کارت به کارت کنم”. این دست رفتارها از چنین پدری در موقعیت های دیگری نیز دیده می‌شود. در طول زمان متوجه پیامدهای آن خواهید شد.

7- پدر خوب با فرزندانش بازی می کند

شاید شما هم دیده‌باشید که در برخی خانواده‌ها با ورود پدر، بچه‌ها باید آرام باشند. چرا که پدر از سر و صدا آزرده می‌شود. پدر خوب بودن تنها به معنای تامین نیازهای مادی فرزند نیست. القای احساس شادی از جانب پدر نیز ضرورت دارد. بازی راهی برای برقراری ارتباط با کودک و نوجوان است. پدر به واسطه بازی قادر به تربیت آن‌ها می‌باشد. کافی‌است بعد از کمی استرحت با فرزندتان بازی کنید. و یا حداقل به آن‌ها اجازه بازی در کنارتان را دهید.

8- پدر خوب مستقل بودن را یاد می دهد

پدر خوب بودن به معنای تن پرور بارآوردن کودک نیست. شما باید در کنار رفع نیازهایش، به او استقلال را نیز بیاموزید. پدر خوب می‌داند که باید به نیازهای فرزندش رسیدگی کند. اما گاهی این رفتار باعث وابستگی بیش از حد و ناتوانی فرزند در رفع نیازهای فردی خودش می‌شود. شاید بگویید او هنوز بچه‌اس و وقت برای یادگیری استقلال وجود دارد. در حالی که شما برای تربیت و آموزش چنین مفاهیمی وقت زیادی ندارید. شخصیت فرزند شما در سال‌های اولیه (5سال اول) زندگی او شکل می‌گیرد. پس برای آموزش منتظر بلوغ و بزرگ شدنش نباشید.

برای آشنایی با جدیدتری روش های تربیت فرزند کلیک کنید.

9- از خانم تان مشورت بگیرید

در اکثر خانواده‌ها مادر وقت بیشتری با فرزندان می‌گذارد. پس طبیعتا مادر از خلق و خو و وضعیت فرزندان اطلاع دقیق‌تری دارد. پس پدر خوب با مادر در مورد فرزندانش مشورت می‌کند. برای مثال پدر قصد وقت گذرانی با پسر 11 ساله اش دارد، و بدون مشورت او را به شهربازی می‌برد. در حالی که فرزندش علاقه زیادی به استخر دارد.

10- در دسترس باشید و به او اجازه مشارکت بدهید

پدر خوب بودن کار آسانی نیست. شما علاوه بر رسیدگی به کارهای خودتان باید به امور فرزندتان نیز برسید. برخی پدران به واسطه شغل‌شان زیاد در منزل حضور ندارند. اما دلیل خوبی برای در دسترس نبودن نیست. پدر خوب راهی برای در دسترس بودن ایجاد می‌کند. در قدم بعدی چه خوب اگر او را در برخی امور مشارکت دهید. برای مثال اگر راننده تاکسی هستید، از او بخواهید که هر از گاهی در رسیدگی به خودرو کمک‌تان کند. و یا امور پیچیده تر را پله پله به او یاد بدهید. این گونه حس مسئولیت پذیری را نیز در او افزایش خواهید داد.

برای دریافت مشاوره در زمینه پدر خوب بودن می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی و مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

 

سوالات متداول

آیا رابطه پدر و فرزند در دوران نوجوانی قابل بهبودی است؟

بله، در جلسات مشاوره کودک و نوجوان می‌توانید از یک درمانگر برای حل مشکلات و ارتقای کیفیت روابط خود کمک بگیرید.

آیا اختلاف پدر با مادر می‌تواند در رابطه او با فرزند تاثیر بگذارد؟

در شرایطی که پدر و مادر رابطه خوبی ندارند کودکان اغلب احساس اضطراب کرده و نوعی دوگانگی را در درون خود تجربه می‌کند. این مسئله رابطه والد فرزندی را نیز تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره