نقش پدر در تربیت فرزندان | تاثیر پدر در تربیت بچه ها

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

نقش پدر در تربیت فرزندان چیست؟ آیا همه مسئولیت پرورش فرزندان از کودکی تا بزرگسالی به عهده مادر است؟ در این میان پدرها چه نقش‌ها و مسئولیت‌هایی به عهده دارند؟ پدران در خانواده منبع احساس امنیت و حمایت هستند. آن‌ها با حضور خود از همان دوران نوزادی می‌توانند به پرورش امنیت روانی در کودکان کمک کنند و به عنوان یک تکیه گاه به فرزند خود بیاموزند که در زندگی مقاومت و تاب آوری بیشتری داشته باشد. در ادامه مقاله نقش پدر در تربیت فرزندان را در هر دوره سنی بررسی کرده‌ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

اهمیت نقش پدر در تربیت فرزندان

پدران در خانواده برای فرزندان خود نماد امنیت و حمایت هستند. آن‌ها می‌توانند خطرات را زودتر شناسایی کرده و به فرزند خود اطمینان دهند که از آن‌ها در برابر هر خطری محافظت می‌کنند. در نتیجه بسیار اهمیت دارد که بتوانید این احساس را در کودک خود پرورش دهید و نگذارید مسائل مختلف به تجربه تنش و اضطراب زیاد در آن‌ها بیانجامد.

البته این نکته را در نظر داشته باشید که برای حافظت از کودک نباید همواره خودتان مسئولیت کارهای او را به عهده بگیرید. شما می‌توانید به فرزندتان نشان دهید که در هر شرایطی پشتیبان او هستید اما در نهایت این خود اوست که باید یاد بگیرد که چگونه در دنیا از خودش مراقبت کند. برای آن که بتوانید بهتر نقش پدری را ایفا کنید، حتما مقاله آموزش پدر و مادر را مطالعه نمایید.

 

نقش پدر در تربیت فرزندان در دوران نوزادی

در حالی که مادران در دوران نوزادی عامل بسیار مهمی برای ایجاد ثبات عاطفی هستند، پدران تا حد زیادی به پرورش احساس امنیت و اطمینان در درون کودک کمک می‌کنند. در نظر داشته باشید که نوزادان تنها به مادر دلبستگی ندارند بلکه وقتی پدر به خواسته‌های نوزاد توجه می‌کند و به او پاسخ می‌دهد، به مرور زمان دلبستگی میان نوزاد و پدر نیز ایجاد می‌شود.

از همین رو کودکان در دوران نوزادی بودن در کنار پدر یا مادر را به بودن در کنار افراد غریبه ترجیح می‌دهند و در غیاب مادر حضور پدر بهترین منبعی است که می‌تواند احساس امنیت و آرامش را در درون آن‌ها زنده نگه دارد.

از جمله دیگر نکات مهمی که در مورد نقش پدران در دوران نوزادی باید به آن اشاره کرد این است که پدرها در این دوران تمایل بیشتری برای برقراری رابطه جسمانی با فرزند خود دارند. آن‌ها با در آغوش گرفتن فرزند، صحبت کردن و بازی کردن با او می‌توانند در رشد هرچه بیشتر مغز کودک نقش بسزایی ایفا کنند. مشاوره کودک می‌تواند شما را برای ایجاد ارتباط قوی‌تر با فرزند یاری کند.

فروشگاه آرامیس

به والدین توصیه می کنیم که حتما مقاله پدر خوب بودن را هم مطالعه نمایند.

نقش پدر در تربیت فرزندان در دوران خردسالی

در دوران خردسالی کودکان به تدریج شروع به راه رفتن می‌کنند. آن‌ها در این برهه زمانی تبدیل به کاوشگرانی کوچک می‌شوند که دوست دارند محیط پیرامون خود را کشف نمایند. از همین رو با شیطنت‌های خود به آنچه در پیرامونشان قرار دارد دست می‌زنند و تلاش می‌کنند از وسایل و به طور کلی از دنیای اطراف خود سر در بیاورند. در این زمان پدران باید بتوانند نقش یک راهنما را ایفا کنند. هم چنین آن‌ها با گفته‌های خود باید محدودیت‌ها و قوانین خانه را نیز به کودک گوشزد کنند. نقش پدر در تربیت فرزندان در این دوره بیش از هر زمان دیگری نادیده گرفته می‌شود.

از آنجایی که مادران در دوران خردسالی کودک وظایف بسیار زیادی را در خانه به عهده دارند، پدران می‌توانند در زمان‌هایی که مادر درگیر کارهای خانه یا آشپزی است نقش یک همبازی را برای فرزند خود به عهده بگیرند. این بازی‌ها می‌تواند فرصتی برای ایجاد یک رابطه عمیق با فرزند باشد. هم چنین طراحی بازی‌های ساده و کمک به کودک برای برنده شدن در این بازی‌ها تا حد زیادی در اعتماد به نفس فرزند تاثیر می‌گذارد و به او کمک می‌کند تا روحیه قوی‌تری را در درون خود پرورش دهد.

برای عضویت در کانال تلگرامی ذهن نو کلیک نمایید.

نقش پدر در تربیت فرزند در دوران مدرسه

وقتی کودکان به مدرسه می‌روند پدران باید به فرزند خود روحیه بدهند و او را ترغیب کنند تا چالش‌های بیشتری را بپذیرد. در واقع پدران باید به کودک خود یاد بدهند به مشکلات و دشواری‌هایی که در مدرسه اتفاق می‌افتد به عنوان یک چالش نگاه کند و با حفظ روحیه آن‌ها را پشت سر بگذارد. در این زمان مادران اغلب نقش حمایت کننده عاطفی را برای فرزند خود ایفا می‌کنند. در مقابل پدران باید به پرورش استقلال و اعتماد به نفس در کودک خود کمک نمایند.

هم چنین در نظر داشته باشید که شما به عنوان والدین یک الگوی بسیار تاثیرگذار برای فرزند خود هستید. در نتیجه تلاش کنید نزد کودک با احترام با دیگران برخورد نمایید تا او نیز بتواند در مدرسه فرد خوش رفتاری باشد و برای حقوق دیگران ارزش و احترام قائل شود. این امر تا حد زیادی به موفقیت او در تعاملات اجتماعی کمک خواهد کرد و در نهایت به شکل گیری عزت نفس مستحکم‌تری می‌انجامد.

برای آشنایی با اصول رفتار پدر با پسر و رفتار پدر با دختر کلیک کنید.

نقش پدر در تربیت فرزندان در دوران نوجوانی

با فرا رسیدن دوران نوجوانی چالش‌های بیشتری برای تربیت فرزند به مادر و پدر تحمیل می‌شود. فرزندان در این زمان تلاش می‌کنند از نقش یک کودک فاصله بگیرند و به عنوان یک بزرگسال رفتار نمایند. در این شرایط در اکثر موارد حرف شنوی کمتری دارند و هویت خود را بیش از خانواده در گروه‌های دوستی جست و جو می‌کنند. در این زمان به عنوان یک پدر بسیار اهمیت دارد که رفتاری مستبدانه نداشته باشید و به فرزندتان نشان دهید برای انتخاب‌های او ارزش قائل هستید. 

اگر نگران رفتارهای فرزند خود هستید به جای بحث و درگیری، زمان‌هایی که هر دو آرام هستید را به گفت و گو اختصاص دهید. در نظر داشته باشید هیچ چیز به اندازه یک رابطه عمیق و صمیمانه نمی‌تواند به فرزندتان کمک کند تا مسیر سالمی را برای آینده خود انتخاب نماید. اگر در این برهه زمانی رابطه شما دست خوش مشکلات زیادی شده، لازم است به یک روانشناس مراجعه کرده و از مشاوره خانواده برای بهبود روابط خود کمک بگیرید.

برای درک بهتر حتما مقاله پدر شدن را بخوانید.

سخن آخر

نوع برخورد شما به عنوان پدر کمک می‌کند تا فرزندان مستقل‌تر و مسئولیت پذیرتری را بار بیاورید و در عین حال نقش پدری خود را نیز ایفا کرده باشید. نقش پدر در تربیت فرزندان بر خلاف باور برخی بسیار حائز اهمیت است. اگر احساس‌می‌کنید که به عنوان یک پدر نمی‌توانید نقش خود را به خوبی ایفا کنید یا همواره در ارتباط با بچه‌هایتان به مشکل بر می‌خورید، بهتر است از یک روانشناس متخصص کمک بگیرید. روانشناس به شما کمک می‌کند تا بتوانید الگوهای رفتاری غلط میان خود و فرزندتان را شناسایی کرده و برای اصلاح آن‌ها کاری انجام دهید.

برای دریافت مشاوره در زمینه نقش پدر در تربیت فرزندان می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

آیا پدر در تربیت فرزند پسر نقش مهم‌تری دارد؟

دختران و پسران هردو در مسیر رشد به حمایت و راهنمایی‌های پدر نیاز دارند. با این حال از آنجایی که پدر نوعی الگوی مهم برای یادگیری نقش‌های جنسیتی محسوب می‌شود، می‌تواند بر رشد و تربیت فرزند پسر تاثیر بیشتری بگذارد.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره