اخراج از مدرسه چه شرایطی دارد؟

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

اخراج از مدرسه شرایط بدی را برای خود دانش آموز و همچنین اطرافیان او ایجاد می‌کند. برای هر کسی ممکن است مشکلی در مدرسه رخ دهد. در شرایط حاد دانش آموزان را از حضور در مدرسه منع می‌کنند. اما گاهی به قدری دانش آموز در مدرسه دردسرساز می‌شود که چاره ای به جز اخراج او وجود ندارد. اما این وضعیت می‌تواند آینده او را به طور کلی تغییر داده و شرایط بدی را برای‌اش ایجاد کند. از این رو والدین و همچنین معلمین باید تا حد امکان از این شرایط پیشگیری کرده و شرایط ادامه تحصیل را برای فرزند خود مهیا کنند. این موضوع در گذشته رایج تر بوده و بسیاری از افراد بعد اخراج از مدرسه دیگر به تحصیل خود ادامه نمی‌دادند. بدلیل تبعات این موضوع، اولیای مدارس و خانواده ها مداخله بیشتری باید بکنند. برای دریافت مشاوره تحصیلی تلفنی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اخراج از مدرسه می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره فردی تلفنی یا حضوری با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

اخراج از مدرسه

اخراج از مدرسه به طور متوسط بیشتر در دوران راهنمایی و در میان پسران رایج است. گرچه در دختران و حتی در سنین دیگر نیز اتفاق می‌افتد. در این دوران به دلیل اینکه افراد در سن بلوغ هستند و هیجان زیادی دارند؛ کارهایی انجام می‌دهند که منجر به بروز مشکلاتی می‌گردد. حتی بسیاری از والدین تصور می‌کنند که مدارس اینکار را انجام نمی‌دهند. به همین دلیل نسبت به رفتارهای فرزند خود بی تفاوت بوده و این موضوع را پیگیری نمی‌کنند.

اما حتی امروزه هم تحت شرایطی مدارس، دانش آموزان را می‌توانند اخراج دائم و یا موقت کنند. از طرفی این موضوع برای خود مدارس نیز آسان نیست. اما گاهی شرایطی که دانش آموزان ایجاد می‌کند؛ به هیچ عنوان قابل حل وفصل نیست. برای اطلاع از دلایل فرار از مدرسه کلیک کنید.

دلایل اخراج از مدرسه

دلایل اخراج از مدرسه

اخراج از مدرسه به دلایل مختلفی میان دانش آموزان اتفاق می‎‌افتد. معمولا در ابتدا مدرسه اینکار را به صورت موقت انجام داده تا درس عبرتی برای دانش آموز شده و رفتارهای خود را اصلاح کند. اما در غیر اینصورت دانش آموز اخراج دائم شده و حتی گاهی حق ثبت نام در مدارس دیگر نیز از آنها گرفته می‌شود.

🔸 بی نظمی

یکی از اصلی ترین دلایل اخراج از مدرسه، بی نظمی دانش آموزان است. در واقع دانش آموزانی که در مدرسه رفتارهای ناهنجار داشته و منجر به برهم زدن نظم و قوانین در مدرسه می‌شوند؛ به صورت موقت و یا دائم از حضور در این فضا تعلیق می‌شوند. برای آشنایی با راه های برقراری نظم در کلاس کلیک کنید.

🔸 آزار دادن دیگران

برخی از دانش آموزان در مدرسه شروع به رفتارهای قلدری و یا آزار دادن دیگران به صورت بی دلیل می‌کنند. به طور کلی قلدری کردن یکی از رفتارهای شایع در مدارس است که منجر به بروز مشکلات زیادی می‌شود. معمولا بعد از اطلاع مسئولین مدرسه از این موضوع، دانش آموزان را مواخذه کرده و مورد تنبیه قرار می‌دهند.

🔸 ابتلا به اختلالات روان و شخصیت

یکی دیگر از دلایل اخراج از مدرسه، ابتلای دانش آموز به اختلالات شخصیت و روان است. این بیماری ها به خودی خود منجر به اخراج افراد از مدرسه نمی‌شوند. اما اگر برای دیگران دردسرساز شده و یا حتی وضعیت تحصیلی آنان را تحت تاثیر قرار دهد؛ منجر به اخراج آنها می‌شود.

🔸 تنبلی

از طرفی برخی دیگر از دانش آموزان با اینکه از نظر سلامت روانی و یا حتی وضعیت خانوادگی هیچ مشکل جدی ندارند؛ اما به دلیل تنبلی و اهمال کاری، اخراج از مدرسه را تجربه می‌کنند. چنین افرادی دچار افت تحصیلی شدید شده و بعد از چندین بار تذکر، وضعیت را اصلاح نمی‌کنند. از همین رو دچار این مشکل می‌شوند.

پیامدهای اخراج از مدرسه

طبیعی است که اخراج از مدرسه آنهم در سنین پایین، عوارض زیادی برای دانش آموزان ایجاد می‌کند. این موضوع تاثیرات طولانی مدت و شدیدی داشته و می‌تواند به طور کلی زندگی فرد را تغییر دهد. در این قسمت به توضیح این مشکلات می‌پردازیم. برای اطلاع از پیامدهای تنبیه دانش آموزان کلیک کنید.

⭕ بروز احساس سرخوردگی

با وجود اخراج از مدرسه، دانش آموز احساس سرخوردگی زیادی کرده و احتمالا انگیزه خود را به طور کلی نسبت به ادامه تحصیل از دست می‌دهد. همچنین بعد از این اتفاق، احتمالا والدین آنان را بسیار تحت فشار قرار داده و مورد تحقیر و سرزنش قرار می‌دهند.

⭕ تمایل به بزهکاری

تمایل به بزهکاری یکی از اصلی ترین پیامدهای اخراج از مدرسه است. در واقع بعد از این شرایط ، به دلیل اینکه دانش آموز احساس ناکارآمدی می‌کند. به انجام این دسته از کارها روی آورده و از این طریق هیجانات خود را تخلیه می‌کنند. اما این موضوع برای آنان تبدیل به عادت شده و آنها را تبدیل به خلافکاران حرفه ای می‌کند.

⭕ ترک تحصیل

در برخی از موارد دانش آموز بعد از اخراج مدرسه، بازهم تحصیلات خود را در خانه و یا در مدرسه ای دیگر ادامه می‌دهد. اما این شرایط به ندرت ایجاد می‌شود. به همین دلیل دانش آموز بعد از یکبار اخراج از مدرسه، به طور کلی ترک تحصیل کرده و دیگر تمایلی برای درس خواندن ندارد.

بعد از اخراج از مدرسه چه کنیم؟

بعد از اخراج از مدرسه

اقدامات اطرافیان و حتی دانش آموز بعد از اخراج از مدرسه بسیار اهمیت دارد. در واقع اگر بتوان بر حالات روحی و موانع این موضوع غلبه کرد؛ دانش آموز می‌تواند به تحصیلات و زندگی عادی خود ادامه دهد و حتی موفق تر از پیش عمل کند.

برای عضویت در کانال تلگرامی ذهن نو کلیک کنید.

✔️ حمایت کردن از فرزندان

بعد از اخراج از مدرسه، والدین بهتر است به جای سرزنش و تحقیر کردن فرزند خود، از او حمایت کرده و دوباره تشویق به ادامه تحصیل کنند. فراموش نکنید که دانش آموز به اندازه کافی از این شرایط احساس ناراحتی می‌کند؛ نیازی نیست این موضوع را برای او بغرنج تر کرده و فشار زیادی به او وارد کنید.

✔️ آموزش مسئولیت پذیری به آنها

همچنین بعد از اخراج مدرسه، بهتر است والدین و یا حتی اطرافیان، روحیه مسئولیت پذیری را در آنها تقویت کرده و یا حتی آموزش دهند. چرا که معمولا دانش اموز در این دوران تنها دیگران و مدرسه را مقصر مشکلات پیش آمده می‌داند. اما باید به آنها یادآوری کرد که مسئولیت این موضوع تماما به عهده آنهاس و باید این موضوع را بپذیرند.

✔️ انگیزه دادن و تشویق کردن

همانطور که گفته شد؛ احتمالا آنان به طور کلی انگیزه خود را نسبت به ادامه تحصیل و حضور در مدرسه از دست می‌دهند. از این رو باید دیگران آنها را تشویق کرده و انگیزه ای دوباره برای حضور در این فضا به آنها بدهند.

پیشگیری از اخراج از مدرسه

با اینکه پیشگیری از اخراج از مدرسه، کار دشواری است و تقریبا نمی‌توان در این مورد کاری کرد. اما اگر خانواده شرایط درس خواندن را برای فرزند خود مهیا کنند و یا حتی از لحاظ روانی حامی او برای  ادامه تحصیل باشند؛ کمتر احتمال دارد که او رفتارهای مخرب از خود نشان دهد. در واقع این موضوع بیشتر به گذشته و دوران کودکی افراد برمی‌گردد. اگر از این دوران رفتار درست به افراد آموخته شده و همچنین برای آنان انگیزه ایجاد کرد؛ احتمال اخراج از مدرسه نیز به حداقل می‌رسد.

برای آشنایی با روش های مدیریت کلاس درس کلیک کنید.

سخن پایانی

از آنجایی که بیشتر افرادی که اخراج از مدرسه را تجربه کرده اند؛ به طور کلی ترک تحصیل کرده و به کارهای دیگر روی می‌آورند، این موضوع بر وضعیت جامعه نیز تاثیر داشته و منجر به کاهش تعداد افراد تحصیل کرده می‌شود. همچنین این موضوع رابطه مستقیمی با بزهکاری دارد. از این رو والدین و حتی معلمین باید تا حد امکان از آن پیشگیری نموده و به دانش آموز کمک کنند. در این زمینه نیز باید از روانشناس کمک گرفت و مشکلات ناشی از آن را کاهش داد.

برای دریافت مشاوره در زمینه اخراج از مدرسه می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره فردی تلفنی یا حضوری با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره