رشته بیوتکنولوژی | معرفی، درآمد و آینده بیوتکنولوژی

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

رشته بیوتکنولوژی یا زیست فناوری یکی از رشته های میان گروهی بوده  که می‌توان هم از طریق رشته ریاضی و هم از رشته تجربی، در آن مشغول به تحصیل شد. افراد قبل از شرکت در آزمون کنکور سراسری و ورود به دانشگاه باید در مورد همه رشته های مورد نظرشان و حتی گزینه های احتمالی، به خوبی تحقیق کرده و اطلاعات داشته باشند. از آنجایی که این رشته محبوبیت زیادی ندارد؛ و متقاضیان آن نیز کم هستند، طبیعی است که اطلاعات زیادی در این مورد موجود نباشد. اما به طور کلی دروس این رشته در دانشگاه بسیار متنوع بوده و همچنین تحصیل در آن نیازمند علاقه و تلاش زیادی است. برای دریافت مشاوره تحصیلی تلفنی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه رشته بیوتکنولوژی می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360  و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید. 

رشته بیوتکنولوژی

متخصصین رشته بیوتکنولوژی تلاش می‌کنند عملکرد ارگانیسم های بیولوژیکی، از ژن های موجود در سطح مولکولی و همچنین فرایندهای درون سلولی همه موجودات و در کل بدن را مورد بررسی قرار می‌دهند. اقداماتی که در فارغ التحصیلین این رشته باید در حوزه های مختلف انجام دهند؛ شامل، تولید محصولات زراعی بهتر، سوخت های زیستی و همچنین داروهایی مختلف برای درمان بیماری ها است. تمرکز این رشته، بیشتر بر انجام کارهای آزمایشگاهی و فعالیت های پژوهشی است. برای اطلاع از بهترین رشته تحصیلی در دانشگاه در گروه های مختلف کلیک کنید.

مهارت های لازم برای رشته بیوتکنولوژی

مهارت های لازم برای رشته بیوتکنولوژی

همانطور که گفته شد؛ رشته بیوتکنولوژی، یک حوزه تحقیق محور است. اما با توجه به مکان و یا موقعیتی که فرد در آن مشغول به کار می‌شود؛ باید از مهارت های مختلفی برخوردار باشد. همچنین برای ورود به این رشته نیز، داشتن پیش زمینه هایی لازم است.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

?علاقه به کارگروهی

از آنجایی که فرد در آزمایشگاه و یا حتی در انجام تحقیقات باید با دیگران همکاری داشته باشد؛ علاقمندی به کارگروهی یکی از ملزومات رشته بیوتکنولوژی است. افراد باید در حوزه های مختلف با افراد دیگر مشورت و کار کنند و یا حتی کمک بگیرند. داشتن مهارت های ارتباطی در این رشته بیشتر مهم است. انجام فعالیت های تک نفره در این رشته تقریبا هیچ معنایی ندارد. به همین دلیل افراد باید دارای مهارت های نرم و قابل انتقال باشند.

?انجام محاسبه و استفاده از نرم افزارهای مختلف

تحصیل و حتی کار کردن در حوزه رشته بیوتکنولوژی، نیازمند انجام محاسبات سنگین، تسلط بر نرم افزارها و کار با دستگاه های پیچیده آزمایشگاهی است. البته این مهارت ها کاملا اکتسابی هستند و افراد می‌توانند با تمرین و گذراندن درس های دانشگاه، مهارت های لازم در این زمینه را کسب کنند. انجام محاسبات ریاضی نیازمند داشتن هوش ریاضی و منطقی بوده و برای کار کردن با نرم افزارهای مختلف نیز، افراد باید پیش زمینه ای از نرم افزارهای مختلف، داشته و به زبان انگلیسی نیز تسلط کافی داشته باشند.

?دغدغه مندی و کنجکاوی

همانطور که مشاهده کردید؛ بیشتر دستاوردهای این رشته به آینده بشریت و داشتن زندگی بهتر، مربوط می‌شوند. به همین دلیل افراد برای ورود و تحصیل در رشته بیوتکنولوژی باید نسبت به مسائل و مشکلات انسانی دغدغه مند و کنجکاو باشند. آنان باید دقیق و نکته بین باشند و به جزییات توجه کنند. همچنین این رشته با موجودات زنده و ارگانیزم ها سروکار داشته و همین امر ضرورت داشتن روحیه صبوری و دقت را به خوبی نشان می‌دهد.

رشته بیوتکنولوژی در مقطع کارشناسی

رشته بیوتکنولوژی در مقطع کارشناسی، دارای گرایش خاصی نمی‌باشد. طول مدت تحصیل در این رشته تقریبا چهار سال بوده و افراد باید 132 واحد درسی را بگذرانند. همچنین کسب مهارت در رشته های زبان انگلیسی و برنامه نویسی برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد، برای دانشجویان این رشته ضروری خواهد بود. افراد در ایران می‌توانند تا مقطع دکتری در این رشته، ادامه تحصیل دهند. برخی دروس این رشته در مقطع کارشناسی، شامل زیست گیاهی، مهندسی ژنتیک، زیست پرتوی، میکروبیولوژی، تکامل، بیوشیمی فیزیک و… می‌شود. برای آشنایی با رشته های گروه تجربی کلیک کنید.

ادامه تحصیل در رشته بیوتکنولوژی

ادامه تحصیل در رشته بیوتکنولوژی

افراد برای ادامه تحصیل در این رشته باید در آزمون های سراسری شرکت کرده و در صورت قبولی در گرایش های مختلف رشته بیوتکنولوژی ادامه تحصیل بدهند. برخی از گرایشات این رشته در مقطع ارشد دکتری، شامل موارد زیر می‌شوند.

?بیوتکنولوژی فراورش زیستی

دانشجویان در این گرایش رشته بیوتکنولوژی، به موضوعاتی مانند طراحی آنزیم ها و داروها، راکتورهای بیوشیمیایی، تکنولوژی فراورش موادغذایی و… می‌پردازند و در این زمینه این فعالیت می‌کنند. برخی از دروس تخصصی این رشته شامل معادلات دیفرانسیل، کنترل فرایند، طرح و اقتصاد مهندسی، فرایند های جداسازی و… می‌شود.

?گرایش زیست فناوری میکروبی

هدف نهایی تحصیل در گرایش زیست فناوری میکروبی، تولید آنزیم ها، پلی ساکاریدهای غذایی و دارویی، پروتئین ها، قارچ ها و مخمرها است. دروس تخصصی آن میکروبیولوژی محیطی، پدیده های تخمیری، آنتی بیوتیک ها، بیوتکنولوژی غذایی و از این قبیل دروس است .

?گرایش زیست فناوری محیطی و دریایی

متقاضیان گرایش رشته زیست فناوری محیطی و دریایی در رشته بیوتکنولوژی، با مباحثی مثل رفع آلودگی دریاها، استخراج معادن از طریق بیولوژیک، تصفیه فاضلاب ها و آلاینده های خطرناک و جامد، آشنا می‌شوند. دروس تخصصی این گرایش شامل فروشوئی میکروبی، شیمی فیزیک، پاکسازی زیستی، تصفیه بیولوژیکی فاضلاب ها، مدلسازی و شبیه سازی فرایند ها و… است.

?گرایش زیست فناوری پزشکی

این گرایش مربوط به تشخیص بیماری های عفونی، تعیین نقشه ژنی و درمان های مولکولی و تشخیص بیماری های ارثی و سرطانی است. کاربرد این گرایش در رشته بیوتکنولوژی در پزشکی قانونی، تولید مواد تشخیصی، تولید واکسن ها و تولید فرآورده های نوترکیب، خواهد بود. دروس این رشته نیز ایمنی شناسی سلولی مولکولی، ژنتیک پزشکی، فاراماکوژنتیک، متابولیت های میکروبی، آنزیمولوژی و… است.

بازار کار و آینده شغلی رشته بیوتکنولوژی

به دلیل اینکه رشته بیوتکنولوژی، یک رشته تقریبا جدید در ایران محسوب می‌شود؛ بازارکار زیادی برای این رشته وجود ندارد. بیشتر فرصت های شغلی برای فارغ التحصیلان این رشته در حوزه های تحقیقاتی است. همچنین افرادی که تحصیلات بالاتری در این زمینه دارند؛ موقعیت های بیشتری برای پیشرفت خواهند داشت. میزان درآمد حاصل از این رشته، به طور کلی بالا نیست اما باتوجه به موقعیت، تجربه کاری، مکان و دیگر عوامل متغیر خواهد بود. نمی‌توان گفت بازار کار این رشته اشباع شده است؛ چرا که بسیاری از کشورهای در حال توسعه، به تازگی در حال بهره گیری از این علم هستند.

برای دریافت خدمات استعدادیابی دانش آموزان کلیک کنید.

سخن پایانی

پیشنهاد می‌کنیم که دانشجویان حتما در دوران تحصیل خود و حتی قبل از ورود به رشته بیوتکنولوژی، با متخصصین این رشته در ارتباط ببوده و از تجربه و مهارت آنان، استفاده کنند. چنین تعاملی از یک طرف آنان را با پتانسیل نهفته در این رشته آشنا می‌کند و از طرفی دیگر معایب آن را به شما نشان می‌دهد. بهتر است قبل از ورود به هر رشته ای به خوبی در مورد آن تحقیق کرده و از یک مشاور تحصیلی نیز مشورت بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه رشته بیوتکنولوژی می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360  و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید. 

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره