رشته حقوق و وکالت | شغل ها و درس های رشته حقوق

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

رشته حقوق و وکالت یکی از پرطرفدارترین رشته ها در گروه علوم انسانی است. با اینکه متقاضیان این گروه در مقایسه با گروه های ریاضی و تجربی کمتر هستند؛ اما به هر حال ورود به این رشته آسان نخواهد بود. بازار کار خوب و همچنین موقعیت اجتماعی که این رشته به افراد خواهد داد؛ هر ساله عده زیادی از داوطلبین کنکور را به سوی خود جذب می‌کند. اما نکته جالب توجه اینجاست که همه افراد فارغ التحصیل رشته حقوق نمی‌توانند وکالت کنند.

اینکار نیازمند قبولی در آزمونی است که در ادامه در مورد آن توضیح بیشتری خواهیم داد. همین مورد ضرورت داشتن اطلاعات کافی در مورد رشته مورد نظر را قبل از ورود به دانشگاه نشان می‌دهد. برای دریافت مشاوره تحصیلی تلفنی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه رشته حقوق و وکالت می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360  و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

رشته حقوق و وکالت

رشته حقوق و وکالت نیز مانند هر رشته دیگری چالش های مخصوص به خود را دارد. به طور کلی از زمان دبیرستان که فرد وارد رشته علوم انسانی شده تا زمانیکه از دانشگاه فارغ التحصیل شود؛ با دروس فلسفی و تحلیلی زیادی روبرو است. پس توانایی درک مفاهیم انتزاعی و همچنین قدرت حافظه در این افراد باید بسیار بالا باشد. برخلاف ریاضیات در این رشته با مسائل عینی و ملموس سروکار نداریم بلکه باید برای موفقیت در این رشته تفکر انتقادی خود را تقویت کنیم. برای دریافت مشاوره در زمینه استعدادیابی شغلی آنلاین و حضوری کلیک کنید.

مهارت های لازم برای رشته حقوق و وکالت

مهارت های رشته حقوق و وکالت

معمولا دانش آموزان تحت تاثیر چیزی که از دور مشاهده می‌کنند؛ جذب رشته حقوق و وکالت می‌شوند. غافل از اینکه برای رسیدن به چنین موقعیتی باید تلاش زیادی کرده و از مهارت های مختلفی برخوردار باشند. پس علاوه بر علاقه نیازمند وجود ویژگی های دیگر نیز هستیم.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

?اعتماد به نفس بالا

یک وکیل توانمند باید اعتماد به نفس بالایی داشته و قادر به دفاع کردن از موکل خود با اطمینان کامل باشد. او باید مسائل زیادی را تجزیه تحلیل کرده و به جزئیات توجه زیادی داشته باشد. البته این خصلت به مرور در آنها به دلیل موفقیت در پرونده های گوناگون، تقویت خواهد شد. اما به طور کلی او حتی با علم بر اینکه موکلش گناهکار و مجرم است؛ نباید ناامیده شده و با قاطعیت از او دفاع کند. یکی از ویژگی های مهم برای حضور در رشته حقوق و وکالت، برخورداری از اعتماد به نفس بالا است.

?توانایی سخنوری

حتما شما هم صحنه هایی از سخنرانی طولانی و بی نقص وکیلان را دیده اید. در واقع از ضروری ترین مهارت ها برای رشته حقوق و وکالت توانایی سخنوری و مهارت نوشتاری بالاست. آنها باید به اصطلاحات و کلمات حقوقی زیادی مسلط بوده و در شرایط مناسب از آنها استفاده کنند. رسایی کلمات آنها، تاثیر زیادی در قانع کردن قضات و افراد دیگر خواهد داشت. اگر فردی درونگرا هستید که از حرف زدن در جمع دچار استرس می‌شوید؛ احتمالا بهتر است روی این موضوع کار کرده و یا سراغ رشته تحصیلی دیگری بروید.

?تاب آوری بالا

معمولا افراد در رشته حقوق و وکالت، فشار زیادی را تحمل کرده و با موضوعات حساس زیادی روبرو می‌شوند. آنان باید شخصیت ریسک پذیر و از طرف دیگر منعطفی داشته باشند. در مواجهه با شکست و یا مشکلات احتمالی در پرونده های مختلف، تمام تلاش خود را بکارگیرند و توانایی تصمیم گیری در شرایط دشوار را داشته باشند. تاب آوری و صبر از ویژگی های شخصیتی  اساسی برای این رشته خواهد بود.

رشته حقوق و وکالت در دانشگاه

طول مدت رشته حقوق و وکالت در دانشگاه 4 سال خواهد بود. بیشتر واحدهای این رشته تئوری است و گذراندن دوره کارآموزی نیز برای آنان ضروری نخواهد بود. آنان می‌توانند بعد از پایان دوره لیسانس، یا در آزمون وکالت شرکت کنند و یا برای تحصیل در مقطع ارشد، اقدام نمایند.

?گرایشات رشته حقوق و وکالت در مقطع ارشد و دکتری

گرایشات تخصصی رشته حقوق در مقطع ارشد شامل حقوق خصوصی، حقوق ارتباطات، حقوق بین الملل، حقوق عمومی، حقوق بشر، حقوق حمل نقل، حقوق خانواده و… می‌شود. همچنین برای این رشته امکان ادامه تحصیل تا مقطع دکتری نیز وجود دارد و افراد می‌توانند در رشته های حقوق عمومی، حقوق خصوصی، حقوق نفت و گاز، گرایش فقه و حقوق جزا و حقوق بین الملل به تحصیل بپردازند.

پیشنهاد می شود که حتما درباره پیش نیازهای لازم برای شرکت در این رشته، از خدمات انتخاب رشته کنکور استفاده نمایید.

آزمون وکالت در رشته حقوق

افراد صرفا بعد از فارغ التحصیلی از دانشگاه، به عنوان وکیل شناخته نمی‌شوند. آنها باید علاوه بر برخورداری از یک سن معین در آزمون وکالت شرکت کرده تا پروانه وکالت دادگستری را کسب کنند. علاوه بر قبولی در این آزمون، فرد باید در مصاحبه شفاهی نیز شرکت کرده و با گذراندن تقریبا 2 سال کارآموزی می‌تواند پروانه وکالت خود را دریافت کنند. قبولی در این آزمون و همچنین مراحل وابسته به آن کار آسانی نبوده و افراد باید برای موفقیت در آن تلاش زیادی بکنند.

آزمون اختبار در رشته حقوق و وکالت

یکی دیگر از آزمون های مربوط به رشته حقوق و وکالت، آزمون اختبار است. که افراد بعد از گذراندن مراحل مربوط به آزمون وکالت باید در آن شرکت کنند. این آزمون نیز دارای دو مرحله شفاهی و کتبی است که در شش رشته حقوق جزا، حقوق تجارت، آیین دادرسی کیفری، آیین دادرسی مدنی، حقوق ثبت و حقوق مدنی برگزار می‌شود. این آزمون دو الی سه بار در سال برگزار می‌شود که افراد باید در آن به صورت شفاهی یک پرونده را حل کرده و بعد از آن مراسم تحلیف را انجام دهند. موفقیت در این آزمون نیازمند تسلط کامل بر مفاهیم حقوقی است.

برای انجام استعدادیابی دانش آموزان کلیک کنید.

آینده کاری و بازار کار رشته حقوق و وکالت

بازارکار رشته حقوق و وکالت

درآمد یک وکیل برحس تعرفه های کانون وکلای دادگستری تعیین می‌شود و کاملا به بستگی به پروندهای دریافتی فرد خواهد داشت. همچنین این رشته جایگاه اجتماعی خوبی را برای افراد رقم می‌زند. همانطور که می‌دانید اکثر سیاستمداران در دنیا، حقوق دادن هستند. زمینه فعالیت وکیلان بسیار متنوع است و آنان می‌توانند آینده کاری خوبی را برای خود رقم بزنند.

همچنین در صورت موفقیت در آزمون وکالت و اختبار می‌توانند دفتر خود را تاسیس کنند. تدریس در دانشگاه نیز یکی دیگر از موقعیت های شغلی رشته حقوق و وکالت خواهد بود. اما از طرف دیگر این رشته برای مهاجرت مناسب نخواهد بود چرا که قوانین هر کشور متفاوت است و مدرک این رشته در کشورهای دیگر اعتبار ندارد. برای اطلاع از ویژگی های شغل مناسب من کلیک کنید.

سخن پایانی

برای موفقیت در رشته حقوق و وکالت باید مراحل مختلفی را گذرانده و موانع را پشت سر بگذارید. ورود به این رشته فقط به دلیل درآمد خوب و یا بازارکار آن منطقی نبوده و باید در مورد آن برنامه ریزی داشته باشید. امروزه هر موسسه و سازمانی نیازمند یک وکیل خبره است. به همین دلیل افراد می‌توانند در حوزه های مختلفی فعایت داشته و به صورت همزمان چند پرونده را قبول کنند. البته باید قبل از قبولی در این رشته تمامی جوانب را در نظر گرفت و با یک مشاور تحصیلی نیز در این زمینه مشورت کرد.

برای دریافت مشاوره در زمینه رشته حقوق و وکالت می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360  و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

 

سوالات متداول

رشته وکالت چند سال است؟

برای وکالت باید ابتدا در رشته حقوق به مدت 4 سال تحصیل کرده و بعد از آن با قبولی در آزمون وکالت و آزمون شفاهی بعد از آن، و گذراندن 2 سال کارآموزی و ارائه یک پایان نامه تحقیقی، می‌توان وکالت کرد.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره