وقت گذاشتن برای خود

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

در دنیای امروز زندگی اکثر ما بسیار پرمشغله و سریع می‌گذرد. انسان‌ها وقت کم می‌آورند و همیشه روزهایشان در عجله و کمبود وقت می‌گذرد. این از مشکلات دنیای مدرن با انواع سرگرمی‌ها و دغدغه‌هاست و واقعیتی انکار ناپذیر می‌باشد. ولی در این بین باز هم لازم است که شما وقتی برای خود و کارهایی که دوست دارید انجام دهید بگذارید. اگر هر روز به خودتان بگویید سرم شلوغ است و اصلا وقتی ندارم، قطعاً مشغله بیشتری به سمت خود جذب خواهید کرد و وقتی در زندگی‌ برای خود نخواهید داشت. توصیه می‌کنیم افکارتان را تغییر دهید و روی چیزهایی که واقعا می‌خواهید هم اکنون انجام دهید تمرکز کنید. شما نیاز ضروری دارید برای خودتان وقت بگذارید؛ وقت گذاشتن برای خود موجب کاهش استرس درگیری‌های روزمره می‌شود و سلامت جسمی و روانی شما را تکمیل می‌کند.

وقت گذاشتن برای خود و استراحت ذهن

اگر روزانه غیر از کارهای شغلی و روزمره، وقتی هم برای خود و انجام اولویت‌هایتان بگذارید، بهبود زیادی در کارهایتان و وضعیت ذهنیتان ایجاد می‌شود. ذهن هم از تکرار مکررات خسته می‌شود. با انجام مواردی که به آنها نیاز دارید و احساس لذت می‌کنید، ذهن استراحت می‌کند، روحیه‌تان باز می‌‌شود و با انرژی بیشتری به کارهای دیگر می‌رسید. برای این کار به مسائل کم اهمیت، زیاد توجه نکنید و به خواسته‌های واقعی خود فکر کنید تا بعد از انجامش احساس رضایت به شما دست دهد. زمان‌بندی برای ذهن بسیار مهم است؛ چرا که با برنامه دقیق، ذهن درگیر کمبود وقت یا نگرانی و استرس نیست و با آزادی عمل می‌کند. یعنی می‌توانید اینجا و اکنون، روی چیزهایی با اولویت زیاد تمرکز کنید.

رابطه وقت گذاشتن برای خود و موفقیت

زندگی در دنیای مدرن از جهاتی شگفت‌انگیز است. امکانات بی‌شماری وجود دارند که زندگی راحت و متنوعی تجربه می‌کنید. با عزیزان خود در هر جای دنیا صحبت می‌کنید، غذای مورد علاقه خود را با یک تلفن سفارش می‌دهید و سریع تحویل می‌گیرید. همه این موارد، نوعی وقت گذاشتن برای خود هستند که زندگی‌تان را  بهبود می‌بخشند. با همه این آسایش‌ها، دنیای مدرن در جاهایی شما را به اسارت می‌گیرد. درست است که ارتباط با دیگران آسان‌تر شده، اما موجب وابستگی شدید به دستگاه‌های الکترونیکی هم می‌شوند، دوست دارید هر دقیقه از روز آنها را چک کنید که آیا از کسی خبری وجود دارد؟ و اینگونه زمان زیادی از شما تلف می‌شود. وقت گذاشتن برای خودتان گاهی به معنای لذت بردن از تنهایی کامل یا پیاده‌روی است. برای موفقیت در کارها باید وقت خود را بگونه‌ای مدیریت کنید که در اوقات فراغت و استراحت ذهنی، درگیر فضاهای مجازی و تکنولوژی نشوید.

توصیه‌هایی برای حل مشکل کمبود وقت | وقت گذاشتن برای خود

اگر مشکلتان این است که نمی‌توانید بین مشغله‌های زندگی برای خودتان وقتی پیدا کنید، توصیه می‌کنیم به نکات زیر توجه کنید.

در شروع هر روز برای خودتان وقتی در نظر بگیرید

نقش وقت گذاشتن برای خود را در کاهش استرس و فشارهای زندگی گفتیم. پس حتماً یک وقتی در روز برای خودتان بگذارید. مثلا سعی کنید یک ساعت زودتر از هر روز از خواب بیدار شوید و آن را به خود اختصاص دهید. یا روزانه یک ساعت برای خودتان کنار بگذارید. حتی نیم ساعت هم توانستید، اشکالی ندارد، باز هم برای شروع عالیست. این نیم ساعت روزانه هر روز به شما قدرت می‌دهد. شما در این یک یا نیم ساعت قادرید خودتان را نیرومندتر برای بقیه ساعات روز آماده نمایید. در این یک ساعت، هر کاری که بکنید، ورزش، پیاده‌روی، حرکات کششی، مدیتیشن یا دویدن، بستگی به علاقه خودتان دارد. یا کار دیگری که خودتان علاقه دارید بیابید و امتحانش کنید. کارهای متفاوت را آنقدر امتحان کنید که از بینشان فعالیتی پیدا کنید که بیشترین لذت و نفع را از آن ببرید.

تنظیم یک برنامه منظم

برنامه داشتن به این معنی نیست که هر روز سر ساعت مشخصی بیدار شوید و در یک ساعت مشخص هم بخوابید؛ بلکه منظور این است که یک سبک زندگی مشخصی برای خودتان انتخاب کنید. شما در زندگی‌ که هیچ ساختار مشخصی ندارد، سردرگم می‌شوید و وقتتان در روز تلف می‌شود و با این اتلاف وقت، دچار استرس و اضطراب خواهید شد. اگر تلاش کنید و یک برنامه متعادل برای روزهایتان بچینید و آن را حفظ کنید، می‌بینید که زندگی راحت‌تر می‌شود و وقت، سلامت و آرامش بیشتری بدست می‌آورید.

گاهی کارهایتان را به دیگران واگذار کنید | وقت گذاشتن برای خود

اگر واقعا نمی‌توانید در بین کارهایتان وقت خاصی برای خود بگذارید، ببینید کدام یک از کارها را می‌شود به دیگری واگذار کرد؟ سعی نکنید همیشه همه کارها را شخصا انجام دهید. کارهای شما تمام قسمت‌های زندگی‌تان را متاثر می‌کند. گاهی از اعضای خانواده‌ برای انجام قسمتی از کارهای خانه کمک بگیرید. گاهی اوقات آنلاین خرید کنید و درب خانه تحویل بگیرید تا اینکه وقت و انرژی صرف کنید و به محل فروشگاه بروید. رفتن به مغازه و ایستادن در صف، هم وقت زیای از شما می‌گیرد. این موارد نوعی واگذار کردن کارها به دیگران است و در واقع یک نوع مهارت است که نه تنها در خانه بلکه بهتر است در محل کارتان هم اجرا کنید. شاید در ابتدا برایتان راحت نباشد، اما حتما امتحانش کنید تا متوجه شوید چقدر زندگی شخصی، کاری و سلامتتان بهبود پیدا می‌کند و چقدر وقتتان آزاد می‌شود.

بررسی فهرست کارهای روزانه برای کنترل وقت

برنامه روزانه‌تان را نگاه کنید و ببینید بیشترین وقتتان کجا می‌گذرد؟ آیا می‌توانید با صرف وقت کمتری انجامش دهید و کمی از وقتتان را آزاد کنید؟ یا کاری که وقت کمتری از شما می‌گیرد و چندان مهم نیست و شما را از اولویت‌هایتان عقب می‌اندازند؛ حتی با پرداخت پول بسپارید که دیگران انجامش دهند.

رسانه‌های وقت‌گیر را مدیریت کنید

چقدر در روز را در تلگرام، اینستاگرام، توییتر و یوتیوب می‌گذرانید؟ آیا زیاد پای گوگل می‌نشینید و به جستجوی اینترنت می‌پردازید؟ توانایی خاموش کردن گوشی‌تان را یک ساعت در روز دارید؟ ایمیل‌تان را کمتر چک کنید؟ گاهی تلویزیون را خاموش کنید؟ خلاصه هر کاری باشد پیدا کنید و برنامه متعادل و مناسب برای خودتان درست کنید. اگر در استفاده از این شبکه‌ها متعادل نباشید، کنترل وقت و زندگی از دستتان خارج خواهد شد.

وقتی که گذاشتید را غیرقابل انعطاف کنید

بعد از اینکه وقتی برای خود کنار گذاشتید، آن یک یا نیم ساعت را در تقویم خود بنویسید و جزء کارهای غیرقابل تغییر روزانه حساب کنید. هرگز  اجازه تغییر یا گرفتن آن را به کسی ندهید. این زمان را بدون هیچ‌گونه حواس‌پرتی به خواندن کتاب، مدیتیشن یا فقط قدم زدن در هوای آزاد و … اختصاص دهید.

روی اولویت‌هایتان تمرکز کنید | وقت گذاشتن برای خود

هر کسی برخی اهداف و آرزوهایی در زندگی دارد که فکر می کند هرگز فرصت ندارد روی آنها کار کند. روزانه با گذاشتن وقتی برای خود بهتر می‌توانید روی آن اولویت‌ها تمرکز کنید و آنها را رشد دهید. می‌توانید روزتان را با آن هدفی که در سر دارید آغاز کنید و بگوید باید انجامش دهم؛ اینگونه در برابر میل به تسلیم شدن برای اولویت‌های دیگران مقاومت بهتری دارید و بهره‌وری کار بهتر می‌شود.

کلام آخر | وقت گذاشتن برای خود

طبق مطالبی که گفتیم به هیچ عنوان از وقت گذاشتن برای خود در طول روز غافل نشوید اجازه دهید ذهنتان گاهی آزاد باشد و از چیزها و اتفاقات اطراف لذت ببرد. ذهن آزاد دیدگاه‌های جدیدی هم در زندگی کشف خواهد کرد و بازتر می‌شود.  با انجام کارهای مورد علاقه در وقت آزاد، تمرکزتان روی اولویت‌های زندگی بهتر می‌شود و در نتیجه پیشرفت و بهره‌وری خود از زمان را خواهید دید.

برای دریافت مشاوره در زمینه موانع خوب گوش دادن در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره