هدف از زندگی چیست؟

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

هدف از زندگی چیست ؟ در طول زندگی‌تان حداقل یک بار با این مساله روبرو خواهید شد که هدف شما از زیستن در این جهان چیست؟ اگر برای زندگی خود هدف و معنایی نداشته باشید زندگی تان پوچ و بی‌معنا به نظر می‌آید. هدف به زندگی شما انگیزه و مفهوم می‌دهد و بر اساس آن می‌توانید برای زندگی خود برنامه ریزی کنید. مشخص کردن چنین مفهومی به شما کمک می‌کند تا دچار افسردگی و سایر مشکلات روحی نشوید. در ادامه راه های پیدا کردن و فواید هدف از زندگی ذکر شده است. برای آشنایی با راه های لذت بردن از زندگی کلیک کنید.

تعریف هدف از زندگی

هدف از زندگی جهت دهنده ی تمام اعمال و رفتار ما در زندگی است. علاوه بر آن هدف از زندگی می تواند منبع انگیزه ی درونی فرد برای رسیدن به موفقیت و نترسیدن از شکست باشد. بدون داشتن این مولفه گویی زندگی فرد فاقد بعد روحانی و آرمانی می‌شود.

چرا دانستن هدف از زندگی اهمیت دارد؟

پوچی و بی‌هدفی در زندگی می‌تواند سبک و سیاق زندگی مان را تغییر دهد و زمینه ابتلای ما به افسردگی و بی لذتی را ایجاد کند. از طرف دیگر هدفمند بودن باعث افزایش انگیزه برای طی کردن مسیر زندگی می‌شود. نداشتن هدف از زندگی مثل گام برداشتن در مسیری مه آلود است که نه آغاز مشخص و نه پایان مشخصی را به نمایش می‌گذارد.

چگونه هدف زندگی مان را مشخص کنیم؟

برای مشخص کردن هدف زندگی باید مراحلی را طی کنید، گام اول این است که خودتان را بشناسید. شما باید با روحیات و استعدادهای خود آشنا باشید تا بتوانید درک کنید که واقعا از زندگی چه می‌خواهید. وقتی به این درک رسیدید در گام دوم باید برای رسیدن به آن هدف برنامه ریزی کنید. متعهد شوید تمام تلاش‌تان را برای رسیدن به آن به نمایش می‌گذارید.

اگر لازم است راجع به آن اطلاعاتی کسب کنید و یا با افراد موفق در آن عرصه صحبت کنید حتما این کار را انجام دهید. در گام سوم و نهایی باید مسیر پیشرفت خود را ارزیابی کرده و به خود بازخورد دهید. همچنین می‌توانید اهداف خود را به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم کنید و برای رسیدن به هر بخش مهلت معینی مشخص کنید. با طی کردن این سه گام می‌توانید به یک دید کلی و منسجم در مورد هدف زندگی‌تان برسید.

فواید داشتن هدف از زندگی

رهایی از حس سردرگمی در زندگی

نداشتن هدف‌درزندگی مثل گشت و گذار در یک ماز طولانی بدون داشتن نقشه راه است. ممکن است فرد مایل ها در این ماز راه برود. شاید انرژی زیادی هم صرف کند. اما در نهایت به مقصد نمی‌‌رسد چون نقشه و مقصدی را برای خود در نظر نگرفته بوده است. در نتیجه حس کلافگی و به مرور افسردگی به سراغ فرد می‌آید. پس کمترین تاثیری که داشتن هدف در زندگی بر فرد می گذراد رهایی او از احساس کسالت و سردرگمی است.

فروشگاه آرامیس

کسب عزت نفس و افزایش رضایتمندی

زمانی که تمام نیرو و تمرکزتان رادر مسیر رسیدن به اهداف خود قرار می‌دهید و گام به گام به موفقیت نزدیک تر می‌شوید احساس عزت نفس شما به شکل قابل توجهی افزایش می‌یابد. به دنبال افزایش عزت نفس تان احساس رضایتمندی شما نیز بیشتر خواهد شد.

افزایش سرعت پیشرفت

در جهان پیشرفته امروزی هر فرد به طور میانگین ساعت ها در برابر هجمه‌ای از اطلاعات قرار دارد که هر کدام سوژه‌ای برای مطرح کردن دارند. تعدد گزینه‌های انتخابی و راه‌های جدید تصمیم گیری را برای فرد دشوار می‎‌کند. قرار گرفتن بر سر راه‌های جدید که غالبا از طریق رسانه ها به فرد منتقل می‌شود، سرعت پیشرفت فرد را تا حد زیادی متاثر می‌کند. در این میان کسی که هدف خود را از قبل مشخص کرده باشد در برابر این هجمه ها قرار نمی‌گیرد.

کسب امید و انگیزه

داشتن هدف به معنی داشتن نیروی محرکه برای طی کردن مسیر است. کسانی که با درایت و برنامه ریزی مسیر رسیدن به اهداف‌شان را طرح ریزی می‌کنند قطعا نسبت به دیگران از امید و انگیزه بیشتری بهره مند هستند. این افراد بعد از شکست به جای سرزنش کردن خود به دنبال کشف موانع موفقیت خود می‌روند و سعی می‌کنند نقص‌های شان را برطرف کنند و بدین شکل از اشتباهات خود درس می‌گیرند.

سخن آخر

هدف از زندگی مبنای جهت دهی تمام اعمال و رفتار ما در زندگی است. در واقع هدف از زندگی ترویج استعداد‌ها و موهبت‌های شما در جهت رسیدن به اهداف شماست. بنابراین شفاف سازی هدف‌تان از زندگی بسیار مهم و قابل اهمیت است. برای آشنایی با راه های داشتن یک زندگی سالم کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه موفقیت می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره آنلاین با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره