تیپ های شخصیتی را چطور بشناسیم

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

اخیراً افراد زیادی تمایل دارند به ویژگی‌ها شخصیتی خود، به‌ویژه تیپ های شخصیتی و روانی خاص خود و حتی اطرافیانشان پی ببرند. به گفته متخصصین حوزه روان‌شناسی، اطلاع داشتن از این موضوع باعث می‌شود فرد بتواند انتخاب‌های بهتری را در طول زندگی کاری، تحصیلی و حتی هنری خود داشته باشد. یکی از نظریه‌های مطرح در این زمینه، نظریه «سنخ‌های شخصیتی یونگ» است. در این مقاله به بررسی این تیپ های شخصیتی و ویژگی‌های هر یک از آن‌ها می‌پردازیم. برای انجام تست شخصیت شناسی رایگان کلیک کنید.

اهمیت تیپ های شخصیتی

امروزه با توجه به آشکار شدن رابطه بین سنخ‌های شخصیتی با جنبه‌های مختلف زندگی انسان‌ها، توجه زیادی به این موضوع معطوف شده است. پژوهش‌ها حاکی از آن است که حوزه‌هایی از قبیل موفقیت شغلی، علایق کاری و هچنین زمینه‌های تحصیلی می‌تواند از ویژگی‌های شخصیتی اثر بپذیرند.

بر همین اساس همه‌روزه بر تعداد کسانی که تمایل به دانستن سنخ شخصیتی خود دارند در حال افزایش است. آگاهی از این موضوع می‌تواند در یافتن حوزه‌های موردعلاقه کاری و نیز پیش‌بینی احتمال موفقیت در آن‌ها کمک‌رسان باشد. پیشنهاد می‌شود مقاله تعریف شخصیت را بخوانید.

چگونه به بررسی تیپ های شخصیتی خود بپردازیم ؟

خوشبختانه آزمون‌های زیادی برای مشخص کردن نوع و ویژگی‌های شخصیت افراد طراحی شده‌اند. برخی از این ابزارها تنها به یافتن ویژگی‌های کلی قناعت کرده‌اند و برخی دیگر سعی در بررسی جزئی شخصیت افراد داشته‌اند.

ازجمله آزمون‌های شخصیتی مناسب برای یافتن سنخ‌های شخصیتی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آزمون شخصیتی MBTI
  • تست شخصیت نئو
  • پرسشنامه شخصیت مادزلی
  • پرسشنامه شخصیتی آیزنک
  • پرسشنامه شانزده عاملی شخصیت کتل

هر یک از این ابزارهای روان‌سنجی بر اساس یک نظریه خاص طراحی و صورت‌بندی شده‌اند؛ اما طبق پژوهش‌های مختلف، همه آن‌ها دارای نقاط مشترک زیادی با سنخ‌های شخصیتی موردبحث «یونگ» بوده‌اند؛ بنابراین در این مقاله تنها به بررسی تیپ های شخصیتی از منظر یونگ می‌پردازیم.

فروشگاه آرامیس

تیپ های شخصیتی بر اساس نظریه سنخ‌های شخصیتی یونگ

کارل یونگ، روانشناس مطرح در حوزه روان‌شناسی تحلیلی، در ابتدا به ذکر دو نگرش کلی در تمام انسان‌ها پرداخته است: درون‌گرایی و برون‌گرایی. طبق بیان این روانشناس، افراد درون‌گرا تا حدودی گوشه‌گیر، اغلب خجالتی و متمرکز به خود هستند. از سوی دیگر، کسانی که در طبقه برون‌گرا قرار دارند اشخاصی پذیراتر، مردم‌آمیزتر و از لحاظ اجتماعی پرخاشگرترند.

علاوه بر این، یونگ به ذکر چهار کارکرد روان‌شناسی نیز پرداخت:

  • کارکرد فکری
  • کارکرد احساسی
  • کارکرد حسی
  • کارکرد شهودی

این کارکردها به شیوه‌های مختلفی اشاره دارند که انسان‌ها دنیای بیرون از خود و نیز دنیای درونی و روانی خود را درک می‌کنند.

این دو نوع نگرش و چهار کارکرد براثر تعامل با یکدیگر، مجموعاً هشت تیپ شخصیتی را به وجود می‌آورند. در زیر به شرح مختصری از هر یک از این انواع می‌پردازیم:

سنخ فکری برون‌گرا

این افراد بر اساس قواعد انعطاف‌ناپذیر و سخت‌گیرانه‌ای زندگی می‌کنند. آن‌ها احساسات و هیجان‌های خود را سرکوب می‌کنند. اغلب واقع‌گرا بوده و در عقاید خود جزمی هستند.

تیپ های شخصیتی | سنخ احساسی برون‌گرا

این افراد شدیداً هیجانی هستند. آن‌ها از اصول اخلاقی و آداب و رسومی که یاد گرفته‌اند، دست بر‌نمی‌دارند و همواره از آن‌ها پیروی می‌کنند. این دسته از افراد به‌طور افراطی نسبت به انتظارات و عقاید دیگران حساس هستند.

سنخ حسی برون‌گرا

این سنخ شخصیتی متوجه لذت و شادی و تداوم تجربه‌ها و حس‌های جدید است. کسانی که شدیداً واقعیت مدار بوده و تا اندازه زیادی با افراد و موقعیت‌های مختلف انطباق پذیر هستند در این دسته جای می‌گیرند. برای آشنایی بیشتر با افراد برون گرا کلیک کنید.

سنخ شهودی برون‌گرا

این افراد به خاطر توانایی زیاد خود در بهره‌برداری از فرصت‌های تجارت و سیاست کارایی بالایی دارند. آن‌ها معمولاً اشخاصی خلاق بوده و می‌توانند دیگران را به پیشرفت تشویق کنند.

سنخ فکری درون‌گرا

این افراد سازگاری خوبی با دیگران ندارند. در بیان افکار خود مشکل دارند و ظاهراً بی‌احساس هستند. اغلب توجهی به دیگران ندارند و در دنیای درونی خود به سر می‌برند. آن‌ها بیشتر بر اندیشه‌های خود متمرکز شده‌اند و از قضاوت عملی چندانی برخوردار نیستند.

سنخ احساسی درون‌گرا

این افراد از آن جهت که احساسات و نیز افکار خود را سرکوب می‌کنند، به نظر دیگران اسرارآمیز و درک نشدنی هستند. آن‌ها آرام و متواضع هستند. گاهی کودکانه عمل کرده و نسبت به احساس‌ها و افکار دیگران توجه اندکی دارند.

سنخ حسی درون‌گرا

افراد این دسته سنخ‌هایی غیرمنطقی هستند و از دنیا بریده‌اند. آن‌ها به بیشتر فعالیت‌های انسان با خیرخواهی و سرگرمی می‌نگرند. تا اندازه زیادی به مسائل زیبایی‌شناختی حساس هستند، بر حس‌های خود متمرکز گشته و قوه حدس و شهود را سرکوب می‌کنند.

سنخ شهودی درون‌گرا

این دسته ممکن است چنان به شهود توجه کنند که ارتباط اندکی با واقعیت داشته باشند. آن‌ها رؤیایی و بسیار خیال‌پرداز هستند. دیگران به‌ندرت آن‌ها را درک می‌کنند و به نظر عجیب‌وغریب می‌آیند.

جمع بندی

طبق گفته یونگ، این تیپ های شخصیتی موارد افراطی هر کدام از ویژگی‌ها را بیان می‌کنند؛ بنابراین تعداد افراد بسیار کمی وجود دارند که ویژگی‌های مذکور را با همان کیفیت و شدت بیان‌شده دارا باشند.

به‌علاوه، یونگ خاطرنشان می‌کند که لزوماً هیچ‌یک از سنخ‌های شخصیتی از سایرین بهتر یا بدتر نیست. این نکته بیان‌گر آن است که برای رسیدن به موفقیت و سازگاری در زندگی تنها کافی است که علایق و استعدادهای خود را در جهت ویژگی‌های شخصیتی خود سازمان دهیم. به‌این‌ترتیب در آینده می‌توانیم کمتر دچار مشکلاتی ازجمله فرسودگی شغلی یا افسردگی و سایر مسائل روانی گردیم.

برای دریافت مشاوره در زمینه تست شخصیت شناسی می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره