تیپ های شخصیتی را چطور بشناسیم

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

تیپ های شخصیتی و شناخت آنها اخیرا در میان افراد بسیار محبوب شده و افراد زیادی به انجام تست های مختلف روی آورده اند. به گفته متخصصین حوزه روان‌شناسی، اطلاع داشتن از این موضوع باعث می‌شود فرد بتواند انتخاب‌های بهتری را در طول زندگی کاری، تحصیلی و حتی هنری خود داشته باشد. یکی از نظریه‌های مطرح در این زمینه، نظریه «سنخ‌های شخصیتی یونگ» است. در این مقاله به بررسی این تیپ های شخصیتی و ویژگی‌های هر یک از آن‌ها می‌پردازیم. برای انجام تست شخصیت شناسی رایگان کلیک کنید.

فهرست مطالب

برای دریافت مشاوره در زمینه تیپ های شخصیتی می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

اهمیت تیپ های شخصیتی

امروزه با توجه به آشکار شدن رابطه بین سنخ‌های شخصیتی با جنبه‌های مختلف زندگی انسان‌ها، توجه زیادی به این موضوع معطوف شده است. پژوهش‌ها حاکی از آن است که حوزه‌هایی از قبیل موفقیت شغلی، علایق کاری و هچنین زمینه‌های تحصیلی می‌تواند از ویژگی‌های شخصیتی اثر بپذیرند.

بر همین اساس همه‌روزه بر تعداد کسانی که تمایل به دانستن سنخ شخصیتی خود دارند در حال افزایش است. آگاهی از این موضوع می‌تواند در یافتن حوزه‌های موردعلاقه کاری و نیز پیش‌بینی احتمال موفقیت در آن‌ها کمک‌رسان باشد. پیشنهاد می‌شود مقاله تعریف شخصیت را بخوانید.

چگونه به بررسی تیپ های شخصیتی خود بپردازیم ؟

بررسی تیپ های شخصیتی

خوشبختانه آزمون‌های زیادی برای مشخص کردن نوع و ویژگی‌های شخصیت افراد طراحی شده‌اند. برخی از این ابزارها تنها به یافتن ویژگی‌های کلی قناعت کرده‌اند و برخی دیگر سعی در بررسی جزئی شخصیت افراد داشته‌اند.

ازجمله آزمون‌های شخصیتی مناسب برای یافتن سنخ‌های شخصیتی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آزمون شخصیتی MBTI
  • تست شخصیت نئو
  • پرسشنامه شخصیت مادزلی
  • پرسشنامه شخصیتی آیزنک
  • پرسشنامه شانزده عاملی شخصیت کتل

هر یک از این ابزارهای روان‌سنجی بر اساس یک نظریه خاص طراحی و صورت‌بندی شده‌اند؛ اما طبق پژوهش‌های مختلف، همه آن‌ها دارای نقاط مشترک زیادی با سنخ‌های شخصیتی موردبحث «یونگ» بوده‌اند؛ بنابراین در این مقاله تنها به بررسی تیپ های شخصیتی از منظر یونگ می‌پردازیم.

تیپ های شخصیتی بر اساس نظریه سنخ‌های شخصیتی یونگ

کارل یونگ، روانشناس مطرح در حوزه روان‌شناسی تحلیلی، در ابتدا به ذکر دو نگرش کلی در تمام انسان‌ها پرداخته است: درون‌گرایی و برون‌گرایی. طبق بیان این روانشناس، افراد درون‌گرا تا حدودی گوشه‌گیر، اغلب خجالتی و متمرکز به خود هستند. از سوی دیگر، کسانی که در طبقه برون‌گرا قرار دارند اشخاصی پذیراتر، مردم‌آمیزتر و از لحاظ اجتماعی پرخاشگرترند.

علاوه بر این، یونگ به ذکر چهار کارکرد روان‌شناسی نیز پرداخت:

  • کارکرد فکری
  • کارکرد احساسی
  • کارکرد حسی
  • کارکرد شهودی

این کارکردها به شیوه‌های مختلفی اشاره دارند که انسان‌ها دنیای بیرون از خود و نیز دنیای درونی و روانی خود را درک می‌کنند.

این دو نوع نگرش و چهار کارکرد براثر تعامل با یکدیگر، مجموعاً هشت تیپ شخصیتی را به وجود می‌آورند. در زیر به شرح مختصری از هر یک از این انواع می‌پردازیم:

سنخ فکری برون‌گرا

این افراد بر اساس قواعد انعطاف‌ناپذیر و سخت‌گیرانه‌ای زندگی می‌کنند. آن‌ها احساسات و هیجان‌های خود را سرکوب می‌کنند. اغلب واقع‌گرا بوده و در عقاید خود جزمی هستند.

تیپ های شخصیتی | سنخ احساسی برون‌گرا

این افراد شدیداً هیجانی هستند. آن‌ها از اصول اخلاقی و آداب و رسومی که یاد گرفته‌اند، دست بر‌نمی‌دارند و همواره از آن‌ها پیروی می‌کنند. این دسته از افراد به‌طور افراطی نسبت به انتظارات و عقاید دیگران حساس هستند.

سنخ حسی برون‌گرا

این تیپ های شخصیتی متوجه لذت و شادی و تداوم تجربه‌ها و حس‌های جدید است. کسانی که شدیداً واقعیت مدار بوده و تا اندازه زیادی با افراد و موقعیت‌های مختلف انطباق پذیر هستند در این دسته جای می‌گیرند. برای آشنایی بیشتر با افراد برون گرا کلیک کنید.

تیپ شخصیتی | سنخ شهودی برون‌گرا

این افراد به خاطر توانایی زیاد خود در بهره‌برداری از فرصت‌های تجارت و سیاست کارایی بالایی دارند. آن‌ها معمولاً اشخاصی خلاق بوده و می‌توانند دیگران را به پیشرفت تشویق کنند.

سنخ فکری درون‌گرا

یکی دیگر از تیپ های شخصیتی سنخ فکری درون گرا است. این افراد سازگاری خوبی با دیگران ندارند. در بیان افکار خود مشکل دارند و ظاهراً بی‌احساس هستند. اغلب توجهی به دیگران ندارند و در دنیای درونی خود به سر می‌برند. آن‌ها بیشتر بر اندیشه‌های خود متمرکز شده‌اند و از قضاوت عملی چندانی برخوردار نیستند.

سنخ احساسی درون‌گرا

این افراد از آن جهت که احساسات و نیز افکار خود را سرکوب می‌کنند، به نظر دیگران اسرارآمیز و درک نشدنی هستند. آن‌ها آرام و متواضع هستند. گاهی کودکانه عمل کرده و نسبت به احساس‌ها و افکار دیگران توجه اندکی دارند.

تیپ شخصیتی | سنخ حسی درون‌گرا

افراد این دسته تیپ های شخصیتی غیرمنطقی هستند و از دنیا بریده‌اند. آن‌ها به بیشتر فعالیت‌های انسان با خیرخواهی و سرگرمی می‌نگرند. تا اندازه زیادی به مسائل زیبایی‌شناختی حساس هستند، بر حس‌های خود متمرکز گشته و قوه حدس و شهود را سرکوب می‌کنند.

سنخ شهودی درون‌گرا

سنخ شهودی درونگرا نیز از دیگر تیپ های شخصیتی است. این دسته ممکن است چنان به شهود توجه کنند که ارتباط اندکی با واقعیت داشته باشند. آن‌ها رؤیایی و بسیار خیال‌پرداز هستند. دیگران به‌ندرت آن‌ها را درک می‌کنند و به نظر عجیب‌وغریب می‌آیند.

تیپ های شخصیتی بر اساس آزمون MBTI

تیپ های شخصیتی MBTI

تیپ های شخصیتی بر اساس سنخ هایی که در این آزمون مورد بررسی قرار می‌گیرند؛ به طور کلی به چهار دسته متفاوت تقسیم می‌شوند. این چهار دسته شامل تحلیلگران، دیپلمات ها،نگهبانان و کاوشگران است که در این قسمت به طور خلاصه به توضیح آنه می‌پردازیم.

تحلیلگران

تحلیلگران، منطق دان،معمار، فرمانده و مجادله گر هستند. در واقع افراد با توجه به خصوصیاتی که دارند؛ در این آزمون به این افراد تشبیه می‌شوند. ویژگی های رفتاری این دسته نوآوری، متفکر بودن، دارای تخیل و استراتژی، جسارت و کنجکاوی است.

تیپ شخصیتی | دیپلمات ها

این افراد حامی، میانجی، قهرمان و پیکارگر هستند. ویژگی های رفتاری این افراد کمالگرایی، تمایل به سکوت، خستگی ناپذیری، مهربان و نوع دوست، شنوندگان خوب و خوش مشرب بودن است.

نگهبانان

تدارکاتچی ها، مدافعین، مجری ها وسفیرها جزو نگهبانان محسوب می‌شوند. این افراد عمل گرا، واقع اندیش، قابل اعتماد،مدیران عالی با روابط اجتماعی خوب، مراعاتگر و همیشه مشتاق و آماده کمک کردن به دیگران هستند.

تیپ شخصیتی | کاوشگران

کاوشگران نیز به افراد چیره دست، ماجراجو، کارآفرین و سرگرم کننده تقسیم می‌شوند. علاقه به کارهای فنی، آزمایش و کاوشگری، هنرمندی و انعطاف پذیری، هوشمندی، پرانرژی بودن، خودانگیختگی و… از ویژگی های بارز این افراد است.

برخی دیگر نیز دسته بندی تیپ های شخصیتی تست MBTI را به 16 تیپ تقسیم می‌کنند که شامل موارد زیر هستند.

  • برون گرا- شهودی- احساسی قضاوتی
  • برون گرا-شهودی-احساسی-ادراکی
  • برون گرا-حسی-احساسی-قضاوتی
  • برون گرا-حسی-احساسی-ادراکی
  • درون گرا-شهودی-احساسی-قضاوتی
  • درون گرا-شهودی-احساسی-ادراکی
  • درون گرا-شهودی-منطقی-قضاوتی
  • درون گرا-شهودی-منطقی-ادراکی
  • درون گرا-حسی-احساسی-قضاوتی
  • درون گرا-حسی-احساسی-ادراکی
  • درون گرا-حسی-منطقی-قضاوتی
  • درون گرا-حسی-منطقی-ادراکی
  • برون گرا-حسی-منطقی-قضاوتی
  • برون گرا-شهودی-منطقی-قضاوتی
  • برون گرا-شهودی-منطقی-ادراکی
  • برون گرا-حسی-منطقی-ادراکی

این بدان معناست که همه افراد دارای طیف های برون گرایی و درون گرایی، حسی و شهودی، ادراکی و قضاوتی و منطقی احساسی هستند. اما میزان این ویژگی ها در افراد مختلف متفاوت است.

16 تیپ شخصیتی آزمون MBTI

در این قسمت به طور مفصل در مورد هریک از تیپ های شخصیتی 16 گانه MBTI توضیح خواهیم داد.

برون گرا-شهودی-احساسی-قضاوتی ENFJ

این افراد بسیار مهربان هستند و به جزئیات در دیگران توجه دارند. این افراد به راحتی با دیگران ارتباط برقرار کرده و رهبران عالی محسوب می‌شوند. همچنین تبحر زیادی در انگیزه دادن به دیگران دارند. چنین افرادی تمایل دارند که زندگی فعالی داشته باشند و حتما برای گذراندن اقات فراغت خود برنامه ریزی دارند. در محل کار نیز بسیار جاه طلب بوده و برای رسیدن به اهداف خود تلاش زیادی می‌کنند.

برون-گرا-شهودی-احساسی-ادراکی ENFP

چنین افرادی بسیار معاشرتی، پویا و شاداب هستند. قوه تخیل نیز در آنان بسیار قوی است. در محل کار تمایل دارند که با سرعت زیادی کار کنند و نظارت کمی بر آنها باشد. همچنین در مواجه با چالش ها عملکرد خوبی دارند. در ارتباط با دیگران، برایشان اهمیت دارد که آنها در چه وضعیتی قرار دارند. برای اوقات فراغت نیز تمایل به انجام فعالیت های ساکت تر مثل کتاب خواندن دارند.

برون گرا-حسی-احساسی-قضاوتی ESFJ

افرادی که این ویژگی را دارند؛ خون گرم و معاشرتی بوده و به شدت اجتماعی هستند. این افراد به دیگران بیش از خود اهمیت می‌دهند. در محل کار آگاه و هوشیار هستند و کارشان را سازمان یافته انجام می‌دهند.

برون گرا-حسی-احساسی-ادراکی ESFP

رفتار دوستانه، بانمک، جذاب و اهل صحبت بودن، برای این تیپ شخصیتی است. این افراد به انجام کارهای مهیج در محل کار علاقه مند هستند. همچنین تنوع را نیز دوست داشته و حتی ممکن است شغلش را به سرعت تغییر دهد.

درون گرا-شهودی-احساسی-قضاوتی INFJ

افرادی که در این دسته قرار می‌گیرند؛ ساکت و مهربان هستند و قلبی رقیق دارند. در محل کار نیز ایده آل گرا بوده و ترجیح می‌دهند می‌دهند که در مکان های ساکت و آرام  کار کنند. برای او تحسین و احترام دیگران از اهمیت زیادی برخوردار است.

درون گرا-شهودی-احساسی-ادراکی INFP

معمولا این افراد آرام، راحت و تایید کننده است. با اینکه تمایل دارد که طبق ارزش های خود کار کند اما در مورد ایده های نو گشوده است. همچنین داشتن تعصب و تعهد برای این افراد از اهمیت زیادی برخوردار است. معمولا در سرکار از نظم کافی برخوردار نبوده و افراد سروقتی نیستند.

درون گرا-شهودی-منطقی-قضاوتی INTJ

داشتن الگوی ذهنی خاص و تلاش برای بهبود شرایط ، از ویژگی های بارز آنان است. این افراد نیاز به استقلال شخصی زیادی دارند. در محل کار نیز از توانمندی های مفهومی و تصویری بالایی برخوردار هستند. از طرفی تمایل ندارد که کسی در کارهایش دخالت کند.

درون گرا-شهودی-منطقی-ادراکی INTP

این دسته بسیار ساکت، محتاط و مستقل می‌باشند. دقیق بودن برای این افراد از اهمیت زیادی برخوردار است و از طرفی بسیار کنجکاو هستند. این افراد در محل کار تمایل دارند تا کارهای اجرایی را به دیگران بسپارند.

درون گرا-حسی-احساسی-قضاوتی ISFJ

این تیپ مختص به افرادی است که بسیار متعهد، قابل اتکا و صمیمی هستند. همچنین محتاط و فروتن نیز هستند. نکته جالب توجه در مورد آنها در محل کار این است که به جزئیات توجه زیادی دارند. از طرفی در محیط های حرفه ای، حمایت زیادی از دیگران نیز نشان می‌دهد.

درون گرا-حسی-احساسی-ادراکیISFP

این افراد راحت و دوست داشتنی هستند. زندگی کردن در لحظه نیز از دیگر ویژگی های این افراد است. این تیپ معتقد است که زندگی کن و بگذار دیگران نیز زندگی کنند. کمالگرایی در محل کار نیز مختص به این افراد است. اما از طرفی بسیار پرکار و تلاشگر نیز هستند.

درون گرا-حسی-منطقی-قضاوتی ISTJ

باثباتی، مسئولیت پذیری، قابل اتکا بودن، وقت شناسی، کم حرفی، دقیق بودن و… همگی از صفات بارز این تیپ شخصیتی است. از آنجایی که این افراد درونگرا محسوب می‌شوند؛ تمابل دارند تا در محیط کار تنها و یا حداقل با دونفر کار کنند. تبحر زیادی در به یادآوردن وقایع دارند.

درون گرا-حسی-منطقی-ادراکی ISTP

این دسته ساکت و کنجکاو بوده و تمایل دارند که عقب بنشینند و وارد ماجرا نشوند. در واقع شخصیت این افراد تا حدی برای همه افراد اسرار آمیز به نظر می‌رسد. عمل گرا می‌باشند و میل زیادی به ریسک کردن دارند. همچنین مطابق با انتظارات دیگران عمل نمی‌کنند.

برون گرا-حسی-منطقی-قضاوتی ESTJ

افراد با این تیپ شخصیتی از مسئولیت پذیری و کنترلگری لذت زیادی می‌برند. او در گرفتن تصمیمات عینی مهارت زیادی داشته و می‌داند که هرکاری را چطور انجام دهد. همچنین در مورد هر موضوعی عقیده ای داشته و همیشه از کلمات مناسب انتخاب می‌کند.

برون گرا-شهودی-منطقی-قضاوتی ENTJ

از ویژگی های این افراد می‌توان به فعال و پرانرژی بودن، اطمینان و صلاحیت رفتاری اشاره نمود. همچنین همواره از او به عنوان شخصی با علم و اطلاع یاد می‌شود. او تمایل دارد که در بحث های روشنفکرانه شرکت کرده، نتیجه گراست و به راحتی نیز تسلیم نمی‌شود.

برون گرا-شهودی-منطقی-ادراکی ENTP

این افراد به کارکردن علاقه زیادی دارند، پرانرژی و باپشتکار هستند و نوآوری زیادی نیز از خود به خرج می‌دهند. همچنین در بخش های مختلف زندگی خود نیز تنوع زیادی به خرج می‌دهد. به همین دلیل است که به انجام کارها به روش سنتی تمایلی ندارد.

برون گرا-حسی-منطقی-ادراکی ESTP

تیپESTP فردی قابل اطمینان و جالب محسوب می‌شود. این افراد از اینکه مسائل خود را با دیگران در میان بگذارند؛ لذت می‌برند. با اینکه جذاب و همه گیر هستند؛ می‌توانند صریح، مستقیم و قاطع نیز عمل کنند. انرژی زیادی داشته و در بیشتر موارد عمل گرا نیز می‌باشند.

خاص ترین و قوی ترین تیپ های شخصیتی کدام اند؟

بر اساس تحقیقاتی که در زمینه انواع تیپ های شخصیتی شده است؛ مشخص گردید که ENTJ از قوی ترین تیپ های شخصیتی است که افراد کمی هم آن را دارا هستند. این افراد رفتارهایی مانند سلطه جویی داشته و معمولا پتانسیل بسیار بالایی برای رسیدن به اهداف خود دارند. در واقع حضور این افراد همواره برای سازمان ها و شرکت های مختلف مفید است. آنها از شهود و بینش بالایی برخوردار هستند و گاها روحیه همدلی هم ندارند.

جمع بندی

طبق گفته یونگ، این تیپ های شخصیتی موارد افراطی هر کدام از ویژگی‌ها را بیان می‌کنند؛ بنابراین تعداد افراد بسیار کمی وجود دارند که ویژگی‌های مذکور را با همان کیفیت و شدت بیان‌شده دارا باشند. به‌علاوه، یونگ خاطرنشان می‌کند که لزوماً هیچ‌یک از سنخ‌های شخصیتی از سایرین بهتر یا بدتر نیست. این نکته بیان‌گر آن است که برای رسیدن به موفقیت و سازگاری در زندگی تنها کافی است که علایق و استعدادهای خود را در جهت ویژگی‌های شخصیتی خود سازمان دهیم. به‌این‌ترتیب در آینده می‌توانیم کمتر دچار مشکلاتی ازجمله فرسودگی شغلی یا افسردگی و سایر مسائل روانی گردیم.

برای دریافت مشاوره در زمینه تیپ های شخصیتی می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

انواع تیپ های شخصیتی در روانشناسی کدام اند؟

تیپ های شخصیتی در روانشناسی بر اساس نظریات دانشمندان مختلف به شکل های متفاوتی دسته بندی می‌شوند.

انواع تست های تیپ های شخصیتی کدام اند؟

برخی از تست هایی که برای تشخیص تیپ های شخصیتی مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ شامل تست MBTI، نئو، کتل، آیزنک و تست تیپ های شخصیتی یونگ است. افراد بهتر است برای انجام و تفسیر این تست ها حتما از روانشناس کمک بگیرند.

خاص ترین و قوی ترین تیپ های شخصیتی کدام اند؟

بر اساس تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده بیشتر افراد قوی ترین و خاص ترین تیپ شخصیتی را ENTJ می‌دانند.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره