اثر پیگمالیون | 7 روش برای استفاده از اثر پیگمالیون

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

اثر پیگمالیون پدیده ای روانشناختی می‌باشد که به نحوه واکنش های یک شخص به برداشت های دیگران از آن اثر می‌گذارد. این اثر نشان می‌دهد که افراد در محیط حمایتی به چه دلیل عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهند. این اثر اشاره به یک پدیده روانشناسی دارد. این پدیده اشاره دارد که افراد نسبت به سطح انتظارات دیگران چه واکنش هایی نشان می‌دهند. مثلا زمانی که یک استاد این باور را دارد که دانشجو تنبل و کند ذهن دارد، خود دانشجو نیز به مرور کند ذهنی و تنبلی خود را باور می‌کند. همینطور اگر عکس این قضیه اتفاق بی‌افتد؛ نتیجه عکس هم می‌دهد. این اثر به عنوان “انتظار دیگران از عملکرد شخصی” نیز نامیده می‌شود. در این مقاله راجع به اثر پیگمالیون توضیح داده‌ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اثر پیگمالیون می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا با تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

اثر پیگمالیون چیست؟

اثر پیگمالیون چیست

اثر پیگمالیون پدیده‌ای روانشناختی است. این پدیده نشان می‌دهد که نحوه برخورد شما با یک شخص تاثیر بسیار مستقیمی بر عملکرد او دارد. این مفهوم تاثیرات محیط آموزشی یا شغلی فرد را بر توانایی‌هایش در کسب نتایج مورد نظر بررسی می‌کند. طبق این اثر اگر افراد انتظار بالایی از کسی داشته باشند؛ شخص به احتمال زیاد در کار و زندگی خود به نتیجه مطلوب و بالا خواهد رسید. اما اگر از کسی انتظار پایین داشته باشید، او در زندگی خود با شکست روبرو می‌شود.

آموزگاران، مدیران، والدین و…. با تکیه بر این اثر می‌توانند در اداره امور موفقتر عمل کنند. در ادامه توضیحات بیشتری درباره چگونگی استفاده از این متد را داده‌ایم.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

نحوه به کارگیری اثر پیگمالیون

کاربرد پیگمالیون

برای به کار گیری اثر پیگمالیون لازم است که نحوه اجرایی آن را بدانید تا یه شیوه صحیح از این اثر استفاده کنید. در این بخش مقاله راجع به نحوه به کار گیری اثر پیگمالیون توضیح داده ایم.

✔️ ویژگی های مثبت را شناسایی کنید

در به کار گیری اثر پیگمالیون باید ویژگی های مثبت را شناسایی کنید. و نقاط قوت کارکنان خود را در نظر داشته باشید. بر زمینه هایی متمرکز شوید که کارکنان شما پتانسیل بیشتری در آن زمینه دارند. با آنها صحبت کنید و نقاط قوت را بازگو کنید. و بگویید که در چه زمینه هایی توانمند هستند. از کارمندان خود انتظار زیاد داشته باشید تا برای فعالیت بیشتر ترغیب شوند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه روانشناسی سازمانی کلیک کنید.

✔️ حواستان باید به برداشت هایی که می‌کنید باشد | اثر پیگمالیون

برای به کار گیری اثر پیگمالیون باید حواستان به برداشت های خود باشد. سعی کنید آنچه که انتظار دارید؛ پیدا کنید و بکوشید تا با تمام کارکنان به همین شیوه یکسان برخورد کنید. هر چیزی که برای ارتقای گروه و سازمان لازم است را انجام دهید. به جای شناسایی نقاط ضعف، بر نقاط قوت و فرصت های رشدی افراد متمرکز شوید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تشویق کارکنان کلیک کنید.

✔️ وظایف چالش بر انگیز را بر عهده کارکنان بگذارید

بر اساس اثر پیگمالیون، هنگامی که کارکنان برای کسب اهداف تلاش های بلند پروازانه داشته باشند، رشد بیشتری خواهند داشت. به کارمند های خود باید وظایفی را بسپارید که توانایی های فرد را به چالش بکشد. و برای کسب موفقیت بیشتر تلاش کند. مهارت های لازم هر کارمند را شناسایی کنید و او را به چالش بیندازید.

✔️ به کارمندان اعتماد به نفس و اطمینان بدهید | اثر پیگمالیون

در اثر پیگمالیون باید به کارمندان خود اطمینان و اعتماد به نفس بدهید. به کارمندان خود توضیح دهید که برای انجام وظیفه که از آنها می‌خواهید؛ بسیار شخص مناسب و خوبی هستند. از کارمندان خود تعریف کنید و نقاط قوت آنها را شناسایی کنید. به آنها اعتماد به نفس بدهید و اطمینان دهید که شخص مناسبی برای انجام آن کار هستند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه ایجاد انگیزه در کارمندان کلیک کنید.

✔️ برای کارمندان محیط مثبت فراهم کنید

در اثر پیگمالیون باید محیط مثبتی برای کارمندان فراهم کرد. این اثر و پدیده زمانی می‌تواند اثر مثبت داشته باشد که همه افراد در یک گروه و سازمان از آن به شیوه یکسان استفاده کنند. کارفرمایان جایگاه منحصر به فردی دارند که به آنها این فرصت داده شده است با کمک اثر پیگمالیون محیط کاری خود را به سوی موفقیت سوق دهند. کارکنان خود را تشویق کنید، برای آنها پاداش در نظر بگیرید و از آنها تعریف به عمل آورید.

✔️ اثر پیگمالیون | اجازه بحث و خود بیان گری به آنها دهید

در نحوه اجرای اثر پیگمالیون باید به کارمندان اجازه بحث و خود بیان گری بدهید. افرادی که فرصت بیشتری برای بیان و گفتگو دارند، رشد بیشتری از خود نشان می‌دهند. این فرصت ها باید در زمینه های مختلفی وجود داشته باشد و فرد زمینه مناسب را مشاهده کند تا به بیان بپردازد. برای بیان باید کارفرمایان جلساتی را مخصوص بیان و نظر فراهم کنند تا کارمندان فرصت خوبی داشته باشند.

✔️ بازخورد های دقیق داشته باشید

اثر پیگمالیون بر این موضوع تاکید دارد که باید بازخورد های دقیق داشته باشید. کارمندان را به شیوه عملی راهنمایی کنید و مشکلات آنها را بازگو کنید. آنها را تشویق کنید که به روند کار خود ادامه دهند. و همچنین اطمینان دهید که می‌دانید کارمندان توانایی انجام کارها را دارند. برای افزایش کیفیت کار به کارمندان روش های اصولی تر و بهتر را توضیح دهید. تا یادگیری مناسب و بازخورد خوب داشته باشند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه افزایش کارایی کارمندان کلیک کنید.

کلام آخر

اثر پیگمالین یک پدیده روانشناسی است که معمولا در سازمان ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما والدین و موسسات آموزشی نیز باید این اثر را برای افزایش کارایی و تربیت افراد نیز استفاده کنند. برای اطلاع از نحوه استفاده از این اثر بهتر است که از روانشناس و مشاورین متخصص راهنمایی بگیرید. روانشناسان به شما کمک می‌کنند تا در زمینه های مختلف تربیت و افزایش کارایی افراد با موفقیت پیش بروید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اثر پیگمالیون می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا با تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره