روانشناسی سازمانی | اهداف روانشناسی سازمانی چیست؟

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

روانشناسی سازمانی یکی از شاخه‌های نسبتاً جدید در علم روانشناسی است. ما، روان‌شناسان صنعتی را بیشتر با آزمون‌های استخدامی و استعدادیابی می‌شناسیم؛ اما شاید برایتان جالب باشد اگر بگوییم که این فقط قسمت کوچکی از کار یک روان‌شناس صنعتی و سازمانی است. به‌طورکلی می‌توانیم بگوییم که هدف روانشناسی سازمانی این است که فرد و سازمان هر دو، به بهترین بهره‌وری برسند؛ و بالاترین بازدهی را داشته باشند. اما رسیدن به این هدف نیاز به تخصص ویژه‌ای دارد که تنها در اختیار متخصصان روانشناسی سازمانی است. پس اگر شما هم می‌خواهید کمی بیشتر با این رشته آشنا شوید در ادامه همراه ما باشید. و یا برای دریافت مشاوره فردی کلیک کنید.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو دیدن نمایید.

روانشناسی سازمانی چیست

همان‌طور که از نام آن پیداست روانشناسی سازمانی بیش از هر چیزی با یک سازمان و مسائل مربوط به آن سروکار دارد. به‌طورکلی می‌توانیم بگوییم که تمامی موضوعات درون یک سازمان از حال روحی اعضا گرفته تا بالابردن راندمان کاری کل مجموعه و همین‌طور نوع تبلیغ محصول همگی به روانشناسی سازمانی مربوط می‌شود. روان‌شناسان در محیط‌های سازمانی تلاش می‌کنند تا تأثیر مسائل مختلف روی رفتار کارمندان و مشتریان و همین‌طور تأثیر آنها روی وضعیت سازمان را بررسی کنند.

همان‌طور که شما هم متوجه شده‌اید می‌توانیم بگوییم اگر به دنبال یک محیط کاری سالم و بانشاط هستید و یا می‌خواهید وضعیت بهره‌وری را در مجموعه خود بالاتر ببرید بهترین کار این است که از یک متخصص در این زمینه کمک بگیرید. این نکته را به خاطر داشته باشید که روانشناسان صنعتی و سازمانی باتوجه‌به تخصصی که راجع به تأثیر متقابل محیط کار و انسان روی هم دارند به‌خوبی می‌توانند در این زمینه به شما کمک کنند.

برای آشنایی و معرفی رشته روانشناسی بالینی کلیک کنید.

فروشگاه آرامیس

روانشناسی سازمانی چه چیزی را بررسی می‌کند؟

یکی از اصلی‌ترین سؤالاتی که باید راجع به آن صحبت کنیم این است که اصلاً روانشناسی سازمانی چه چیزی را بررسی می‌کند؟ در واقع در این قسمت می‌خواهیم به این سؤال پاسخ بدهیم که یک روانشناس در یک سازمان چه کارهایی انجام می‌دهد.

آزمون‌های استخدامی

اولین و شاید شناخته‌شده‌ترین بخش از کار روانشناسان سازمانی استخدام نیروی جدید است. حتماً شما هم با آزمون‌های استخدامی و سؤال‌هایی که در این مصاحبه‌ها پرسیده می‌شود آشنایی دارید. واقعیت این است که هر سازمانی به دنبال استخدام بهترین‌ها برای محیط کاری‌اش است. اما پیداکردن بهترین نیرو چطور ممکن است؟ شاید شما تجربه و تحصیلات کافی در یک زمینه داشته باشید اما به لحاظ ویژگی‌های شخصیتی نتوانید داخل سیستم قرار بگیرید. یا شاید برعکس.

به همین خاطر قبل از هر چیزی روانشناسی سازمانی می‌بایست ویژگی‌های شما را بررسی کند. شخصیت، مهارت، باورها و انتظارات شما و بسیاری از مسائل دیگر می‌بایست در این قسمت مورد بررسی قرار بگیرند. یک روان‌شناس سازمانی با بررسی تمام این نکات در کنار هم، به این سؤال پاسخ می‌دهد که چه نیرویی می‌بایست برای قسمت موردنظر انتخاب شود.

هماهنگی شخصیت و شغل

همان‌طور که گفتیم همه چیز تخصص و تجربه کاری نیست. آیا شما ویژگی‌های شخصیتی لازم برای قرارگرفتن در یک بخش خاص را دارید؟ برای مثال یک نفر تا چه حد برون‌گرا و اهل کار تیمی است؟ آیا فرد روحیه مدیریت‌کردن را داراست؟ آیا کارمندی که می‌خواهیم در یک بخش قرار بدهیم درگیر مشکلاتی مثل کمال‌گرایی یا بدتر از آن بیماری‌های روحی است؟

به‌غیراز مرحله استخدام در قسمت چینش نیروهایی که در سازمان کار می‌کنند نیز باید به این سؤال‌ها جواب داده شود. به همین خاطر می‌توانیم بگوییم یکی دیگر از کارهای روان‌شناس سازمانی این است که نیروها را در جایگاهی قرار دهد که بهترین و بیشترین استفاده از توانایی‌های آنها بشود.

برای آشنایی با راه های کاهش استرس شغلی کلیک کنید.

تأثیر محیط کاری روی فرد

محیطی که در آن کار می‌کنیم روی شرایط روحی ما تأثیر می‌گذارد. به همین نسبت ما نیز روی محیط کاری‌مان تأثیر می‌گذاریم. برای مثال فرض کنید در یک محیط پر از استرس کار می‌کنید. طبیعتاً فعالیت در این بخش باعث می‌شود که شما درگیر استرس و به دنبال آن بسیاری از مشکلات جسمی و روحی شوید.

در مقابل همین شرایط منفی شما روی وضع کارکرد و ارتباطتان با دیگران تأثیر می‌گذارد؛ و از همین مسیر شما روی فعالیت کل سازمان تأثیر خواهید گذاشت. به همین خاطر یکی دیگر از وظایف روانشناسی سازمانی کنترل این وضعیت است. روان‌شناس می‌بایست هم به فرد و هم به محیط کمک کند تا کمترین آسیب را به یکدیگر وارد کنند؛ و به عبارتی به بالارفتن بهره‌وری فرد و نظام کمک کند.

تبلیغات

کار روانشناسی سازمانی همیشه هم مربوط به داخل سازمان و نیروهای درون آن نیست. بلکه یک بخش مهم از کار آنها این است که چطور فروش را بالا ببرند. در واقع هدف نهایی هر مجموعه‌ای این است که بتواند تأثیر بیشتری روی مصرف‌کنندگان خودش داشته باشد. اما این هدف چطور اتفاق می‌افتد؟ طبیعتاً همه چیز به کیفیت کالا برنمی‌گردد. گاهی اوقات شما می‌بایست از فنون خاصی مثل تبلیغات استفاده کنید. به‌علاوه تبلیغ شما نیز باید به‌گونه‌ای باشد که شما را در ذهن مخاطب پررنگ‌تر کند. همان‌طور که گفتیم این مسئله یکی دیگر از وظایفی است که روان‌شناس صنعتی و سازمانی برعهده دارد.

دلایل و اهمیت استفاده از روانشناسی سازمانی

اهداف روانشناسی سازمانی، ذهن نو

تا اینجا با حیطه کاری روانشناسی سازمانی و مسئولیت‌های او آشنا شدیم. هرچند حتماً تا حدودی با این رشته آشنا شده‌اید، با این‌حال اکنون می‌خواهیم به این سؤال جواب بدهیم که اصلاً چرا باید از یک روان‌شناس سازمانی در محیط کاری‌مان استفاده کنیم.

واقعیت این است که همه ما در محیط کار به دنبال بالابردن بهره‌وری و شرایط بهتر هستیم. ما بیشتر ساعات روز و همین‌طور سال‌های عمرمان را در محیط کار می‌گذرانیم. پس بسیار مهم است که در چه محیط و شرایطی کار می‌کنیم. به‌علاوه سرمایه‌گذاران همیشه با هدف بالابردن سود خود و بهترشدن شرایط مالی دست به یک کار جدید می‌زنند. پس می‌توانیم بگوییم هیچ‌کس به دنبال شکست‌خوردن در محیط کاری نیست. اما این مسئله برای موفقیت در محیط کاری ما کافی نیست.

برای رسیدن به این موفقیت شما می‌بایست قواعد و اصول این موضوع را به‌خوبی بشناسید. بهترین راه برای شناخت این قواعد و اصول این است که از یک متخصص کمک بگیرید. ما در هر زمینه به نیروهای متخصص مراجعه می‌کنیم. پس بهتر است در این باره نیز از یک روان‌شناس متخصص کمک بگیرید. روان‌شناسان باتوجه‌به دانش و تجربه‌ای که دارند به شما کمک می‌کنند تا به هدف‌های شغلی‌تان برسید.

برای آشنایی با تاثیر رضایت شغلی بر عملکرد فرد کلیک کنید.

معرفی خدمات ذهن نو در زمینه روانشناسی سازمان

مجموعه ذهن نو با سابقه چندین و چندساله در حوزه خدمات روانشناختی و گرد هم آوری متخصصان سلامت روان، به تمامی ارگان ها و سازمان ها جهت ارائه خدمات روانشناسی سازمانی اعلام آمادگی می نماید. شما به صورت فردی نیز می توانید با دریافت مشاوره و استعدادیابی شغلی از این خدمات استفاده کنید.

تمامی ارگان ها و سازمان ها می توانند با دریافت شماره های درج شده، به صورت کاملا جامع و تخصصی برای امور استخدام، درمان و بررسی سازمانی از خدمات مشاوره روانشناسی این مجموعه استفاده نمایند.

برای دریافت مشاوره در زمینه روانشناسی سازمان می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره آنلاین با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

آیا روانشناسی سازمانی با روان‌شناسی بالینی فرق دارد؟

بله؛ روان‌شناسی بالینی و سازمانی دو گرایش متفاوت از روان‌شناسی هستند؛ در شاخه بالینی بیشتر به فرد و شرایط روحی او به‌صورت انفرادی توجه می‌شود. اما در بخش سازمانی ارتباط فرد با یک سازمان مورد بررسی قرار می‌گیرد.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره