لانه گزینی | علائم و مراقبت های زمان لانه گزینی

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

لانه گزینی همراه خونریزی اوایل بارداری بسیار شایع است. زمانی که اسپرم به سمت تخمک حرکت می‌کند و تخمک را بارور می‌کند، به دیواره رحم می‌چسبد؛ به این فرایند لانه گزینی می گویند. چون این دیواره های رحم پر از خون است، با اتصال به دیواره رحم خونی، خون از دهانه رحم خارج می‌شود. این‌خونریزی به طور کلی 1 الی 2 روز زمان می‌برد. اما حدودا یک سوم از خانم ها این فرایند را تجربه خواهند کرد. این‌خونریزی ها جزو اولین علائم بارداری به شمار می‌رود. از علائم لانه‌گزینی می‌توان به درد سینه، گرفتگی عضلات، گر گرفتگی،‌ خونریزی‌و … اشاره کرد. برای کسب اطلاعات در رابطه با کیت تخمک گذاری کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در لانه‌گزینی می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با با برترین متخصصان کلینیک تخصصی مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

لانه گزینی

در بسیاری از موارد، لانه گزینی نشان از اولین علائم بارداری و تشکیل جنین است. خونریزی در این ایام بسیار شایع است که 25 درصد از جمعیت خانم ها به آن مبتلا می‌شوند. معمولا خون ریزی لانه‌گزینی چند روز پس از لقاح اتفاق می‌افتد. دقیقا زمانی که جنین به پوشش رحم می رسد این اتفاق رخ خواهد داد. لانه‌گزینی سبک تر از قاعدگی و زودتر از چرخه همیشگی افراد رخ می‌دهد. لانه‌گزینی بین 7 تا 14 روز بعد از لقاح اتفاق می‌افتد.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو دیدن نمایید.

علائم لانه گزینی

از علائم لانه‌گزینی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با مراحل تشکیل جنین کلیک کنید.

1. گرفتگی عضلات در لانه‌گزینی

در فرایند لانه گزینی گرفتگی عضلات در زیر شکم طبیعی است. این دردها از دردهای قاعدگی کمتر است و این گرفتگی ها به دلیل تغییرات هورمونی است که در بدن مادر رخ می‌دهد.

2. درد سینه

پس از عمل لانه گزینی، هورمون ها پیام های شیمیایی به بدن ارسال می‌کند. این پیام ها حاوی آمادگی برای حاملگی است. سینه ها با دریافت این پیام ها متورم و حساس می‌شوند. در نهایت درد در سینه ها اتفاق می‌افتد.

3. افزایش دمای بدن در لانه‌گزینی

در عمل لانه گزینی به دلیل افزایش سطح پروژسترون دمای بدن بالا می‌رود. در این عمل حدودا 1 روز افت دما وجود دارد، سپس دمای بدن به مقدار قابل توجهی افزایش می‌یابد.

4. خونریزی

خونریزی اصلی ترین راه تشخیص و علائم لانه گزینی است. خونریزی در این عمل کوتاه و سبک است. و دردهای پریودی وجود ندارد. اما لکه بینی شاید به دلیل مقاربت جنسی و حساسیت دهانه رحم نیز رخ دهد.

5. تکرر ادرار در لانه‌گزینی

در عمل لانه گزینی، تخمک بارور شده به جداره رحم متصل می‌شود که باعث افزایش جریان خون لگن می‌شود. سپس باعث فشار به مثانه و تکرر ادرار می‌شود. این وضعیت نیاز مادر به دفع ادرار را بیشتر می کند.

6. گر گرفتگی

یکی از علائم لانه گزینی، گر گرفتگی است. که به دلیل تغییرات هورمونی و اتصال تخمک به رحم، گر گرفتگی حاصل می‌شود.

7. هوس غذاهای مختلف در لانه‌گزینی

به دلیل بالا رفتن سطخ هورمون ها در فرایند لانه گزینی، مادران غذاهای مختلفی هوس می‌کنند. یا شاید از غذاهایی به شدت بیزار باشند و بدشان بیاید که قبلا علاقه داشته اند.

8. کمر درد

در فرایند لانه گزینی درد کمی در قسمت پایینی کمر و لگن احساس خواهید کرد. اما این دردها بیش از 3 روز طول نخواهد کشید.

9. نوسانات خلقی در لانه‌گزینی

در فرایند لانه گزینی ممکن است مادر گاهی احساس خوشحالی و گاهی احساس غم کند. همه این عوامل به دلیل تغییرات ناگهانی هورمون هایی است که طی این فرایند اتفاق می‌افتد.

10.افزایش مخاط دهانه رحم

به دلیل افزایش هورمونی در فرایند لانه گزینی، دهانه رحم خانم ها تحریک می‌شود. و باعث افزایش قابل توجه ترشحات دهانه رحم خواهد شد.

علت لانه گزینی

علت لانه گزینی چیست؟ پس از باروری تخمک توسط اسپرم، تخمک بارور یا نطفه به سوی رحم حرکت و در نهایت به دیواره داخلی رحم می‌چسبد. و به دلیل اتصال جنین به بافت پر از خون رحم، خونریزی اتفاق می‌افتد. اما این خونریزی کاملا طبیعی است و خللی در روند بارداری ایجاد نمی‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه دوران بارداری کلیک کنید.

زمان خونریزی لانه گزینی

زمان لانه گزینی معمولا بین 6 تا 12 روز بعد از تخمک گذاری اتفاق می‌افتد. به طور کلی عبور تخمک بارور از لوله های فالوپ، و رسیدن به رحم و متصل شدن به آن، حدود 6 تا 12 روز زمان می‌برد. و طول خونریزی لانه‌گزینی، 1 الی 2 روز است.

تفاوت بین لانه گزینی و قاعدگی

برخی از علائم لانه‌گزینی با قاعدگی مشترک هستند. اما در اینجا در رابطه با تفاوت های لانه‌گزینی و قاعدگی اشاره کرده ایم.

  1. خونریزی‌لانه‌گزینی صورتی یا قهوه ای است. اما‌خونریزی قاعدگی قرمز است.
  2. مدت خونریزی لانه‌گزینی 1 الی 2 روز است. اما چرخه قاعدگی بیت 2 تا 7 روز زمان می‌برد.
  3. ترشحات لانه‌گزینی بسیار چسبان است. اما ترشحات قاعدگی با تخمک گذاری تغییر می‌کند.
  4. دردهای عضلانی نسبت به دردهای چرخه قاعدگی کمتر است.
  5. حجم‌خونریزی لانه‌گزینی بسیار کمتر و جزئی تر از قاعدگی است.

با روش های زیر شانس لانه گزینی جنین را چند برابر کنید

با روش هایی که در ادامه اشاره کرده ایم، می‌توانید شانس خود برای لانه‌گزینی را افزایش دهید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تغذیه دوران بارداری کلیک کنید.

  • برخی از گیاهان دارویی با تقویت عضلات رحم و کاهش گرفتگی آنها به سیستم باروری کمک می‌کند. آویشن، رازیانه و بومادران از جمله گیاهان دارویی برای تقویت عضلات رحم است. که طبق تجویز پزشک باید مصرف شود.
  • مواد غذایی غنی از فیبر را در وعده های غذایی خود قرار دهید. مانند: سبزیجات برگ دار
  • مواد غذایی سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 را در وعده غذایی قرار دهید. مانند: ماهی سالمون و خال مخالی
  • از مصرف زنواستروژن ها اجتناب کنید.
  • از موقعیت های استرس زا دوری کنید. زیرا استرس مانع تخمک گذاری، لانه‌گزینی و لقاح موفق می‌شود.

هشدار

هشدارهایی برای لانه گزینی وجود دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره کرده ایم.

  1. اگر علائمی مانند: سرگیجه، ضعف، تب و ناتوانی در نگه داشتن مایعات داشتید حتما به پزشک مراجعه کنید.
  2. اگر خونریزی واژینال قرمز رنگ روشن باشد و خون ریزی با لخته همراه باشد، باید فورا به پزشک مراجعه کند.
  3. اگر فشارهای مقعدی و درد در ناحیه کمر، لگن و شانه را تجربه کردید حتما به پزشک مراجعه کنید.

کلام آخر

لانه گزینی در واقع شروع تشکیل جنین است. زمانی که تخمک توسط اسپرم باردار می‌شود و به دیواره رحم می‌چسبد، شروع به خونریزی می‌کند. این خونریزی ها 1 الی 2 روز زمان می‌برد و نسبت به قاعدگی دردهای کمتری دارد. این‌خونریزی‌قبل از چرخه عادت ماهانه اتفاق می‌افتد و جز علائم اولیه بارداری محسوب می‌شود.

علائم مختلفی نیز در لانه‌گزینی وجود دارد که به آن اشاره کرده ایم. برای اطلاع بیشتر از لانه‌گزینی از مشاورین متخصص در این حوزه کمک بگیرید. مرکز مشاوره نی نی مایند به صورت تلفنی و حضوری به شما عزیزان خدمات ارائه می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر روی لینک زیر کلیک کنید. برای دریافت مشاوره بارداری کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در لانه‌گزینی می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با با برترین متخصصان کلینیک تخصصی مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره