خون بند ناف

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

خون بند ناف یا خون جفتی جنین،به خونی گفته میشود  که در بدن جنینِ درحال رشدکه در شکم‌مادر است جریان دارد. ومنبع حیات او است. این خون،بعد از تولد نوزاد در بند نافی که ازریشه ناف کودک جدا می شود باقی می ماندو پر از سلول های بنیادی است. این منبع بی نظیر،همراه با بند ناف مثل یک زباله دور ریخته می شود. سلول هایی که  در خون بند ناف جنین وجود دارند،خونساز نیز هستند. طبق تحقیقات،سلول های بنیادین توانایی تبدیل به سایر سلول ها رانیز دارند.به همین دلیل می توانند بسیاری از بیماری ها را درمان کنند.

برای دریافت مشاوره در زمینه خون بند ناف می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

سلول بنیادی

سلول های بنیادی،توانایی های مهمی مثل تکثیر سلول های دیگر وتوانایی تبدیل شدن به انواع سلول های بدن را دارند.

سلول های بنیادی چه کاربردی دارند

اولین پیوند خون بند ناف،در فرانسه در سال ۱۹۸۸ برای درمان کم‌خونی انجام شد. تابه امروز عمل های پیوند این خون بسیاری انجام شد،که نتایج مثبتی به همراه داشت. امروزه تحقیقات بسیاری برای درمان بیماری‌ها و ضایعات عصبی، ترمیم بافت‌های آسیب دیده قلبی و استخوانی، ترمیم سوختگی‌ها و ضایعات پوستی، ترمیم لوزالمعده و ترشح انسولین و ترمیم سایر بافت‌های آسیب دیده با استفاده از خون بندناف درحال انجام است.

ذخیره خون بند ناف

برخلاف تصوری که عموم افراد دارند.بند ناف ذخیره نمی شود.بلکه خونِ داخل بندناف،ذخیره می شود.به این صورت که در زمان زایمان با استفاده از یک سوزن خون از بند ناف و جفت گرفته می شود.و در کیسه های مخصوص خون ذخیره می شود. این روش سریع و بدون درد است.حدود ۵۰ میلی لیتر خون از بند ناف دریافت می شود.این خون منجمد می شود.و در بانک خون ذخیره می شود. بانکِ خون ،محل ذخیره سلول های بنیادین این خون است.که به صورت منجمد در این بانک ها ذخیره می شود.در اینده از این سلول های بنیادی، برای درمان بیماری استفاده میشود.

به دو طریق ذخیره خون در بانک خون اتفاق میفتد،در یک روش،خانواد ها هزینه پرداخت می کنند به بانک تا این خون فرزندانشان را برایشان ذخیره کند.ودر روش دیگر،خوانواده ها به صورت رایگاه این خون فرزندشان را به بانک‌خون‌اهدا می کنند‌‌.

هدف از ذخیره خون بند ناف

به طور‌کلی هدف از ذخیره خون بندناف تضمین سلامت نوزاد است.به این معنی که بااستفاده از این دارو،بیماری هایی که ممکن است نوزاد در اینده دچار ان شود را درمان کرد.اما می توان برای اعضای خانواده فرد در صورت بروز بیماری است کرد.حتی میتوان برای افراد غیر خویشاوند استفاده کرد.  سرطان یکی از ترسناک ترین بیماری های جهان است،که با استفاده از این سلول های بنیادی میتوان ان را درمان کرد.

اهمیت ذخیره سلول های بنیادی

سلول های بنیادی نهفته در خونِ بند ناف،قابلیت ساخت انواع سلول های دیگر را دارند. و همچنین  توانایی ترمیم و نگهداری این سلول ها زمانی که دچار اسیب می شوند‌ را دارند.به همین دلیل ذخیره خون‌بند ناف ،منبع غنی ازسلول های بنیادی خون ساز را به همراه دارد.این‌سلول ها برای درمان بسیاری از بیماری ها مورد استفاده قرار می گیرند.

سلول های بنیادی در درمان کدام بیماری ها کاربرد دارد ؟

تمام بیماری هایی که درمانشان با استفاده از پیوند مغز و استخوان انجام می شود‌،مثل انواع سرطان های خون وتالاسمی ،میتوان به عنوان روش جایگزین از سلول های بنیادی بند ناف استفاده کرد.

در بسیاری از موارد پیش میاید، فردی که دچار سرطان است،نمی تواند ازسلول های بنیادی خانواده خود استفاده کند. در چنین مواقعی  می توان از سلول های بنیادی بند ناف غیرخویشاوندی برای درمان استفاده کرد.حتی سلول های بنیادی بند ناف غیر خویشاوندی برای افرادی که تالاسمی دارند،و HLA انها با برادر و خواهرهایشان مطابقت ندارد،میتوان برای درمان از سلول بنیادی بند ناف غیرخویشاوندی که با HLA بیمار مطابقت دارد استفاده کرد.

همچنین افرادی که نقص ایمنی مادرزادی دارند، میتوانند از سلول های بنیادی بندناف استفاده کنند.

برای درمان لوسمی حاد و مزمن میتوان از سلول های بنیادی بند ناف استفاده کرد.

مدت زمان نگهداری خون بند ناف

براساس حدسیات  سلول های بنیادی را میتوان به مدت نامحدودی در بانک خون  نگه داشت.اما از نظر عملی وانچه تاکنون صورت گرفته حدود ۳۰ سال میتوان استفاده کرد. ازمایش هایی روی نمونه های ۱۵ ساله انجام شد.که مشخص شد این سلول ها کاملا سالم هستند. برای نگهداری و ذخیره‌سازی طولانی‌مدت این خون بهتر است در هنگام خونگیری شرایط زیر رعایت شود :

  • خون مادرانی که سرطان داشته و بهبود یافته اند،نباید گرفته شود.به غیر از سرطان های پوستی.
  • مادر باید سالم باشدو بالای ۱۸ سال باشد.
  • خون بندناف ازمادرانی كه تحت عمل پیوند قلب، ریه، كلیه، مغز استخوان یا هر پیوند عضو دیگری قرار گرفته‌اند، باید با تشخیص بانک خون انجام شود.
  • خون ناف از مادری که مبتلابه ایدز یا در معرض ان است،نباشد.
  • مادر نباید دارای دیابت وابسته به دارو باشد.اما اگر دارای  دیابت بارداری باشد،مشکلی نیست.

اقدامات پیش از ذخیره سازی خون بند ناف

زوجینی که قصد دارند،این خون فرزند خود را ذخیره کنند.باید قبل ازهفته ۳۴ بارداری درخواست خود را ثبت کنند.و سپس ازمایش های مربوطه را انجام دهند.

هزینه نگه داری خون بند ناف در بانک‌خون

طبق چیزی که قبلا به ان اشاره شد،سیو خون در بانک ها به دوصورت انجام میشود. یک مورد،نگهداری عمومی است،که رایگان است.مورد دیگرهم نگهداری خصوصی است.که باید طبق قانون،والدین نوزاد یک هزینه ای تحت عنوان هزینه مربوط به قرارداد.هرینه دیگری هم تحت عنوان هزینه سالانه به بانک خون پرداخت شود.

معایب سلول های بنیادی خون بند ناف نوزاد

به مزایای سلول های بنیادی خون بند ناف،اشاره کردیم.در اینوقسمت به مشکلات و معضلاتی که دارد اشاره میکنیم.

امکان قاطی شدن با خون مادر هنگام خونگیری بند ناف وجود دارد.

در صورت وجود بیماری های ژنتیکی در درون بند ناف،امکان منتقل شدن این بیماری ها به فردی که از این خون استفاده می کند،وجود دارد.

این سلول فقط یک یا دوبار قابل استفاده است.چون مقدار ان بسیار محدود است.

به دلیل اینکه طبق گفته های قبلی زمان خونگیری فقط یکبار،در زمان زایمان وجود دارد.

سخن اخر

خون بند ناف جنین ،دارای سلول های بنیادی است.سلول های امروزه برای درمان بسیاری از بیماری ها مورد استفاده قرار میگیرند.و می تواند جایگزین خوبی برای پیوند مغز استخوان باشد.سالانه تعداد زیادی از افراد در انتظار سلول های بنیادی برای درمان بیماری خودهستند.اما متاسفانه این سلول های بنیادی به  همه انها نمی رسد و بسیاری جان خود را از دست می دهند.

برای دریافت مشاوره در زمینه خون بند ناف می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره