بازی کودکان

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

بازی کودکان بخشی از زندگی و فرایند رشد آنان است، کودکان از انجام بازی لذت می‌برند و به واسطه آن با محیط شان آشنا هم می‌شوند. بازی‌هایی که در کودکی انجام می‌دهیم، تاثیر زیادی در رفتارها و خلق و خوی ما در بزرگسالی دارد. آنان هنگام بازی علاوه بر به کارگیری نیروی بدنی از ذهن شان نیز استفاده خواهند کرد و به وسیله آن با دیگران ارتباط برقرار می‌کنند. انواع بازی‌های تخیلی باعث توانمند شدن حافظه کودک می‌شوند.

بین کودک و بازی ارتباطات جسمی، حسی و عاطفی زیادی وجود دارد. حتی خیلی اوقات با بازی احساسات و آرزوهای خود را بیان می‌کند. بازی موثرترین عامل در کاهش اضطراب کودکان است. اگر با کودکان درست بازی کنید ارتباط قوی با آن‌ها برقرار می‌کنید. این موجب کاهش لجبازی و افزایش اعتماد به نفس و همینطور افزایش اطمینان و حس امنیت درکودکان خواهد شد.

بازی کودکان

بازی‌ برای کودک جهت ورود به دنیای بزرگسالی و آشنایی با دنیای پیرامون‌اش ضروری است. اما بازی‌های متناسب با سن کودک و مهارت‌های شما برای بازی با او به طی مراحل رشدکودکان کمک می‌کند. بچه‌ها تا قبل از دوسالگی به بازی‌های فردی علاقه‌مند هستند.

بازی کودکان در این سنین بیشتر با خودش یا اسباب بازی‌هایش است و آن چنان نیازی به همبازی نخواهد داشت. از سن دو تا سه سالگی کودکان بازی‌های موازی و نمادی را انجام می‌دهند. کودکان بعد از سه سالگی قادر به انجام بازی‌های مشارکتی هستند. به همین دلیل وجود یک همبازی در این سنین برای کودکان بسیار مهم است؛ چرا که او نیاز به تعامل با دیگران دارد.

برای آشنایی بیشتر با سایر روش های تقویت هوش کودک کلیک کنید.

اهمیت بازی کودکان تا سن 6 سالگی

امروزه به دلیل شاغل بودن والدین، آن‌ها وقت کمتری برای بازی‌با کودک خود سپری می‌کنند. اکثرا با دادن تلفن همراه و روشن کردن تلویزیون می‌خواهند آنها را سرگرم کنند. کودکان نیاز دارند که با والدین خود وقت بگذرانند و فعالیت بیشتری داشته باشند. همراهی با بازی کودکان این اجازه را می‌دهد تا آن‌ها خلاقیت های خود را شکوفا کنند و باعث رشد سالم مغز شوند. در ادامه برخی از مهم‌ترین نتایج همراهی والدین با بازی کودکان را می خوانیم.

در هنگام بازی بسیاری از استعدادها و توانایی‌های کودکان شکوفا می‌شود.

بازی باعث تقویت ذهن و جسم می‌شود و همینطور به رشد مغزی کودک کمک شایانی خواهد کرد.

باعث افزایش توانایی یادگیری کودک در هر زمینه‌ای می‌شود و با قوانین و رعایت آن‌ها آشنا خواهد شد.

با بازی ارتباطات اجتماعی و مهارت‌های روانشناختی کودک تقویت می‌شود.

اسباب‌بازی‌های مناسب کودکان 1 تا 6 سال

بازی کودکان زیر3 ماه: اسباب‌بازی هایی با خطوط رنگی یا سیاه و سفید، جغجغه های متنوع

کودکان 4 تا 7 ماه: اسباب‌بازی های نرم و ژله ای یا پارچه ای

کودکان 8 تا 12 ماه: اسباب‌بازی هایی که نسبتا بزرگ هستند و سبدی برای قرار دادن اسباب‌بازی در آن و خالی کردن آنها. اسباب بازی‌های موزیکال یا سخنگو که با باتری یا شارژ کار می‌کنند

کودکان 1 تا 2 سال: توپ، اسباب بازی‌های کشیدنی، ماشین، کتاب داستان های ساده با اشکال بزرگ، بازی‌های فکری و هرم هوش

بازی کودکان 2 تا 3 سال: اسباب بازی‌های تقلیدی نظیر وسایل آشپزی، تلفن، ماشین، انواع عروسک، کالسکه، تاب، شن‌بازی یا خمیربازی.

از 4 سالگی به بعد می‌توانید از انواع بازی های فکری مناسب استفاده کنید. انواع عروسک ها یا ماشین ها و توپ ها می توانند مناسب این سن باشند.

برای آشنایی با اسباب بازی های مناسب کودک زیر دو سال کلیک کنید.

چگونه با کودکان 1 تا 6 سال بازی کنید

علاوه بر دانستن این موضوع که چه نوع اسباب‌بازی هایی متناسب با چه سنی هستند، باید اطلاعاتی در مورد بازی های متناسب با سن کودک هم داشته باشید.

مناسب ترین بازی کودکان 1 تا 2 سال: بازی های پرشی و ورزشی، استوپ رقص، آشپزی با ظروف پلاستیکی، بازی با توپ

بازی های مناسب کودکان 3 تا 4 سال: بازی با اشیاء بزرگسالان و تقلید رفتار آنها برای کودکان در این سنین جذاب است. نقاشی کشیدن، ساخت پازل و بازی های ساختمانی از دیگر بازی های مناسب این سن هستند.

بازی های مناسب کودکان 5 تا 6 سال: بازی های علمی و فکری (کارت بازی، جنگاو). بازی هایی برای افزایش خلاقیت (ساختن عروسک و کاردستی، نقاشی). بازی ساخت و ساز( لگو، خمیر بازی، اسلایم). تخلیه هیجان ( آب بازی، ترامپولین، ورزش). بازی های مهارتی( آشپزی، نمایش، قصه گویی، داستان گویی)

برای آشنایی با نحوه آموزش و تاثیرات شطرنج بر کودکان کلیک کنید.

بازی‌نکردن با کودکان

کودکان همیشه نیازمند به بازی هستند. بازی‌نکردن موجب می‌شود از تجربیاتی که از بازی کودکان به دست می‌آید محروم شود. برخی از تاثیرات منفی بازی نکردن کودکان را می‌خوانیم. اگر فرزندتان به هر دلیلی بازی نمی‌کند و یا رفتار او تغییر کرده حتما برای مشاوره کودک کلیک کنید.

_ باعث افزایش لجبازی، پرخاشگری، رفتار خشونت آمیز می‌شود

_ باعث افسردگی و غمگین بودن، عدم توانایی در بروز احساسات و بی قراری می شود

_ عدم رشد کامل سیستم اعصاب مرکزی و عدم عملکرد مناسب مغز نسبت به زمانی که کودکان بازی می کنند.

_ نداشتن اعتماد به نفس و خجالتی بودن افراطی و اجتماعی نبودن هم از دیگر تاثیرات منفی عدم بازی با کودکان است.

برای دریافت مشاوره در زمینه بازی کودکان می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی کودک با برترین متخصصان در کلینیک تخصصی کودک ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره