ماه گرفتگی نوزاد | انواع و علت ماه گرفتگی بدن

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

ماه گرفتگی نوزاد باعث بروز لکه های پوستی با رنگ ها و اندازه های مختلف در نقاط مختلف بدن است که دائمی است. هنوز علت دقیقی برای این موضوع وجود ندارد و بسیاری از فرهنگ ها این موضوع را به مسائل خرافی مربوط می‌کنند. همچنین روش های درمانی مختلفی نیز وجود دارد که این بیماری را تا حد زیادی کنترل می‌کند و یا به طور کامل از بین می‌برد. با توجه به شیوع این موضوع در میان نوزادانی که تازه متولد می‌شوند؛ بهتر است والدین در این مورد اطلاعات کافی کسب کرده و از آن جلوگیری نمایند. همچنین از آنجایی که این لکه ها در بیشتر موارد در پوست صورت افراد ظاهر می‌شوند احتمالا از نظر روانی و اعتماد به نفس نیز آنها را تحت تاثیر قرار دهند. به همین دلیل انجام اقداماتی در این زمینه ضروری است. برای دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ماه گرفتگی نوزاد می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در کلینیک تخصصی  ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

ماه گرفتگی نوزاد

ماه گرفتگی نوزاد را نمی‌توان یک بیماری پوستی در نظر گرفت. چرا که در بیشتر موارد این تنها یک لکه روی پوست است که یا کوچک شده و از بین رفته است و یا در محلی قرار دارد که قابل دیدن نیست. در بیشتر موارد این لکه پوستی با علائم دیگری همراه نبوده و به طور کلی نگران کننده نیست. اما اگر این لکه ها با اندازه های بزرگ در صورت فرد قرار داشته باشند؛ بهتر است افراد اجازه دهند تا مدتی از این موضوع گذشته و در صورت از بین نرفتن آن به صورت خودجوش، در این مورد اقداماتی انجام دهند. برای اطلاع از روش های مراقبت ار نوزاد در هفته های اول کلیک کنید.

انواع ماه گرفتگی نوزاد

انواع ماه گرفتگی نوزاد

ماه گرفتگی نوزاد، انواع مختلفی دارد. معمولا وقتی صحبت از ماه گرفتگی می‌شود بیشتر افراد لکه ای صورتی رنگ را روی پوست بدن تصور می‌کنند. اما همیشه ماه گرفتگی به این شکل نیست. در این قسمت به بررسی انواع مختلف آن می‌پردازیم.

?ماه گرفتگی قرمز

در ماه گرفتگی نوزاد به شکل قرمز، مشکل در عروق خونی است و نوزاد در هنگام تولد لکه های صورتی یا قرمز بر روی پوستش دارد و یا اینکه این لکه ها بعد از مدتی ایجاد می‌شوند.

?رنگدانه ای

در برخی از مواقع ماه گرفتگی نوزاد تنها به رنگ قرمز نبوده و به رنگ های خاکستری، قهوه ای و آبی نیز ظاهر می‌شود. در چنین شرایطی ماه گرفتگی دارای رنگدانه است. این نوع خود به دو گروه ماه گرفتگی مغولی و شیرقهوه تقسیم می‌شود.

مغولی

در ماه گرفتگی نوزاد به صورت مغولی، لکه هایی صاف و بدون برجستگی در قسمت پایین کمر و در ناحیه باسن دیده می‌شود. رنگ این نوع از ماه گرفتگی آبی سیاه، آبی خاکستری و یا قهوه ای است. این نوع از ماه گرفتگی در بیشتر موارد با رشد نوزاد محو شده و نیازی به درمان ندارد.

شیرقهوه

در این نوع از ماه گرفتگی، همانطور که از اسم آن پیداست، لکه هایی قهوه ای رنگ روی باسن و پاها ظاهر می‌شود. این لکه ها بیضی شکل و بدون برجستگی بوده و بعد از مدتی بزرگ تر و تیره تر می‌شوند. این مورد حتما نیاز به پیگیری و درمان دارد. چرا که وجود چندین لکه در کنار هم گاهی نشانه وجود غده در دستگاه عصبی است.

?همانژیوم

در همانژیوم شاهد بروز تجمع رگ های خونی بعد از تولد هستیم که به سرعت در طول 6 تا 9 ماه رشد می‌کنند. این نوع، از رایج ترین انواع ماه گرفتگی نوزاد است و معمولا در نواحی اطراف سر و گردن و چشم، دیده می‌شود. چنین موردی در اندام داخلی مانند کلیه ها نیز دیده شده است. این مور هم در بیشتر موارد از بین رفته؛ اما گاهی سالها زمان می‌برد.

?لکه های ماهی قزل آلا

لکه های باریک، صورتی، مسطحی که پشت گردن یا روی پلک بالایی نوزادان دیده می‌شوند نیز ماه گرفتگی نوزاد به شکل لکه های ماهی قزل آلا یا سالمون هستند که تا سال اول زندگی نوزاد، از بین می‌روند. اما گاهی لکه های روی گردن از بین نمی‌روند.

دلایل ایجاد ماه گرفتگی نوزاد

برخی از تحقیقاتی که در زمینه ماه گرفتگی نوزاد انجام شده اند؛ حاکی از این هستند که این موضوع ناشی از یک جهش ژنتیکی است که باعث می‌شود عروق خونی به درستی تشکیل نشوند به همین دلیل در سطح پوست افراد، لکه هایی ظاهر می‌شوند. به طور کلی بسیاری از عوامل در این مورد موثر هستند. اما برخی این موضوع را به باورهای خرافی ربط می‌دهند که در ادامه به بررسی آنها می‌پردازیم.

نشانه های ماه گرفتگی نوزاد

شکل گیری ماه گرفتگی در نوزاد، اگر بعد از تولد او باشد؛ با نشانه هایی همراه است که در بیشتر موارد به تغییر رنگ پوست و همچنین تغییر شکل آن مربوط می‌شود. اما در موارد شدیدتر شاهد خارش و خون ریزی در نواحی مختلف پوست نیز هستیم. به طور کلی بهتر است افراد در صورت مشاهده چنین علائمی به متخصص مراجعه کرده و از این موضوع پیشگیری کنند.

حتما از کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

درمان ماه گرفتگی نوزاد

درمان ماه گرفتگی نوزاد

اگر ماه گرفتگی به صورت خودجوش از بین نرفت؛ روش های مختلفی برای درمان آن وجود دارد. البته گاهی هیچ یک از این روش ها کارساز نیستند. اما به هر حال افراد باید از متخصص کمک گرفته و از روش های اصولی استفاده کنند.

?دارودرمانی

در ابتدا مخصوصا برای نوزادان و کودکانی که سن کمی دارند؛ از روش های غیرتهاجمی مانند دارودرمانی استفاده می‌شود. داروهایی مانند کورتیکواستروئیدها و اینترفرون آلفا-12 از رایج ترین داروهایی هستند که در این مورد تجویز می‌شوند.

?لیزردرمانی

اگر روش دارودرمانی موثرنبود؛ افراد می‌توانند لیزردرمانی را آغاز کنند. این روش نیز با اینکه گاهی موثر است؛ اما عوارض جانبی خود را نیز دارد. همچنین این روش بیشتر برای درمان لکه هایی کاربرد دارد که نزدیک سطح پوست هستند.

?جراحی

جراحی نیز روش دیگری برای درمان ماه گرفتگی نوزاد است که در صورت موفقیت آمیز نبود روش های دیگر از آن استفاده می‌شود. برای همانژیوم های بزرگ یا برروی اندام های داخلی از جراحی استفاده می‌شود.

?کرایوتراپی

کرایوتراپی نیز برای درمان ماه گرفتگی نوزاد مورد استفاده قرار می‌گیرد که در آن لکه های پوستی با دمای بسیار پایین سوزانده می‌شوند. به این روش فریز کردن نیز می‌گویند.

باورهای نادرست در مورد ماه گرفتگی نوزاد

در این مورد باورهای مختلفی وجود دارد که هیچ پایه و اساس علمی ندارند. برای مثال برخی از افراد معتقدند که زنان باردار اگر شاهد ماه گرفتگی باشند؛ کودک آنها نیز دچار ماه گرفتگی می‌شود. همچنین استفاده از وسایل تیز مانند چاقو، سوزن و قیچی نیز در این زمان خطرناک است. زنان باید بعد از پایان ماه گرفتگی حمام رفته و در این دوران نیز چیزی نخورند. اما امروزه شاهد تولد بسیاری از نوزادانی با ماه گرفتگی هستیم که در طول دوران جنینی آنها هیچ گونه ماه گرفتگی رخ نداده است.

پیامدهای ناشی از ماه گرفتگی نوزاد

گاهی ماه گرفتگی نوزاد تبدیل به یک زخم باز شده و عفونی می‌شود. حتی احتمال بروز سرطان های پوستی نیز وجود دارد. از همین رو، بهتر است این مورد سریعا شناسایی شده و کنترل شود. از طرفی اگر لکه های ماه گرفتگی نزدیک چشم باشد احتمال ابتلا به گلوکوم یا آب سیاه افزایش می‌یابد. پیشگیری از پیامدهای ناشی از ماه گرفتگی بسیار حائز اهمیت است.

سخن پایانی

با اینکه امروزه روش های مختلفی برای درمان و از بین بردن لکه های ماه گرفتگی نوزاد وجود دارد؛ اما همچنان برخی از آنها موثر نبوده و زندگی و آینده نوزاد تحت تاثیر این موضوع قرار می‌گیرد. به همین دلیل والدین باید علاوه بر استفاده از روش های مختلف، از لحاظ روانی نیز به کودک خود برای پذیرش این موضوع کمک کنند. مخصوصا اگر این لکه ها بر روی پوست صورت باشند؛ احتمالا کودک مشکلات بیشتری را تجربه می‌کنند. والدین می‌توانند در این زمینه از یک روانشناس کمک گرفته و به فرزند خود کمک کنند.

برای دریافت مشاوره در زمینه ماه گرفتگی نوزاد می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در کلینیک تخصصی  ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره