مراقبت از نوزاد در هفته های اول چه اصولی دارد؟

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

مراقبت از نوزاد به خصوص در هفته‌های اول پس از تولد برای بسیاری از والدین چالشی مهم محسوب می‌شود. در این شرایط پدر و مادرها می‌خواهند بدانند فرزندشان به چه چیزهایی نیاز دارد. و برای اینکه بتوانند مراقبین خوبی باشند، دقیقا چه کارهایی را باید انجام دهند. نحوه برطرف کردن نیازهای جسمانی و عاطفی از جمله مهم‌ترین مواردی هستند که والدین در مورد آن‌ها سوال می‌پرسند. ما در این مقاله تلاش کرده‌ایم تا در مورد اصول اولیه مراقبت از نوزادان اطلاعات بیشتری را در اختیار شما قرار دهیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

مراقبت از نوزاد

مراقبت از نوزاد چگونه است

مراقبت از نوزاد باید با شیوه ای اصولی و مناسب باشد. نوزادان در هفته های اول تولد به مراقبت بسیاری نیاز دارند. پس از ورود نوزاد به داخل منزل، والدین به عنوان تربیت گر باید روش های مراقبت را به خوبی یاد بگیرند. بر اساس بررسی ها، حداقل 6 ماه به نوزاد باید شیر مادر داده‌شود.

شیردهی به کودک نیز باید طبق آگاهی انجام شود. حما بعد از شیردهی، آروغ کودک را بگیرید. توجه به تعویض پوشک و خواب نیز باید در دسته های مراقبت از نوزاد قرار بگیرد. مراقبت از نوزاد مخصوصا برای والدین جدید دشوار است. اگر از شیوه های مراقبت نوزاد آگاه نیستید حتما از روانشناسان کودک و متخصصین در این حوزه کمک بگیرید. جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه گرفتگی بینی نوزاد کلیک کنید.

اصول اولیه برای مراقبت از نوزاد

همه نوزادان پس از تولد یکسری نیازهای اولیه دارند که مراقبین باید در مورد آن‌ها و نحوه مراقبت از نوزاد آگاهی داشته و بتوانند در جهت رفع این نیازها بکوشند. مراقبت از نوزاد همراه با توجه و آگاهی نیازمند توجه به نکاتی است که ما در ادامه به مهم‌ترین آن‌ها اشاره کرده‌ایم. برای کسب اطلاع برای اقدامات لازم در زمان تب نوزاد کلیک کنید.

فروشگاه آرامیس

? توجه به تغذیه نوزاد

برای مراقبت از نوزاد در شش ماه اولیه پس از تولد، کودک تنها باید از شیر مادر یا شیرخشک تغذیه شوند. در نتیجه از دادن هرگونه غذای دیگر به کودک بپرهیزید. و با تلاش در اولین فرصت پس از زایمان شیر دهی به فرزندتان را آغاز نمایید. پس‌از هر بار شیردهی برای جلوگیری از نفخ معده و دردهای شکمی در نوزاد او را به صورت به صورت ایستاده در آغوش بگیرید. و با ماساژ آرام پشت کودک آروغش را بگیرید.

از دیگر نکاتی که در مورد مراقبت از نوزاد باید بدانید تغذیه نوزاد است. تغذیه نوزاد باید به آن توجه کرد این است که میزان شیردهی را با نیاز کودک هماهنگ کنید. برای این کار توجه به تعداد دفعات خیس شدن پوشک می‌تواند راهنمای خوبی برای شما باشد. به این نکته دقت داشته باشید که معده نوزادان ظرفیت کمی دارد. و بهتر است به جای دادن شیر زیاد در یک نوبت، تعداد دفعات شیردهی را بیشتر کنید. تا نوزاد راحت‌تر بتواند غذای دریافتی را هضم نماید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه نوزاد تازه متولد شده کلیک کنید.

? پوشک کردن صحیح و تعویض به موقع کودک | مراقبت از نوزاد

نکته بسیار مهمی که در مراقبت از نوزادان باید به آن توجه کنید. پوشک صحیح آن‌ها به خصوص قبل از خشک شدن و افتادن بند ناف است. در این زمان هرگز پوشک را روی ناف قرار ندهید و نگذارید فشار اضافی به این منطقه وارد شود. چرا که می‌تواند زمینه ساز عفونت بند ناف شده و درد و ناراحتی زیادی را برای فرزندتان به همراه بیاورد. هم چنین توجه داشته باشید که پوشک نوزاد را به موقع عوض کنید و اجازه ندهید که برای مدت طولانی کثیف بماند.

این کار می‌تواند باعث سوختگی پای کودک شده و سوزش و خارش را به همراه بیاورد. بهتر است برای پیشگیری و مراقبت از نوزاد، از این مشکل از پودرها و لوسیون‌های مخصوص نوزادان استفاده کنید و پس از دفع مدفوع با دستمال مرطوب کودک را پاک کرده و یا با آب ولرم او را شست و شو دهید. برای آشنایی بیشتر با روش تعویض پوشک نوزاد کلیک کنید. برخی دیگر از کارهایی که به نظر ساده می‌آیند نیز نیاز به آموزش و رعایت نکاتی دارد که توضیح آن‌ها در این مقاله نمی‌گنجد.

? مراقبت از ناف نوزاد

یکی از روش های مراقبت از نوزاد، توجه به ناف نوزاد است. خشک شدن و افتادن بند ناف نوزاد معمولا چیزی بین یک تا دو هفته طول می‌کشد. در این مدت باید تلاش کنید ناف نوزاد و اطراف آن را خشک نگه دارید و اجازه ندهید مرطوب بماند. هم چنین همان طور که گفته شد هنگام پوشک کردن یا پوشاندن لباس بر تن کودک از وارد کردن فشار اضافی بر ناف کودک بپرهیزید؛ و این ناحیه را آزاد بگذارید. برای آشنایی با نشانه های دل درد  نوزاد کلیک کنید.

<? توجه به واکسیناسیون و پیشگیری از بیماری ها

امروزه با پیشرفت علم پزشکی و مراقبت از نوزاد برای پیشگیری از بسیاری از بیماری‌ها واکسن‌هایی ساخته شده. که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به واکسن کزاز، سرخک، سرخجه، فلج اطفال و…اشاره کرد. بسیاری از این واکسن‌ها باید در دوران نوزادی تزریق شوند. به همین خاطر لازم است که برنامه‌های مراقبت بهداشتی را در این زمینه جدی بگیرید و به موقع واکسیناسیون کودکتان را انجام دهید.

? مراقبت از نوزاد هنگام حمام بردن او

حمام بردن نوزادان یکی از چالش‌های مهم در مراقبت از نوزاد برای بسیاری از تازه مادران است. ترس از لغزیدن نوزاد، نگرانی در مورد سرما خوردگی در کنار گریه و بی قراری‌های کودک از جمله مسائلی هستند که حمام رفتن را برای نوزاد سخت می‌کنند. متخصصان توصیه می‌کنند که حمام بردن نوزاد را تا قبل از افتادن بند ناف به تعویق بیاندازید. در این مدت می‌توانید برای تمیز کردن فرزند خود از یک اسفنج نمناک استفاده کنید.

توجه داشته باشید که جهت مراقبت از نوزاد، پس از این مدت نیز نباید در حمام بردن کودک افراط کنید. چرا که این کار باعث خشکی پوست کودک و مشکلاتی نظیر اگزمای پوستی را پدید بیاورد. به همین دلیل آب حمام را بسیار داغ نکنید و هم چنین پس از حمام از روغن بدن مخصوص کودک برای محافظت از پوست او استفاده نمایید. برای کسب اطلاعات لازم درباره نحوه حمام کردن نوزاد کلیک کنید.

مراقبت از نوزاد در حمام کردن بسیار حائز اهمیت است. برای حمام از وان و تشت پلاستیکی کوچک استفاده کنید. این روش حمام برای مادر مدیریت راحت تری دارد. برای آشنایی با اقدامات لازم هنگام ضربه به سر نوزاد کلیک کنید.

? مراقبت از نوزاد | توجه به بهداشت خواب کودک

یکی از نکات مهم در مراقبت از نوزاد توجه کافی به بهداشت خواب کودک است. برخی از نوزادان با چرخه خواب نامنظم به دنیا می‌آیند. آن‌ها ممکن است هنگام شب بسیار سرحال باشند و اجازه استراحت کردن را به شما ندهند. در این شرایط لازم است صبور باشید و اجازه دهید به مرور کودک با شرایط خارج از رحم سازگار گردد. یکی از اقداماتی که در این زمینه می‌توانید انجام دهید، کاهش نور اتاق نوزاد در هنگام شب است. چرا که چرخه خواب و بیداری توسط نور خورشید تنطیم می‌گردد و نور می‌تواند باعث هشیاری کاهش تمایل فرد به خواب شود.

بیداری های مداوم نوزاد در هفته های اول تولد رخ می‌دهد. اما برخی از نوزادان تنها برای رفع گرسنگی و تعویض پوشک بیدار می‌شوند. برای اینکه مراقبت از نوزاد برای شما خسته کننده نباشد، ساعت خواب خود را با نوزاد هماهنگ کنید. و برای چرخه خواب کودک روتین مناسبی انتخاب کنید.

برای نحوه خواباندن نوزاد زیر 1 سال همیشه سعی کنید او را به پشت بخوابانید. مراقبت از نوزاد حتی در نحوه خواباندن او نیز مهم است. در کودکان زیر 1 سال خواباندن به پشت خطر ابتلا به سندرم مرگ را کاهش می‌دهد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه گرفتن ناخن نوزاد کلیک کنید.

? برقراری ارتباط عاطفی مناسب

مراقبت از نوزاد نوزادان علاوه بر مراقبت جسمانی به مراقبت عاطفی بسیاری نیز نیاز دارند. آن‌ها از همان بدو تولد می‌توانند تنش و ناراحتی را در محیط تشخیص دهند و این مسئله می‌تواند سلامت روان آن‌ها را تهدید نماید. برای اینکه بتوانید به درستی در این زمینه از کودک خود مراقبت کنید لازم است که در طول روز به میزان کافی او را در آغوش بگیرید و تماس پوستی با نوزاد را فراموش نکنید. به خصوص اگر فرزندتان شیر خشک می‌نوشد بیشتر نیاز است که به بغل کردن او توجه نمایید.

از آنجایی که نوزاد هنگام در آغوش کشیده شدن ضربان قلب شما را احساس می‌کند، لازم است که برای آرامش او ابتدا برای آرامش خود تلاش کنید. و از هرچیز که موجب استرس و ناراحتی‌تان می‌شود، بپرهیزید. با کمک گرفتن از مشاور می‌توانید راهکارهایی در این زمینه باد بگیرید. برای کسب اطلاع در زمینه مشاوره کودک کلیک کنید.

? نحوه حمل در مراقبت از نوزاد

قبل از بغل کردن نوزاد، حتما دستانتان را ضد عفونی کنید. مراقبت از نوزاد باید اصولی و بهداشتی باشد. زیرا نوزاد سیستم ایمنی قوی ندارد و در معرض عفونت قرار دارد. حواستان را جمع کنید تا با دستان آلوده نوزادتان را حمل نکنید. حتما هنگام جابجایی نوزاد حواستان به گردن و سر او باشد. یا برای خارج کردن نوزاد از گهواره، حتما دستتان را به کمر،گردن و سر نوزاد بگیرید. جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه برفک دهان نوزاد کلیک کنید.

? مراقبت از ختنه

پس از ختنه پسران، مراقبت از نوزاد باید به شیوه ای بهداشتی باشد. هنگام تعویض پوشک باید به آرامی آلت تناسلی نوزاد را بشورید. سپس روی آن پانسمان قرار دهید تا به پوشک برخورد نکند. اگر تاول یا قرمزی پس از چند روز همچنان باقی ماند، فورا به پزشک مراجعه کنید.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

کلام آخر

مراقبت از نوزاد در روزهای اول تولد به توجه بسیاری نیازمند است. اگر در این مدت از تجربه های دیگران و روش های مفید استفاده نکنید، با چالش روبرو خواهید شد. توصیه می‌شود والدین عزیز هنگام فرزند آوری نسبت به مراقبت های هر دوره به آگاهی برسند. برای کسب آگاهی بیشتر از روانشناس و مشاورین کودک کمک بگیرید.

مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید. حتما برای دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه مراقبت از نوزاد می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان  کلینیک تخصصی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول

از کجا بفهمیم نوزاد سیر شده است؟

نوزادان با رفتارهای خود به خوبی در مورد سیری یا گرسنگی به شما علامت می‌دهند. به همین خاطر لازم است برای فهمیدن زمان سیری کودک به رفتارهای او بیشتر توجه کنید. علائمی نظیر به خواب رفتن کودک، توقف مکیدن، شروع کردن به بازیگوشی و کاهش بی‌قراری و ناآرامی از جمله مواردی هستند که می‌توانند در این زمینه شما را راهنمایی کنند. مشاوره کودک می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره