از پوشک گرفتن کودک با چند روش ساده

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

یکی از چالش‌ها در زمینه بچه‌داری، از پوشک گرفتن کودک و اینکه چگونه به کودک خود استفاده از دستشویی را یاد بدهیم. در مرحله اول چون کودک عادت به پوشک دارد، در ابتدای امر سخت است که خود را کنترل کند و ادرار یا مدفوع خود را نگه دارد. کثیف شدن خانه و گریه‌های کودک ممکن است مادران را بسیار عصبانی و سر در گم کند، اما این یک چالش غیرقابل اجتناب است و همه مادران دیر یا زود با این اتفاق رو به رو خواهند شد. بیشتر مادران به خصوص آن‌هایی که سابقه بچه‌داری را از قبل نداشته‌اند، نمی‌دانند در چه سنی و چگونه کودک خود را از پوشک بگیرند و نحوه دستشویی رفتن را به آن‌ها بیاموزند. اگر شما هم با این دغدغه و چالش رو برو هستید توصیه می‌شود حتما این مطلب را بخوانید و در صورت لزوم مشاوره کودک دریافت نمایید.

از پوشک گرفتن کودک

شاید برای بسیاری از والدین عجیب باشد که از پوشک گرفتن می‌تواند بر روان کودک تاثیر بگذارد. اما طبق مطالعات و نظریه فروید (پدر علم روانشناسی) از پوشک گرفتن به طور مستقیم با خصایص فرد در بزرگسالی تاثیر دارد. به طوری که ویژگی های فردی مثل خساست، محتاط بودن، گوشه گیری و در مقابل ولخرج بودن، ریسک پذیری بالا با نحوه از پوشک گرفتن فرزندتان ارتباط دارد. (برای درک بهتر مقاله های مربوط به نظریه فروید و تثبیت دوران مقعدی را مطالعه بفرمایید). برای آشنایی بیشتر با روانشناسی کودک کلیک کنید.

بهترین زمان و سن مناسب از پوشک گرفتن کودک

اگر چه برخی روانشناسان معتقدند که بهترین سن برای آموزش دستشویی رفتن کودک بعد از 28 ماهگی است، اما این موضوع را نمی توان به همه کودکان تعمیم داد. بسته به اینکه کودک دختر است یا پسر و اینکه میزان تکامل مغز و هوش او تا چه حدی است، سن مناسب برای آموزش دستشویی رفتن و گرفتن او از پوشک متفاوت خواهد بود. کودک باید به این رشد مغزی رسیده باشد که توانایی کنترل مثانه خود را در اختیار بگیرد و بتواند تا رسیدن به دستشویی خود را نگه دارد. این توانایی از 18 ماهگی تا سه سالگی متغییر است. برای آشنایی بیشتر با روش‌های تربیت کودکان 2 تا 3 سال کلیک کنید.

نکات مهم برای از پوشک گرفتن کودک

  • بهترین زمان برای از پوشک گرفتن بچه‌ها فصل بهار است
  • نباید نسبت به موضوع از پوشک گرفتن بچه‌ها عجله به خرج داد و قبل از اینکه به سن مناسب رشد برسد، او را از پوشک نگیرید، زیرا توانایی کنترل مثانه خود را ندارد.
  • هنگام آموزش دستشویی رفتن به کودک نباید با عصبانیت و حالت پرخاشگرانه برخورد نمایید.
  • به کودک بگویید که اگر احساس می‌کند به دستشویی نیاز دارد، به شما اطلاع بدهد.
  • لباس کودک باید به آسانی قابل تعویض باشد، استفاده از لباس‌هایی که دکمه و سگک دارند باعث اذیت کودک می‌گردند و ممکن است نتواند خود را نگه دارد.
  • از تشویق و جایزه برای ایجاد انگیزه در او برای رفتن به دستشویی استفاده کنید.

گام‌های اساسی و مهم در هنگام از پوشک گرفتن کودک

گام اول؛ اطمینان از اینکه کودک آمادگی گرفتن از پوشک را دارد.

گام دوم؛ استفاده از لگن و صندلی دستشویی

گام سوم؛ مکان دستشویی را به او نشان داده و به طور عملی به او آموزش دهید که چگونه بنشیند.

فروشگاه آرامیس

گام چهارم؛ به کودک یاد بدهید با کلمات و رمزهای خاصی، نیاز به دستشویی رفتن خود را ابراز کند.

گام پنجم؛ نکات بهداشتی را حتما باید به فرزندتان یاد آور شوید. به او طریقه صحیح شستن خودش و دستانش را و سپس خشک کردن خودش را باید آموزش دهید.

بیشتر بخوانید: سن تربیت کودک

نکات مهم در زمان استفاده از صندلی توالت

  • به کودک اجازه بدهید خودش صندلی توالت را انتخاب کند

 وقتی به مغازه فروش این نوع صندلی‌ها می روید، تعداد زیاد از انواع صندلی‌های مناسب برای دستشویی  کودک را با رنگ‌های متنوع خواهید دید. کودک بسته به اینکه به رنگ و شکل خاصی تمایل نشان بدهد، در زمان استفاده نیز رغبت بیشتری برای نشستن بر روی آن‌ها خواهد داشت.

  • صندلی‌های آهنگ دار

برخی از انواع صندلی‌های توالت موزیکال هستند و با نشستن کودک بر روی آن‌ها، شروع به پخش آهنگ می‌کنند. قطعا استفاده از این نوع صندلی‌ها برای کودک خوشایند و جذاب خواهد بود.

  • شستشوی آسان

جنس و نوع صندلی توالت باید به گونه‌ای باشد که به آسانی بتوان آن را بشویید و ضدعفونی کنید.

  • ثابت و محکم بودن صندلی توالت

جنس صندلی باید از استحکام کافی برخوردار باشد تا وقتی بچه‌ها روی آن می‌نشینند، خمیده و شکسته نشود.

برای دریافت مشاوره در زمینه از پوشک گرفتن کودک می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره در زمینه تربیت کودکان با برترین متخصصان در مرکز مشاوره ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

آیا تنبیه و مجازات کودک برای گرفتن او از پوشک روش منطقی است؟

کنترل نکردن مثانه و خود ادراری در ابتدای آموزش دستشویی رفتن به کودک و گرفتن او از پوشک، یک امر کاملا طبیعی است و تعیین مجازات و تنبیه فقط باعث ترس کودک می شود و وضعیت او را وخیم‌تر می‌کند. بهتر است بدانید به مرور زمان کودک توانایی کنترل مثانه خود را به دست میاورد.

چه مدت باید کودک را بر روی صندلی توالت نشاند؟

به طور معمول، مدت زمان تقریبی 10دقیقه کافی است که کودک ادرار و یا مدفوع کند، اگر طی این فاصله زمانی، کودک دستشویی نکرد، به او فشار نیاورید و بعد از گذشت چند دقیقه مجددا اقدام نمایید.

چگونه می توان به کودک یاد داد که از دستشویی نرفتن نترسد و دچار اضطراب نگردد؟

اگر کودک از  تنها ماندن در دستشویی می‌ترسد، می‌توانید اوایل پیش او بمانید و وقتی احساس ترس از بین رفت او را تنها بگذارید. همچنین گفتن این جمله که دستشویی نرفتن ممکن است به بدن تو آسیب برساند، می‌توانید او را به حفظ سلامتی‌اش تشویق کنید و باعث شوید بدون ترس و داوطلب به دستشویی برود.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره