جایگزین سیگار

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

جایگزین سیگار از جمله راه های مناسب برای جلوگیری از بیماری های ریوی است. جایگزین های مناسب برای سیگار چیست و آیا در بلند مدت می‌توانند در کاهش میل به مصرف سیگار موثر باشند؟ آنچه که افراد سیگاری را به کشیدن سیگار ترغیب می‌کند وابستگی ناشی از نیکوتین است. در این شرایط فرد نوعی وسوسه برای مصرف مجدد سیگار را تجربه می‌کند و احساس اضطراب و استرس دارد. پس باید چاره‌ای اندیشید و به دنبال انجام رفتارها و جایگزین‌های سالم برای سیگار بود. در همین راستا در این مطلب اطلاعات مفید و ارزشمندی درباره جایگزین های سیگار ارائه خواهیم داد. بهره بردن از مشاوره روانشناسی به شما کمک می‌کند تا بتوانید با توجه به شرایط خود و در محیط‌های مختلف جایگزین‌های مناسبی بجای مصرف سیگار پیدا کنید و میل به مصرف را در خود کاهش دهید.

برای دریافت مشاوره در زمینه جایگزین سیگار می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در کلینیک تخصصی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

جایگزین سیگار

بسیاری از افراد سیگاری در واقع این ماده را ترک نمی‌کنند تنها جایگزین سیگار را پیدا می‌کنند. اما اینکار تنها موقت بوده و بعد از مدتی دوباره افراد به مصرف سیگار روی می‌آورند. به همین دلیل است که برخی تصور می‌کنند نمی‌توان هرگز سیگار را ترک کرد. البته جایگزین کردن عادت های مفید به جای سیگار کشیدن روش خوبی است. اما برخی تنها به سراغ راهکارهایی می‌روند که با مصرف سیگار تفاوتی ندارد.

برای عضویت در کانال تلگرامی ذهن نو کلیک کنید.

چگونه می‌توان از سیگار دل کند؟

در وهله اول شاید به این فکر بیفتید که اگر قرار به ترک سیگار باشد، “چگونه می‌توانم این کار را انجام دهم؟”؛ روش‌های ترک سیگار متفاوت است و هر شخص با توجه به توانایی و اراده خود یکی از این راه‌های متعدد را بر می‌گزیند. برای مثال خود درمانی از جمله این روش‌هاست.

با خواندن کتاب‌های مرتبط می‌توانید به خود کمک کنید و با کسب آگاهی بیشتر، انگیزه‌تان را برای ترک سیگار افزایش بدهید. همچنین می‌توانید از حمایت و تشویق خانواده و دوستان بهره مند گردید و یا اینکه به مصرف داروهای جایگزین سیگار روی آورده و از آن‌ها استفاده کنید. با این حال برای ترک راحت سیگار لازم است که از وجود یک روانشناس در کنار خود بهره ببرید.

فروشگاه آرامیس

مرحله اول در مورد جایگزین سیگار

برای استفاده از روش های جایگزین سیگار در ابتدا باید در مورد نکاتی شناخت پیدا کرده و آگاهی های لازم را کسب کنید. در این راه حتی می‌توانید از یک روانشناس نیز کمک بگیرید. در ابتدا باید عوامل زمینه ساز و یا محرک مصرف سیگار را پیدا کنید. همچنین این موضوع نیز اهمیت دارد که به چه دلیل می‌خواهید سیگار را ترک کنید. نکته بعدی که باید به آن توجه داشته باشید؛ انتخاب جایگزین های سالم و همچنین مدیریت استرس در این زمینه است.

جایگزین ‌های مناسب برای سیگار NRT

جایگزین مناسب سیگار

با استفاده از این دارو بدن فرد سیگاری بدون اینکه نیاز به سیگار کشیدن داشته باشد، نیکوتین مورد نیاز خود را دریافت می‌کند. این دارو به شکل لثه‌ای و به صورت اسپری می‌باشد. اگرچه استفاده از روش های جایگزین سیگار نیز عوارضی را به همراه دارد اما به طور معمول تا حد زیادی می‌تواند به ترک سیگار کمک کند.

?وارنیکلین

یکی دیگر از داروهای جایگزین سیگار برای ترک استفاده از داروی وارنیکلین می‌باشد. درباره تاثیرات حتمی این دارو نمی‌توان نظرات قطعی ارائه داد ولیکن به نوبه خود می‌توانند موثر عمل کنند. نکته قابل توجه این است که به دلیل عوارض و پیامدهایی که دارد نباید توسط افراد سیگاری که دچار مشکلات روحی و روانی هستند استفاده گردد.

حتما درباره بهترین روش های ترک اعتیاد بخوانید.

?جایگزین سیگار | بوپروپیون

اگرچه این دارو نیز مانند وارنیکلین چندان نتایج قطعی و حتمی را گزارش نمی‌کند اما نباید نسبت به تاثیرات آن غافل شد. درباره مصرف بوپروپیون به جای جایگزین سیگار باید گفت عوارضی چون کم خوابی را در پی دارد و به همین دلیل در افراد سیگاری که استرس و اضطراب زیادی دارند توصیه نمی‌شود.

?چای گیاهی

زمانی که بدن به سیگار نیاز پیدا کند اضطراب فرد سیگاری را در بر می‌گیرد. در این زمان سرگرم کردن خود به آماده کردن چای به عنوان جایگزین سیگار و صبر کردن تا خنک شدن آن کمی از استرس را کاهش می‌دهد. استفاده از خلال دندان با طعم دارچین نیز می‌تواند در این مواقع مفید باشد.

?رژیم غذایی سالم

یکی دیگر از روش های موثر برای جایگزین سیگار داشتن رژیم غذایی سالم است. مصرف روزانه 1 میلی متر عصاره جو دوسر در کاهش میل افراد سیگاری به مصرف سیگار بسیار مفید و نتیجه بخش است. همچنین برای اینکه ترک راحت تری را تجربه کنید استفاد از غذاهای سالم در کنار مصرف مولتی ویتامین‌ها به شما توصیه می‌گردد.

برای آشنایی با معایب و مزایای سیگار الکترونیکی کلیک کنید.

?آدامس نیکوتین دار

یکی روش های رایج جایگزین سیگار استفاده از آدامس های نیکوتین دار است. این آدامس ها علاوه بر اینکه باعث می‌شود دهان فرد مشغول باشد و نسبت به سیگار بی میل گردد؛ بلکه نیکوتین بدن او را نیز تامین می‌کند.

?پاستیل های ترک سیگار

به طور کلی برای جایگزین سیگار محصولات متنوعی وجود دارد. پاستیل های حاوی نیکوتین نیز یکی دیگر از این روش هاست. مصرف این پاستیل ها به تدریج نیاز بدن را به نیکوتین کاهش داده و فرد مقدار کمتری سیگار مصرف می‌کند.

?اسپری نیکوتین

اسپری های حاوی نیکوتین نیز برای جایگزین سیگار بسیار مناسب هستند. این اسپری ها به صورت استنشاقی مصرف شده و از طریق غشای بینی نیکوتین موجود در آنها جذب می‌شود. این روش به افراد کمک می‌کند تا عوارض جانبی ناشی از ترک را به حداقل برسانند.

?سیگار الکترونیکی

استفاده از سیگار الکترونیکی نیز جایگزین سیگار محسوب می‌شود. اما فراموش نکنید که گاهی مانند سیگار معمولی عمل کرده و فرقی با آن ندارد. البته افراد می‌توانند مقدار نیکوتین آن را تنظیم کنند و همچنین از اسانس های مختلفی استفاده کنند. برای آشنایی بیشتر با موانع ترک سیگار کلیک کنید.

?قطره های حاوی نیکوتین

برای جایگزین سیگار افراد می‌توانند از قطره های خوراکی حاوی نیکوتین نیز استفاده کنند. این قطره ها باید به نوشیدنی ها اضافه شده و همراه با آنها مصرف شوند. در این حالت نیکوتین به سرعت جذب شده و نیاز فرد را کاهش می‌دهند.

?برچسب های حاوی نیکوتین

برخی از افراد برای جایگزین سیگار از برچسب های نیکوتین دار استفاده می‌کنند. این برچسب ها به طور مستقیم بر روی پوست قرار گرفته و نیکوتین را از این طریق تامین می‌کنند. این برچسب ها معمولا بر روی بازو یا ساق پا قرار گرفته و همچنین باید به طور مرتب تعویض شوند.

?جایگزین سیگار در روش طب سنتی

در طب سنتی نیز روش های زیادی برای جایگزین سیگار و ترک آن وجود دارد. اما به طور کلی بهتر است این روش ها در کنار روش های دارویی استفاده شوند چرا که بهره گیری از آنها به تنهایی موثر نیست. در این روش مصرف گیاهانی مانند ترنجبین، جینسینگ زنجبیل، گل لوبیلیا و علف چای توصیه می‌شود.

?قهوه و قلیون جایگزین سیگار

گروهی دیگر قهوه و یا قلیون را جایگزین سیگار می‌کنند. فراموش نکنید که قلیون بسیار مضر تر از سیگار است و نیکوتین بیشتری دارد. در مقایسه با قلیون، قهوه جایگزین بهتری برای سیگار محسوب می‌شود. چرا که هر دو انرژی کافی را برای افراد فراهم می‌کنند. اما باید در میزان استفاده از قهوه نیز دقت کرد.

پیدا کردن رفتارهایی برای جایگزین سیگار

در زمان احساس نیاز به سیگار می‌توانید رفتارهایی انجام دهید که حواس شما را پرت کند و میل به مصرف سیگار را کاهش دهد. سعی کنید از هرگونه تنهایی و انزوا دوری کنید و در کنار دوستان و کسانی که می‌توانند به شما کمک کنند قرار بگیرید. این مسئله باعث می‌شود که استرس روزمره شما کاهش یافته، جایگزین سیگار را برای خود یافته و در راستای ترک سیگار گام بردارید.

در کنار این عوامل شما می‌توانید با انجام تغییراتی در رفتارهای روزمره، بیان احساسات خود به کسانی که دوستشان دارید و انجام بازی‌هایی با کودکان در کنار سرگرم کردن خود جایگزین مناسبی برای سیگار پیدا کنید. پیاده روی، سفر رفتن و طبیعت گردی نیز بسیار موثر هستند.

حتما برای آشنایی با بهترین روش های ترک سیگار کلیک کنید.

مزایای و معایب استفاده از جایگزین سیگار

مزایا و معایب جایگزین سیگار

استفاده از روش های جایگزین سیگار مزایا و معایبی نیز دارد. با اینکه گاهی ترک کردن با این روش ها راحت تر و سریع تر می‌گردد؛ اما به طور کلی باعث شکل گیری عادت دیگری در افراد می‌گردد که همیشه هم مفید نیست. این روش ها در بیشتر موارد سالم نبوده و همچنین مشکلات دیگری را برای افراد ایجاد می‌کند. به همین دلیل بهتر است برای ترک سیگار به شکل اصولی عمل کرده و از یک متخصص کمک گرفت.

جمع بندی

در نظر گرفتن جایگزین سیگار به عنوان روشی برای ترک منطقی به نظر نمی‌رسد زیرا این ذهنیت را در فرد سیگاری تقویت می‌کند که وی قادر به ترک سیگار نیست و باید به نوعی آن را مصرف کند. حالا اگر نتواند مستقیما سیگار را مورد استفاده قرار دهد ولیکن می‌تواند جایگزین‌های آن را مصرف کند.

به همین دلیل نیاز به مصرف سیگار در وی ادامه خواهد داشت. به طور کلی باید گفت اگر چه تمامی موارد ذکر شده می‌توانند جایگزینی برای ترک سیگار باشند اما در مورد استفاده از داروهای جایگزین باید کمی محتاط تر باشید زیرا مصرف این داروها ترک سیگار را برای شما سخت تر می‌کنند و برای حصول نتیجه به زمان طولانی‌تری نیازمند می‌شوید. برای کسب اطلاعات در زمینه مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه جایگزین سیگار می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز تخصصی مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

سوالات متداول

چه رفتارهایی می‌تواند جایگزین استعمال سیگار در خانه شود؟

می‌توانید با دیگر اعضای خانواده به صحبت بنشینید، برنامه‌های روزانه خود را مدون کنید و در صورت داشتن ماشین و باغچه به باغبانی و شستن خودرو خود بپردازید. مهم این است که شما سرگرم باشید و وسوسه مصرف سیگار به سراغ شما نیاید.

آیا جایگزین سیگار برای افراد مسن امکان پذیر است؟

خیر، سیگار کشیدن در هر سن و سالی مشکلات و عوارض منفی به همراه دارد. فرقی نمی‌کند یک نوجوان بخواهد سیگار را ترک کند یا فردی که در آستانه 50 سالگی قرار دارد. ترک سیگار باعث می‌شود که طول عمر بیشتری را نسبت به افراد غیر سیگاری تجربه نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

‫2 دیدگاه ها

  1. من الان سالهاس میخوام سیگارو ترک کنم ولی هر کاذی میکنم کلا یه هفته فوقش بتونم نکشم. میشه راهنمتییم کنید چی کار کنم؟ مشکل من چیه که نمیتونم ترک کنم؟

    1. سلام روش های مختلفی برای ترک سیگار هست که متخصصان ارائه میدن
      انزجار درمانی ، استفاده از روش های جایگزین ، ترک ناگهانی ، روان درمانی و…. در مورد شما باید بدونیم از کدام روش ها استفاده کردید و علت شکست هر کدام مشخص بشه سپس متخصص براتون یک روش مناسب و یا شاید ترکیبی از چند روش را ارائه دهند. باشماره های درج شده جهت دریافت مشاوره ترک سیگار تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره