پیشگیری از اعتیاد | راه های جلوگیری از اعتیاد

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

پیشگیری از اعتیاد با توجه به افزایش روزافزون اعتیاد در جوامع، بسیار ضروری است. جوانان روز به روز بیشتر به سمت اعتیاد حرکت می‌کنند و با توجه به سختی فرایند ترک و احتمال زیاد بازگشت به اعتیاد، بهتر است که خانواده‌ها در این زمینه آگاه باشند و با روش درست از اعتیاد فرزندانشان پیشگیری نمایند.

پژوهش‌ها نشان داده گرایش افراد به مواد مخدر به میزان زیادی با چگونگی شرایط زندگی آن‌ها ارتباط دارد؛ کودکانی که در خانواده‌های سالم رشد کرده‌اند و تقریبا تمام نیازهای روحی و جسمی آنان برطرف شده به احتمال بسیار کمی در دام اعتیاد می‌افتند. برعکس خانواده‌هایی که به فرزند خود محبت نکرده‌اند، او را به سمت گروه‌های دوستی ناسالم می‌کشانند و بیشترین زمینه برای اعتیاد را فراهم می‌کنند. با آگاهی از روش‌های پیشگیری از اعتیاد و کمک گرفتن از یک فرد متخصص می‌توانید سلامت فرزند خود را تضمین نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه پیشگیری از اعتیاد می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ترک اعتیاد تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

پیشگیری از اعتیاد برای چه کسانی بیشتر باید اعمال شود؟

اهمیت پیشگیری از اعتیاد

متخصصان می‌گویند احتمال گیر افتادن در دام اعتیاد برای برخی افراد با شرایط خاص بیشتر از دیگران است؛ از این رو انجام برنامه‌های پیشگیری از اعتیاد بر روی آن‌ها از اولویت و اهمیت بیشتری برخوردار می‌باشد. این افراد عبارتند از:

فروشگاه آرامیس

_افرادی که پدر و مادرشان معتاد هستند.

_افرادی که بچه طلاق هستند یا خانواده‌های از هم گسیخته دارند.

_افرادی که در کودکی مورد آزار و اذیت و یا تجاوز قرار گرفته‌اند.

_افرادی که به هر دلیلی ترک تحصیل کرده‌، اخراج شده و یا از مدرسه فرار کرده‌اند.

_افرادی که دارای انواع مشکلات روحی مثل افسردگی هستند.

_افرادی که تمایلات خودکشی و یا تجربه‌ی آن را دارند.

_جوانانی که شخصیت خشونت‌آمیز و یا تخلفات رفتاری دارند.

_افراد بی‌خانمان و آواره یا افرادی که در محله‌های نا امن زندگی می‌کنند.

_کسانی که اختلاف زیادی با خانواده دارند و حداقل یک بار به فرار از خانه فکر کرده‌اند.

برای کسب اطلاعات در زمینه ترک اعتیاد کلیک کنید.

راه های پیشگیری از اعتیاد

راه های پیشگیری از اعتیاد

با توجه به اینکه اعتیاد بیشتر جوانان و نوجوانان را تهدید می‌کند، پیشگیری از آن تا حد زیادی بر عهده والدین و خانواده‌هاست. راه‌های پیشگیری از اعتیاد به شرح زیر هستند.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

فرد امن فرزندتان باشید

در خانه با فرزندتان مثل یک دوست رفتار کنید تا با شما صادق باشد. گوش شنوای او باشید و دغدغه‌هایش را بشنوید. از قضاوت و دعواهای بی جا بپرهیزید و فقط مثل یک دوست او را به سمت راهی که درست‌تر است هدایت کنید.

پیشگیری از اعتیاد | فضای خانه را آرام نگه دارید

با توجه به غلبه آداب سنتی در کشور ما، نهاد خانواده در ایران از اهمیت فوق العاده بالایی برخوردار است. تعداد کثیری از جوانان ایرانی سال‌های زیادی از عمر خود را با خانواده می‌گذارنند و فقط زمانی این فضا را ترک می‌کنند که خود صاحب خانواده جدیدی شده باشند.

اگر خانواده ناآرام باشد بچه‌ها پرخاشگر و بی ثبات می‌شوند، اگر خانواده بی‌توجه باشد بچه‌ها به راه غلط می‌روند، اگر خانواده بسیار محدود کننده باشد بچه‌ها فراری می‌شوند و… پساگر می‌خواهید فرزندان سالمی داشته باشید باید فضای خانواده شما صمیمی، محبت آمیز و آرام باشد.

می توانید برای آشنایی با تاثیر اعتیاد بر خانواده کلیک کنید.

آگاهی خود را زیاد کنید

تحصیلات کم یا بی سوادی والدین بر سطح آگاهی آن‌ها از روش‌های فرزندپروری و نحوه تربیت فرزندان تاثیر دارد. همچینین بی سوادی یا کم سوادی، خود باعث مشکلاتی در جامعه می‌شود که یکی از آن‌ها عدم آگاهی بر پیشگیری از اعتیاد اعضای خانواده است.

شما باید در رابطه با روش‌های فرزند پروری بیشتر مطالعه کنید. همچنین باید مواد مخدر را بشناسید و از عوارض آن آگاهی کامل داشته باشید. در سال‌های اخیر دیده شده نوجوانان زیادی به مصرف گل و قرص‌های روان گردان روی آورده بودند اما خانواده‌ها به دلیل بی‌اطلاعی یا کم اطلاعی نتوانسته بودند اعتیاد فرزند خود را تشخیص دهند.

حتما بریا اطلاع از علل گرایش به اعتیاد کلیک کنید.

مشکلات روحی فرزندتان را حل کنید و مهارت های او را بالا ببرید

یکی از دلایل اصلی روی آوردن جوانان و نوجوانان به مواد مخدر مشکلات روحی و افسردگی است. اکثر افرادی که از سنین کم اعتیاد را شروع کرده‌اند، می‌گویند عزت نفس پایینی داشتند، مهارت‌های حل مسئله را بلد نبودند و حتی یک بار هم مشکلات خود را با مشاور و روانشناس در میان نگذاشته بودند.

ممکن است شما نیز به عنوان والدین مشکلات روحی حل نشده‌ای داشته باشید که به فرزندانتان انتقال پیدا کرده و باعث مشکلات روانی در آنان گردد. پس برای اجتناب از این موارد و پیشگیری از اعتیاد بهتر است آگاهی خود را با مطالعه و مراجعه به روانشناس درباره بهداشت روانی خانوادتان بالا ببرید.

حتما درباره عوامل به وجود آورنده اعتیاد در نوجوانان بخوانید.

محیط را کنترل کنید

اکثر نوجوانان اعتیاد را از محله یا مدرسه خود آغاز می کنند. برای پیشگیری از این مورد شما باید بر روی انتخاب مدرسه و محله زندگی حساس باشید، دوستان فرزند خود را بشناسید و به طور غیر مستقیم رفت و آمدهای او را زیر نظر داشته باشید.

در این مورد نه باید خیلی سفت و سخت عمل کنید که فرزندتان از شما فراری شود و او را وادار به دروغگویی نمایید نه باید انقدر بی‌توجه باشید که زمینه‌ای را برای اعتیاد فرزندتان فراهم کنید.

پیشگیری از اعتیاد | درباره اعتیاد آگاهی بدهید

شما باید اول خودتان در رابطه با اعتیاد آگاهی‌های لازم را کسب کنید بعد فرزندتان را از این بلای خانمان سوز مطلع سازید. درباره عوارض جسمی و روحی مواد مخدر با او صحبت کنید. به او بگویید قبول کردن یک نخ سیگار مساوی با تباه شدن کل آینده‌اش خواهد بود. البته توجه داشته باشید حرف‌های شما شکل نصیحت به خود نگیرد و بیشتر مانند صحبت دوستانه باشد.

پیشنهاد می شود که درباره تاثیر اعتیاد بر کودکان بخوانید.

اهمیت پیشگیری از اعتیاد

فراموش نکنید که پیشگیری از اعتیاد بیشتر از اعتیاد اهمیت دارد. در واقع عوامل مختلفی وجود دارد که افراد را در معرض اعتیاد قرار می‌دهند. به همین دلیل بهتر است این عوامل را شناسایی کرده و از بین برد. از آنجایی که امار اعتیاد در سراسر جهان در حال گسترش است و همچنین تنوع مواد مخدر نیز بسیار بالا رفته است.

از همین رو بهتر است افراد در این مورد اطلاعات کافی را کسب کرده و در این مورد اقدامات لازم را انجام دهند. این موضوع از آنجایی اهمیت دارد که در صورت عدم پیشگیری، افراد معتاد و اطرافیان آنها را دچار مشکلات بیشتری می‌کند. در واقع آمار طلاق و یا حتی ابتلا به مشکلات روانی نیز ارتباط تنگاتنگی با آمار اعتیاد دارد.

پیامدهای عدم پیشگیری از اعتیاد

در صورتی پیشگیری از اعتیاد در جوامع اتفاق نیافتد، آمار مبتلایان به اعتیاد زیاد شده و مشکلات زیادتری بروز می‎کند. در واقع این موضوع نشان دهنده اهمیت اینکار است که با روش های مختلفی نیز انجام می‌شود. متاسفانه گروه های مختلف این کار را وظیفه دیگری دانسته و از زیر بار آن در می‌روند. اما همه افراد باید در این زمینه تلاش کنند و نمی‌توان گفت که این کار وظیفه گروه و یا فرد خاصی است. خود افراد نیز باید در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهند.

سخن پایانی

در مورد پیشگیری از اعتیاد روش های مختلفی وجود دارد که افراد باید در قدم اول از آنها مطلع شده و بعد با کمک اطرافیان از آنها بهره گیرند. به طور کلی پیشگیری از اعتیاد به تنهایی موثر نیست و باید عوامل مختلفی را در نظر گرفت. فضای امن و آرامش روانی که در اطراف وجود داشته باشد؛ کمتر به سمت اعتیاد گرایش پیدا می‌کنند. با اینکه اعتیاد قابل درمان است و حتی در صورت ابتلا به آن می‌توان آن را از بین برد؛ اما به هر حال بهتر است از آن پیشگیری نمود.

برای دریافت مشاوره در زمینه پیشگیری از اعتیاد می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ترک اعتیاد تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

نقش رسانه‌ها در اعتیاد نوجوانان چیست ؟

رسانه‌ها به خصوص فیلم‌ها و سریال‌ها، اعتیاد به سیگار یا خوردن الکل را موضوعی عادی نشان می‌دهند. به همین جهت زیاد دیدن این گونه فیلم‌ها روی نا خودآگاه فرد تاثیر گذاشته و اعتیاد را عادی می‌کند.

در جیبب فرزندم مواد پیدا کردم. چه کنم؟

به او نزدیک شوید اعتمادش را جلب کنید تا خودش این قضیه را به شما بگوید. اگر نگفت این موضوع را با یک مشاور در میان بگذارید و برای برخورد صحیح از او کمک بگیرید. 

یکی از اعضای خانوادمان معتاد بوده و از معتاد شدن فرزندم می‌ترسم. باید چه کار کنم ؟

برای پیشگیری از اعتیاد با فرزندتان حرف بزنید، از تاثیرات منفی‌ای که اعتیاد روی زندگی شما گذاشته با او صحبت کنید. به او بگویید که به شخصیتش اعتماد دارید و می‌دانید راه افراد معتاد را نخواهد رفت. غیر مستقیم او را کنترل نمایید و حتما از یک روانشناس نیز کمک بگیرید. 

فرزندم دوست هایی دارد که درگیر اعتیادند اما خودش می‌گوید تا به حال معتاد نشده. آیا راست می‌گوید؟

محیط بر روی فرد بسیار تاثیرگذار است. اگر از نزدیکان فرزند خود می‌ترسید که او را درگیر اعتیاد کنند، بهتر است اوقات فراغتش را خودتان پر کنید. با او بیرون بروید و کاری که دوست دارد را انجام دهید تا به وقت گذارنی با شما علاقه مند شده و از دوستانش فاصله بگیرد.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره