نارضایتی جنسی | خطر نارضایتی به دیگر جنبه های زندگی

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

چگونه می‌توان نارضایتی جنسی را برطرف کرد؟ رابطه جنسی با کیفیت، یکی از بنیان‌های زندگی سالم است. هم از نظر روانی و هم از نظر جسمانی، داشتن رضایت جنسی از شریک زندگی از مهم‌ترین بعدهای زندگی انسان است. بسیاری از زوجین از اینکه از شریک خود راضی نیستند، گله دارند و این نارضایتی به بخش‌های دیگر زندگی‌شان نیز نفوذ می­‌کند.

اما نکته مهم این است که بسیاری از زوجین دچار نارضایتی جنسی هستند اما از آن بی‌خبرند و این مسئله باعث بروز اختلاف می‌­شود. با آگاهی از دلایل بروز نارضایتی جنسی، راه‌های برطرف کردن آن و کمک گرفتن از یک فرد متخصص می‌توانید کیفیت روابط جنسی خود را افزایش دهید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مشاوره جنسی کلیک کنید. 

 

نارضایتی جنسی چیست؟

شاید بد نباشد بدانید که تنها 30 درصد زوجین از رابطه جنسی خود رضایت دارند و درصد زیادی صرفا جهت رفع مسئولیت یا تخلیه میل جنسی اقدام به رابطه جنسی می­‌کنند. رضایت جنسی زمانی پدید می‌­آید که زوجین از کیفیت و کمیت رابطه جنسی خود رضایت داشته و همسر خود را نیز در زمینه خدمات جنسی کاملا کافی و رضایت بخش می‌­داند و هم در زمینه جسمانی هم در زمینه روانی، اثر مثبت رابطه حس شود.

شاید ایده آل باشد که فکر کنید زوجین همیشه باید از همدیگر راضی باشند اما رضایت جنسی یک طیف است که می‌تواند از عدم رضایت تا رضایت کامل متغیر باشد و همه زوجین باید سعی کنند همیشه به سمت رضایت کامل جنسی حرکت کنند. فراموش نکنید که یک زندگی سالم، از اتاق خواب سالم شروع می­‌شود.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

دلایل بروز نارضایتی جنسی چیست؟

اگر متاهل هستید به یاد بیاورید که زمان آشنایی با همسر خود، به چه ملاک‌هایی اهمیت می‌دادید و اگر قصد ازدواج دارید، مرد یا زن رویاهای شما چه ویژگی‌هایی دارد؟ شاید نهایت 5 تا 10 درصد افراد قبل از ازدواج به سلامت و آگاهی جنسی شریک زندگی خود فکر می‌­کنند یا قبل از ازدواج به این اشاره کرده و درباره آن صحبت می­‌کنند. موضوعی که به جرات می‌­توان گفت یکی از سه ضلع مثلث زندگی سالم است.

بنابراین اولین و مهم‌ترین دلیل بروز نارضایتی جنسی تابو بودن صحبت درباره مسائل جنسی پیش از ازدواج و عدم شناخت کافی زن و مرد از وضعیت جنسی همدیگر است. مسئله‌ای که اگر کسی مطرح کند بی حیا و هوس ران شناخته شده و ممکن است یک ازدواج به هم بخورد. برخی دیگر از دلایل بروز نارضایتی جنسی به شرح زیر هستند:

1. روابط خانوادگی آشفته

خانواده یک سیستم به هم پیوسته است و بروز مشکل در هر بخش از آن، می‌­تواند به بقیه بخش‌های زندگی آسیب بزند. دخالت والدین، مشکلات مربوط به فرزندان و اختلافات بین خود زوجین، می­‌تواند به طور کاملا مستقیم در نارضایتی جنسی تاثیر داشته باشد. مشکلات عاطفی بین زوجین نیز یکی از مهم‌ترین دلایل نارضایتی جنسی است.

2. بی توجهی به نیازها و درخواست های همدیگر

زنان و مردان در اکثر بخش‌های یک رابطه جنسی با هم متفاوت هستند. مردان زود تحریک می‌­شوند و زنان دیرتر. مردان بعد از ارضا معمولا احساسا‌ت‌شان فروکش می­‌کند اما زنان هم قبل و هم بعد از رابطه به معاشقه و توجه نیاز دارند. این تنها بخشی از تفاوت‌های زن و مرد است. بنابراین زوجین باید نسبت به بدن طرف مقابل خود و روحیات و تمایلات او شناخت کافی پیدا کرده و حتما در مورد خواسته‌های خود صحبت کنند.

3. مشکلات جسمانی

برخی از مشکلات جسمانی مانند اضافه وزن، واژینیسموس، بیماری‌های مقاربتی، دردهای عضلانی، مشکلات در اندام‌های جنسی و… می‌­تواند به مرور زمان باعث عدم رضایت جنسی شود. حتی مسئله ساده‌ای مثل عدم رعایت بهداشت فردی در رابطه، می‌­تواند بسیار آزاردهنده باشد و باعث عدم رضایت جنسی شود.

برای آشنایی با راه های درمان کمر درد زنان بعد از نزدیکی کلیک کنید.

4. مشکلات روانی

برخی از مشکلات روانشناختی نیز می­‌تواند باعث بروز نارضایتی جنسی شود. یکی از بارزترین آن‌ها نداشتن اعتماد به نفس در رابطه است. این مسئله زمانی تشدید می‌­شود که حس کنید شریک جنسیتان از شما رضایت ندارد و این احساس منجر به نارضایتی جنسی می‌­شود. همچنین احساس گناه ناشی از نزدیکی نیز در برخی افراد باعث عدم رضایت جنسی می­‌گردد.

برخی از آسیب‌ها نیز می­‌تواند بر رابطه جنسی تاثیر بگذارد. مثلا تجربه دردناک اولین رابطه یا تجربه تجاوز مخصوصا در زنان، باعث عدم توانایی در برقراری رابطه شده و به مرور زمان اگر درمان نشود باعث نارضایتی جنسی می­‌شود. همچنین درخواست‌های آسیب زننده و خشن طرفین می‌­تواند باعث نارضایتی گردد.

راه کار های رسیدن به رضایت جنسی

همانطور که گفته شد ساده‌ترین راهکار رسیدن به درک متقابل از نیازها، خواسته‌ها، تمایلات و علایق دو طرف در زمینه روابط جنسی است. زوجین باید بتوانند در مورد این مسئله مهم با هم صحبت کنند، به نظرات هم احترام بگذارند و در صورتی که نتوانند خودشان مشکلاتشان را حل کنند، حتما به متخصص مراجعه نمایند. در این مورد ممنوعیت‌های سنتی و باورهای متعصبانه را کنار بگذارید؛ اگر نتوانید این مسئله را حل کنید، زندگی سالمی نخواهید داشت، مقاله دلزدگی زناشویی را مطالعه نمایید. برخی دیگر از راهکارهای رسیدن به رضایت جنسی به شرح زیر هستند:

1. نارضایتی جنسی | رعایت ملزومات رابطه

مردان باید بدانند که بدن زن چه ویژگی‌هایی دارد. مثلا حتما باید قبل از دخول آن‌ها را تحریک کرده و معاشقه داشته باشید. آلت تناسلی زنان به آلودگی حساس‌تر بوده و رعایت بهداشت فردی لازم است. زنان نیز باید بدانند که اندام تناسلی مردانه چگونه کار می­‌کند و توقعات بیش از اندازه نداشته باشند. این مثال‌ها بخشی از ملزومات یک رابطه سالم است که باید با تحقیق یا صحبت با روانشناس متخصص آموزش ببینید.

2. تخت خواب، حریم خصوصی شماست

یکی از مسائلی که باعث نارضایتی می‌­شود، ورود فرزند تازه و اصرار کودک به خوابیدن پیش مادر یا پدر است. باید بدانید که کودک بعد از دوسالگی باید تنها بخوابد و اگر نمی‌تواند، جای خواب او را از تخت خود جدا کنید. تخت خواب شما حریم خصوصی شماست و نباید با کسی شریک شوید. همچنین فراموش نکنید که برای حل مشکلات، آن‌ها را به تخت خواب نیاورید.

3. عاطفه و توجه، کلید حل مشکلات جنسی

هم زنان هم مردان به توجه و تحسین شدن از طرف همسرشان نیاز دارند. باید بدانید که برخی از فعالیت‌ها در هنگام نزدیکی مانند صحبت‌های عاشقانه، تایید و تحسین همسر در هنگام رابطه و بعد از آن و… در رسیدن به رضایت جنسی بسیار ضروری است. غرور، خودخواهی و حتی خجالت، می­‌تواند آسیب زننده باشد.

برای آشنایی با راه های تقویت کمر بعد ارضا کلیک کنید.

4. نارضایتی جنسی | درک متقابل

هر سن و هر دوره‌ای از زندگی شرایط خاصی دارد و زن و مرد باید سعی کنند همدیگر را درک کنند. زنان زمانی که درگیر کارهای خانه و بچه داری باشند و مردان زمانی که شغل سنگینی داشته باشند طبیعتا نمی‌­توانند مثل روزهای اول ازدواج رابطه جنسی برقرار نمایند. بنابراین درک متقابل می‌­تواند به رضایت جنسی کمک کند و در حل این مسئله، معمولا کمک روانشناس لازم است.

برای دریافت مشاوره در زمینه نارضایتی جنسی می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره جنسی تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

 

 

سوالات متداول

راه درمان نارضایتی جنسی چیست؟

به طور کلی شما باید همیشه علت مشکل را پیدا کنید، زمانی که علل نارضایتی جنسی خود را کشف کردید، با حل کردن آن، معمولا مشکلتان برطرف می­شود. پس بیشتر از اینکه دنبال راهکار باشید، دنبال کشف علت مشکل خود باشید. کمک گرفتن از مشاوره متخصص نیز می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند. 

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره