مراقبت از دندان شیری

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

مراقبت از دندان شیری با رعایت بهداشت دهان امکان پذیر است. نوزاد از همان ابتدا همراه با تمام دندان‌هایش که در لثه پنهان شده متولد می‌شود. این دندان‌ها از حدود 6 ماهگی کم کم از لثه خارج می‌شوند و تا سن 12 سالگی اکثر دندان‌های شیری می‌افتد و به جای آن دندان اصلی می‌روید. درست است که دندان اصلی جای دندان شیری را می‌گیرد اما عدم رعایت بهداشت دندان‌های شیری می‌تواند سلامت لثه را هم به خطر بیاندازد و تاثیر منفی بر روی فک، غذا خوردن و درست صحبت کردن کودک داشته باشد و اعتماد به نفس کودک را تهدید کند. با توجه به تاثیرات نامطلوب جسمی و روانی، باید والدین به خوبی شیوه صحیح مراقبت از دندان را به کودک خود آموزش دهند.

برای دریافت مشاوره در زمینه راه های مراقبت از دندان شیری می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

دندان شیری

نوزادان از همان ابتدای تولد با دندان‌‌هایشان به دنیا می‌آیند اما این دندان‌ها در لثه پنهان شده‌اند و از حدود 6 ماهگی تا 3 سالگی نمایان می‌شوند. از حدود 6 سالگی دندان‌های شیری کم کم می‌افتند و جای آن‌ها دندان اصلی به وجود می‌آید. از نظر ساختار، رنگ و شکل دند‌ان‌های شیری با دندان‌های اصلی کمی تفاوت دارند به عنوان مثال دندان‌های شیری کمی روشن‌تر، کوچک تر، کوتاه‌تر و گردتر هستند. همچنین فاصله بین دندان‌ها در دندان‌های دائمی کمتر از دندان‌های شیری است و مینای دندان شیری نسبت به دندان اصلی نازک‌تر می‌باشد. بنابراین مراقبت از دندان شیری باید با حساسیت بیشتری انجام شود.

بیشتر بخوانید: آموزش نظم به کودکان

اهمیت مراقبت از دندان شیری

بسیاری از والدین فکر می‌کنند چون در هر صورت دندان شیری می‌افتد دیگر نیازی به مراقبت کردن و محافظت کردن ندارد از جهت بسیاری از والدین برای ترمیم دندان‌های شیری فرزندشان تلاشی نمی‌کنند. در سال‌های اول زندگی دندان‌های شیری علاوه بر حفظ ظاهر و زیبایی صورت وظیفه جویدن غذا هم بر عهده دارند.

فروشگاه آرامیس

اگر کودکی نتواند به طور صحیح غذا را بجود دچار مشکلات گوارشی خواهد شد. یکی دیگر از نقش‌های مهم دندان‌های شیری، تاثیر در بیان و تلفظ کلمات است، در دوران کودکی اگر جای دندان‌ها خالی باشد ممکن است برخی از اصوات به درستی شنیده نشوند و کودک شیوه صحیح این کلمات را یاد نگیرد.

پوسیدگی دندان‌های شیری، ترمیم نکردن و مراقبت نکردن از این دندان های شیری باعث می‌شود تا دهان بوی بدی داشته باشد، علاوه بر این پوسیدگی دندان شیری می‌تواند منجر به افزایش باکتری‌های دهان و التهاب لثه شود. در کنار مسائل جسمانی، وجود دندان خراب و لبخند زدن کودک بدون دندان بر روی اعتماس به نفس و عزت نفس کودک اثر منفی دارد؛ چراکه ممکن است توسط همکلاسی و همسالانش مورد تمسخر قرار بگیرد. پس حتما آموزش های لازم درباره مراقبت از دندان شیری به فرزندتان بدهید.

برای آگاهی بیشتر در زمینه نشانه های یک کودک سالم کلیک کنید.

مراقبت از دندان شیری | علت خراب شدن دندان شیری

برای جلوگیری از خرابی دندان های شیری بهترین راه اطلاع از علل آن است. اما گاه به ندرت خراب شدن دندان های شیری علت ژنتیکی دارد که در این موارد استفاده از روش های مرسوم پیشگیری چندان تاثیر ندارد.

باقی ماندن مواد غذایی

مواد غذایی اگر به صورت طولانی مدت در بین دندان‌ها وجود داشته باشد می‌تواند آن‌ها را پوسیده و خراب کند. باکتری‌های موجود در دهان باعث می‌شود تا مواد غذایی به جا مانده در دهان به اسید تبدیل شود و همین اسید باعث پوسیدگی لایه رویی دندان می‌گردد. در نتیجه اگر این مسئله به طور طولانی مدت رخ دهد منجر به پوسیدگی دندان می‌شود.

خوردن شیر هنگام خواب

یک باور اشتباه وجود دارد که اگر قبل از خواب شیر مصرف شود سلامت دندان افزایش پیدا می‌کند اما خوردن نوشیدنی‌هایی مانند شیر، نوشابه، آب‌میوه و… قبل از خواب می‌تواند باعث پوسیدگی دندان شود. پس از خوردن این نوشیدنی‌ها حتما باید دهان و دندان شستشو داده شود. مراقبت از دندان های شیری بعد از خوردن این نوشیدنی ها اهمیت بیشتری دارد.

عدم رعایت بهداشت دهان

رعایت بهداشت دهان بهتر است از همان اوایل تولد حتی قبل از نمایان شدن اولین دندان‌ها شروع شود. تمیز کردن و مسواک زدن لثه نوزاد می‌تواند باکتری‌های موجود در دهان کودک را کم کند. استفاده از خمیر دندان‌های نامرغوب و معمولی که حاوی فلوراید کمی هستند تاثیری بر سلامت دندان و پیشگیری از پوسیدگی دندان کودک ندارند.

از این جهت بهتر است از خمیر دندان مخصوص کودک استفاده شود. همچنین وجود یک دندان خراب باعث می‌شود تا دندان‌های اطراف هم پوسیده شوند، بنابراین تمیز نکردن دندان‌ها و رفع پوسیدگی دندان‌ها می‌تواند به مرور به دندان‌های دیگر نیز سرایت کند. برای اطلاع بیشتر درباره مسواک زدن کودک کلیک کنید.

برنامه غذایی نامناسب

خوردن وعده‌های غذایی می‌تواند بر پوسیدگی یا سلامت دندان موثر باشد. به طوریکه خوردن وعده‌های غذایی بیشتر با مقدار غذای کمتر می‌تواند بیشترین آسیب را برای سلامت دندان کودک به وجود بیاورد چراکه خوردن غذاها در وعده‌های بیشتر باعث می‌شود تا تولید اسید توسط باکتری‌های دهان نیز بیشتر شود. پس مراقبت از دندان شیری بعد از هر وعده باید انجام شود.

بیشتر بخوانید: آموزش به کودکان

نکاتی برای مراقبت بهتر از دندان شیری

گاهی کودکان استرس و اضطراب زیادی را تجربه می‌کنند. این مسئله باعث می‌شود که به صورت ناخودآگاه فشار زیادی را به دندان‌های خود وارد کنند و اصطلاحا دندان قروچه داشته باشد. به مرور دندان قروچه باعث ساییدگی دندان‌ها و شکستگی آن‌ها شده و درد در ناحیه فک و صورت را به وجود می‌آورد. به همین خاطر بهتر است که برای ارزیابی بیشتر کودک را نزد یک مشاور و روانشناس ببرید. همچنین بهره بردن از راهکارهای زیر نیز می‌تواند بسیار موثر باشد.

  • به طور کلی بهتر است پس از خوردن مواد غذایی شیرین از جمله شکلات، کیک، آجیل‌ خشک و… دندان شستشو داده شود.
  • شروع مسواک زدن و تمیز کردن دندان از زمان اولین رویش دندان
  • روزی 2 تا 3 لیوان شیر به کودک بدهید تا بنوشد اما پس از خوردن شیر حتما دهان و دندان‌ کودک را شستشو دهید.
  • شیر دادن قبل از خوابیدن کودک را محدود کنید.
  • استفاده از خمیر دندان و مسواک مخصوص دوره سنی کودک
  • در صورت میل کودک به خوردن آدامس یا نوشابه، از نوع بدون قند استفاده کنید.
  • به محض اولین مشاهده پوسیدگی دندان شیری کودک، حتما در اولین فرصت به دندانپزشک مراجعه کنید.
  • از آنجایی که پوسیدگی بین دندانی دارای اهمیت زیادی است حتما از نخ دندان برای کودک استفاده کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه راه های مراقبت از دندان شیری می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول

چه زمانی پس از صرف غذا بهتر است دندان کودک مسواک زده شود؟

خوردن مواد غذایی و نوشیدنی‌های مختلف باعث تولید اسیدهایی در دهان می‌شود که مینای دندان را نرم می‌کند. مسواک زدن بلافاصله پس از خوردن غذا می‌تواند به مینای نرم دندان آسیب بزند. از این جهت حتما پس از صرف غذا، مدتی صبر کنید و سپس دندان کودک را مسواک بزنید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره