درمان ام ام تی | برنامه درمانی نگهدارنده

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

درمان ام ام تی در واقع روش ترک اعتیاد با استفاده از داروهای متادون است. این روش به عنوان درمان نگهدارنده با متادون نیز شناخته می‌شود. در این روش افرادی که گرفتار اعتیاد هستند؛ زیرنظر پزشک فرایند مصرف متادون را آغاز کرده و به مرور مصرف ماده مخدر را قطع می‌کنند. اما نباید از عوارض جانبی متادون غافل شد. چرا که این دارو خود برای افراد وابستگی ایجاد کرده  در واقع منجر به بروز اعتیادی دیگر می‌گردد. به همین دلیل مصرف این ماده تحت نظر پزشک اهمیت دارد. بسیاری از افراد تنها به خود ماده متادون اعتیاد داشته و برای آنان مانند ماده مخدر است. این روش به درمان سرپایی نیز معروف است که دیگر نیازی به بستری شده فرد در کلینیک ها ترک اعتیاد نیست. اما بهتر است در این مورد نیز افراد مواردی را در نظر گرفته و در متخصص کمک بگیرند. برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه درمان ام ام تی می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

درمان ام ام تی

درمان ام ام تی

فراموش نکنید که درمان ام ام تی باید در کنار روش های دیگر مورد استفاده قرار گیرند. چرا که استفاده از این روش به تنهایی می‌تواند عوارض جانبی زیادی برای افراد ایجاد کند. پزشک متخصص با بررسی وضعیت و شرایط بیمار دوز مشخصی را برای او تعیین کرده ، باید به آن پایبند بماند. امروزه این روش ترک اعتیاد به قدری شایع شده است که کلینیک های مختلفی در غالب کلینیک های ترک اعتیاد ام ام تی تاسیس شده اند. در واقع در این مراکز تنها از این روش برای ترک اعتیاد استفاده می‌کنند. افراد باید قبل از هر چیز با متخصصین در این مراکز، مشورت کرده و سپس فرایند درمان را آغاز کنند. برای اطلاع از راه های ترک مواد مخدر کلیک کنید.

چگونگی انجام درمان ام ام تی

چگونگی انجام درمان نگهدارنده

معمولا درمان ام ام تی به دو صورت انجام می‌شود. در روش اول پزشک دوزی را برای مصرف متادون فرد معتاد تعیین کرده و به مرور آن را کاهش می‌دهد؛ تا فرد به طور کامل درمان شود. در روش دوم بعد از تعیین دوز مشخص، فرد می‌تواند تا آخر عمر از همین دوز برای مصرف استفاده کند. که روش دوم معمولا برای افرادی استفاده می‌شود که اعتیاد شدید به ماده مخدر داشته و نمی‌توانند به طور کلی مصرف خود را کنار بگذارند. با اینکه آنها احتمالا بعد از مدتی به خود متادون اعتیاد پیدا می‌کنند؛ اما این موضوع توسط متخصص کنترل شده و فرد عوارض کمتری را تجربه خواه کرد.

برای آشنایی با علت اعتیاد به متادون کلیک کنید.

مزیت های روش درمان ام ام تی

به طور کلی درمان ام اما تی روشی بر اساس کاهش آسیب است و یا حذف آن. این موضوع در ابتدای فرایند درمان باید به درمانجو گفته شود. از طرفی به همین دلیل طولانی مدت بوده و مدت زمان ماندگاری تاثیرات آن نیز برای مدت زمان طولانی تری باقی می‌ماند. در واقع افراد برای مدت زمان بیشتری پاک مانده و علاقه ای به مصرف ماده مخدر ندارند. افراد باید با در نظر گرفتن مزایا و معایب این روش و همچنین شرایط خود تصمیم به انتخاب این روش بگیرند.

مدت زمان درمان ام ام تی

نمی‌توان مدت زمان مشخص و دقیقی برای درمان ام ام تی در نظر گرفت. این موضوع به عوامل مختلفی بستگی دارد. از طرفی همانطور که قبلا هم به آن اشاره شد؛ این درمان معمولا طولانی مدت بوده و گاهی حتی تا پایان عمر فرد ادامه دارد. این درمان از این جهت هیچگاه به طور کامل قطع نمی‌شود که گاهی سلامت جسمانی و روانی فرد را به طور جدی مورد تهدید قرار می‌دهد.به طور کلی مدت زمان این درمان به شرایط جسمانی فرد، مدت زمان مصرف، دوز مصرفی و عوامل دیگری بستگی دارد.

پیامدها و فواید درمان ام ام تی

همانطور که در مورد مزیت های استفاده از این روش صحبت کردیم باید به فواید و پیامدهای مصرف متادون نیز اشاره کنیم. مصرف متادون و درمان ام ام تی، میل فرد را برای مصرف مواد مخدر به شکل چشمگیری کاهش می‌دهد. از طرفی برای مدت زمان طولانی تری در بدن مانده و افراد را از مصرف هرگونه ماده دیگری بی نیاز می‌کند.

بدن فرد نیز به کندی نسبت به مصرف متادون مقاومت می‌دهد که این موضوع می‌تواند برای فرد مصرف کننده آن بسیار خوب باشد. اما مصرف این ماده عوارض جانبی جسمانی نیز برای افراد ایجاد می‌کند. یبوست، خواب آلودگی، تعریق، تغییر وزن و… همگی از این پیامدها هستند که افراد باید برای کنترل و پیشگیری از آنها اقداماتی را انجام دهد. برای آشنایی با روش ها و طول درمان و ترک متادون کلیک کنید.

بعد از درمان ام ام تی

فراموش نکنید که درمان ام ام تی تنها به مصرف متادون محدود نشده و افراد باید حتی بعد از درمان نیز در دوران نقاهت از روش های استفاده کنند. آنها بهتر است به صورت مکرر در جلسات گروه درمانی شرکت کرده و همچنین به صورت فردی تحت نظر روانشناس قرار گیرند. در برخی از موارد خود کلینیک های ام ام تی این این جلسات را برگزار کرده و در مواردی دیگر افراد را مراکز دیگری ارجاع می‌دهند. برای آشنایی با اقدامات بعد از ترک اعتیاد کلیک کنید.

درمان ام ام تی برای چه افرادی مورد استفاده قرار می‌گیرد؟

درمان ام ام تی برای طیف وسیعی از افراد مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما بهره گیری از آن برای برخی از افراد ضروری تر از سایرین است. افرادی که می‌توانند از این روش استفاده کنند؛ شامل افراد زیر می‌شوند.

افرادی که روابط جنسی پرخطر دارند

زنان باردار. برای اطلاع از عوارض جانبی مصرف متادون در بارداری کلیک کنید.

افرادی که سابقه مصرف مواد افیونی دارند

افرادی که به مصرف تریاک اعتیاد دارند

مصرف کنندگان تزریقی و غیرتزریقی

تاثیرات درمان ام ام تی به صورت نگهدارنده

تاثیرات درمان ام ام تی

قطعا درمان ام ام تی تاثیرات گسترده ای بر سلامت افراد معتاد و حتی اطرافیان و جامعه دارد. در این قسمت به بررسی برخی از این تاثیرات می‌پردازیم.

?کاهش علائم ترک : بر اساس مشاهداتی که بر استفاده کنندگان از متادون برای فرایند ترک، شده است؛ مشخص گردید که این دسته از افراد در مقایسه با سایرین، علائم ترک محدود تر با شدت کمتر از خود بروز می‌دهند.

?جلوگیری از روش های تزریقی: با درمان ام ام تی استفاده از مواد مخدر تزریقی کاهش می‌یابد.

?کاهش احتمال مسمویت: استفاده از متادون نه تنها احتمال مسمومیت یا حتی مرگ را کاهش می‌دهد بلکه مصرف خود آن به تنهایی نیز منجر به بروز عوارض جسمانی بدی نمی‌شود.

?پیشگیری از انگ اجتماعی: معمولا بسیاری از افراد به دلیل قضاوت ها و انگ های اجتماعی از فرایند ترک اعتیاد می‌ترسند و به سراغ آن نمی‌روند. مخصوصا افرادی که جایگاه اجتماعی مهمی دارند. اما با استفاده از این روش، کمتر کسی متوجه فرایند ترک می‌گردد.

?کاهش بزهکاری: در استفاده از درمان ام ام تی، بزهکاری تا حد زیادی کاهش یافته و افراد کمتر به بازگشت به اعتیاد فکر می‌کنند.

سخن پایانی

از آنجایی که بیماری اعتیاد هم زندگی خود فرد و هم اطرافیان را تغییر می‌دهد؛ باید از آن جلوگیری کرده و حتی آن را درمان نمود. درمان اعتیاد روش های مختلفی دارد که این روش یکی از بهترین آنهاست. البته بازهم افراد باید برای استفاده از روش های مختلف از متخصص کمک گرفته و با او مشورت کنند. اما به طور کلی انگیزه خود فرد و همچنین روشی که برای ترک استفاده می‌کند نیز بسیار اهمیت دارد. انتخاب بهترین روش با کمک روانشناس امکانپذیر است. هم اکنون می‌توانید در شبکه های اجتماعی مرکز ذهن نو از جمله اینستاگرام همراه ما باشید. 

برای دریافت مشاوره در زمینه درمان ام ام تی می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

آیا مصرف همزمان متادون با الکل تداخل دارد؟

بله، استفاده همزمان متادون و الکل می‌تواند خطرناک باشد و منجر به مشکلاتی نظیر کاهش هشیاری و مرگ شود.

ترک مواد مخدر با متادون چقدر می‌تواند موثر واقع شود؟

متادون می‌تواند وابستگی جسمانی به مواد مخدر را از بین ببرد اما با این حال برای آنکه ترک موفقی را تجربه کنید لازم است که از روان درمانی نیز بهره ببرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره