نقش خانواده در ترک اعتیاد

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

آیا می‌دانید نقش خانواده در ترک اعتیاد چه اهمیتی دارد؟ خانواده یکی از ارکان اساسی در هر جامعه به حساب می‌آید که به واسطه نقش حمایتی برای اعضای خود همواره مورد توجه بوده است. این کانون گرم و صمیمی می‌تواند مکانی برای رشد و تعالی فرزندان باشد و چنانچه هر گونه مانع یا خطایی صورت گیرد به دلیل اینکه از حمایت اعضای خانواده برخوردار هستند، قادر به مقابله با آن‌ها خواهند بود. از جمله مواقعی که فرد نیاز مبرم به حمایت خانواده دارد، زمانی است که درگیر اعتیاد شده و قصد ترک آن را دارد. با آگاهی از اهمیت و نقش خانواده در ترک اعتیاد می‌توانید عزیز خود را در این مسیر یاری نمایید. 

برای دریافت مشاوره در زمینه نقش خانواده در ترک اعتیاد می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

چگونگی تاثیر خانواده در ترک اعتیاد

چگونگی تاثیر خانواده در ترک اعتیاد

قطعا اقدام به ترک اعتیاد به مواد مخدر به آسانی اتفاق نمی‌افتد و فرد معتاد متحمل درد شدید و مشکلات زیادی خواهد شد. چنانچه روند طاقت فرسای ترک اعتیاد به مواد مخدر با حمایت عزیزان و نزدیکان فرد معتاد انجام گیرد، تحمل آن راحت تر خواهد شد. نقش خانواده در ترک اعتیاد به دلیل وابستگی عاطفی و روحی اعضای خانواده با یکدیگر چنانچه یکی از اعضا به اعتیاد دچار شود، علاوه بر وی، دیگر اعضای خانواده نیز درگیر مشکلات و پیامدهای اعتیاد به مواد مخدر خواهند شد. برای آشنایی با شرایط داشتن فرزند معتاد کلیک کنید.

به همین دلیل زمانی که فرد معتاد تصمیم به ترک اعتیاد می‌گیرد، می‌توان از نقش خانواده در ترک اعتیاد به عنوان کمک کننده و انگیزه دهنده به او استفاده کرد. اعضای خانواده به جای اینکه فرد معتاد را طرد نمایند و بر مشکلات موجود دامن بزنند، می‌تواند با یکدیگر به گفتگو نشسته و فرد معتاد را به ترک اعتیاد تشویق نمایند و او را مورد حمایت قرار دهند. به این ترتیب شخص معتاد احساس امنیت کرده و از اینکه خانواده، وی را مورد پشتیبانی قرار می‌دهند، احساس رضایت نموده و بر تصمیم به ترک اعتیاد به مواد مخدر مصمم‌تر می‌شود.

 

فروشگاه آرامیس

 نقش هر یک از اعضای خانواده در ترک اعتیاد

به دلیل اینکه اعضای خانواده با همدلی و محبت خود می‌توانند در تصمیم گیری فرد معتاد به ترک اعتیاد نقش افرینی داشته باشند و روند ترک را تسریع نمایند، باید گفت حضور و حمایت گرم تک تک اعضای خانواده در این دوران حائز اهمیت است. از این رو نباید نقش خانواده در ترک اعتیاد را بی اهمیت دانست. اگرچه می‌توان سهم بیشتری از این تاثیرگذاری را به همسر یا پدر و مادر اختصاص داد. برای اطلاع از روش های رفتار با معتاد کلیک کنید.

نقش خانواده در ترک اعتیاد | نحوه برخورد خانواده در دوره ترک اعتیاد 

اعتیاد به مواد مخدر یک اتفاق ناخوشایند همراه با نتایج نامطلوب جسمی و روانی است. فرد معتاد دچارعارضه‌های روانی می‌شود که نجات از آن‌ها به آسانی محقق نخواهد شد. به همین دلیل خانواده باید در نظر داشته باشد که علاوه بر حمایت مالی و فیزیکی باید از لحاظ روانی نیز اقدامات لازم را انجام داده و فضای امن روانی را برای شخص معتاد فراهم بیاورند. اگر خانواده در این باب، به درستی عمل نکند و فرد معتاد را مورد حمایت روانی قرار ندهد، ممکن است سبب از دست دادن انگیزه در فرد معتاد شده و او را نسبت به ادامه روند ترک اعتیاد به مواد مخدر دلسرد نماید. موفقیت در ترک اعتیاد مهم‌ترین نقش خانواده در ترک اعتیاد است. برای اطلاع از روش های درمان همسر معتاد کلیک نمایید.

یکی دیگر از اقداماتی که باید توسط خانواده در زمان ترک اعتیاد انجام شود این است که اعضای خانواده از راهنمایی‌ها و مشاوره‌های روانشناسان و روانپزشکان فعال در عرصه ترک اعتیاد بهره مند شوند. همچنین الزامی است که فرد معتاد را به متخصص مربوطه ارجاع دهند و از درمان دارویی سرخود برای شخص معتاد جدا خودداری نمایند. برای کسب اطلاع بیشتر از ترک اعتیاد کلیک کنید. 

مزیت های حمایت خانواده از فرد معتاد برای ترک اعتیاد

فراموش نکنید که نقش خانواده در ترک اعتیاد بسیار بسزا بوده و تاثیر گذار است. در برخی موارد به دلیل حمایت های بی دریغ خانواده است که فرد تصمیم به ترک گرفته و دیگر هرگز به سراغ مصرف مواد نمی‌رود. برخی از مزایای حضور خانواده و تشویق های آنان شامل موارد زیر می‌شود.

  1. افزایش انگیزه فرد معتاد به ادامه روند ترک اعتیاد
  2. همدلی و صمیمت بیشتر بین اعضای خانواده
  3. حس ارزشمندی و مهم بودن (فرد معتاد به این باور می‌رسد که هنوز هم برای اعضای خانواده خود مهم است و آن ها به وی علاقه دارند. در نتیجه بر تصمیم خود به ترک اعتیاد متمرکزتر خواهد شد)
  4. ترمیم روابط آسیب دیده
  5. افزایش اعتماد به نفس شخص معتاد

 

اهمیت صبر و تحمل خانواده در ترک اعتیاد

با توجه به اینکه فرد معتاد می‌خواهد از یک حالت بدنی به حالت دیگر تغییر یابد و سموم ناشی از مواد مخدر را در بدن خود از بین ببرد، ممکن است از لحاظ جسمی و روانی دچار پریشانی شود و حالت‌های عصبی و پرخاشگرانه‌ای را  بروز دهد. گاهی نیز ممکن است فریادهایی از عجز و ناتوانی بزند و برای کاهش درد خود طلب مواد مخدر نماید. اعضای خانواده باید نسبت به این واکنش‌ها و رفتارها صبور بوده و سریعا تسلیم نشوند. چرا که تحمل درد لازمه روند ترک اعتیاد می‌باشد. برای اطلاع از روش های تشویق معتاد به ترک کلیک نمایید.در این زمینه نقش خانواده بسیار تعیین کننده بوده و می‌توانند در بهبودی حال فرد معتاد بسیار موثر باشند.

خانواده هایی که در فرایند ترک اعتیاد نقشی ندارند

برخلاف نقش خانواده در ترک اعتیاد در بیشتر موارد، برخی از خانواده ها نه تنها به فرد در حال ترک کمکی نمی‌کنند؛ بلکه حتی منجر به بروز اختلالاتی در این زمینه نیز می‌شوند. این خانواده ها به قدری درگیر مشکلات داخلی خود هستند؛ که به اعتیاد اعضا اهمیتی نمی‌دهند. برای مثال خانواده هایی که خود درگیر اعتیاد هستند؛ نمی‌توانند به دیگری برای ترک کمک نمایند. در این شرایط حتی اگر فرد ترک نیز بکند؛ احتمال بازگشت آن وجود دارد.

اقدامات لازم در جهت نقش خانواده در ترک اعتیاد

اقدامات نقش خانواده در ترک اعتیاد

نقش خانواده در ترک اعتیاد نیازمند انجام برخی از کارها نیز هست. در واقع با اقدامات مختلفی می‌توانند به افراد کمک کنند تا در این دوران و یا حتی بعد از آن شرایط بهتری داشته باشند. در این قسمت به توضیح این اقدامات می‌پردازیم.

📌تعامل و همکاری اعضا

در چنین شرایطی همه اعضا باید با یکدیگر همکاری و مشارکت داشته باشند. در واقع ارتباط موثر آنها با یکدیگر نه تنها باعث تسریع این فرایند شده، بلکه انرژی مضاعفی برای فرد بیمار است تا از این دوران گذر کند. از این رو داشتن روحیه همکاری در این دوران بسیار اهمیت دارد.

📌حمایت های عاطفی

برخی تصور می‌کنند که منظور از نقش خانواده از ترک اعتیاد، تنها حمایت مالی و یا مراقبت است. اما حمایت عاطفی بیشتر از هرچیز دیگری در این دوران موثر بوده به فرد معتاد روحیه می‌دهد. این نوع حمایت شامل صحبت کردن و دلگرمی، همراهی با فرد در جلسات درمانی و… می‌شود.

📌حمایت مالی

از طرفی در بیشتر موارد فرد معتاد از نظر مالی آماده برای ترک اعتیاد نیست. حتی گاهی یکی از دلایل اصلی ترک نکردن همین است. در این شرایط نقش خانواده در ترک اعتیاد پررنگ شده و باید در این زمینه نیز در حد توان همکاری کنند.

📌فراهم کردن محیط

یکی از اصلی ترین انواع نقش خانواده در ترک اعتیاد، همین موضوع است. محیطی که فرد معتاد در آن تصمیم به ترک می‌گیرد و یا بعد از دوران ترک می‌خواهد در آنجا زندگی کند؛ بسیار تعیین کننده است. در بیشتر موارد گفته می‌شود که بهتر است افراد بعد از ترک اعتیاد خانه خود را عوض نمایند. اما به طور کلی منظور از محیط تنها خانه نیست. حتی اطرافیان و شرایط زندگی نیز با حدی مطابق با شرایط فرد معتاد باشد.

📌تشویق فرد

نقش خانواده در ترک اعتیاد به عنوان مشوق را نیز باید در نظر داشتو خانواده اولین محیط انگیزه دهنده به افراد است. به همین دلیل باید در هر شرایط فرد معتاد را به ادامه راه ترغیب کرده و همچنین به او کمک کنند تا ناامید نشود. برای اطلاع از روش های رفتار با افرد در حال ترک کلیک کنید.

انواع نقش خانواده در ترک اعتیاد

از نظر نقش خانواده در ترک اعتیاد، می‌توان این محیط را به انواع مختلفی تقسیم کرد. محیط خانواده یکی از اصلی ترین پیش بین ها در مورد موفقیت ترک اعتیاد و یا حتی شروع مصرف مواد است. از این رو دسته بندی خانواده ها در این مورد، شامل موارد زیر می‌شود.

خانواده متلاشی

متزلزل

متعادل

متعالی

نقش خانواده در ترک اعتیاد و بعد از آن

نقش خانواده در ترک اعتیاد، تنها به این دوران محدود نشده و حتی بعد از آن نیز ادامه دارد. حتی می‌توان گفت که در دوران بعد از ترک این موضوع پررنگ تر نیز می‌شود. دوران نقاهت بسیار دوران حساسی است که در آن اعضای خانواده باید به حمایت های خود ادامه داده و همچنان در کنار فرد باشند. در واقع تنها گذاشتن فرد معتاد بعد از ترک به صورت ناگهانی می‌تواند تاثیرات بدتری در این زمینه داشته باشد.

نقش خانواده در ترک اعتیاد و پیشگیری از آن

همانطور که پیش تر هم به آن اشاره شد؛ نقش خانواده در ترک اعتیاد، می‌تواند به عنوان یک عامل پیشگیری کننده نیز عمل کند. می‌توان گفت که اگر فضای خانواده متشنج نباشد؛ افراد اصلا گرایشی نسبت به اعتیاد پیدا نمی‌کنند. اما در صورتی که این اتفاق افتاد؛ خانواده نباید فرد را طرد کرده و همچنین از بروز مشکلات بیشتر جلوگیری نمایند.

سخن آخر

اعتیاد یک بلای خانمان سوز است که مشکلات شدید جسمی و روانی را به همراه می‌آورد و بر رابطه اعضای خانواده با یکدیگر تاثیرات منفی بر جای می‌گذارد. بهتر است اعضای خانواده هر چه سریع‌تر برای ترک اعتیاد فرد معتاد اقدام نموده و او را مورد حمایت و تشویق قرار دهند. کمک گرفتن از یک فرد متخصص در این زمینه، یک امر ضروری است. برای کسب اطلاعات در زمینه مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید. 

 

برای دریافت مشاوره در زمینه نقش خانواده در ترک اعتیاد می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

نقش خانواده در ترک اعتیاد چیست؟

اهمیت خانواده را در ترک اعتیاد نمی‌توان نادیده گرفت در واقع خانواده به عنوان یک حمایت گر در تمام مراحل ترک باید پشتیبان و حامی فرد معتاد باشد. در این راه پر فراز و نشیب استفاده از راهنمایی‌های مشاور نیز بسیار کار آمد است.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره