مصرف متادون در بارداری دارای چه عوارضی است؟

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

مصرف متادون در بارداری باعث بروز عوارض زیادی در مادر و نوزاد می‌شود. اما سوالات زیادی پیش می‌آید که آیا مصرف متادون در بارداری ممنوع است؟ متادون چه عوارضی برای جنین به همراه خواهد داشت؟ متادون تراپی یا همان درمان اعتیاد به کمک داروهای نگهدارنده یکی از روش‌های نوین برای ترک اعتیاد به مواد افیونی نظیر تریاک و هروئین است. این روش به کاهش علائم ناشی از ترک نظیر درد عضلانی، اسهال و استفراغ کمک می‌کند و باعث می‌شود افراد دوره سم زدایی را با سهولت بیشتری پشت سر بگذارند.

با این حال به دلیل ساختار مشابه متادون با مواد مخدر، مصرف نا به جای آن می‌تواند عوارض ناخوشایندی برای جنین و مادر به همراه داشته باشد. و منجر به مشکلاتی نظیر سقط جنین و زایمان زودرس شود. به دلیل اهمیت سلامت نوزاد و مادر حتما در ادامه مطلب با ما همراه باشید و اگر قصد مصرف داروی دیگری را دارید حتما مقاله مصرف دارو در بارداری را بخوانید.

برای دریافت مشاوره در زمینه مصرف متادون در بارداری می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

مصرف متادون در بارداری

مصرف متادون در بارداری چه عوارضی دارد

ترک اعتیاد به کمک متادون از سال 1970 بر روی مادران مبتلا به اختلالات مصرف مواد به کار گرفته شده. و از سال 1998 به عنوان درمان استاندارد در این دوران شناخته شده است. البته نوزادانی که مادرانشان مصرف متادون در بارداری داشتند نیز پس از تولد شاید علائم سندروم ترک یا همان محرومیت از مواد را از خود نشان دهند. با این حال بررسی‌ها نشان می‌دهند که این علائم در مقایسه با نوزادانی که مادرانشان تحت درمان نبودند بسیار خفیف‌تر بوده و از شدت کمتری برخوردار است.

مشکلات مصرف متادون در بارداری

مصرف متادون در بارداری باعث بروز مشکلاتی برای جنین می‌شود که در ادامه به برخی از این مشکلات اشاره کرده ایم.

? نوزادانی که در معرض مصرف متادون در بارداری بوده اند، با خطر مرگ و میر، ابتلا به سندرم مرگ ناگهانی نوزاد، زردی و ترومبوسیتوز می‌شوند.

? کاهش سطح سرمی و اختلال در مورفولوژی اسپرم، تستوسترون و تحرک اسپرم در نوازدان پسر می‌شود. حتی در عملکرد نوزادان پسر تغییرات ایجاد می‌کند. و باعث کاهش میزان بارداری می‌شود.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

اهمیت ترک و عدم استفاده از روش متادون‌ تراپی در بارداری

اعتیاد به مواد مخدر در زنان و عدم درمان آن در طول بارداری می‌تواند عوارض بسیار گران باری برای جنین به همراه داشته باشد. در واقع نوسانات مواد مخدر در خون مادر کودک را تحت تاثیر قرار داده و منجر به بروز مشکلات گوناگونی از جمله تاخیر رشد، زایمان زودرس، سقط جنین و مرده زایی می‌شود. با این حال اگر باردار هستید و هنوز ترک اعتیاد و متادون در بارداری را شروع نکرده‌اید قطع ناگهانی مصرف متادون در بارداری نیز می‌تواند خطرناک باشد. چرا که مواد مخدر از جفت عبور کرده و در نتیجه جنین نیز به مواد وابسته شده است.

کنار گذاشتن یکباره مصرف متادون در بارداری، منجر به بروز سندروم ترک برای جنین می‌شود. نوزادانی که با این سندروم متولد می‌شوند اغلب علائم ناخوشایندی نظیر تشنج، تب، لرز، بی قراری و ناتوانی در شیر خوردن را تجربه می‌کنند.

در نتیجه بسیار اهمیت دارد که روش درستی را برای ترک اعتیاد خود انتخاب کنید تا کمترین آسیب و بیشترین فایده را برای شما و فرزندتان به همراه داشته باشد. مطالعات نشان می‌دهند درمان به کمک داروهای نگهدارنده از جمله متادون و بوپرنورفین یکی از امن‌ترین روش‌ها برای سم زدایی در دوران بارداری هستند و می‌توانند به پاک شدن بدن مادر و جنین از مواد مخدر کمک کنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه بهترین روش ترک متادون کلیک کنید.

مزایای مصرف متادون در بارداری

مصرف متادون در بارداری می‌تواند عوارض خطرناکی به دنبال داشته باشد. استفاده از روش متادون تراپی برای ترک مواد افیونی تا حد زیادی برای مادران و فرزندان آن‌ها موثر است. و می‌تواند مزایای مختلفی داشته باشد که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

▪ به ثبات رساندن سطح مواد افیونی در بدن جنین و پیشگیری از بروز سندروم محرومیت از مواد در دوران جنینی

▪ایجاد فرصت بهتر برای داشتن دوران بارداری سالم‌تر و فراهم کردن مراقبت بیشتر از جنین

▪ ارتقای وضعیت سلامت مادر و جنین و پیشگیری از مشکلات بلند مدت نظیر بروز نقایص عصب شناختی

خطرات و عوارض مصرف متادون در بارداری

متادون ماده‌ای شبه افیونی است که مصرف کنترل نشده آن می‌تواند آثاری مشابه با اعتیاد به مواد مخدر را به همراه بیاورد. در نتیجه افرادی که به طور خودسر به مصرف متادون در بارداری می‌پردازند، خود و جنین‌شان را در معرض اعتیاد به مواد افیونی قرار می‌دهند. و باید با عوارضی نظیر تولد نوزاد معتاد، احتمال دچار شدن به زایمان زودرس، سقط جنین، بروز نواقص عصب شناختی و تولد نوزاد مرده دست و پنجه نرم کنند. در ادمه به تمامی عوارض مصرف متادون در بارداری اشاره کرده ایم.

⭕کم خونی در بارداری

⭕ مختل شدن تست تحمل گلوکز

⭕خونریزی قبل از زایمان

⭕ عارضه پره اکالامپسی

⭕ کندگی جفت یا دکولمان

⭕پارگی زودرس کیسه آب

⭕ ورود مکونیوم نوزاد در مایع آمنیوتیک

⭕ زایمان زودرس

⭕سقط جنین

⭕ افزایش شیوع بیماری های آمیزشی

⭕ افزایش ریسک بروز سرویکال دیس پلازی

⭕سرطان دهانه رحم

⭕ احتمال بیشتر ایدز

⭕ احتمال بروز HPV

⭕آندوکاردیت

⭕ هپاتیت

⭕پنتومی

برای انجام مرتب تست متادون در خانه کلیک کنید.

مصرف متادون در بارداری و عوارض آن برای جنین

مصرف متادون در بارداری و عوارض آن برای جنین

مصرف متادون در بارداری باعث بروز عوارض زیادی در نوزاد می‌شود. این عوارض شامل مواردی است که در ادامه توضیح داده ایم.

? زردی نوزاد

? کم خونی یا آنمی

?دیسترس تنفسی جنین

? سپتیسمی

?هیپوکلمسی

? هیپوگلیسمی

?پنومونی مادرزادی

? عفونت ادراری

? اسیدوز متابولیک

?عفونت چشم

? تومور شکمی

? کلامید

?تراکوماتیس

? کاهش وزن نوزاد

? اختلالات رفتاری و شناختی

?مرگ ناگهانی نوزاد

? تاخیر تکاملی رشد

? مشکل از لحاظ نورولوژی یا عصب شناختی

?اختلالات ذهنی

? مشکل در برقراری ارتباط اجتماعی

? ناتوانی در حل مسائل

عوارض دراز مدت مصرف متادون در بارداری

اگر مصرف متادون در بارداری وجود داشته باشد، به مرور عوارض بلند مدت این ماده نمایان می‌شود. که در مادر و فرزند به طور کامل مشهود است. در ادامه به عوارض بلند مدت این ماده اشاره کرده ایم.

◼ بیش فعالی

◼ افسردگی

◼اختلالات حافظه

◼ مشکلات بینایی

◼ خونریزی داخلی جمجمه

◼مشکلات رفتاری

◼ اختلالات انعقاد خون

◼مشکلات شنوایی

◼ هیپرتیروئیدیسم

برای آشنایی بیشتر با خطرات بارداری کلیک کنید.

درمان نگهدارنده برای خانم های باردار در شرایط خاص

درمان با متادون از بروز علائم ترک در بسیاری از مصرف کنندگان جلوگیری می‌کند. ترک اعتیاد خانم های باردار بسیار خطرناک است. مصرف متادون در بارداری عوارض زیادی دارد اما ترک اعتیاد نیز باعث انقباض رحم و سقط جنین می‌شود. حتی زایمان زودرس نیز رخ می‌دهد. بنابراین درمان یا ترک با متادون علائم را کاهش می‌دهد.

برای آشنایی با سایر انواع روش های ترک اعتیاد در بارداری کلیک کنید.

کلام آخر

اگر می‌خواهید با مصرف متادون در بارداری به عنوان یک روش درمانی برای بهبود اعتیاد استفاده کنید، لازم است که حتما از مشاوره ترک اعتیاد کمک بگیرید. دوز مصرف متادون حتما باید متناسب با میزان و شدت اعتیاد شما به مواد مخدر و وضعیت جسمانی‌تان توسط پزشک تعیین شود.

همچنین توجه داشته باشید که متادون را حتما از مراکز پزشکی مطمئن و معرفی شده از جانب متخصصین تهیه کنید. متاسفانه مراکزی نظیر برخی عطاری‌ها اقدام به فروش غیرقانونی متادون می‌کنند که در بسیاری از مواقع خالص نیستند و دارای مقادیر دیگری از سایر مواد مخدر هستند.

برای دریافت مشاوره در زمینه مصرف متادون در بارداری می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول

برای ترک اعتیاد به مواد مخدر در دوران بارداری متادون درمانی موثرتر است یا درمان با بوپرنورفین؟

بررسی‌ها و پژوهش‌های اخیر نشان می‌دهد که متادون نسبت به بوپرنورفین برای مادران باردار تاثیرگذاری بیشتری دارد با این حال بوپرنورفین نیز می‌تواند در بسیاری از موارد موثر باشد. در نتیجه لازم است حتما با پزشک در این باره مشورت کنید و درمان خود را زیر نظر یک متخصص آغاز نمایید. برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

‫8 دیدگاه ها

    1. سلام و درود بله ترکیبات شیشه (آمفتامین و متامفتامین) برای جنین خطرناک هستن. ممکنه موجب سقط جنین ، زایمان زودرس بشن. اطلاعات کمی درباره تاثیر شیشه روی جنین وجود داره اما همان تعداد نتایج به دست آمده حاکی از آن است که مصرف شیشه در بارداری میتونه باعث جدایی جفت، کوچکی سر، ناهنجاری های قلبی و مغزی و بی حالی بشه در واقع این ماده مخدر روی رشد جنین تاثیر داشته و در آن اختلال ایجاد می کنه. پس بهتره که هر چه زودتر برای جلوگیری از عوارض این ماده با متخصص خود مساله را مطرح کرده و مصرف شیشه را به طور کامل قطع کنید.

  1. من سه ماهه که شیره استفاده می کنم بارداری 8 ماهه دارم، آیا ادامه بدم کشیدن را یا متادون استفاده کنم

    1. سلام در این مورد با پزشک زنان صحبت بکنید و در صورت نیاز به ترک از خدمات مشاوره اعتیاد نیز حتما استفاده کنید. بدون مشورت با پزشک به هیچ عنوان دارو نخورید و برای مصرف شیره تا اینجا هم حتما بهشون اطلاع بدید تا اقدامات لازم صورت بگیرد.

      1. سلام
        هفته 34 هستم
        و از 4 ماهگی بجاي تریاک، قرص متادون استفاده میکنم، دوز 15 میل، این عوارضي ک گفتین برای جنین وجود داره با این میزان دوز؟
        بعد ب دنیا اومدن مشکلی پیش میاد برای جنین؟؟؟؟
        تا اینجا همه چیش کاملا نرمال بوده و هیچ مشکلی نداشته بارداریم

        1. سلام و درود
          متادون عوارض کمتری در مقایسه با تریاک داره اما باز برای کنترل و کاهش دوز بهتره با متخصص مشورت کنید. اعتیاد مادر باعث مشکل در رشد، اعتیاد نوزاد، پایین بودن وزن و… میشه. پس باید تا اخر بارداری حتما تحت نظر باشید و دستورات پزشک رو رعایت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره