ترک تریاک

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

آیا روش‌های صحیح ترک تریاک را می‌شناسید؟ تریاک یکی از شایع‌ترین انواع مواد مخدر است که وابستگی جسمانی و روانی شدیدی را برای شخص مصرف کننده به وجود می‌آورد. اعتیاد تاثیر بسیار زیادی بر تمام ابعاد زندگی فرد و خانواده او می‌گذارد به همین دلیل بسیاری از افراد و خانواده‌هایشان به دنبال راهی مطمئن برای ترک تریاک می‌گردند.

روش‌های غیر اصولی ترک با وجود کم هزینه بودن، انرژی بسیار زیادی از فرد می‌گیرند و در اکثر موارد نیز شکست می‌خورند. به همین دلیل ضروری است که افراد از روش‌های صحیح ترک آگاه باشند و با کمک یک فرد متخصص گامی در جهت ترک اصولی و بازگشت به زندگی بردارند. در ادامه مقاله به بررسی کامل راه‌های ترک تریاک می‌پردازیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع مواد اعتیاد آور کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ترک تریاک می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق تلفن 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

 

بیشتر بخوانید : فواید تریاک

علائم ترک تریاک

ترک اعتیاد به تریاک

ترک این ماده با دردهای جسمانی و فشارهای روانی همراه است. در زیر علائم جسمانی و روانی ترک را نام برده‌ایم :

  • دردهای عضلانی و مفاصل
  • شفتگی و اضطراب
  • احساس بی قراری
  • تعریق، لرزش و سردرد
  • مشکلات خواب
  • مشکلات گوارشی نظیر درد شکم، حالت تهوع، اسهال و استفراغ
  • آهسته شدن ضربان قلب و تنفس فرد
  • کاهش اشتهای فرد مصرف کننده
  • بی خوابی
  • احساس خوشحالی و آرامش بی دلیل
  • ضعف در تمرکز 
  • احساس خارش در نقاط مختلف بدن 

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد علائم اعتیاد به تریاک کلیک کنید. 

ترک تریاک آیا عوارضی هم دارد؟

علائم ترک تریاک

مصرف هر دارویی بیش از اندازه عوارض و بیماری های مختلفی را به همراه خود دارد. مصرف تریاک نیز عوارض کوتاه مدت و بلند مدتی بر روی جسم و روان فرد می گذارد که از جمله مهمترین این عوارض می توان به موارد زیر اشاره داشت :

  • احساس سنگینی یا کرختی در دست و پا

  • احساس ناراحتی در مردمک چشم

  • خشکی دهان

  • تغییرات خلقی و ابتلا به بیماری‌های روانی

  • کاهش وزن و ابتلا به مشکلاتی مانند سوتغذیه

  • ابتلا به بیماری‌های ریوی، کبد یا کلیه

برای آشنایی بیشتر با عوارض تریاک کلیک کنید.

اوردوز در زمان مصرف و ترک تریاک 

مصرف بیش از اندازه تریاک سبب اوردوز می شود. ار جمله علائم اوردوز ناشی از مصرف تریاک می توان به تنفس خیلی آرام و از دست دادن هوشیاری اشاره کرد. اگر برای درمان سریع اوردوز اقدام نکنید می توان باعث ایجاد آسیب مغزی و حتی مرگ فرد شود. توصیه می کنیم در چنین مواقعی هر چه سریعتر به پزشک متخصص مراجعه کنید. 

توجه نمودن به روح و روان در ترک تریاک

معمولا نیاز جسمی شخص مصرف کننده مورد توجه قرار دارد اما بهتر است بدانید اعتیاد به این ماده مخدر صرفا جسمی نیست و روح و روان شخص را نیز درگیر می‌کند. اگر بار روانی ترک نادیده گرفته شود منجر به بازگشت اعتیاد می‌شود.

حتی اگر مصرف کننده تصمیم به ترک تریاک بگیرد پس از سم زدایی و پاکی، باز هم به سمت مصرف تریاک کشیده خواهد شد چرا که هیچگونه حمایت و درمان روانشناختی برای وی صورت نگرفته است. درمان روانشناختی منجر به بالا رفتن اعتماد به نفس و بدست آوردن مهارت در شخص می‌شود.

نقش خانواده در ترک تریاک

نقش خانواده در ترک تریاک

شخص مصرف کننده برای ترک تریاک به حمایت و صبوری کل اعضای خانواده احتیاج دارد زیرا ترک یک ماده اعتیادآور، زمان و انرژی بسیار زیادی از فرد می‌گیرد. حمایت کردن و انگیزه دادن به مصرف کننده از جانب خانواده‌اش می تواند تا حدود زیادی در فرایند ترک به شخص کمک کند. خانواده‌ها می توانند برای کسب اطلاعات و مهارت در شیوه برخورد با شخص مصرف کننده و بالا بردن حمایت‌هایشان به مشاوره خانواده درمانی و کلاس‌های آموزشی که در خصوص اعتیاد است، شرکت نمایند.

بیشتر بخوانید : تست تریاک

اهمیت خدمات روانشناسی در ترک تریاک

روانشناس‌ها با انجام گفتگو انگیزشی در ابتدای ترک تریاک، ارائه راه‌های عملی برای مقابله با وسوسه مصرف تریاک و پیشگیری از بازگشت اعتیاد به شخص کمک می‌کنند. همچنین روانشناس‌ با بررسی عاملی که باعث ایجاد اعتیاد در شخص شده و با حل آن‌ها باعث موفقیت بیشتر در ترک کردن بیمار می‌شوند. یافتن ریشه اعتیاد می‌تواند عامل بسزایی در جلوگیری از مصرف تریاک باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید.

بهترین روش های ترک تریاک

برای ترک این ماده، راه‌های متفاوتی وجود دارد که با توجه به وضعیت فرد مورد استفاده قرار می‌گیرد و در هر شخص متفاوت است. انواع روش‌های ترک تریاک عبارتند از:

1. دارو درمانی

مصرف داروهایی نظیر شربت تریاک، نالوکسن، اپیوم یا B2 راه دیگر ترک این ماده هستند که باید تحت نظر پزشک صورت بگیرد زیرا امکان دارد که مصرف بدون نظر پزشک منجر به پیامدهای جبران ناپذیری برای شخص شود. امروزه به اشتباه استفاده از متادون به عنوان ماده‌ جایگزین تریاک رایج شده است در حالی که متادون اعتیادآور بوده و استفاده خود سرانه یا قطع آن بدون نظارت پزشک توصیه نمی‌گردد.

ممکن است مصرف خوسرانه این دارو عوارض خطرناکی برای شخص داشته باشد چرا که بعد از درمان به متادون اعتیاد پیدا می‌کند و در بهترین حالت تحت نظر متخصص فقط وابستگی جسمی‌اش با این دارو رفع می‌گردد ولی وابستگی روحی و روانی به تریاک را باید با راه‌های پزشکی دیگر درمان کرد.

2. ترک تریاک با سم زدایی

سم زدایی شیوه جدیدی برای ترک تریاک می باشد. در این روش فرد با استفاده از دارو بیهوش می‌شود و سپس داروهایی به او تزریق می‌شود که به مخدرهای موجود در مغز چسبییدع و آن‌ها را از بین می‌برند. پس از سم زدایی فرد با توجه به شدت اعتیاد، دوره مشخصی دارو دریافت می‌کند تا بدن به طور کامل سم‌زدایی شود.

3. مراکز ترک تریاک

در این شیوه شخص مصرف کننده در مراکز ترک اعتیاد بستری می‌شود. تمام مراحل درمان تحت نظر پزشک صورت می‌گیرد و اگر شخص مصرف کننده به دارو، پزشک، پرستار و روانکاو نیاز داشته باشد همگی قابل دسترس هستند. از طرفی به دلیل اینکه شخص در یک محیط حفاظت شده قرار می‌گیرد، دسترسی وی به تریاک کمتر خواهد شد. ضمن اینکه اکثر مراکزی که بدون مجوز فعالیت می‌کنند، باعث ایجاد تاثیر عکس در مسیر درمان می‌شوند به همین علت ضروری است که در انتخاب مراکز دقت نمایید.

4. گروه درمانی

در این روش افرادی که ترک کرده‌اند و یا در حال ترک تریاک هستند با یکدیگر ملاقات کرده و تجربیات خود را هم به اشتراک می‌گذارند. این روش بسیار موثر است چراکه افراد با یکدیگر همدلی کرده و متوجه می‌شوند که افراد دیگری نیز مانند خودشان وجود دارند که در فرایند ترک موفق شده و به زندگی بازگشته‌اند.

بیشتر بخوانید : جدیدترین روش ترک اعتیاد

روش‌های نادرست ترک تریاک

روش‌های نادرست ترک تریاک

علاوه بر روش‌های اصولی و صحیح، راه‌های دیگری نیز برای ترک تریاک وجود دارد اما این روش‌ها اصولی نیستند و امکان بازگشت بعد از ترک وجود دارد و حتی ممکن است فرد در حین ترک نیز با مشکل مواجه شود. برای آشنایی با روش های ترک مواد مخدر کلیک کنید. این روش‌ها عبارتند از:

1. ترک تریاک به شیوه سنتی

در این شیوه شخص مصرف کننده مصرف تریاک خود را روز به روز پایین می‌آورد و کم کم با سپری شدن زمان آن را به صفر می‌رساند. این شیوه رایج ترین روش در ترک تریاک محسوب می‌شود. در شیوه سنتی به دلیل عدم درمان وابستگی روانی، احتمال بازگشت به مصرف مواد وجود دارد. به همین دلیل بهتر است که تحت نظر مشاور برای درمان اقدام نمایید که با استفاده از شیوه روان درمانی از احتمال بازگشت به مصرف مواد پیشگیری می‌کنند.

2. ترک تریاک به طور ناگهانی

در این شیوه شخص مصرف کننده بدون هیچ گونه جایگزینی و به طور ناگهانی تصمیم به ترک می‌گیرد که به آن روش یابوبی نیز گفته می‌شود. ترک ناگهانی تریاک عوارض خطرناکی مانند صرع همراه با تشنج و غش، حمله قلبی، سکته، توهم و هذیان را دارد و به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.

3. ترک تریاک در خانه

یکی دیگر از راه‌های غیر اصولی، ترک در منزل است. در این روش، ترک تریاک بدون بستری شدن و بیرون از محیط کلینیک صورت می‌گیرد و به یکی از درمان‌های اعتیاد سرپایی مشهور است. معمولا اشخاصی که دوز پایینی از تریاک را مصرف می‌کنند این شیوه را انجام می‌دهند. این روش نیز با توجه به عدم سم زدایی روان، امکان بازگشت دارد و بهتر است درمان تحت نظر دکتر متخصص یا روان پزشک صورت بگیرد.

بیشتر بخوانید : ترک اعتیاد در خانه

ترک تریاک در منزل 

ترک تریاک در منزل نیز امکان پذیر است. برای ترک تریاک در خانه بهتر است قبل از هر کاری آرامش خود را حفظ کنید. وسایل خواب و پتو برای خود فراهم کنید. چرا که ممکن است در اثر تعرق زیاد مجبور شوید بارها وسایل خواب خود را عوض کنید. یک متخصص برای پشتیبانی خود پیدا کنید. همراه داشتن یک متخصص مجرب در زمینه ترک اعتیاد می تواند در این زمان کمک شایانی به شما بکند. خوردن غذاتی مقوی بسیار به شما در روند درمان کمک می کند. از آنجایی که بررسی ترک تریاک در خانه بسیار طولانی است، در مقاله ترک تریاک در منزل به طور کامل بررسی شده است. 

برای ترک تریاک چه بخوریم ؟

تغذیه در دوران درمان و ترک تریاک تاثیر زیادی دارد. باید بدانید که دوران نقاهت باید غلات سبوس دار و مواد پروتئینی مصرف کنید. در هر وعده غذایی 15 الی 20 گرم پروتیئن بخورید. بهتر است در طول این دوران گرسنه نمایید. طی هر 3 تا 4 ساعت یک وعده غذایی کم حجم مصرف نمایید. 

سعی کنید 30 دقیقه بعد از بیدار شدن از خواب صبحانه بخورید. برای عملکرد بهتر روده از مواد غذایی پروبیوتیک دار استفاده نمایید. تخم مرغ که سرشار از امگا3 برای بودن در وعده های غذایی تان بسیار مناسب است. 

سعی کنید در طول این مدت آب بسیار بنوشید. مصرف مایعان بخصوص آب در روند ترک اعتیاد بسیار حیاتی است. 

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

مکمل های غذایی برای ترک تریاک

مکم های غذایی در دوران ترک تریاک به شما کمک می کند تا ویتامین ها و مواد مورد نیاز بدنتان را فراهم نمایید. که از جمله مهمترین مکمل ها می توان به موارد زیر اشاره داشت :

ویتامین ب | ب کمپلکس

ب کمپلکس در دوران درمان به عملکرد بهتر کبد کمک می کند و تمایل فرد را به مصرف مجدد تریاک کم می کند.

ویتامین ث

ویتامین ث بسیار برای بدن مفید است. این ویتامین تمایل مصرف تریاک را در فرد کاهش می دهد.

پروبیوتیک 

پروبیوتیک باکتری های مفیدی هستند که سبب عملکرد بهتر روده ها، گورش راحت تر و هضم راحت تر غذا می شوند. از تاکثیر باکتر های بیماری زا نیز جلوگیری می کند.

دارو های گیاهی مفید برای ترک تریاک

باید توجه داشته باشید که دارو های گیاهی به تنهایی سبب ترک تریاک نمی شوند بلکه سبب راحت تر شدن روند درمان هستند. البته مصرف زیاد این داروها عوارضی را نیز برای فرد به همراه خواهد داشت. پس قبل مصرف هر دارویی باید با پزشک و متخصص ترک اعتیاد خود مشورت کنید. 

بابونه 

بابونه سبب بهبود درد معده، ضد التهاب و درمان بی خوابی می شود. مصرف بیش از حد بابونه می تواند مشکلاتی همچون استفراغ و واکنش های آلرژیک را برای فرد به همراه داشته باشد. 

قاصدک 

یکی دیگر از داروهایی که برای ترک تریاک استفاده می شود، قاصدک است. از خواص این دارو به بهبود کبد و روان کنند معده و روده اشاره داشت. از جمله عوارض مصرف قاصد می توان به واکنش های آلرزیک، بی حالی ، ضفه و سوء هاضمه در فرد اشاره کرد. 

خدمات ترک تریاک مرکز ذهن نو

بر اساس تحقیقات انجام شده در دانشگاه هاروارد درمان ریشه اصلی علت اعتیاد مهمترین عامل در درمان می باشد. شما در هر کجای کشور که هستید می توانید از خدمات نوین مرکز ذهن نو به صورت حضوری و تلفنی بهرمند شوید. ذهن نو با دارا بودن تیم تخصصی و مجرب شامل برترین اساتید و متخصصان ترک اعتیاد دانشگاه های برتر کشور پاسخگوی نیاز های شما به صورت حضوری، تلفنی و آنلاین است. برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد تلفنی همین حالا اقدام کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ترک تریاک می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق تلفن 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

بهترین روش ترک تریاک چیست ؟

بهترین روش ترک تریاک استفاده از روش ترک تدریجی می باشد. که حتما باید زیر نظر یک متخصص صورت گیرد.

ترک تریاک به روش سنتی موثر است ؟

خیر. بر اساس تحقیقات انجام شده علاوه بر علائم ترک که در این روش شدید تر می باشد. باید گفت که بازگشت به اعتیاد در افرادی که از این روش استفاده کرده اند بسیار بالا است.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

‫17 دیدگاه ها

  1. سلام ممنون از مقاله خوبتون در مورد ترک تریاک. بنده به سوال داشتم از متخصصین ذهن نو پدر من تا حالا چند بار کمپ رفته ولی هنوز ترک نکرده تریاک رو چیکار باید بکنیم تا ترک کنه ؟؟؟

    1. سلام مهدی عزیز ، برای ترک تریاک روش های مختلفی وجود داره، وقتی بیماری با یک روش نمی تونه جواب دلخواه بگیره بهتره متد تغییر کرده و از راه های دیگه برای ترک تریاک بهشون کمک بشه. بهتره پیش از هر اقدامی و صرف هزینه و انرژی روش مناسب تعیین بشه. برای همین توصیه می کنیم مشاوره ترک اعتیاد دریافت کرده و با متخصصین ترک در مورد پدر مشورت بفرمایید.

  2. سلام خسته نباشید
    فردی که اعتیاد به تریاک رو ترک کردو دوباره سرکاررفته
    چقدر احتمال داره دوباره به سراغ مواد بره
    ممنون میشم جواب بدید

    1. سلام سلامت باشید. روند درمان ترک اعتیاد برای هر کسی متفاوته اما نباید فراموش کرد که بعد از ترک هنوز احتمال بازگشت وجود داره و نباید نسبت به حفظ پاکی سهل انگاری کرد. برای مثال یکی از باورهای غلط بعد ترک اینه که “خوب من یه بار ترک کردم کاری نداشت پس دوباره می تونم” یا “حالا با یه بار کشیدن دوباره وابسته نمیشم من خودم دیگه تا ته خط رفتن و میدونم” این دست افکار باعث برگشت میشن و حتما باید بیمار بنا به تشخیص درمانگر خود در زمان های مشخص در جلسات درمان قرار بگیره تا از بازگشت اعتیاد به تریاک و سایر مشتقات جلوگیری بشه

  3. سلام وقت بخیر خسته نباشید، بنده تا الان جهت ترک تریاک 2 بار به دکتر مراجعه کردم با استفاده از دارو، که در مرحله اول خوب ترک کردم چند ماهی پاک بودم ولی متاسفانه لغزش کردم، الان به جای تریاک از اپیوم استفاده میکنم دوست دارم پاک بشم و درد و عوارض بعدش سبب سست شدنم در پاکی شده واقعا گیجم نمیدونم چیکار کنم؟ آیا مرد ترک کردن هستم؟ یا فعلا باید ادامه بدم؟ ممنون میشم اگر راهنمایی بفرمایید سپاسگزارم ???

    1. سلام سعید عزیز وقت شما هم به خیر. شما بسیار با اراده هستی که برای ترک تریاک اقدام کردی. شکست در روند ترک بسیار عادی هست. پس ناامید نشو. هرگز اجازه نده چیزی تو رو از هدفت دور کنه. اما فراموش نکن مسیر دشواری در پیش داری و با دریافت کمک سریعتر به مقصد خواهی رسید. پس روند درمان را ادامه بدید. و میتونید از خدمات مشاوره ترک اعتیاد تلفنی یا حضوری مجموعه ذهن نو نیز استفاده کنید.

    1. بستری شدن فقط با نظر متخصص ترک امکان پذیر هست. برای ترک تریاک امکان درمان سرپایی وجود دارد پس پیش از هر چیز شما نیاز به دریافت مشاوره ترک دارید.

  4. برای ترک تریاک اومدم رو متادون ولی الان هم متادون میخورم هم تریاک میکشم دلم میخواد یزارمشون کنار ولی تمیتونم لطفا کمکم کنید

    1. برای ترک این دو ماده کافیه تحت یک برنامه ترک قرار بگیرید. برای این منظور کافیه با شماره های درج شده تماس بگیرید.

  5. قبلا ماهی یا سالی تریاک میکشیدم نمیدونم چی شد که از سالی یکی دوبار رسیدم به روزی چهار وعده الان هر کاری میکنم نمیتونم کمش کنم از کار و همه چی افتادم زنم طلاق گرفته بچه هام ازم متنفرن لطفا کمک کنید

    1. سلام بهتره که هر چه سریع تر برای درمان و ترک اقدام کنید. این کار باعث می شود که ترک راحت تر اتفاق بیفته و همچنین راهی برای جبران اشتباهات گذشته یافت بشوند.

  6. سلام من یه با ترک کردم هشت سال پاک بودم لغزش کردم چند بار دیگه ترک کردم و شروع کردم کلا چهار بار دیگه ترک کردم با ب ۲ خیلی هم بد خمار نبودم ولی الان دوسال میکشم مصرفم بالارفته میخام بدونم میشه زیر نظر پزشک با دارو در منزل ترک کنم ممنون میشم اگه کمکم کنید

    1. سلام و درود بر شما که مجدد تصمیم به ترک گرفتید. چنین تصمیمی تنها در صورتی که عزم حرکت هم داشته باشید به نتیجه میرسه. بله شما میتونید بدون بستری شدن در خانه با کمک متخصصین ترک هم به خواسته اتون برسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره