وسوسه بعد از ترک و راه های جلوگیری از لغزش چیست؟

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

وسوسه بعد از ترک اعتیاد برای مصرف مجدد مواد یکی از بزرگ‌ترین مشکلات و چالش‌های اصلی افراد است. میل روانی به احساس سرخوشی ناشی از مصرف مواد فرد را وادار به  امتحان دوباره آن می‌کند. این در حالی است که یک بار مصرف دوباره، تمام زحمات برای ترک اعتیاد را از بین می‌برد و اعتیاد دوباره شروع می‌شود. به همین منظور توصیه می‌شود که افراد بعد از ترک اعتیاد نیز برای مدت مشخصی با یک روانشناس متخصص در ارتباط باشند تا تمام وابستگی و میل روانی‌شان به مواد مخدر به طور کامل از بین برود. با آگاهی از راه‌های غلبه بر وسوسه بعد از ترک و کمک گرفتن از روانشناس می‌توانید این دوره را نیز با موفقیت پشت سر بگذارید. برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد تلفنی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه وسوسه بعد از ترک می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

وسوسه بعد از ترک

وسوسه بعد از ترک یکی از عوارضی طبیعی در این دوران است. در واقع وقتی فردی برای مدت زمان طولانی به ماده ای اعتیاد دارد؛ در حین یا بعد از دوران ترک مدام به مصرف دوباره آن فکر می‌کند. این موضوع به عوامل زیادی بستگی دارد.مدت زمانی که فرد درگیر اعتیاد بوده است و یا حتی موادی که به آن اعتیاد داشته است؛ در این مورد موثر هستند. اطرافیان و به طور کلی محیط در این مورد بسیار موثر هستند. بهتر است افراد این مورد را در نظر داشته و در این زمینه اقداماتی انجام دهند.

چگونگی بروز وسوسه بعد از ترک

بروز وسوسه بعد از ترک

اطلاع از نحوه بروز و همچنین نشانه های بروز وسوسه بعد از ترک می‌تواند تا حد زیادی، در مورد جلوگیری و همچنین مقابله با این حالت موثر باشد. در واقع اگر اطرافیان فرد و یا حتی خود او بتواند این موارد را تشخیص دهند؛ کمتر احتمال دارد که فرد دوباره به سمت مصرف مجدد برود. این موضوع در بیشتر موارد به شکل نشخوار فکری در آمده و مدام در ذهن فرد مرور می‌شود.

از طرفی حتی با برخی از نشانه های رفتاری و عملی نیز خود را نشان می‌دهد. برای مثال فرد مدام از لذت ناشی از مواد کشیدن صحبت می‌کند و یا به دنبال وسایل قدیمی خود برای مصرف مواد است. اینها موارد هشداردهنده ای هستند که افراد باید در مورد آن اقداماتی انجام دهند.

برای عضویت در کانال تلگرام ذهن نو و صفحه اینستاگرام ذهن نو کلیک کنید.

دلایل وسوسه بازگشت به مواد مخدر

وقتی به عملی عادت کرده باشید مغزتان برای ماندن در شرایط گذشته و جلوگیری از تغییر، شما را به انجام دوباره آن عمل دعوت می‌کند؛ اعتیاد نیز همین گونه است. اگر سابقه درگیر شدن در وسوسه‌ بعد از ترک را داشته باشید، حتما متوجه شده‌اید که اکثر مواقع وسوسه‌های فکری شما کم و آهسته هستند اما در موقعیت‌های خاصی این وسوسه‌ها شدت می‌گیرند و کنترل آن‌ها سخت می‌شود.

افراد معمولا بعد از ترک کمپ و در شرایط استرس زا و بیکاری به فکر بازگشت به مواد می‌افتند. محرک‌های مختلفی می‌توانند فرد را دچار وسوسه مصرف دوباره کنند مثل خستگی، غم و اندوه فراوان، انرژی بالا و…

◀اعتیاد اعضای خانواده

یکی دیگر از دلایل وسوسه بعد از ترک، اعتیاد اعضای خانواده است. در واقع وقتی اعضای خانواده نیز درگیر اعتیاد باشند؛ کمتر احتمال دارد که فرد برای ترک اقدام کند و یا بعد از ترک بتواند به تصمیم خود پایبند بماند. به طور کلی محیط خانه برای او یادآور مصرف مواد بوده و او را برای انجام دوباره اینکار تحریک می‌کند.

◀نیمه کاره ماندن فرایند ترک

از طرفی افرادی که فرایند ترک اعتیاد خود را نیمه کاره رها می‌کنند؛ بیشتر احتمال دارد که وسوسه بعد از ترک را تجربه کنند. به همین دلیل اهمیت دارد که افراد ترک اعتیاد خود را به صورت کامل و اصولی پشت سر بگذارند. افرادی که به صورت غیراصولی اعتیاد خود را ترک می‌کنند؛ آسیب های زیادی را تجربه کرده که مصرف مجدد یکی از آنهاست. این موضوع مخصوصا در روزهای اول بعد از ترک بیشتر خود را نشان می‌دهد.

راه‌های مقابله با وسوسه‌ بعد از ترک اعتیاد

مقابله با وسوسه بعد از ترک

برای مقابله با وسوسه بعد از ترک و وسوسه‌های بازگشت به اعتیاد راهکارهایی وجود دارد که به شرح زیر هستند.

برای آشنایی با اقدامات لازم بعد از ترک اعتیاد کلیک کنید.

?حل مشکلات روحی

اکثر افراد به خاطر مشکلات و استرس‌های حل نشده به اعتیاد باز می‌گردند. این افراد هنوز تحت نظر مشاور قرار نگرفته‌اند و مشکلات آن‌ها به صورت ریشه‌ای حل نشده است. افراد بعد از ترک باید مهارت حل مسئله، مهارت نه گفتن و مهارت مقابله با استرس و اضطراب را یاد بگیرند تا دوباره به خاطر فرار از احساسات منفی به سمت مواد روی نیاورند.

داشتن خلق منفی (احساس تنهایی، خشم، گناه، افسردگی، ترس) و خلق بالا (غرور کاذب، شادی زیاد و اعتماد به نفس دروغین) از شایع ترین مواردی هستند که فرد را درگیر وسوسه بعد از ترک می‌کنند. برای کسب اطلاعات در زمینه ترک اعتیاد کلیک کنید.

?وسوسه بعد از ترک | ترک زندگی قبلی

شما برای قدم گذاشتن در راه سلامتی و فرار از غول اعتیاد باید تمام گذشته خود را کنار بگذارید. از اطرافیانی که درگیر اعتیاد هستند دوری کنید، سراغ مکان‌هایی که در آن‌ها شرایط مصرف مواد مهیا است، نروید. می‌توانید با کمک خانواده لیستی از مکان‌ها، موقعیت‌ها و آدم‌های پر خطر تهیه کنید و از آن‌ها دوری نمایید.

از مهم‌ترین عوامل موفقیت بعد از ترک اعتیاد، تغییر در دوستان و اطرافیان است. با انجام فعالیت‌های جدید همچون شرکت در کلاس‌های ورزشی و هنری و… با دنیا و انسان‌های جدیدی آشنا می‌شوید. اینگونه می‌توانید از ارتباطات سمی گذشته خود رهایی یابید.

? ورزش

ورزش با افزایش اعتماد به نفس، کم کردن استرس، افزایش ترشح دوپامین (هورمون شادی) و پر کردن اوقات فراغت می‌تواند به شما کمک کند. نکته جالبی که باید بدانید این است که با ورزش کردن هورمون اندروفین در بدن شما ترشح می‌شود، هورمون اندروفین یک مخدر طبیعی است و باعث کاهش وسوسه مصرف می‌گردد. از طرف دیگر شما با شروع ورزش‌هایی مثل کشتی، شنا، بدنسازی و… می‌توانید برای خود هدف گذاری کنید و با اراده قوی‌تری راه ترک اعتیاد را ادامه دهید.

?وسوسه بعد از ترک | به تعویق بیاندازید

هر زمان احساس کردید که به طور جدی درحال شروع مصرف مجدد هستید، به خودتان بگویید پانزده تا سی دقیقه بعد این کار را انجام می‌دهم. در این زمان از تکنیک تنفس درونی استفاده کنید؛ نفس‌های عمیق بکشید و تصور كنيد كه با هر دم، هوايي خنک، تازه و انرژي‌بخش وارد بدن شما شده و با هر بازدم تمام احساسات بد وسوسه و نااميدي از بدنتان خارج مي‌گردد.

?کنترل افکار مخرب

یکی دیگر از راه های جلوگیری از وسوسه بعد از ترک، کنترل افکار مخرب است. افکار منفی همچون من نمی‌توانم یا من ضعیف هستم را کنار بگذارید و به خود و اراده‎تان باور داشته باشید. شما باید از قدرت افکار خودتان آگاه باشید، چرا که درست همان چیزی می‌شوید که به آن فکر می‌کنید. با خودتان جملات تاکیدی مثبت را تکرار کنید و به موفقیت باور داشته باشید.

همچنین برخی افراد برای خودشان توجیهاتی می‌آورند که دوباره مواد مصرف کنند، مانند: “با یک بار مصرف که به جای اول نمی‌رسم، فقط همین یک بار!، کسی که نمی‌فهمد، از فردا تصمیم می‌گیرم بگذارمش کنار، امشب باید در این میهمانی مصرف کنم، می‌توانم ماده مخدر جدید را امتحان کنم و به آن معتاد نشوم و…” با غلبه بر این افکار می‌توانید گام بزرگی در جهت غلبه بر مصرف مجدد مواد بردارید. اولین اشتباه شما شروع سلسله اشتباهاتتان خواهد بود.

?وسوسه بعد از ترک | وسوسه هایتان را بروز بدهید

می‌توانید با یک مشاور یا یک فرد مطمئن و نزدیک در این باره صحبت کنید؛ این گونه موضوع برای خودتان هم روشن و شفاف خواهد شد. یا می‌توانید در شبکه‌های مجازی حرف‌های روزمره خودتان را بنویسید و تعریف کنید که چطور به وسوسه‌هایتان غلبه کرده‌اید. حتی می توانید یک دفترچه بردارید و افکار خود را روی کاغذ بیاورید تا خالی شوید.

سخن پایانی

فراموش نکنید که دوره های ترک اعتیاد طولانی بوده و نیاز به زمان و انرژی کافی دارد. هر چه این زمان با اطلاعات و دانش بیشتری سپری گردد؛ افراد با سلامت بیشتری از آن خارج شده و عوارض کمتری را تجربه می‌کنند. افراد می‌توانند اطلاعات لازم در این زمینه را از پزشک متخصص و یا روانشناس دریافت کنند. همچنین در دوران نقاهت خود نیز تحت نظارت یک مشاور بوده تا بتوانند کنترل بیشتری بر روی افکار و احساسات خود داشته باشند.

برای دریافت مشاوره در زمینه وسوسه بعد از ترک می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

سوالات متداول

وسوسه بعد از ترک چه زمانی تمام می‌شوند؟

در افراد مختلف با توجه به سابقه استفاده و میزان اعتیاد این زمان متفاوت است اما به طور کلی هر چقدر از روزها و ماه‌های اولیه بتوانید موفق‌تر عبور کنید، وسوسه‌ها زودتر ناپدید می‌شوند.

خانواده‌ها چطور می‌توانند در جهت مقابله با این وسوسه ها کمک کنند؟

با پر کردن اوقات فراغت و تایم‌های بیکاری فرد، با بردن او پیش مشاور، با حمایت و تقویت انگیزه، با کمک کردن به اجتناب از مکان و افرادی که باعتیاد رابطه دارند و…

آیا می توانم از مشاور برای متوقف کردن این وسوسه ها کمک بگیرم؟

بله، علم روانشناسی تکنیک‌های مختلفی را برای ترک هر عادتی به خصوص اعتیاد ارائه می‌دهد که می‌تواند برای شما مفید باشد.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

‫3 دیدگاه ها

    1. سلام بله با اینکه دو سال پاکی زمان زیادی شاید به نظر بیاد اما هنوز وسوسه های مصرف ممکنه فرد رو به اعتیاد برگردونه باید نسبت به بیماری و عوارض آگاهی لازم رو داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره