اهمیت استعدادیابی کودکان چیست؟

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

استعدادیابی کودکان یکی از دغدغه‌هایی است که با گسترش دانش پدر و مادران بیشتری را به خود جلب کرده است. پدر و مادرها به دنبال این هستند که توانمندی‌های خاص فرزند خود را کشف کرده و از این طریق بتوانند او را در مسیر درستی هدایت کنند. استعدادیابی به موقع و با روش‌های درست کمک می‌کند تا شانس بیشتری برای موفقیت تحصیلی و شغلی داشته باشند. روانشناسان بالینی از جمله متخصصینی هستند که با استفاده از تست‌های هوش می‌توانند در این زمینه کمک کنند. کلینیک تخصصی کودک نی نی مایند با تجربه چندین ساله در زمینه استعدادیابی، با روش‌های مختلف شما پدر و مادرهای عزیز را در این زمینه راهنمایی می‌کند.

برای دریافت مشاوره در زمینه استعدادیابی کودکان می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در کلینیک تخصصی مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

استعدادیابی کودکان

مزایای-استعدادیابی-کودکان

بیشتر پدر و مادرها به این نتیجه رسیده اند که اگر فرزندشان دکتر و مهندس نشود، ایرادی ندارد. آن ها دیگر می دانند که این باوری غلط است که برای موفق شدن فقط باید دکتر، مهندس یا وکیل بود. در دنیای امروزی ما نیاز به سرآشپز، خلبان، هنرمند، طراح لباس، تاجر، مدیر و…. نیز داریم. هر کدام از فرزندان ما می تواند در زمینه استعدادهای بالقوه خود رشد کنند. پس اگر آموزش ها به نحوی باشد که موجب تبلور استعدادهای ذاتی کودک باشد، آن وقت شاهد موفقیت های بیشتری خواهیم بود.

همانطور که داوینچی، مسی، چارلی چاپلین و … در حوزه کاری خودشان بهترین بودند و هستند. استعدادیابی کودکان برای والدین به مانند یک نقشه راه کمک خواهد کرد.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو دیدن نمایید.

فروشگاه آرامیس

اهمیت استعدادیابی کودکان

استعداد به هرگونه توانایی ذاتی گفته می‌شود که به طور بالقوه در انسان وجود دارد. با این حال استعدادها برای شکوفایی به زمینه مناسب و فراهم بودن شرایط محیطی نیاز دارند. والدینی که استعدادهای فرزندشان را نمی‌شناسند ممکن است از روی عدم آگاهی او  را در مسیری قرار دهند که بازدهی چندانی در آن نداشته باشد.

این مسئله پیامدهای بلند مدتی به همراه دارد. چرا که در این شرایط شانس موفقیت‌های تحصیلی و شغلی تا حد زیادی کاهش می‌یابند. از همین رو متخصصان والدین را تشویق می‌کنند که از همان دوران کودکی برای کشف استعدادهای فرزندشان اقدام کرده و با راهنمایی‌هایی که دریافت می‌کنند، او را در مسیری هدایت کنند که احتمال بازدهی در آن بیش از همه وجود داشته باشد. همین الان برای کشف استعداد کودکان کلیک کنید.

بهترین زمان و سن برای استعدادیابی کودکان

بسیاری از پدر و مادرها نمی‌دانند که دقیقا چه زمانی باید برای استعدادیابی کودک خود اقدام نمایند. طبق نظر متخصصان سنین پیش دبستانی (3 تا 6 سال) بهترین زمان برای کشف استعدادهای کودکان است. چرا که در این دوره سنی هنوز آموزش‌های رسمی ارائه نشده، در نتیجه سوگیری ذهنی کمتری وجود دارد. این امر به متخصصان کمک می‌کند تا راحت‌تر بتوانند توانمندی‌های ذاتی را از توانمندی‌های اکتسابی تشخیص دهند. با این حال در نظر داشته باشید که استعدادیابی تنها به این سنین محدود نمی‌شود؛ در نتیجه کودکان بزرگ‌تر، نوجوانان و بزرگسالان نیز می‌توانند از خدمات مشاوره در زمینه استعدادیابی بهره‌مند شوند. برای آشنایی با اقدامات لازم در هر سن استعدادیابی کودکان کلیک کنید.

روش های استعدادیابی کودکان

روش-های-استعدادیابی-کودکان

برای اینکه بتوانید استعدادهای فرزند خود را کشف کنید، حرفه‌ای‌ترین اقدام این است که به یک روانشناس بالینی مراجعه نمایید. روانشناس با استفاده از آزمون‌های هوشی نظیر تست هوش وکسلر، تست هوش ریون یا تست هوش چندگانه گاردنر می‌تواند در مورد توانایی‌ها و استعدادهای خاص فرزندتان در حوزه‌های مختلف به شما اطلاعات بدهند. علاوه بر روش‌های تخصصی از طریق مشاهده دقیق رفتارهای کودک، توجه به علاقه مندی‌های خاص او و گرایش‌های خاصی که به موضوعات مختلف دارد، می‌توانید در مورد استعدادهای ذاتی او اطلاعات بیشتری به دست بیاورید. برای کسب اطلاعات بیشتر در این باره بهتر است مشاوره کودک بگیرید.

تست های استعدادیابی کودکان

یکی از ابزارهای موثق برای استعدادیابی کودکان تست ها هستند. برای ارزیابی هوش و توانایی کودک از انواع تست های روانشناسی استفاده می شود. با توجه به سطح هوش، سن، توانایی ها، قومیت و … تست مناسب توسط متخصص انتخاب می شود. اغلب تست های مربوط به استعدادیابی هوش و شخصیت کودک را می سنجند. نتایج این تست ها به همراه مصاحبه تشخیصی و نظر متخصص بستر اصلی استعدادیابی کودکان را شکل می دهد.

استعدادیابی بر اساس انواع هوش

در گذشته متخصصان برای ارزیابی استعداد از آزمون‌هایی استفاده می‌کردند که یک نمره کل را در اختیار متخصصین قرار می‌داد. این نمره کل تحت عنوان ضریب هوشی یا IQ شناخته می‌شد. اما به مرور متخصصان روانسنجی رویکرد خود را تغییر دادند. نظریه پردازانی نظیر هوارد گاردنر بر این باور بودند که هوش جنبه‌های مختلفی دارد که هریک از این جنبه ها باید به طور جداگانه ارزیابی شود. گاردنر در نظریه خود 8 نوع هوش مختلف را معرفی کرد که هوش‌های کلامی، منطقی و ریاضی، بصری و فضایی، موسیقیایی، بدنی و جنبشی، هوش درون فردی، برون فردی و طبیعت گرایی را شامل می‌شوند. برای آشنایی بیشتر با انواع هوش کودکان کلیک کنید.

طبق این رویکرد افراد ممکن است در یک بعد نمره پایینی دریافت کنند اما در بعد دیگری عملکرد بالایی داشته باشند. در نتیجه نمی توان گفت که یک فرد کاملا بی استعداد یا با استعداد است بلکه هرکسی در جنبه‌های خاصی استعداد دارد که باید با ارزیابی‌های تخصصی کشف شود. برای آشنایی بیشتر با هوش کودک کلیک کنید.

تفاوت استعدادیابی کودکان و بزرگسالان

ابزارهای استعدادیابی کودکان و بزرگسالان متفاوت هستند، اما از آنجایی که استعدادهای انسان ذاتی هستند، نتایج استعدادیابی در سنین کودکی و بزرگسالی مشابه هم خواهد بود. در این جا این سوال مطرح می‌شود که چرا متخصصین تاکید دارند که استعدادیابی را در سنین پایین انجام دهیم؟ در پاسخ به این پرسش باید گفت که هرچقدر سن فرد موقع کشف توانمندی‌ها پایین‌تر باشد فرصت‌های بیشتری برای قرار گرفتن در محیط‌های مناسب با استعدادهایش در اختیار او قرار دارند؛ در نتیجه احتمال دست‌یابی به موفقیت های شغلی و تحصیلی نیز بالاتر خواهد بود.

هزینه های استعدادیابی کودکان

بهترین-استعدادیابی-1-کودکان

در نگاه اول شاید هزینه تست ها و مصاحبه های مربوط به استعدادیابی کودکان زیاد باشد. اما وقتی متوجه بشوید که با یک بار استعدادیابی چقدر از هزینه های شما جهت آموزش ها و کلاس ها کم شده است، آن وقت تنها کیفیت استعدادیابی برای تان مهم می شود. استعدادیابی کودکان از جمله خدمات تخصصی است که میتوانید از متخصصان کودک و نوجوان نی نی مایند دریافت کنید. ما به صورت تلفنی، آنلاین و حضوری به طور دقیق نتیجه استعدادیابی را ارائه می دهیم.

آیا مراکز به خصوصی برای استعدادیابی کودکان وجود دارد؟

امروزه مراکز به خصوصی برای انجام استعدادیابی جامع کودکان به وجود آمده است. استعدادیابی موضوع گسترده ای است که می تواند در حوزه های مختلف آموزشی صورت بگیرد. شاید در آموزشگاه موسیقی فرزندتان با واژه استعدادیابی مواجه شده باشید. چنین مراکزی تنها استعداد کودک در زمینه موسیقی را می سنجد. آن ها توجهی به سایر هوش های کودک نمی کنند. اگر به دنبال یک نتیجه درست و جامع هستید حتما به موسسات معتبر مراجعه کنید. موسسه نینی مایند در این خصوص به صورت تلفنی، آنلاین و حضوری خدمات ارائه می دهد.

سخن آخر

استعدادیابی کودکان از جمله خدمات نوینی است که توسط متخصصان روانشناسی کودک و نوجوان ارائه می شود. به واسطه استعدادیابی شما می توانید به راحتی آینده فرزندتان را در جهت سعادت و آرامش رقم بزنید. خدمات استعدادیابی این روزها توسط مراکز متعددی ارائه می شود. اما بهتر است در این باره اطلاعات کافی به دست بیاورید. چرا که بسیاری از مراکز بدون داشتن صلاحیت لازم از ناآگاهی شما سوء استفاده می کنند.

موسسه نینی مایند به طور حرفه ای خدمات مربوط به استعدادیابی کودکان را به شما عزیزان در هر شهر و ناحیه ای ارائه می دهد. برای بهره مندی از این خدمات کافی است با شماره های درج شده تماس گرفته و در این جلسات شرکت نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه استعدادیابی کودکان می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در کلینیک تخصصی مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

سوالات متداول

رواشناسان چگونه می توانند به استعدادیابی کودکان کمک کنند؟

روانشناسان با استفاده از آزمون‌های هوشی نظیر تست وکسلر یا تست گاردنر جنبه‌های مختلف هوشی کودکان را مورد ارزیابی قرار می‌دهند و در مورد استعدادهای خاص کودک به والدین او بازخورد می‌دهند. همچنین آن‌ها از طریق مصاحبه روانشناختی و مشاهده دقیق رفتارهای کودک در جریان مشاوره یا بازی درمانی نیز می‌توانند به کشف استعدادها کمک کنند.

بهترین مرکز برای استعدادیابی کودکان کدام است؟

تعداد مراکزی که بتوانند استعدادیابی کودکان را به درستی انجام دهند زیاد نیست. شما باید برای انجام این کار از تخصص و تجربه موسسه مورد نظر اطمینان پیدا کنید.

هزینه استعدادیابی کودکان چقدر است؟

هزینه ها و تعرفه ها در هر موسسه ای متفاوت است. اما شما می توانید با تعرفه ای کاملا به صرفه و با اطمینان از اعتبار نتیجه استعدادیابی کودک خود را در موسسه نی نی مایند انجام دهید.

آیا استعدادیابی کودکان واجب است؟

استعدادیابی کودکان در حال تبدیل شدن به یک نیاز اساسی است. کودکان در پروتکل های آموزشی اگر در مسیر درست قرار بگیرند دچار مشکلات کمتری خواهند شد. با وجود محرز شدن ضرورت استعدادیابی متاسفانه هنوز به صورت گسترده در مدارس و سایر موسسات از این خدمات استفاده نمی شود. امید بر آن است که در طی سال های آتی بتوان از استعدادیابی برای بهبود عملکرد و سلامت کودکان استفاده کرد.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

‫4 دیدگاه ها

  1. ممنون از ذهن نو من پسرم رو آوردم اونجا استعدادیابی کردن بنظرم نتیجه خیلی خوب بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره