استرس در زنان

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

استرس در زنان چه نشانه هایی دارد؟ طبق تحقیقات استرس در خانم ها بیشتر دیده می‌شود، شاید به این خاطر که آسیب پذیرتر هستند و تغییرات هورمونی ریسک ابتلا به اختلالات‌‌اضطرابی را افزایش می‌دهد. از آنجا که خانم‌ها نقش مهمی در خانواده دارند، آشفتگی آن‌ها به راحتی می‌تواند روی سایر اعضا به خصوص فرزندان تاثیر بگذارد. سایر خطراتی که استرس در زنان ایجاد می‌کنند عبارتند از اختلالات قاعدگی، کم شدن احتمال بارداری و مشکلات پوستی و… . بنابراین شما باید به نشانه های خطر استرس در زن ها توجه داشته و به دنبال راهی برای کاهش آن ها باشید. در ادامه به نشانه ها و درمان استرس در زنان پرداخته ایم. برای دریافت مشاوره استرس کلیک کنید.

نشانه های استرس در زنان

استرس در هر فرد نشانه‌های خاصی دارد. این نشانه‌ها باتوجه‌به میزان استرس، شرایط زندگی و ویژگی‌های شخصیتی هرکدام از ما متفاوت خواهد بود. بااین‌حال بعضی از نشانه‌ها با احتمال بیشتری در همه ما اتفاق می‌افتند. در ادامه نشانه‌های اختصاصی زنان را شرح داده‌ایم.

اضطراب و نگرانی

طبیعتاً اولین نشانه استرس، نگرانی دائم یا احساس دل‌شوره است. اگر دائماً راجع به یک موضوع یا حتی مسائل مختلف زندگی‌تان دل‌شوره می‌گیرید، باید بدانید که این یکی از نشانه‌های استرس است. در چنین شرایطی بهتر است راجع به آنچه شما را نگران کرده کمی بیشتر فکر کنید و راهکار مناسبی برای آن پیدا کنید.

استرس در زنان | به‌هم‌ریختن الگوی خواب

بی‌خوابی یا حتی پرخوابی یکی از نشانه‌های استرس است. بسیاری از ما وقتی فکرمان درگیر باشد نمی‌توانیم بخوابیم. بااین‌حال گروه دیگری هم هستند که در شرایط استرس بیشتر از روزهای عادی می‌خوابند. در زمان استرس هورمون‌هایی مانند کورتیزول در بدن ترشح می‌شود. ترشح بیش از حد این هورمون‌ها یا ترشح آن‌ها برای طولانی‌مدت می‌تواند باعث احساس خستگی و نیاز به خواب بیشتر بشود.

تغییر عادات‌ غذایی

احتمالاً افرادی را دیده‌اید که در شرایط استرس‌زا چاق می‌شوند. بسیاری از خانم‌های دیگر نیز می‌گویند که وقتی استرس دارند هیچ‌چیز از گلویشان پایین نمی‌رود. به همین خاطر اگر این روزها عادت‌های غذایی‌تان تغییر کرده بهتر است کمی بیشتر به این موضوع توجه داشته باشید. پرخوری و اضافه‌وزن یا کاهش اشتها، هر دو می‌تواند نشانه‌ای از اضطراب باشد.

بی‌توجه شدن به موضوعات مختلف

گاهی اوقات استرس زیاد شما را نسبت به همه چیز بی‌خیال می‌کند. شاید برای‌تان تعجب‌آور باشد وقتی می‌بینید کارهای زیادی برای انجام‌دادن دارید؛ یا درگیر یک مشکل جدی شده‌اید اما به آن توجهی ندارید. اما بهتر است بدانید که این یکی از نشانه‌های استرس است. در واقع کسانی که در زمان بحران نسبت به موضوعات مختلف بی‌توجه می‌شوند استرس بسیاری را تجربه می‌کنند. اما یک دفاع روانی باعث می‌شود که به جای روبه‌رو شدن با شرایط، از آن فرار کنند.

فروشگاه آرامیس

برای آشنایی با سایر علائم استرس کلیک کنید.

عوارض استرس در زنان

قاعدگی‌های نامنظم

حتماً این جمله را شنیده‌اید که استرس و نگرانی می‌تواند زمان عادت ماهانه را عقب بیندازد. این موضوع از  نظر علمی نیز ثابت شده است. تغییرات هورمونی که با استرس برای فرد ایجاد می‌شوند تأثیر مستقیمی روی نظم عادت ماهانه خواهند داشت. در این شرایط ممکن است دوره قاعدگی کاملاً قطع شود؛ تأخیر بیشتری داشته باشد؛ یا حتی کمی جلو بیفتد.

کاهش احتمال بارداری

در کنار قاعدگی‌های نامنظم استرس می‌تواند کاهش باروری را هم به همراه داشته باشد. اگرچه همه خانم‌ها درگیر این نشانه نمی‌شوند اما طبق تحقیقات بی‌نظمی‌های قاعدگی و همین‌طور کاهش هورمون‌های مرتبط با بارداری در زنانی که دچار استرس هستند می‌تواند احتمال بارداری آن‌ها را کاهش دهد.

بی‌میلی به رابطه جنسی

رابطه جنسی در زنان ارتباط مستقیمی با شرایط روحی و احساسات عاطفی آن‌ها دارد. به همین خاطر زمانی که زنان درگیر استرس می‌شوند تمایل آن‌ها به برقراری رابطه جنسی کاهش پیدا می‌کند. اما برخی تحقیقات نشان می‌دهد که رابطه جنسی می‌تواند تبدیل به راهی برای تخلیه استرس بشود. به همین خاطر تعدادی از خانم‌ها نیز هستند که در شرایط پرتنش میل جنسی بیشتری پیدا می‌کنند.

مشکلات پوستی

مشکلات پوستی به‌خصوص حساسیت‌های مختلف یا آکنه از جمله بیماری‌های روان‌تنی هستند. بیماری روان‌تنی به این معناست که فرد در  هنگام مواجهه با استرس نشانه‌های جسمی مختلفی را نشان می‌دهد. درگیرشدن با مشکلات پوستی و به‌خصوص آکنه یکی از پیامدهای منفی استرس و از جمله بیماری‌های روان‌تنی در زنان است.

ریزش مو بدلیل استرس در زنان

شاید به تجربه متوجه این موضوع شده باشید که استرس رابطه مستقیمی با ریزش مو دارد. این موضوع به‌خصوص در ریزش‌های سکه‌ای دیده می‌شود. دانشمندان معتقدند شرایط پراسترس می‌تواند احتمال ریزش یا حتی طاسی سکه‌ای را بیشتر کند.

بیماری‌های گوارشی

همان‌طور که گفتیم در برخی خانم‌ها استرس خود را به‌صورت بیماری‌های جسمانی نشان می‌دهد. یکی دیگر از مشکلات جسمانی شایع در خانم‌های پراسترس مشکلات گوارشی هستند. دیر هضم شدن غذا، معده درد یا مشکلاتی مانند حالت تهوع و استفراغ از جمله نشانه‌هایی هستند که با استرس ارتباط دارند.

درمان استرس در زنان

برنامه‌ریزی داشته باشید

یکی از اصلی‌ترین دلایل استرس در زنان کارهای بسیاری است که باید انجام بدهند. رسیدگی به کارهای منزل در کنار تربیت فرزندان و همین‌طور اشتغال در خارج از خانه فشار بسیاری را روی خانم‌ها خواهد گذاشت. به همین خاطر اولین راه برای مبارزه با استرس این است که برنامه‌ریزی دقیقی برای کارهای‌تان داشته باشید. اگر احساس می‌کنید مسئولیت‌های شما بیش‌تر از توانایی‌تان است باید کمی از کارهایتان را کم کنید. کمک‌گرفتن از دیگران در این شرایط می‌تواند بسیار مفید باشد.

افکار منفی را کنار بگذارید

افکار منفی از آن دسته مشکلاتی هستند که می‌توانند استرس شما را بیشتر کنند. ترس از اینکه قرار است اتفاق بدی بیافتد؛ نگرانی از قضاوت دیگران؛ و همین‌طور تصور اینکه ما به‌اندازه کافی خوب نیستیم همگی باعث استرس می‌شوند. اگر شما هم جزء این افراد هستید باید بتوانید افکارتان را کنترل کنید. در چنین شرایطی به خودتان بگویید که هرچه در ذهن‌تان می‌گذرد فقط افکار شما هستند و قرار نیست حتماً اتفاق بیفتند. به‌علاوه سعی کنید احتمالات مثبت‌تری را هم در نظر بگیرید.

تلاش خودتان را بکنید

دلیل اصلی استرس و اضطراب را می‌توان نگرانی از بابت نتیجه دانست. خیلی از ما وقتی نمی‌توانیم نتیجه را پیش‌بینی کنیم یا کنترلی روی شرایط داشته باشیم دچار اضطراب می‌شویم. در چنین شرایطی مشاورین توصیه می‌کنند تا جایی که برای‌تان ممکن است تلاش کنید؛ اما فکرکردن راجع به نتیجه را رها کنید. این کار این فایده را خواهد داشت که مطمئن هستید همه تلاش‌تان را برای رسیدن به هدف انجام داده‌اید.

از تمرینات آرام‌سازی کمک بگیرید

یکی از بهترین راهکارها برای کاهش استرس و به‌خصوص استرس هایی که برای مدت طولانی همراه شما هستند تمرینات آرام‌سازی هستند. این تمرینات به شما کمک می‌کنند تأثیرات منفی جسمی و روحی اضطراب را از خودتان دور کنید. فلسفه تمرینات آرام‌سازی این است که به شما کمک می‌کنند در لحظه حضور داشته باشید. با این تمرین‌ها شما یاد خواهید گرفت که افکارتان را کنترل کنید؛ و از اینکه فکرتان به سمت گذشته یا آینده بچرخد جلوگیری کنید.

سبک زندگی خود را تغییر بدهید

سبک زندگی ما تأثیر بسیاری روی استرسی که تجربه می‌کنیم خواهد داشت. استفاده بیش از حد از کربوهیدرات‌ها یا کافئین، الگوی خواب نامنظم و همین‌طور فشار کاری بیش از حد می‌تواند آسیب‌های بسیاری را برای جسم و روح شما به همراه داشته باشد. در چنین شرایطی بهتر است کمی بیشتر به الگوی زندگی خود دقت داشته باشید و عادت‌های مخرب را کنار بگذارید.

بیشتر بخوانید : درمان استرس

اهمیت مشاوره برای استرس در زنان

کنترل استرس در زنان همیشه هم کار راحتی نیست. گاهی اوقات افکار منفی، تربیت‌های کودکی و همین‌طور سبک زندگی آن‌چنان در فرد رسوخ کرده‌اند که به‌راحتی نمی‌توانید آن‌ها را تغییر بدهید. باتوجه به پیامدهای منفی که استرس می‌تواند به همراه داشته باشد در چنین شرایطی بهتر است از یک مشاور کمک بگیرید. مشاورین دلایل استرس و نگرانی‌تان را به شما نشان خواهند داد؛ و همین‌طور کمک می‌کنند تا برای برطرف‌کردن آن‌ها راهکار مناسبی پیدا کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه استرس و اختلالات مرتبط می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سؤالات متداول

آیا بیماری‌هایی مثل طاسی سکه‌ای که به دلیل استرس ایجاد می‌شوند قابل‌درمان هستند؟

بله؛ درصورتی‌که شما دلیل اصلی یا همان استرس را درمان کنید این مشکلات نیز به‌مرورزمان برطرف می‌شوند.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو
دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره