کتک زدن مادر

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

کتک زدن مادر یکی از مشکلاتی جدی است که متأسفانه در بعضی از خانواده‌ها دیده می‌شود. خشمی که به دلیل مسائل مختلف از مادر داریم یا تربیت‌های اشتباه کودکی از مهم‌ترین دلایلی هستند که باعث این موضوع می‌شوند. بااین‌حال کتک زدن مادر مشکلاتی را برای تمام اعضای خانواده و به‌خصوص خود فرد ایجاد خواهد کرد. کسانی که دچار خشم از مادر هستند و به‌صورت کلامی یا فیزیکی با مادرشان برخورد می‌کنند، دیریازود از این کار پشیمان خواهند شد. اما ممکن است راه چاره‌ای برای این شرایط پیدا نکنیم. این نکته را به‌خاطر داشته باشید که بهترین راهکار در چنین شرایطی کمک‌گرفتن از یک مشاور خانواده است. مشاورین به شما و سایر اعضای خانواده کمک می‌کنند تا مشکلات را به شکل بهتری حل کنید. پس اگر این مشکل در خانواده شما نیز وجود دارد حتما برای مشاوره خانواده کلیک کنید.

کتک زدن مادر

کتک زدن مادر یا پدر و برخوردهای پرخاشگرانه با آن‌ها یکی از مشکلاتی است که متأسفانه در سال‌های اخیر در حال شایع شدن است. خشونت علیه اعضای خانواده این روزها سن‌وسال مشخصی ندارد. تا جایی که حتی بسیاری از نوجوانان دست به این کار می‌زنند. درعین‌حال بسیاری از خانواده‌ها برای اینکه در مقابل دیگران آبروی خودشان را حفظ کنند از این موضوع صحبت نمی‌کنند.

این درحالیست که مخفی کردن این مسئله از متخصصین باعث ادامه‌پیداکردن آن خواهد شد. یا به‌عبارت‌دیگر با پنهان کاری نمی‌توانید راه حلی برای شرایط خود پیدا کنید. به همین خاطر اگر شما نیز درگیر این مشکل شده‌اید بهتر است به‌جای سکوت کردن به دنبال راهکاری برای حل مشکل باشید. برای آشنایی با راه های حل اختلاف با پدر و مادر کلیک کنید.

دلایل کتک زدن مادر

فرزندسالاری

فرزندسالاری از آن دسته موضوعاتی است که این روزها در بیشتر خانواده‌ها دیده می‌شود. در سال‌های اخیر تقریباً تمامی خانواده‌ها به سمت تک‌فرزندی و همین‌طور توجه بیش از حد به فرزندشان گرایش پیدا کرده‌اند. وقتی شما همیشه به حرف‌های فرزندتان گوش می‌کنید و سعی می‌کنید همه چیز را برای او فراهم کنید طبیعتاً فرزندتان بعضی از اصول زندگی را یاد نمی‌گیرد. شما ناخواسته با رفتارهای خود این باور را در کودک ایجاد می‌کنید که او رئیس خانه است. و دلیلی ندارد برای رسیدن به خواسته‌هایش صبر کند. یا ملاحظه دیگران را داشته باشد. روان‌شناسان معتقدند کودکانی که با این طرز فکر بزرگ می‌شوند در آینده با احتمال بیشتری نسبت به پدر و مادر خود با خشونت رفتار می‌کنند.

یادگیری‌های کودکی

عصبانیت و پرخاشگری از آن دسته رفتارهایی است که همه ما تجربه می‌کنیم. بااین‌حال بسیار مهم است که هر یک از ما از سنین کودکی راه‌های کنترل این احساس را یاد بگیریم. اما متأسفانه بعضی از پدر و مادرها با رفتارهای اشتباه این مسئله را به فرزندشان آموزش نمی‌دهند. آن‌ها هر موقع که فرزندشان عصبانی می‌شود در مقابل او کوتاه می‌آیند. و هرچه را که می‌خواهد برایش فراهم می‌کنند. این شرایط به‌تدریج باعث می‌شود که فرزند شما یاد بگیرد در زمان عصبانیت اجازه دارد به دیگران پرخاش کند. و با قشقرق راه‌انداختن حرف خودش را به کرسی بنشاند.

خشم فروخورده نسبت به مادر

یکی از دلایل کتک زدن مادر خشمی است که فرزندان نسبت به مادرشان احساس می‌کنند. گاهی ممکن است به هر دلیلی رابطه یک فرزند با مادرش خوب نباشد. بی‌توجهی و غفلت از کودک، خیانت و به‌هم‌زدن کانون خانواده، بیماری‌های روحی یا اعتیاد والدین از جمله دلایلی است که می‌تواند باعث ناراحتی فرزند از دست مادرش بشود. در چنین شرایطی احتمال اینکه ناگهان این خشم سر باز کند و دعوایی میان فرزندان با مادرشان اتفاق بیفتد وجود دارد. برای آشنایی با دلایل راضی نبودن فرزند از پدر و مادر کلیک کنید.

بیماری‌های روحی

بعضی از بیماری‌های روحی مثل افسردگی، ناتوانی در کنترل تکانه، اختلال خشم انفجاری یا اعتیاد احتمال پرخاشگری نسبت به والدین را بیشتر می‌کنند. در چنین شرایطی بهترین راهکار این است که برای درمان مشکل اصلی اقدامی انجام بشود.

مشاهده رفتار مشابه

اولین جایی که کودک درباره چگونه زندگی‌کردن چیزهایی را یاد می‌گیرد خانواده است. در حقیقت بسیاری از رفتارهای ما در بزرگسالی همان چیزی است که در کودکی از پدر و مادر خود یاد گرفته‌ایم. به همین خاطر یکی از دلایل کتک زدن مادر می‌تواند این باشد که خود فرد احترامی برای پدر و مادرش قائل نبوده است. چنین رفتاری این پیام را برای فرزند شما خواهد داشت که مادر احترام چندانی ندارد. و در نتیجه آن‌ها نیز با والدین خود بدرفتاری می‌کنند.

برای آشنایی با راه های رفع اختلافات خانوادگی کلیک کنید.

راهکارهایی برای جبران کتک زدن مادر

همان‌طور که گفتیم کتک زدن مادر مشکلی است که در بعضی از خانواده‌ها پیش می‌آید. صرف‌نظر از اینکه این موضوع چه دلیلی داشته، نمی‌توانیم پیامدهای منفی آن را نادیده بگیریم. احساس عذاب وجدان، ازبین‌رفتن حرمت‌ها در خانواده و همین‌طور یادگیری اعضای کوچک‌تر از جمله پیامدهایی است که این کار به همراه خواهد داشت. به همین خاطر شما می‌بایست راهی برای برطرف‌کردن این مشکل پیدا کنید. از جمله راهکارهایی که می‌توانیم در چنین شرایطی از آن‌ها کمک بگیریم به شرح زیر است.

عذرخواهی کنید

اینکه چه اتفاقی بین شما و مادرتان افتاده که باعث شد او را کتک بزنید تنها یک جنبه از مشکل است. بخش مهم‌تر این است که از به‌وجودآمدن پیامدهای منفی بیشتر جلوگیری کنید. و برای این کار شما می‌بایست در اولین قدم به اختلاف‌تان پایان بدهید. برای این کار بهتر است در یک فرصت مناسب از مادرتان عذرخواهی کنید. حتی اگر فکر می‌کنید که در دعوای پیش‌آمده حق با شما بوده باز هم بهتر است خودتان برای آشتی پیشقدم شوید.

دلایل را پیدا کنید

زمانی را با خودتان خلوت کنید. اتفاقی که افتاده را مرور کنید؛ و به این سؤال جواب دهید که چه چیزی باعث بروز این مشکل شد؟ این نکته را به‌خاطر داشته باشید که تا وقتی دلیل را پیدا نکرده باشید و برای آن فکری نکنید احتمال تکرار شدن این مسئله وجود دارد.

با مادرتان صحبت کنید

وقتی دلیل مشکل را پیدا کردید باید راهی برای برطرف‌کردن آن پیدا کنید. یکی از راهکارها این است که با مادرتان صحبت کنید. سعی کنید دلیل و مشکل اصلی و همین‌طور احساسی که از آن دارید را برای مادرتان توضیح بدهید و صحبت‌های او را نیز بشنوید. سپس با کمک یکدیگر راه کاری برای تغییر شرایط پیدا کنید.

برای آشنایی با سایر روش های آشتی با پدر و مادر کلیک کنید.

کتک زدن مادر و اهمیت مشاوره

کتک زدن مادر یکی از بدترین اتفاقاتی است که می‌تواند در یک خانواده بیفتد. همان‌طور که گفتیم این موضوع پیامدهای منفی بسیاری خواهد داشت. برای مثال ممکن است فشار روانی بسیاری را برای این کارتان تحمل کنید. یا ممکن است این اتفاق باعث شود که خانواده شما به‌طورکلی از هم بپاشد. در چنین شرایطی کمک‌گرفتن از یک مشاور خانواده می‌تواند بسیار مفید باشد.

مشاورین به شما کمک می‌کنند که ریشه و دلیل اصلی این مشکل را پیدا کنید و سپس به کمک خودتان راه حلی برای آن ارائه می‌کنند. به‌علاوه مشاورین با استفاده از تخصص و تجربه‌ای که دارند می‌توانند به خانواده شما کمک کنند که از بعضی از آسیب‌ها مثل تکرار شدن این اتفاق جلوگیری کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه خانواده می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی خانواده با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

سؤالات متداول

فرزندم بارها مرا کتک زده است. در چنین شرایطی باید چه‌کار کنم؟

اینکه این اتفاق چندین بار تکرار شده نشان می‌دهد که شما کاری برای پیداکردن و ازبین‌بردن دلیل این اتفاق نکرده‌اید. پس بهتر است در اولین قدم سعی کنید علت را پیدا کرده و راهی برای کنترل آن پیدا کنید. اگر احساس می‌کنید به‌تنهایی از پس این کار برنمی‌آیید بهتر است از یک مشاور خانواده کمک بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو
دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره