قطع رابطه با دوست صمیمی

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

قطع رابطه با دوست صمیمی کار آسانی نیست. ممکن است طی شرایطی برای زمان زیادی با کسی دوست بوده باشید، اما پس از مدتی متوجه شده‌اید که انتخاب آن‌ها اشتباه بوده و درست نیست به این رابطه ادامه دهید. در واقع دوستی‌هایی که به جای کمک به آرامش زندگی، رشد و پیشرفت فرد، سبب ایجاد مشکل می‌شود و به عبارتی ثمره‌ای برای فرد ندارد، بهتر است به پایان برسد. تمام کردن رابطه دوستی سخت و در عین حال از مهم‌ترین تصمیمات در زندگی است، اما می‌تواند موجب شادی و سلامت فرد شود. برای اینکه بتوانید دوستی‌های نامناسب را تشخیص داده و اقدام به قطع رابطه با دوست نمایید؛ تا انتهای این مقاله همراه ما باشید. اگر در زمینه دوستیابی دچار مساله‌ای هستید حتما مشاوره فردی دریافت کنید.

قطع رابطه با دوست صمیمی

اگر تصمیم به قطع رابطه با دوستی را گرفته اید، بهتر است به دنبال راهی مسالمت آمیز باشید. هر مساله ای هم که پیش آمده باشد، او زمانی دوست شما بوده و می‌توانید بدون ناراحتی رابطه را تمام کنید. البته شاید هنوز هم در مورد ادامه یا قطع این دوستی شک هایی دارید، پیشنهاد می‌‌کنیم حتما ابتدا به یک شناختی از خود برسید و سپس در این مورد تصمیم گیری نمایید.

زمان قطع رابطه با دوست صمیمی

قطع رابطه با دوستی که ارتباط با او بی‌ثمر و حتی مضر است، موجب پیشرفت و رشد شما خواهد شد. اما نکته این است که شما باید قبل از قطع رابطه با دوست خود، حتما تشخیص درستی بدهید که دوستی‌تان برای هر دو طرف مفید نیست و سپس اقدام به قطع رابطه کنید تا در نهایت دچار پشیمانی نشوید.

1. عامل سرخوردگی

انسان‌ها نیاز دارند در شرایط مختلف زندگی، به یکدیگر روحیه بدهند و برای رسیدن به موفقیت یکدیگر را تشویق کنند. برخی از دوستان به جای تلاش برای روحیه دادن، سعی می‌کنند سنگی را در مقابل اهداف و موفقیت‌های فرد بگذارند. 

برنامه‌ها را تغییر می‌دهند، دیر می‌رسند و یا حتی دوستی‌شان را فراموش می‌کنند و فقط زمان‌هایی که خوnشان مشکل دارند، تماس می‌گیرند و در دیگر زمان‌ها ممکن است حتی شما را ناراحت نیز بکنند. این دسته از افراد دائما شما را ناامید کرده و موجب ایجاد احساس سرخوردگی در شما می‌شوند.

2. نبود راستی و صداقت

افرادی هستند که خودشان را دوست خطاب می‌کنند، اما پس از مدتی متوجه می‌شویم که آن‌ها تمامی مسائل و موضوعات مرتبط با زندگی‌شان را به ما دروغ گفته‌اند.

فروشگاه آرامیس

دروغگویی، اعتماد و آرامش یک دوستی را از بین می‌برد و به رابطه خدشه وارد می‌کند. دروغگویی خود نشانه‌ای از مشکلات روانی است و اگر با چنین فردی دوست هستید، بهتر است هر چه سریع‌تر اقدام به قطع رابطه با دوست خود نمایید.

3. قطع رابطه با دوست خائن

دوست ناباب، هر گونه اقدام وحشتناکی را ممکن است مرتکب شود و سبب از بین رفتن اعتماد میان دو طرف گردد. اعتماد بیش از حد شما به چنین دوستانی سبب می‌شود که بتوانند راحت‌تر و بیشتر به شما آسیب وارد کنند.

4. بددهنی و توهین کردن

برخی از افراد فکر می‌کنند در رابطه‌های دوستانه و صمیمی، می‌توانند به دلیل احساس نزدیکی، از الفاظ رکیک و نامناسب برای خطاب کردن دوست خود استفاده کنند. در واقع آن‌ها این اقدام را اصلا توهین نمی‌دانند.

اگر دوستی دارید که همواره شما را مورد توهین کلامی و یا رفتاری قرار می‌دهد، یا با نیش زبان شما را ناراحت می‎‌کند، بهتر است در مورد دوستی با او تجدید نظری داشته باشید و اقدام به قطع رابطه با دوست خود کنید. گاهی نیاز است که خودتان این حد و مرز را برای دوست‌تان ایجاد کنید و اجازه ندهید او به شما توهین کند.

5.خراب کردن وجه اجتماعی

دوست به کسی گفته می‌شود که بودن در کنار او سبب شادی و البته سرافرازی گردد. برخی از افراد که نام خود را دوست می‌گذارند، ممکن است با رفتارهای اشتباه و غلط، شما را در مقابل دوستان و یا خانواده‌تان سرافکنده کنند.

در صورتی که با فردی دوست هستید که هموراه موجب آبروریزی برای شما می‌شود، بهتر است اقدام به قطع رابطه با او کنید. البته این موضوع زمانی صادق است که دوست شما همواره به این منوال اقدام کند و موجب ایجاد احساس بدی در شما شود. 

6. دوست یا رقیب

اگر در رابطه دوستی حسادت وجود داشته باشد، فضای دوستی متشنج می‌شود. رقابت دائمی فقط در بردارنده احساس استرس و چشم و هم چشمی است. اگر چنین دوستی دارید، قطع رابطه با دوست خود را در الویت قرار دهید تا زمان خود را برای رقابت و حسادت‌های زننده که در رابطه دوستانه جایی ندارد، صرف نکنید.

7. نداشتن صمیمیت

دوستی که نتوانید در کنار او احساسات خود را بیان کنید و به عبارتی دیگر با هم صمیمی باشید، نمی‌تواند شما را آرام کند. در واقع شما به بودن در کنار او عادت کرده‌اید اما وقتی کنار او هستید دوست دارید شخص دیگری جای او بود و می‌توانستید احساسات خودتان را بیان کنید. توصیه می‌شود کمی به علت این موضوع فکر کنید و در مورد ادامه دادن به رابطه دوستی خود، تصمیم جدیدی بگیرید.

8. تغییر کردن

بسیاری از افراد تغییراتی در زندگی دارند که نمی‌توانند با دوستان قبلی خود رابطه داشته باشند و زندگی تغییرپذیر آن‌ها سبب می‌شود که شرایط لازم را برای ادامه دوستی با افراد قبلی نداشته باشند. در چنین شرایطی دوستی ها به صورت تدریجی و کم‌کم به پایان می‌رسد.

9. باب میل او بودن

داشتن دوستی که بخواهد دائما شما را کنترل کند، چندان خوشایند نخواهد بود. چراکه او تمایل دارد شما همیشه بر اساس خواسته او عمل کنید و به همین دلیل شاید مجبور باشید به دلیل راضی نگه داشتن او بر خلاف خود واقعی‌تان باشید و بیشتر زمان‌ها شخصیت واقعی خود را پنهان کنید و به نقش بازی کردن بپردازید.

دوست واقعی کسی است که شما بتوانید در کنار او خود واقعی‌تان باشید و شخصیت حقیقی خودتان را نشان دهید تا به رشد و پیشرفت شما منجر شود. بهتر است در رابطه با این دوستی خود کمی بیشتر فکر کنید.

پیش از قطع رابطه با دوست صمیمی تان فکر کنید

قبل از قطع رابطه با دوست صمیمی تان بهتر است کمی فکر کنید و مطمئن شوید که عجولانه تصمیم‌گیری نمی‌کنید و بدون برخورد احساسی، به این موضوع کمی منطقی‌تر فکر کنید.

ممکن است شما در مورد دوستی‌تان اشتباه کرده باشید و در حال تصمیم‌گیری عجولانه باشید، اگر بخواهید تصمیم‌گیری عجولانه‌ای داشته باشید، نمی‎‌توانید به رابطه قبلی خود بازگردید و دوستی خود را همانند قبل بسازید.

بنابراین صریحا به دوستتان نگویید که مایل به قطع رابطه با او هستید، حتی اگر قصد تمام کردن رابطه دوستی خود را دارید، اجازه دهید این اتفاق به صورت تدریجی اتفاق بیفتد و شما نیز بتوانید وقت خود را برای دوستان بهتری صرف کنید.

تاثیر افکار بر رابطه دوستی

جالب است بدانید که رابطه دوستانه ابتدا در ذهن انسان شکل می‌گیرند و سپس به صورت فیزیکی و عینی ایجاد می‌شوند. ممکن است بسیاری از دوستان در ظاهر با هم بحث و یا حتی دعوای فیزیکی داشته باشند، اما با این حال نیز یکدیگر را دوست دارند و باهم صمیمی هستند. دلیل این موضوع این است که ارتباط میان آن‌ها ذهنی و قلبی است.

بنابراین در صورتی که مایل هستید رابطه خود را تمام کنید لازم است ابتدا ذهن خود را برای اینکار آماده کنید. نباید خاطرات خوب خود را مرور کنید و بهتر است حواس خود را با کارهای مختلف پرت کنید. دلایلی که می‌خواهید به خاطر آن دوستی‌تان را تمام کنید را در ذهنتان مرور کنید. شما می توانید در رابطه با این موضوع از مشاوره مرکز مشاوره ذهن نو نیز مشاوره تخصصی دریافت کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه قطع رابطه با دوست می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره آنلاین با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

سوالات متداول

آیا پس از قطع رابطه با دوست، امکان دوست شدن و پیدا کردن دوستان جدید وجود دارد؟

بله ، همیشه می‌توان دوستان خوبی را از میان اطرافیان برای خود انتخاب کرد.

چگونه باید برای تمام کردن یک رابطه دوستانه تصمیم خود را قطعی کرد؟

رابطه دوستانه به طور ذهنی است و شما در قدم اول باید بتوانید به طور ذهنی دوست خود را فراموش کنید. در ابتدا این موضوع می‌تواند کمی سخت به نظر برسد اما فراموش نکنید که این رابطه برایتان بی‌ثمر است تا بتوانید تصمیم‌گیری راحت‌تری داشته باشید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو
دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره