ثبات شخصیت | چگونه همیشه ثبات شخصیت داشته باشیم ؟

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

ثبات شخصیت چیست؟ چه زمانی می‌توان گفت یک فرد از نظر شخصیت به ثبات رسیده است؟ از دید روانشناسان ویژگی‌های شخصیتی آن دسته از ویژگی‌ها هستند که از زمان نوجوانی و اوایل بزرگسالی شکل می‌گیرند و به مرور زمان مستحکم می‌شوند. در این میان برخی افراد نمی‌توانند به یک جمع بندی در مورد خود برسند و همین مسئله باعث می‌شود که شخصیتی متزلزل، دمدمی مزاج و پیش بینی ناپذیر را شکل دهند. ما در ادامه به توضیحات بیشتری در مورد ثبات شخصیت و عوامل موثر در آن پرداخته‌ایم. در صورتی که در فعالیت‌ها و برنامه‌های خود ثبات شخصیتی ندارید بهتر است از کمک یک روانشناس بهره مند شوید. برای این منظور روی مشاوره فردی کلیک کنید.

 

ثبات شخصیت به چه معناست؟

ویژگی‌های شخصیتی آن دسته از خصوصیات و الگوهای رفتاری هستند که از دوران نوجوانی یا اوایل بزرگسالی در فرد ظاهر شده و به مرور مستحکم می‌شوند. با گذر از نوجوانی افراد باید بتوانند در مورد هویت خود به یک نتیجه گیری برسند. در واقع لازم است خود را بشناسید، بدانید چه کسی هستید و به چه چیزهایی علاقه دارید. این جمع بندی به شما کمک می‌کند تا در روابط خود و سبک زندگیتان نوعی ثبات را تجربه کنید. در غیر این صورت ممکن است که به طور غیر قابل پیش بینی بین صفات متغیر نوسان کنید و در پیگیری علایق و کارهای خود پیوسته از شاخه‌ای به شاخه‌ای دیگر بپرید.

حتما مقاله تعریف شخصیت را هم بخوانید.

نشانه‌های فقدان ثبات شخصیت

چه ویژگی‌های رفتاری تعیین کننده این هستند که یک فرد از ثبات شخصیت کافی برخوردار نیست؟ عوامل زیر از جمله مواردی هستند که اکثر افراد و متخصصین در مورد آن‌ها اتفاق نظر دارند.

– این افراد اغلب دمدمی مزاج بوده و علایقشان دائما تغییر می‌کند.

فروشگاه آرامیس

– پیش بینی ناپذیر هستند و رفتارهایی از خود نشان می‌دهند که در بافت فرهنگی اغلب غیر منطقی به نظر می‌رسد.

– آینده نگری کمی دارند و اغلب با تکانشگری و بدون تامل کارها را پیش می‌برند.

– نسبت به سبک زندگی خود مطمئن نیستند و دائما آن را زیر سوال می‌برند.

– در مورد هدف‌های زندگی شان تردید دارند و نمی‌دانند باید در چه مسیری پیش بروند.

– اکثرا دچار مشکلاتی در روابط بین فردی هستند.

بیشتر بخوانید : شخصیت شناسی

عوامل تاثیر گذار در شکل گیری شخصیت با ثبات

برای اینکه یک فرد بتواند شخصیت باثباتی را شکل دهد از عوامل مختلفی تاثیر می‌پذیرد. ما در ادامه به چند مورد از مهم‌ترین آن‌ها اشاره کرده‌ایم.

1- هماهنگی سبک تربیتی والدین

اینکه پدر و مادر بتوانند در مسیر تربیت فرزند روش‌های خود را با یکدیگر هماهنگ کنند بسیار اهمیت دارد. افرادی که پدر و مادرهایشان نظر متفاوتی در مورد پرورش کودک دارند و الگوهای رفتاری گوناگونی از خود نشان می‌دهند بیش از دیگران در مورد دنیا و نحوه برخورد با آن دچار تزلزل می‌شوند چرا که این افراد با ارزش‌های متضادی از جانب والدین خود مواجه شده‌اند و همین امر زمینه ساز بروز سردرگمی و عدم ثبات را فراهم می‌کند.

2- تاثیر پذیری از الگوهای مهم در زندگی

افراد در دوران کودکی و نوجوانی تا حد زیادی تحت تاثیر الگوهای مهم خود در زندگی هستند. افرادی که در محیطی بی ثبات رشد می‌کنند و والدین یا مراقبین اصلی آن‌ها افرادی هیجانی و دمدمی مزاج هستند بیش از دیگران ممکن است که دچار بی ثباتی در شخصیت خود شوند. در مقابل افرادی که در محیط امن، پیش بینی پذیر و پاسخگو رشد می‌کنند اغلب در پرورش شخصیت خود با مشکلات کمتری روبه‌رو می‌شوند.

3- رویدادهای دوران کودکی

افراد در دوران کودکی و نوجوانی توانایی کمتری برای پردازش رویدادهای هیجانی و آسیب زا دارند. از دست دادن والدین، طلاق آن‌ها، مشاهده درگیری و دعواهای پدر و مادر و یا روبه‌رو شدن با آسیب‌های شدیدی نظیر سوءاستفاده جنسی و جسمی در این دوران از جمله مواردی هستند که می‌توانند مانع شکل گیری یک شخصیت منسجم گردند.

4- موفقیت در هویت یابی در دوره نوجوانی

یکی از چالش‌های بسیار مهم در دوران نوجوانی دست یابی به یک هویت منحصر به فرد است. در واقع در این زمان افراد می‌خواهند از کودکی عبور کرده و خود را به عنوان یک بزرگسال تعریف نمایند. از همین رو بیشتر به دنیای پیرامون توجه کرده و تلاش می‌کنند علایق و اهداف خود را پیدا کنند. افرادی که می‌توانند به موقع از چالش‌های مربوط به دوره نوجوانی عبور کنند شخصیت با ثبات تری پیدا می‌کنند چرا که آن‌ها به پرسش‌های اصلی زندگی پاسخ داده‌اند. سوالاتی از جمله اینکه که هستند؟ که می‌خواهند باشند؟ و چه چیزهایی را باید دنبال کنند؟

5- داشتن اعتماد به نفس کافی

اعتماد به نفس یکی از فاکتورهای بسیار مهم در ثبات شخصیتی است. افرادی که از اعتماد به نفس کافی برخوردار نیستند اغلب فکر می‌کنند که از توانایی کافی برای انجام فعالیت‌های مختلف برخوردار نیستند. همین امر باعث می‌شود که از به اتمام رساندن کارها بترسند و بسیاری از فعالیت‌ها را نیمه کاره رها کنند. این الگوی رفتاری اغلب احساس بی ثباتی شخصیتی را به اطرافیان منتقل می‌کند.

برای آشنایی با شخصیت‌خود حتما از تست شخصیت شناسی استفاده نمایید.

چگونه ثبات شخصیت داشته باشیم؟

برای دستیابی به پاسخ این سوال باید ابتدا مسائل دیگری را مشخص کنید. برای مثل چطور آدمی می‌خواهید باشید؟ اما بعد از آنکه برای خود شخصیت دلخواه تان را مشخص کردید، با استفاده از راهکارهای زیر می‌توانید در آن ثبات پیدا کنید.

_ سبک زندگی خود را بهبود و تغییر دهید

_ ارتباطات تان را گسترش داده و به خصوصیات کسانی که باهاش در ارتباطید را مد نظر قرار دهید.

_ نسبت به شخصیت خود آگاهی بیابید و آن را بهبود دهید.

_ از خدمات مشاوره روانشناسی استفاده نمایید.

_ خود ارزیابی روزانه داشته باشید.

_ با خودتان مهربان باشید و فرصت دهید.

_ اهداف و ارزش های تان را مشخص کنید.

_ موانع روبروی ثبات شخصیت خود را بیابید.

سخن آخر

دستیابی به ثبات شخصیت در طی یک مسیر پر پیچ و خم حاصل می‌شود. برای طی این مسیر باید به خودتان زمان بدهید. خودارزیابی‌ها در سرعت و روند دستیابی به ثبات شخصیت بسیار اهمیت دارد. با دریافت خدمات مشاوره قادر به ارزیابی سلامت و وضعیت روحی خودتان خواهید بود. بنابراین بی دلیل به خودتان انگ اختلال چند شخصیتی نزنید. تغییرات خلقی و شخصیت در نوجوانی بیش از هر دوره دیگری محسوس می‌شود. اما ثبات شخصیت همیشه تداوم ندارد. و شما در برهه های مختلف دچار تغییراتی خواهید شد.

برای دریافت مشاوره در زمینه ثبات شخصیت ها در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

 

 

 

سوالات متداول

آیا بی ثباتی شخصیت یک اختلال روانشناختی است؟

خیر. بی ثباتی شخصیت خود نام یک اختلال روانشناختی نیست اما می‌تواند نشانه‌ای از وجود یک مشکل در سلامت روان فرد باشد. در نتیجه بهتر است در این شرایط برای ارزیابی بیشتر اوضاع از یک متخصص روانشناس کمک بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره