نحوه برخورد پدر و مادر با نوجوان پسری که رابطه با جنس مخالف دارد

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

برخورد با پسری که دوست دختر دارد باید چطور باشد؟ با رسیدن فرزندتان به سنین نوجوانی این سؤال برای شما هم پیش خواهد آمد. فرهنگ کشور ما نگاه مثبتی به رابطه‌های پیش از ازدواج ندارد. بااین‌حال بسیاری از نوجوانان وقتی به سن بلوغ می‌رسند به سراغ ارتباط با جنس مخالف می‌روند. در این زمان نوع واکنش پدر و مادرها یکی از موضوعات مهمی است که باید به آن توجه کرد. برخورد منفی شما می‌تواند باعث پنهان‌کاری فرزندتان از شما بشود؛ در مقابل برخوردهای بیش از حد سهل‌گیرانه هم می‌تواند خطراتی را برای فرزندتان به همراه داشته باشد. برای کسب اطلاعات لازم برای برخورد صحیح با فرزند پسرتان در این شرایط در ادامه این مقاله با ما همراه باشید، و یا از خدمات مشاوره نوجوان استفاده نمایید.

نشانه های پسری که دوست دختر دارد

ترس از برخورد والدین بسیاری از مواقع باعث می‌شود که فرزندتان ارتباط با جنس مخالف را از شما پنهان کند. در چنین شرایطی شما باید دقت بیشتری به رفتار فرزندتان داشته باشید. نوجوانان هرچقدر هم که در پنهان کردن این موضوع قوی باشند باز هم در رفتارشان نشانه‌هایی را به جا می‌گذارند. به همین خاطر شما می‌توانید با دقت‌کردن در رفتارهای فرزندتان تا حدودی از شرایط آگاه شوید. بعضی از مهم‌ترین این نشانه‌ها به شرح زیر است. پیشنهاد می‌شود حتما مقاله تربیت نوجوان را هم بخوانید.

استفاده بیش از حد از تلفن همراه

اولین نشانه‌ای که معمولاً در رفتار پسری که دوست دختر دارد دیده می‌شود، بیشتر شدن استفاده از تلفن همراه است. آنها نسبت به گذشته زمان بیشتری را مشغول صحبت‌کردن با تلفن یا پیام دادن هستند. به‌خصوص اینکه معمولاً سعی می‌کنند تا این رفتار از چشم شما پنهان باشد.

تمایل بیشتر به تنهایی از نشانه های پسری که دوست دختر دارد

همان‌طور که گفتیم نوجوان معمولاً سعی می‌کند تا ارتباطش با جنس مخالف را از شما پنهان کند. به همین خاطر یکی از رفتارهایی که ممکن است در آنها ببینید تمایل و اصرار به تنها بودن است. آنها معمولاً سعی می‌کنند زمان بیشتری را در اتاقشان بگذرانند. یا خیلی از مواقع برای بیرون رفتن از خانه همراه شما نمی‌آیند. البته این رفتار می‌تواند دلایل بسیار دیگری هم داشته باشد. به همین خاطر بهتر است تنها با دیدن یک نشانه راجع به فرزندتان قضاوت نکنید.

توجه بیشتر به ظاهر

ممکن است ببینید فرزندتان جدیداً بیشتر از قبل به ظاهر خودش توجه می‌کند. البته این موضوع در سنین نوجوانی بسیار طبیعی است. و همان‌طور که گفتیم شما نمی‌توانید تنها با یک نشانه راجع به آن‌ها قضاوت کنید. بااین‌حال اگر احساس می‌کنید فرزندتان نسبت به گذشته در مورد ظاهرش حساس‌تر شده بهتر است کمی بیشتر به این موضوع دقت کنید.

کنجکاوی نسبت به جنس مخالف

وقتی نوجوانان وارد رابطه با جنس مخالف می‌شوند کنجکاوی‌هایشان نیز بیشتر می‌شود. آنها معمولاً با دقت بیشتری جنس مخالف را در نظر می‌گیرند؛ و ممکن است گاهی وقت‌ها سؤالاتی هم از شما بپرسند. این رفتارها در کشور ما و به دلیل شرایطی مثل تفکیک جنسیتی که در مدارس وجود دارد بیشتر نیز خواهد بود. زیرا نوجوانان شناخت چندانی از یکدیگر ندارند؛ و در این سن تفاوت‌هایی که در خود و جنس مخالف می‌بینند برای‌شان تعجب‌آور خواهد بود.

برخورد با پسری که دوست دختر دارد

از برخورد منفی خودداری کنید

بسیاری از پدر و مادرها وقتی متوجه دوستی فرزندشان با یک دختر می‌شوند رفتار تندی نشان خواهند داد. نگرانی از مشکلاتی که این رابطه می‌تواند برای فرزندمان داشته باشد و همین‌طور مخالف بودن آن با فرهنگ کلی کشور از جمله دلایل این موضوع است.

بااین‌حال مشاورین معتقدند که بسیاری از مواقع برخورد تند شما چیزی را عوض نخواهد کرد. نزدیک شدن به جنس مخالف یکی از مراحل طبیعی رشد فرزند شما است. و بدرفتاری شما نمی‌تواند جلوی این موضوع را بگیرد. این کار شما تنها باعث می‌شود که فرزندتان از این به بعد مسائلش را از شما پنهان کند؛ و این می‌تواند مشکلات بیشتری را برای آنها ایجاد نماید. به همین خاطر اولین نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که از رفتارهای تند و منفی خودداری کنید.

برخورد با پسری که دوست دختر دارد | نشان بدهید که او را درک می‌کنید

بسیاری از ما به فرزندمان می‌گوییم که رابطه داشتن با جنس مخالف برای آن‌ها زود است. یا به هر ترتیب دیگری می‌خواهیم به آنها نشان بدهیم که هنوز بچه هستند. این کار شما باعث می‌شود فرزندتان احساس کند که شما او را درک نمی‌کنید. و همین موضوع باعث فاصله‌گرفتن آن‌ها از شما می‌شود.

واقعیت این است که فرزند شما به سن بلوغ رسیده و تمایل آنها برای برقراری رابطه با جنس مخالف بسیار طبیعی است. پس سعی کنید در صحبت‌هایتان به‌جای مسخره کردن نوجوان و احساسات او، نشان بدهید که متوجه نیازها و بزرگ‌شدنش هستید. وقتی نوجوان احساس کند شما او را درک می‌کنید بیشتر به شما اعتماد خواهد کرد. و این موضوع تأثیر بسیاری در رابطه شما خواهد گذاشت. به‌خصوص اینکه آنها از این به بعد بیشتر به شما اعتماد خواهند کرد و مشکلات‌شان را با شما در میان خواهند گذاشت.

آگاهی فرزندتان از یک رابطه سالم را بالا ببرید

نوجوانان به لحاظ جسمی و جنسی آمادگی رابطه داشتن با جنس مخالف را پیدا کرده‌اند. اما ذهن آنها هنوز توانایی لازم برای استدلال کردن و مدیریت یک رابطه را ندارد. این موضوع بسیاری از مواقع باعث آسیب‌دیدن روحی نوجوانان از یک رابطه می‌شود. یا ممکن است آنها در خطر سوءاستفاده‌های مختلف قرار بگیرند.

خیلی اوقات هم ناتوانی در کنترل یک رابطه می‌تواند مشکلات تحصیلی و اجتماعی بیشتری برای آنها ایجاد کند. به همین خاطر یکی از مهم‌ترین وظایف پدر و مادر این است که آگاهی فرزندتان از یک رابطه سالم و ویژگی‌های آن را افزایش بدهید. بهتر است در جریان رابطه فرزندتان با جنس مخالف باشید؛ و زمان‌هایی که احساس می‌کنید این رابطه از حالت نرمال آن خارج شده با او صحبت کنید؛ اشتباهاتش را به او نشان بدهید و همین‌طور راه‌های اصلاح آن را نیز به وی آموزش بدهید.

برخورد با پسری که دوست دختر دارد | آموزه های جنسی لازم را بدهید

یکی دیگر از آموزش‌های لازم هنگامی که فرزندتان وارد یک رابطه می‌شود آموزش‌های جنسی هستند. تمایل نوجوانان به رابطه جنسی و درعین‌حال نداشتن دانش کافی می‌تواند مشکلات بسیاری را در این سنین برای آنها ایجاد کند. سعی کنید حد و مرزهایی که فرزندتان می‌بایست در این زمینه رعایت کند، اطلاعات مناسب راجع به بیماری‌های جنسی و همین‌طور زمان و نحوه صحیح رابطه را با او در میان بگذارید. برای آشنایی با نحوه مدیریت نیازهای جنسی نوجوان کلیک کنید.

خط‌قرمزها را مشخص کنید

اینکه شما نباید در مقابل دوستی فرزندتان با جنس مخالف برخورد تندی داشته باشید به معنای آن نیست که آن‌ها را برای این روابط کاملاً آزاد بگذارید. بلکه بهتر است حد و مرزهای کاملاً واضح و مشخصی برای این رابطه تعیین کنید. برای مثال راجع به زمان‌های بیرون رفتن یا صحبت با تلفن قوانین مشخصی در نظر بگیرید. و یا راجع به اهمیت توجه به سایر جنبه‌های زندگی مثل حضور در خانواده یا انجام تکالیف درسی با آنها صحبت کنید.

به حریم شخصی فرزندتان احترام بگذارید

یکی از اشتباهات بسیاری از والدین این است که چیزی به‌عنوان حریم شخصی برای فرزندشان قائل نیستند. چک کردن تلفن همراه، کیف و وسایل شخصی از جمله رفتارهایی هستند که خیلی از پدر و مادرها انجام می‌دهند. اما بهتر است به این موضوع توجه داشته باشید که این کارها صرفاً باعث بی‌اعتمادی فرزندتان به شما می‌شود.

هرچقدر شما در این مسائل سخت‌گیری بیشتری داشته باشید در واقع به فرزندتان این پیام را می‌دهید که از پنهان‌کاری‌های بیشتری استفاده کند. بهتر است به‌جای دور زدن حریم شخصی فرزندتان فضایی را در خانواده ایجاد کنید که آن‌ها بتوانند به‌راحتی راجع به مسائل مختلف با شما صحبت کنند.

نقش مشاور در برخورد با پسری که دوست دختر دارد

اینکه فرزند شما وارد رابطه با جنس مخالف شده موضوعی است که تا حد زیادی نیاز به مدیریت و کنترل دارد. همان‌طور که گفتیم اگرچه بلوغ جسمی و جنسی فرزند شما را برای داشتن رابطه با جنس مخالف آماده کرده اما آنها آگاهی لازم برای مدیریت ابعاد مختلف یک رابطه عاطفی را ندارند. به همین خاطر این شما هستید که باید از دور و به‌صورت غیرمستقیم رابطه فرزندتان را مدیریت کنید؛ و به‌تدریج آموزش‌های لازم را به آنها بدهید. اما بسیاری از پدر و مادرها خودشان نیز آگاهی کافی از این مسائل ندارند؛ و این موضوع می‌تواند شرایط را به‌مراتب بدتر کند.

به همین خاطر بهتر است در این شرایط از یک مشاور متخصص کمک بگیرید. مشاورین با توجه به تخصص و تجربه‌ای که دارند می‌توانند آگاهی‌های لازم را به شما و نوجوان بدهند. و از بروز بسیاری از مشکلات جلوگیری کنند. برای مطالعه درباره روانشناسی نوجوان کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه نوجوانان می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

سؤالات متداول

چطور با پسر راجع به حدومرز رابطه با دوست دختر صحبت کنم؟

اگر صحبت‌های شما شکل باید و نباید کردن داشته باشد تأثیری روی فرزندتان نخواهد داشت. زیرا آنها نیاز دارند که از دلیل این مسائل آگاه بشوند. در یک فرصت مناسب با فرزندتان صحبت کنید و دلایل خود را برای رعایت حد و مرزها با آنها در میان بگذارید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو
دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره