افکار خودکشی

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

افکار خودکشی از آن دست موضوعاتی است که ممکن است به ذهن هر کسی خطور کند. اتفاقات تلخ زندگی و بیماری‌های روحی مانند افسردگی از جمله دلایل فکر کردن به خودکشی هستند. بسیاری از ما حتی ازوقتی این افکار را در خود یا اطرافیانمان می‌بینیم دچار ترس می‌شویم. این ترس تا حد زیادی درست است؛ و شما حتماً باید برای این افکار راه‌حل جدی پیدا کنید. بااین‌حال این موضوع را هم به خاطر داشته باشید که افکار خودکشی در طول زندگی برای اکثر انسان‌ها پیش می‌آید؛ و فکرکردن به آن به این معنا نیست که شما یا هرکس دیگری واقعاً به خودش آسیب خواهد زد. با همه اینها خطر پایان‌دادن به زندگی موضوعی نیست که آن را جدی نگیریم. در چنین شرایطی بهترین راهکار این است که از یک مشاور متخصص کمک بگیرید.

افکار خودکشی

افکار خودکشی مشکلی جدی است که نباید آن را نادیده گرفت. فکر کردن به خودکشی همیشه به این معنا نیست که فرد دست به چنین کاری خواهد زد. بااین‌حال روان‌شناسان معتقدند که این موضوع یکی از جدی‌ترین مسائلی است که می‌بایست مورد بررسی قرار بگیرد.

افکار خودکشی روی یک طیف بررسی می‌شود، یعنی گاهی اوقات این افکار کاملاً جدی هستند؛ و خطر آسیب‌زدن به خود حقیقتا در بیمار وجود دارد. اما بسیاری از مواقع افکار خودکشی خطر جانی ندارد و به‌زودی و با تغییر شرایط تمام می‌شوند. بااین‌حال نظر تمامی متخصصین این است که شما باید به علت خطور این افکار توجه کنید. پس حتما وقتی با افکار خودکشی مواجه می‌شوید هرچه سریع‌تر موضوع را با یک روانشناس در میان بگذارید.

برای آشنایی با علائم خودکشی کلیک کنید.

نشانه های افکار خودکشی

بعضی از کسانی که دست به خودکشی می‌زنند نشانه‌ای در رفتارشان ندارند. آن‌ها نمی‌خواهند کسی متوجه هدف آن‌ها شده و جلویشان را بگیرد. اما بسیاری از مواقع نیز فکر کردن به خودکشی نشانه‌های مشخصی دارد. حتی در کسانی که تلاش می‌کنند تا افکارشان را از دیگران مخفی کنند هم این نشانه‌ها با کمی دقت قابل شناسایی هستند. در ادامه برخی از رایج ترین نشانه‌ها را نام برده‌ایم، در صورت مشاهده آن ها هر چه سریع تر به متخصصین روانشناسی مراجعه نمایید.

ابتلا به افسردگی

بیشتر کسانی که دست به خودکشی می‌زنند درگیر بیماری‌های روحی مختلف و به‌خصوص افسردگی هستند. به همین خاطر وقتی نشانه‌های افسردگی را در یک نفر می‌بینید و مخصوصا زمانی که این نشانه‌ها شدت زیادی دارند، بهتر است احتمال خودکشی را در نظر بگیرید. نشانه‌هایی مثل به‌هم‌ریختن الگوی خواب‌وخوراک، ازدست‌دادن انگیزه، لذت نبردن از زندگی و مسائلی از این دست رفتارهایی هستند که باید آن‌ها را جدی بگیرید. برای آشنایی با علائم افسردگی کلیک کنید.

فروشگاه آرامیس

سایر بیماری‌های روحی

فقط افسردگی نیست که می‌تواند خطر خودکشی را افزایش دهد. بیماری‌های روحی مختلف مثل اضطراب یا اختلالات شخصیت نیز می‌توانند این خطر را به همراه داشته باشند. گاهی اوقات بیماری‌های روحی آن‌قدر شدت پیدا می‌کنند که فرد احساس می‌کند تحمل خود را برای مبارزه با آن‌ها از دست داده است.

برای مثال در اختلال شخصیت مرزی یا نمایشی نیز احتمال خودکشی بالاست. این افراد معمولاً برای اینکه دیگران را تحت‌تأثیر قرار بدهند یا به‌عبارت‌دیگر برای جلب‌توجه دست به چنین رفتاری می‌زنند. اما گاهی اوقات نیز رفتار آن‌ها واقعاً به این خاطر است که احساس می‌کنند دیگر تحمل شرایط را ندارند. صرف‌نظر از دلیلی که این بیماران را به سمت خودکشی می‌کشاند وجود اختلالات روانی یکی از نشانه‌هایی است که می‌بایست جدی گرفته شود. برای آشنایی بیشتر با نشانه های مربوط به احتمال خودکشی کلیک کنید.

صحبت‌های ناامیدانه

اگر به دنبال نشانه‌های افکار خودکشی هستید به صحبت‌های طرف مقابل با دقت گوش کنید. بسیاری از کسانی که درگیر این افکار هستند در صحبت‌هایشان علائمی را نشان می‌دهند. برای مثال ممکن است آنها بگویند که دیگر تحمل‌شان تمام شده است یا امیدی به ادامه زندگی ندارند.

حرف‌زدن از مرگ نشانه افکار خودکشی

صحبت‌کردن از مرگ یکی از جدی‌ترین نشانه‌های افکار خودکشی است. اگر مرگ اطرافیان یا خود فرد یکی از  دغدغه‌های ذهنی او شده است باید این موضوع را جدی بگیرید. برای مثال ممکن است آنها از این صحبت کنند که مرگ یک راه نجات است و می‌تواند شرایط را تغییر دهد.

وسایل خودکشی

خریدن داروهای زیاد، طناب، اسلحه یا هر چیز دیگری که می‌تواند ابزاری برای خودکشی باشد به این معنی است که افکار خودکشی در فرد به مرحله بسیار جدی رسیده است و هرچه سریع‌تر باید برای درمان آن اقدامی انجام شود.

نوشتن وصیت‌نامه یا رفتارهای مشابه

به غیر از حرف‌زدن از مرگ، رفتارهایی مثل نوشتن وصیت‌نامه، حلالیت گرفتن از دیگران یا هر رفتار مشابه دیگری نشان‌دهنده وجود افکاری برای خودکشی است.

داشتن سابقه خودکشی

اگر فرد تجربه خودکشی یا حتی آسیب‌زدن به خود را دارد یا دیگران را به این کار تهدید کرده است، این موضوع یکی دیگر از نشانه‌هایی است که باید آن را جدی بگیرید.

دلایل فکر کردن به خودکشی

خودکشی می‌تواند دلایل بسیاری داشته باشد. اینکه یک نفر درگیر افکار خودکشی می‌شود با توجه به شخصیت، میزان آسیب‌پذیری در برابر مشکلات و همین‌طور نوع باورها و افکاری که در زندگی دارد متفاوت خواهد بود. برای مثال کسانی که مشکلات را به‌صورت چالش‌هایی در زندگی می‌بینند کمتر از کسانی که مشکلات را به‌صورت بحران می‌بینند به خودکشی روی می‌آورند. مرگ عزیزان، مشکلات اقتصادی، بیماری‌هایی که باعث ناتوانی یا مرگ می‌شوند نیز از جمله دلایل دیگری هستند که باعث افکار خودکشی می‌شوند.

علاوه بر این‌ها گاهی اوقات کسانی که به سراغ خودکشی می‌روند می‌خواهند توجه دیگران را به سمت خودشان جلب کنند. این افراد بسیاری از مواقع واقعاً قصد این را ندارند که خود را از بین ببرند. اما افکاری مثل انتقام گرفتن از یک معشوق بی‌وفا یا کسانی که در حق آن‌ها کار بدی را مرتکب شده‌اند می‌تواند یکی از دلایل فکر کردن به خودکشی باشد.

مشکلات فیزیولوژیک نیز یکی دیگر از دلایلی است که فکر کردن به خودکشی را به همراه خواهد داشت. تحقیقات نشان داده کم‌شدن سروتونین در مغز با خودکشی ارتباط مستقیمی دارد. به‌علاوه این کم‌شدن می‌تواند روش‌های انتخابی فرد برای آسیب‌زدن به خود را خشن‌تر کند. برای آشنایی بیشتر با علل خودکشی کلیک کنید.

راه های پایان دادن به افکار خودکشی

فکرهای‌تان را بست ندهید

هر فکری می‌توانند شما را در خودش غرق کند. احتمالاً متوجه این موضوع شده‌اید که هرچه بیشتر درگیر یک فکر می‌شوید هیجان‌های مربوط به آن نیز بیشتر می‌شود. پس اولین راهکار برای مبارزه با افکار خودکشی این است که فکرهای‌تان را ادامه ندهید. وقتی افکار خودکشی در ذهن‌تان پدیدار شد، سعی کنید حواس‌تان را به کار دیگری پرت کنید و یا مسیر فکری را تغییر دهید.

با ورزش افکار خودکشی را دور کنید

ورزش‌کردن باعث آزاد شدن هورمون‌هایی می‌شود که شادی و نشاط را به شما برمی‌گرداند. به همین خاطر اگر می‌خواهید از افسردگی و خطر خودکشی دوری کنید ورزش مرتب را در برنامه روزانه خود قرار بدهید. این کار به شما کمک می‌کند تا نشاط و انگیزه بیشتری را برای زندگی‌تان تجربه کنید. شما برای شاد بودن و ترشح هورمون های دوپامین، سروتونین و اندروفین نیاز به مواد مخدر یا الکل ندارید، کافی است به طور مرتب ورزش کنید.

از بین بردن ابزار خودکشی

همان‌طور که گفتیم یکی از عوامل خطر برای خودکشی این است که فرد وسایلی را برای این کار تهیه کند. گاهی اوقات که افکار خودکشی به ذهن شما هجوم می‌آورند، در دسترس‌بودن این وسایل می‌تواند فرصت فکرکردن را از شما بگیرد. پس بهتر است محیط خانه‌تان را از این وسایل پاک کنید. این کار باعث می‌شود فرصت بیشتری برای غلبه بر هیجانات و افکار منفی داشته باشید.

حضور در گروه های حمایتی

یکی از بهترین راهکارها این است که از گروه‌های حمایتی (NGO)ها کمک بخواهید. این گروه‌ها از افرادی تشکیل شده‌اند که تجربیات و افکار مشابه شما دارند. به همین خاطر شما با صحبت‌کردن با آنها می‌توانید راهکارهای مناسبی را برای مبارزه با افکارتان پیدا کنید.

از یک دوست کمک بخواهید

احساس اینکه ما مورد حمایت یک نفر هستیم می‌تواند خطر خودکشی را تا حد زیادی کاهش دهد. پس اگر درگیر این افکار شده‌اید سعی کنید با دیگران ارتباط تان را حفظ کنید و یا حتی بیشتر کنید. افکار و احساسات خود را با یک دوست نزدیک در میان بگذارید؛ و از آن‌ها بخواهید که در این شرایط همراه شما باشند.

به دنبال راه‌حل باشید

حتی بزرگ‌ترین مشکلات نیز راهی برای حل شدن دارند. وقتی دچار مشکل می‌شوید سعی کنید برای برطرف‌کردن آن کاری انجام بدهید. این کار باعث می‌شود امید به زندگی به شما برگردد.

با اورژانس اجتماعی تماس بگیرید

وقتی افکار خودکشی در شما زیاد می‌شود یا از این می‌ترسید که دست به اقدام خطرناکی بزنید یک راه‌حل فوری این است که با اورژانس اجتماعی تماس بگیرید. کسانی که در این مرکز با شما صحبت می‌کنند تخصص کافی در مدیریت بحران دارند. و همین موضوع تا حد زیادی می‌تواند شما را از خطر نجات بدهد.

اهمیت مشاوره برای افکار خودکشی

اگرچه افکار خودکشی بسیاری از مواقع به معنای اقدام برای خودکشی نیستند بااین‌حال باید این افکار را جدی گرفت. ادامه پیدا کردن این افکار خیلی از مواقع می‌تواند خطر خودکشی را بیشتر کند. یا ممکن است نگرانی و ترس زیادی به همراه داشته باشد. مهم‌ترین اقدامی که برای کاهش خطر خودکشی می‌توانید انجام بدهید این است که از یک مشاور کمک بگیرید. وقتی شما از خودکشی با دیگران صحبت می‌کنید ممکن است حرف‌های شما را جدی نگیرند. یا شاید کاری از دست آن‌ها برای شما برنیاید. اما یک مشاور با توجه به تخصص و تجربه‌ای که دارد می‌تواند به شما برای کنترل شرایط کمک کند. برای دریافت مشاوره افسردگی کلیک کنید.

به‌علاوه بسیاری از مواقع این افکار به دلیل بیماری‌های روحی شکل گرفته است که نیاز به درمان جدی دارند. یا شاید شما درگیر مشکلاتی شده باشید که به‌تنهایی نتوانید آن‌ها را حل کنید. در این شرایط کمک‌گرفتن از تخصص یک مشاور بهترین کمکی است که می‌توانید برای خودتان انجام بدهید.

برای دریافت مشاوره تلفنی در زمینه علائم خودکشی می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

سؤالات متداول

چطور می‌توانم به کسی که دچار افکار خودکشی شده کمک کنم؟

بهتر است به این افراد نشان بدهید که آن‌ها را درک می‌کنید. سعی کنید زمان بیشتری را در کنار آن‌ها باشید؛ محیط خانه را از وسایلی که می‌توان با آنها خودکشی کرد خالی کنید و از همه مهم‌تر فرد را برای کمک‌گرفتن از یک مشاور تشویق کنید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو
دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره