عشق اشتباه ام را فهمیدم

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

عشق اشتباه توانایی تبدیل شدن به بزرگترین اشتباه زندگی هر فردی را دارد. هر کسی قبل از آن که بداند درگیر عشق اشتباه شده، نیازها و اهدافی برای شروع رابطه داشته و با برآورده نشدن انتظاراتش به دنبال راهی برای تغییر شرایط یا حداقل پایان دادن به آن هست. اما هر رابطه‌ای جوانب مثبتی هم دارد که نمی‌گذارد تصمیم قطعی‌تان را بگیرید. با شناخت نشانه‌های عشق اشتباه راحت‌تر می‌تواند رابطه‌تان را بسنجید و برای آن تصمیم جدی بگیرید. اگر در انتهای مقاله باز هم در مورد تصمیم‌گیری دچار شک هستید، حتما از خدمات مشاوره رابطه دختر و پسر استفاده نمایید.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو دیدن نمایید.

عشق اشتباه

عشق اشتباهی ، ذهن نو

عشق اشتباه، عشقی است که رفتارهایش با معیارهای شما مطابقت ندارد. گاهی بدون در نظر گرفتن معیارهایمان عاشق فردی می‌شویم که در نهایت به اشتباه بودن عشق پی می‌بریم. عشق احساس بسیار پیچیده ای است که بسیاری از افراد را گمراه می‌کند که به عشق اشتباه منتهی می‌شود.

عشق واقعی نیز عشقی است که باعث تقویت و تکامل افراد می‌شود. عاشق شدن نیاز به زمان و شناخت کامل دارد. عشق اشتباه با یک نگاه آغاز می‌شود و عشق واقعی با گذشت زمان تشکیل می‌شود. اگر همه افراد نسبت به معیارهای خود آگاهی داشته باشند رابطه سالم را شروع خواهند کرد. برای آگاهی از معیارها و اهداف از رابطه نیاز به هم صحبتی با روانشناس دارید. برای دریافت مشاوره رابطه کلیک کنید.

 

چگونه بفهمیم گرفتار عشق اشتباه شده ایم؟

نشانه های عشق اشتباه

اکثر آدم‌ها زمانی که عاشق می‌شوند فکر می‌کنند عشق حقیقی را یافته‌اند؛ با این حال شکست‌های عاطفی و تنش‌هایی که بعد از سپری شدن دوران عاشقی در زندگی زوجین بروز پیدا می‌کند، نشان می‌دهد بسیاری از این عشق‌ها، احساساتی اشتباه و بی‌سرانجام هستند. 7 عاملی که در ادامه آورده‌ایم به شما در مورد عشق اشتباه‌تان هشدار می‌دهند.

1. مراقبت افراطی

یکی از ویژگی‌های بارز عشق اشتباه این است که زن یا مرد سعی می‌کند نقش والد را برای هم بازی کنند. برای مثال زن همانند یک مادر با همسرش برخورد کرده و دائما از او مراقبت‌های افراطی به عمل می آورد. این مراقبت بیش از حد فرصت رشد را از زندگی هر دو طرف می‌گیرد و باعث می‌شود که زوجین به شخصیت‌هایی ناتوان و وابسته تبدیل شوند. در نتیجه عشق‌سالم زمانی پدید می‌آید که دو طرف در عین حال که از یکدیگر مراقبت می‌کنند، استقلال خود را نیز حفظ کرده و در این زمینه از خود افراط نشان ندهند.

برای درک بهتر حتما مقاله اعتیاد به عشق را بخوانید.

2. کنترل گری در عشق اشتباه

از جمله دیگر مصادیق عشق اشتباه کنترلگری و نبود اعتماد کافی در رابطه است. در این شرایط مرد یا زن با این استدلال که دیگری را دوست دارند، دائما او را چک می‌کنند و تلاش می‌کنند معشوق را تحت کنترل و مالکیت خود دربیاورند. این نوع رفتار احساس آزادی را گرفته و باعث می‌شود تا حد زیادی در رابطه تحت فشار قرار بگیرید. همین مسئله می‌تواند در طولانی مدت به یک دلیل مهم برای جدایی تبدیل شود.

3. احساس وابستگی به جای دلبستگی

در عشق اشتباه به جای دلبستگی نوعی وابستگی شدید را تجربه می‌کنید. در‌دلبستگی؛ احساس امنیت از رابطه عاطفی به حضور فیزیکی معشوق بستگی ندارد. در‌واقع شما زمانی که از شریک خود دور می‌شوید باز هم می‌توانید احساس‌عشق، پذیرش و امنیت را در درون خود تجربه کنید، اما در وابستگی این اتفاق نمی‌افتد. به عبارت دیگر وابستگی باعث می‌شود که به محض دور شدن از معشوق نوعی بی‌قراری را تجربه کنید و تا زمانی که در کنار شریک عاطفی قرار نگیرید، آرامش خود را بازنیابد.

 

4. خودمحوری و خودخواهی در عشق اشتباه

یکی از عوامل عشق اشتباه، خود محوری و خودخواهی است. کسی که واقعا عاشق شده باشد، خودخواهی و خودمحوری را کنار می‌گذارد. او آماده است که در زندگی همه چیز را با طرف مقابل شریک شود و از این مسئله هراسی ندارد. این در حالی است که برخی افراد به رابطه عاطفی همانند یک معامله نگاه می‌کنند و هیچ گونه از خودگذشتگی یا فداکاری نشان نمی‌دهند.

اگر این ویژگی‌ها در دوست یا نامزدتان وجود دارد، بهتر است در مورد عشقی‌که میان‌تان جریان دارد تامل بیشتری به خرج دهید و به تنهایی کل بار روانی رابطه را بر دوش نکشید. برای داشتن قضاوتی بهتر در این زمینه مراجعه به یک روانشناس می‌تواند تا حد زیادی کمک کننده باشد.

5. تلاش برای تغییر یکدیگر

در عشق اشتباه مرد یا زن به امید تغییر یکدیگر وارد رابطه عاطفی می‌شوند. آن‌ها چشم خود را بر روی ضعف‌های رابطه می‌بندند و تلاش می‌کنند اصلا به این موضوعات فکر نکنند. در واقع این افراد امیدوارند بتوانند به مرور زمان شما را مطابق میل خود تغییر دهند. این در حالیست که عشق‌سالم بر پایه پذیرش و درک متقابل یکدیگر بنا می‌شود.

6- تنهاتر شدن

عشق اشتباه موجب شکل دهی رابطه‌ای می‌شود که در آن احساس درک نشدن خواهید داشت پس شما را تنهاتر از قبل می‌کند. در حقیقت شما در این نوع رابطه احساس می‌کنید که از نظر روانی فاصله زیادی با شریک عاطفی خود دارید و هرچه تقلا می‌کنید نمی‌توانید شکاف موجود میان‌تان را بردارید. در این شرایط شرکت در جلسات مشاوره زوج درمانی تا حد زیادی به بهبود یافتن اوضاع کمک می‌نماید. مقاله عشق یک طرفه را بخوانید.

7. فرار از تعهد و مسئولیت

تعهد یکی از عناصر اصلی و جدایی ناپذیر از عشق است. اما فرار از تعهد و مسئولیت یکی از عوامل عشق اشتباه است. افرادی که عشق‌را به ابراز محبت و جذب جنسی خلاصه می‌کنند هرگز نمی‌توانند رابطه‌ای امن برای شما بسازند. در واقع زوجین باید یاد بگیرند در کنار این موارد به همدیگر وفادار بمانند و در قبال احساسات دیگری احساس مسئولیت داشته باشند. افرادی که دائما از تعهد و پایبندی فرار می‌کنند غیرمستقیم این پیغام را منتقل می‌کنند که در رابطه اشتباه و ناسالمی قرار گرفته‌اید.

8. هیچ تغییری با بیان نگرانی ها ایجاد نمی‌شود

عشق اشتباه یعنی با گزارش نگرانی ها هیچ تغییر مثبتی در رابطه ایجاد نخواهد شد. اکثر روابط سالم و عاشقانه با بیان ناراحتی ها به تغییر مثبت رو می‌آورد. رابطه و عشق‌اشتباه با تمام گزارشات، نگرانی ها و ناراحتی ها تلاشی به سمت بهبودی نخواهد کرد.

9. برای رابطه بیشتر از شریک احساسی وقت صرف می‌کنید

اگر شریک احساسی شما هیچ تلاشی برای رفع وظایف و انجام مسئولیت ها انجام ندهد و شما تمام فعالیت ها و احساسات را یک تنه خرج می‌کنید، عشق اشتباه در پیش گرفته اید. رابطه خوب تعادل و مسئولیت پذیری هر دو طف رابطه را در بر دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه روانشناسی عشق کلیک کنید.

10. رابطه جنسی تنها هدف رابطه است

یکی از نشانه های عشق اشتباه این است که رابطه جنسی تنها هدف رابطه باشد. رابطه جنسی با درخواست های مکرر نشانه خوبی نیست. برخی از افراد در رابطه ای قرار دارند که شخص مقابل هیچ وظیفه و مسئولیتی را به درستی انجام نمی‌دهد اما به دنبال برقراری رابطه جنسی است.

عواقب انتخاب عشق اشتباه

عواقب عشق اشتباه ، ذهن نو

انتخاب عشق اشتباه توانایی بروز عواقب زیادی را دارد. یکی از بزرگ ترین عواقب عشق اشتباه، بروز مشکلات روانی است. فردی که شکست عشقی و عشق‌اشتباه را تجربه می‌کند با پیامدهایی روبرو خواهد شد که عبارت است از.

  • بی اعتمادی نسبت به افراد دیگر
  • عادت به برقرار روابط بدون هدف و کوتاه مدت
  • طرز فکر اشتباه در رابطه با روابط عاطفی
  • تجربه دوباره عشق‌اشتباه
  • ترس و هراس در انتخاب افراد
  • فرار از عشق واقعی
  • بروز اختلالات روانی
  • افسردگی
  • اضطراب
  • عصبانیت و خشم
  • از دست دادن زمان
  • عدم علاقه به خود
  • نالایق دانستن خود
  • شکست های مداوم در روابط

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه فواید و مضرات دوستی دختر و پسر کلیک کنید.

 

برای رهایی از عشق اشتباه چه باید کرد؟

برای‌رهایی از عشق اشتباه ابتدا باید نسبت به علایق، معیارها و اهداف خود آگاه باشید. برای‌خود لیستی تهیه کنید و موارد زیر را یادداشت کنید.

  •  چه ضربه هایی از رابطه قبلی خورده اید
  • چه افرادی مناسب شما نیستند
  • با چه افرادی افکار یکسان ندارید
  • برای خود برنامه ریزی داشته باشید
  • خصوصیات اخلاقی و شخصیتی فرد مناسب خود را یادداشت کنید

اصلی ترین راه رهایی از عشق اشتباه کمک از روانشناس است. اگر در رابطه اشتباهی قرار دارید و قصد تمام کردن رابطه را دارید بهترین راه کمک از روانشناس و مشاورین رابطه است. و اگر قصد دارید از انتخاب عشق‌اشتباه پیشگیری کنید باید از روانشناس کمک بگیرید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه کات کردن یا تمام کردن رابطه کلیک کنید.

کلام آخر

عشق اشتباه و تکیه به فردی که جز سوءاستفاده از شما هیچ علاقه ای به برقراری ارتباط با شما ندارد، زندگی را برای شما تلخ خواهد کرد و آسیب های روانی جبران ناپذیری را به شما وارد خواهد کرد. گاهی این آسیب ها به قدری ضربه زننده هستند که فقط با مشورت با روانشناس می‌توانید به زندگی قبلی و سالم خود برگردید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت حضوری و تلفنی به مراجعان خدمات ارائه می‎دهد. برای‌کسب اطلاعات بیشتر با شماره درج شده تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه عشق اشتباه می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

آیا پایان دادن به رابطه تنها راه حل مقابله با عشق اشتباه است؟

این مسئله بستگی به نقاط قوت و ضعف موجود در رابطه عاطفی دارد. در حقیقت اگر نقاط ضعف بیشتر بوده و احتمال تغییر به میزان کمی وجود داشته باشد، پایان دادن به رابطه بهترین گزینه است. با این حال برای اینکه بی‌گدار به آب نزنید و مشاوره روانشناسی دریافت کنید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره