ترس از جنگ | راه های رفع ترس از جنگ و دشمن

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

ترس از جنگ موضوعی است که امروزه روان بسیاری از افراد را تحت تاثیر قرار داده است. به دلیل شرایط کنونی جهان، بسیاری از کشورها درگیر جنگ هستند. به همین دلیل افراد این احتمال را برای کشور خود نیز در نظر گرفته و خواه‌ناخواه این نگرانی را تجربه می‌کنند. جالب آن که در بیشتر موارد کشورهایی که خود درگیر جنگ هستند؛ نشانه های ترس از جنگ را تجربه نمی‌کنند. چرا که آنها با آن مواجهه شده و اکنون درگیر مسائل دیگری هستند.

جنگ به خودی خود موضوع ترسناکی است که حتی در شرایط صلح نیز برای افراد به وجود می‌آید. اما نباید طور باشد که شهروندان این موضوع را مبنای زندگی خود قرار داده و همواره در شرایط بحرانی زندگی کنند. بلکه تنها باید این احتمال را در نظر داشته باشند.

برای دریافت مشاوره در زمینه ترس از جنگ می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی روانشناسی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

ترس از جنگ

جنگ ابعاد گسترده ای داشته و سلامت روانی و جسمانی افراد را تا حد زیادی تحت تاثیر قرار می‌دهد. همچنین تجربه جنگ در گذشته افراد، آن‌ها را بیشتر مضطرب می‌کند؛ چرا که آنان به خوبی می‌دانند که قرار است با چه چیزی مواجه شوند. اما فردی که هیچ تصوری از جنگ و درگیری ندارند. به خوبی این ترس و استرس را درک نمی‌کند.

برخی این حالت را غیرضروری دانسته و تنها حال را در نظر می‌گیرند. از طرفی نباید اجازه داد که این ترس بیش از حد پیش روی کند. اما به طور کلی اگر جنگی در کشوری نزدیک محل اقامت شما در حال وقوع است؛ باید این حالت را نیز در نظر گرفت. در این مقاله این موضوع را بیشتر مورد بررسی قرار می‌دهیم. برای آشنایی بیشتر با استرس پس از سانحه کلیک کنید.

نشانه های ترس از جنگ

نشانه های ترس از جنگ

ترس از جنگ یک از انواع فوبیا است که در افراد با نشانه های مختلفی بروز می‌کند. حتی برخی از افراد به قدری به این موضوع فکر می‌کنند که درگیر نشانه های جسمانی شده و یا حملات پنیک را تجربه می‌کنند. از این رو باید علائم این حالت را شناخت و در صورت مشاهده در خود و یا دیگری ، در این مورد اقدامات لازم را انجام داد. برای اطلاع از انواع عوامل استرس زا کلیک نمایید.

تجربه احساسات جدید

در بیشتر موارد ترس از جنگ با تجربه احساسات جدیدی همراه است. یعنی افراد دچار حالاتی می‌شوند؛ که قبلا هرگز با آن روبرو نشده اند. تشخیص این احساسات و شناختن آنها کمی دشوار است. که حتی کنترل آنها را نیز سخت تر می‌کند. در برخی از موارد افراد از اینکه خود در آسایش زندگی کرده و کشوری دیگر در حال گذراندن جنگ است؛ احساس عذاب وجدان می‌کنند. و یا حتی همدردی آنها با کشوری دیگر باعث ناراحتی و واکنش های افراطی می‌شود.

کنترلگری

یکی دیگر از نشانه های ترس از جنگ، نیاز به کنترلگری است. این نیاز خود را به شکل دنبال کردن بیارگونه اخبار نشان می‌دهد. افراد ساعات زیادی را صرف اینکار کرده تا بتوانند به آخرین اخبار در مورد جنگ دسترسی پیدا کنند. اما فراموش نکنید که اینکار کمک عمده ای نه به شما و نه به مردمی که درگیر جنگ هستند؛ نمی‌کند. به همین دلیل بهتر است این موضوع را در خود کنترل کرده و بر موضوعات دیگری تمرکز کنید.

شدید شدن مشکلات روانی

اگر افراد مبتلا به اختلالات روانی دیگر مانند افسردگی باشند؛ با ترس از جنگ، حالات روحی بدتری را تجربه خواهند کرد. در واقع ترس از جنگ این موضوع را تشدید می‌کند. آنها به طور کلی ناامید شده و مسائل دیگری را مانند اضطراب فراگیر، حملات پنیک، اختلال استرس پس از سانحه و… را تجربه می‌کنند.

برای آشنایی با سایر اختلالات اضطرابی مشابه کلیک کنید.

کنترل و رفع ترس از جنگ

ترس از جنگ نیاز به کنترل و مدیریت دارد. اگر افراد در این مورد اقدامی نکنند؛ شرایط بدتر شده و به طور کلی سلامت روان خود را از دست می‌دهند. از همین رو در این مورد روش های مختلفی وجود دارد؛ که بهتر است افراد با کمک یک متخصص از آنها استفاده نمایند. در این قسمت به توضیح برخی از آنها می‌پردازیم. برای آشنایی بیشتر با مفهوم مدیریت بحران کلیک کنید.

دوری از اخبار

در قدم اول برای مقابله با ترس از جنگ باید، از دنبال کردن اخبار به صورت مکرر دوری کنند. در واقع رژیم اخباری بگیرند. داده هایی که در طول یک روز به مغز ما وارد می‌شوند؛ گاهی بیشتر از ظرفیت ما بوده و از همین رو مشکلات زیادی را برای ما ایجاد می‌کنند. در این راستا، بهتر است دسترسی خود را به اینترنت، تلفن همراه و همچنین فضای محدود کنید.

پذیرش عدم قطعیت

از آنجایی که ما تصور می‌کنیم که کنترل خود را بر بسیاری از مسائل از دست داده این؛ دچار استرس و ترس از جنگ شده و مسائل زیادی را تجربه می‌کنیم. اما باید این موضوع را بپذیریم که هیچ چیزی در دنیا قطعی و مطلق نیست. در واقع احتمال دارد که هر لحظه به پایان رسیده و اصلا وارد کشور شما نشود. این نسبی گرایی سبب آرامش بیشتر در افراد می‌گردد.

مراقبت از خود

همچنین در حالیکه ترس از جنگ را تجربه می‌کنید؛ بهتر است بیشتر به خود اهمیت داده و از خود مراقبت کنید. برای مثال بیشتر استراحت کرده و یا ذهن خود را در فضای امنی قرار دهید. این بدان معنا است که برای مدتی از تجربه موضوعات جدید خودداری کنید. خود را تحت فشار قرار نداده و از چالش ها و شرایط اضطراب آور دوری کنید. داشتن تغذیه مناسب نیز در این زمان موثر است.

مراقبه

یکی دیگر از راهکارهای مقابله با ترس از جنگ، مراقبه و مدیتیشن است. این تمرین تنفس شما را تنظیم کرده و همچنین منجر به بالارفتن تمرکز می‌گردد. بهتر است زمانی را در روز به اینکار اختصاص داده و این تمرینات را انجام دهید. بعد از مدتی متوجه خواهید شد که سلامت خواب و همچنین وضعیت روانی تان بهتر شده است.

کمک گرفتن از روانشناس

یکی از بهترین و اصلی ترین کارهایی که باید برای از بین بردن ترس از جنگ انجام دهید؛ کمک گرفتن از روانشناس است. در واقع او به صورت ریشه ای این مشکل را حل می‌کند. گاهی افراد به خوبی قادر نیستند علت این موضوع را پیدا کردند و یا آن را از بین ببرند. در این زمان حتما باید از یک مشاور کمک بگیرند.

برای عضویت در کانال تلگرامی ذهن نو کلیک کنید.

پیامدهای ترس از جنگ

پیامدهای ترس از جنگ

در برخی از مواقع، ترس از جنگ به قدری در افراد شدید می‌شود که زندگی آنها را مختل می‌کند. آنها همواره به این موضوع فکر کرده و برای زندگی خود بر این مبنا برنامه ریزی می‌کنند. اما این کاملا غیرمنطقی بوده و زندگی فردی و اجتماعی افراد مختل می‌کند. از این رو باید در صورت نشانه های این مورد سریعا به متخصص مراجعه کرده و کمک بگیرند. برای آشنایی با بهترین روش های درمان فوبیا کلیک کنید.

سخن پایانی

آشنایی با جزئیات ترس از جنگ ، آن هم در دنیای امروز، می‌توانند بسیار کمک کننده باشد. به طور کلی این موضوع خوشایند نیست. اما باید به آن فکر کرده و حتی برای آن آماده بود. اما این به معنای مختل کردن زندگی و آرامش کنونی است. افراد حتما باید در این مورد از یک روانشناس کمک گرفته و با این حالت را کنترل نمایند.

برای دریافت مشاوره در زمینه ترس از جنگ می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی روانشناسی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره