اعتیاد به عشق

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

اعتیاد به عشق به هر گونه رفتار و یا عملی گفته می‌شود که در پی آن فرد به شخص دیگری وابسته می‌گردد. می‌توان این گونه گفت که اعتیادبه‌عشق نیز همانند دیگر اعتیادها یک اجبار روانی او ست و طی آن فرد قدرت اختیار خود را از دست می‌دهد و حق انتخاب ندارد. در واقع فرد مبتلا به اعتیاد عشق از اشتباه بودن مسیری که در آن قرار دارد، مطلع می‌باشد اما حق انتخابی برای بازگشت از مسیر اشتباه را ندارد و یا خارج شدن از چنین عشق و رابطه‌ای را ناممکن می‌داند. در ادامه اطلاعات بیشتری از اعتیاد به عشق و درمان آن ارائه کرده‌ایم. خوب است بدانید که معمولا خود این افراد نسبت به این موضوع بینش ندارند بنابراین شما با خواندن این مقاله می‌توانید به آن‌ها کمک کنید و به دریافت مشاوره رابطه دختر و پسر ترغیب نمایید.

منظور از اعتیاد به عشق چیست ؟

مفهوم اعتیادبه‌عشق این است که فردی به احساس عاشق بودن اعتیاد دارد و با عناوین دیگری شامل هم‌وابسته، ولع عاطفی و عشق اجتنابی نیز شناخته می‌شود. بسیاری از کسانی که درگیر روابط عاطفی متعدد هستند، دچار اعتیادبه‌عشق می‌باشند، در حالی که ممکن است خودشان چنین احساسی نکنند. اما بد نیست بدانید که اعتیادبه‌عشق می‌تواند از اشکال بسیار مخرب اعتیاد باشد.

در واقع اعتیاد به عشق یک اختلال رفتاری است که فرد بدون اختیار تمایل دارد با کسی دیگر در یک رابطه عاطفی باشد و در صورت نبودن در رابطه عاطفی دچار محرومیت عاطفی می‌شود. به همین دلیل کسانی که دچار ابتلا به عشق هستند، سعی می‌کنند بی اختیار به رابطه عاطفی خود ادامه دهند و یا به سرعت جایگزینی را برای فرد قبلی پیدا کنند.

کسانی که دچار اعتیاد‌به‌عشق هستند، رفتارهای مختلفی از خودشان بروز می‌دهند؛ به همین دلیل از روش‌های متعددی برای بازپروری آن‌ها استفاده می‌شود.

اعتیادبه‌عشق نیز برای درمان همانند اعتیاد به الکل و یا اعتیاد به رابطه جنسی، نیازمند تشکیل جلسات گروهی و به کارگیری روش‌های درمانی است. برای درک بهتر مقاله روانشناسی عشق را بخوانید.

نشانه های اعتیاد به عشق

اعتیادبه‌عشق دارای نشانه‌های بسیاری است. در واقع کسانی که سعی دارند به صورت بیمارگونه در یک رابطه عاطفی باقی بمانند و خود را در معرض آسیب قرار دهند؛ دچار اعتیادبه‌عشق می‌شوند.

بیشتر کسانی که دچار کمبود اعتماد به نفس و نقاط ضعف شخصیتی هستند، دچار اعتیاد به عشق می‌شوند. به طوری که در دام یک رابطه عاطفی نامناسب می‌افتند و نمی‌توانند از آن خارج شوند.

بارزترین نشانه های رفتاری مبتلایان به اعتیاد عشق

  • فرد مبتلا به اعتیاد عشق، دچار وابستگی شدیدی به فرد مقابل می‌شود؛ به طوری که زندگی بدون مخاطب عاطفی برایش بی‌معنا می‌گردد. به همین دلیل سعی دارد به صورت بیمارگونه و با انجام کارهای غیرمعمول، توجه طرف مقابل را به خود جلب کند.
  • اعتیادبه‌عشق سبب می‌شود، فرد برای حفظ رابطه عاطفی خود که حتی ممکن است اشتباه باشد، دست به هر کاری بزند و اعتماد به نفس و عزت نفس خود را زیر پا بگذارد.
  • اعتیادبه‌عشق موجب ایجاد ترس از تنهایی می‌گردد. به همین دلیل افراد مبتلا برای بقای رابطه عاطفی خود اقدام به هر کاری می‌کنند و حتی اگر از رابطه خارج شوند، به سرعت وارد رابطه دیگری می‌شوند.
  • نداشتن مخاطب عاطفی برای کسانی که دارای اعتیادبه‌عشق هستند، مساوی با احساس تهی بودن و پوچی است. ممکن است همین احساس خلاء رابطه عاطفی در آن‌ها باعث بروز افسردگی گردد.
  • اعتیادبه‌عشق در برخی از افراد به دلیل فرار از مشکلات زندگی است. آن‌ها سعی می‌کنند با درگیر شدن در مشکلات زندگی طرف مقابل، مشکلات خود را فراموش کنند.
  • ممکن است کسی که اعتیاد به عشق دارد، شخص مقابل را برای زندگی و ازدواج مناسب نداند؛ اما با این حال نیز تمایل دارد رابطه خود را با او حفظ کند.
  • کسانی که دارای اعتیاد به عشق هستند، بخاطر ترس از دست دادن طرف مقابل، سعی می‌کنند مرتب او را کنترل کنند و دائما احساس ناامنی دارند.

علت اعتیاد به عشق

اغلب کسانی که دچار اعتیادبه‌عشق هستند، در دوران کودکی از محبت والدین خود محروم بوده‌اند و از سوی آن‌ها طرد شده و کودکی‌شان را در تنهایی سپری کرده‌اند. در واقع دسته‌ای از کودکان که وابستگی زیادی به والدین خود دارند اما در مقابل واکنش مناسبی را دریافت نمی‌کنند، نمی‌توانند متوجه الگوی مناسب محبت و امنیت شوند و نوعی از دلبستگی ناایمن را تجربه می‌کنند.

این دسته از کودکان وقتی بزرگ شوند، شخصیتی وابسته پیدا می‌کنند و سعی دارند با شکل دادن روابط عاطفی حتی به صورت نامطلوب، احساس تنهایی نکنند. ترس از احساس تنهایی و تمایل شدید به وابسته بودن، رفتار این دسته از افراد را کنترل می‌کند. در ادامه به برخی دیگر از علت‌های اعتیاد به عشق را بررسی کرده‌ایم.

1.نداشتن اعتماد به نفس

نداشتن اعتماد به نفس از عوامل اصلی اعتیاد به عشق است. در واقع زمانی که یک فرد به توانمندی‌ها و قابلیت‌هایش باور نداشته باشد، سعی می‌کند با کسانی که کمتر در دسترس هستند، وارد رابطه عاطفی شود.

این دسته از افراد در رابطه‌های عاطفی خود نیز به دلیل کمبود اعتماد به نفس، افرادی وابسته هستند و در تصمیم گیری‌ها نیز به او تکیه می‌کنند.

2.فقدان عزت نفس

عزت نفس به معنای این است که فرد خودش را دوست داشته باشد و برای خود ارزش قائل شود. عزت نفس پایین سبب می‌شود که فرد به مخاطب عاطفی خود وابسته شود و سعی کند برای اینکه او را در کنار خود نگه دارد، دست به هر کاری بزند.

معمولا کسانی که دچار اعتیاد به عشق هستند، عزت نفس پایینی دارند و برای خودشان ارزش و احترامی قائل نیستند. این دسته از افراد برای دوست داشته شدن به فرد دیگری وابسته می‌شوند.

3.حس رها شدگی

حس رها شدگی و طرد شدن نیز به دوران کودکی افراد برمی‌گردد. در واقع زمانی که فرد کودک است و به والدین خود نیاز دارد و از آن‌ها محبت طلب می‌کند، اما در مقابل بی توجهی دریافت می‌نماید؛ دچار احساس طردشدگی می‌شود.

کسانی که دارای احساس طرد شدن و رهاشدگی هستند، برای به دست آوردن امنیت و از بین بردن ترس خود، سعی می‌کنند در رابطه عاطفی به فرد مقابل وابسته شوند. برای آشنایی بیشتر با نشانه های عشق اشتباه کلیک کنید.

پیامد اعتیاد به عشق

اعتیاد به عشق پیامدهایی را نیز به همراه دارد که در ادامه مهم‌ترین آن‌ها را به صورت موردی آورده‌ایم:

  • از خودگذشتگی بسیار برای بودن در رابطه عاطفی
  • وسواس در کمک کردن به دیگران
  • قربانی شدن به دلیل محبت بسیار به دیگران و عدم دریافت پاسخ مناسب
  • خشمگین شدن به دلیل عدم دریافت محبت کافی از سوی مخاطب عاطفی
  • سکوت به دلیل ترس از دست دادن رابطه اشتباه
  • روی آوردن به مصرف مواد مخدر، الکل و روابط جنسی متعدد برای تسکین درد
  • تنهایی و انزوا

درمان اعتیاد به عشق

اعتیاد به عشق نیز همانند دیگر اعتیادها نیازمند این است که فرد برخی مراحل را طی کرده و پشت سر بگذارد. در ادامه مراحل ترک اعتیاد به عشق را توضیح داده‌ایم.

1. مرحله اول : پذیرش

اعتیاد به عشق از دسته اختلالات رفتاری است. اولین گام برای درمان اختلالات رفتاری این است که فرد شرایط خود را بپذیرد و بداند که دچار اعتیاد به عشق شده است. پذیرش بیماری سبب می‌شود فرد در جهت درمان گام بردارد.

2.مرحله دوم : کشف علت

پس از مرحله پذیرش، فرد باید علت اعتیادبه‌عشق را در خود پیدا کند. فهمیدن علت، درمان را راحت‌تر می‌کند. در واقع فرد باید بداند که علت وابستگی او مطابق آنچه که در این مقاله توضیح داده شد، کدام یک از عوامل عدم اعتماد به نفس، نداشتن عزت نفس، احساس رها شدگی و … می‌باشد.

3. مرحله سوم : افزایش مهارت حل مسئله

اشاره کوتاهی کردیم که یکی از دلایلی که سبب اعتیاد فرد به عشق می‌شود، این است که او قصد دارد از مشکلات زندگی خود فرار کند. در واقع کسی که از مهارت کافی برای حل مسئله برخوردار نباشد، برای فرار از آن‌ها به رابطه‌های عاطفی روی می‌آورد تا در نتیجه احساس آرامش کاذب، مشکلات خود را فراموش کند.

یادگیری مهارت‌های حل مسئله این امکان را به فرد می‌دهد تا در برابر مشکلات و ناگواری‌های زندگی مقاومت کند و برای حل آن‌ها به خودش تکیه کند. عدم برخورداری از مهارت حل مسئله، انسان را به فردی وابسته تبدیل می‌کند که برای حل مشکلات خود سعی می‌کنند بر روی توانمندی‌های فرد دیگری حساب باز کنند.

4. مرحله چهارم : دریافت مشاوره

در برخی از موارد عوامل متعددی سبب اعتیاد به عشق می‌گردد. این دسته از افراد باید برای حل مشکل خود از یک فرد آگاه در این زمینه کمک بگیرند تا با استفاده از تکنیک‌های لازم، مشکل خود را برطرف کنند.

یک روانشناس، درمانگر و یا روانکاو می‌تواند دلایل ایجاد اعتیاد به عشق در هر فردی را شناسایی کند و از روش درمانی مناسبی برای حل آن کمک بگیرد.

سخن آخر

عشق و اعتیاد به عشق دو مسئله‌ای است که باید آن‌ها را از یکدیگر تشخیص داد. رابطه‌هایی که بر پایه عشق شکل می‌گیرند، رابطه‌های سالمی هستند که دو نفر به یکدیگر اعتماد دارند، هر دو طرف احساس آزادی و رهایی می‌کنند و رشد و پیشرفت‌شان برای هم مهم می‌باشد. تفاهم و سازگاری در رابطه‌های مبتنی بر عشق زیاد است و دو طرف در این رابطه‌ها احساس آرامش می‌کنند.

اما در رابطه‌های عاطفی که یکی از افراد دچار اعتیاد به عشق است، همواره احساس بی‌اعتمادی سبب کنترل شخص دیگر می‌شود و وابستگی‌ها موجب ایجاد محدودیت می‌گردد. در واقع افراد در این رابطه‌ها حریم خصوصی تعریف شده‌ای ندارند.

بهتر است با مقایسه این موارد و دریافت مشاوره متوجه شوید که شما در یک رابطه سالم قرار دارید و یا رابطه‌ای که ایجاد کرده‌اید، معیوب است. بهتر است با خودتان صادق باشید و علت ماندن در یک رابطه و یا رفتن به رابطه‌های پی در پی را برای خود مشخص کنید تا اگر دچار اعتیاد به عشق هستید، در جهت درمان قدم بردارید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد به عشق می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره