عشق یک طرفه در زندگی | رهایی از عشق یک طرفه یا دوطرفه کردن عشق

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

عشق یک طرفه در زندگی وضعیتی است که حداقل یک‌بار برای بیشتر ما انسان‌ها پیش می‌آید. عشق یک‌طرفه می‌تواند باعث آسیب‌ها و مشکلات بسیاری به‌ویژه از دست دادن اعتمادبه‌نفس برای شما شود. به همین خاطر بیشتر افراد دارای تجربه دراین زمینه به دنبال راهی برای تبدیل این علاقه به یک احساس متقابل هستند. علاوه بر این باید در نظر بگیرید که عشق یک طرفه شما می‌تواند به طرف مقابل‌تان آسیب برساند. قرار گرفتن در چنین شرایطی برای اکثر زنان و مردان حس عذاب وجدان و یا تحمیل فشار روانی به همراه دارد. با توجه به مشکلات احتمالی حول عشق یک طرفه، اگر شما در رابطه سلامت عاطفی ندارید حتما از مشاور کمک بگیرید. برای دریافت مشاوره رابطه دختر و پسر کلیک کنید.

تعریف عشق یک طرفه چیست | چرا دچار عشق یک طرفه میشویم ؟

همه ما در روابطمان به ‌نوعی تعامل اجتماعی اعتقاد داریم. این یعنی از دیگران انتظارداریم در مقابل محبت و احترام ما، متقابلا به همان شکل نیز با ما برخورد کنند. اما در عشق یک طرفه یا به‌طورکلی روابط یک‌طرفه تنها یکی از طرفین تلاش می‌کند تا محبت و رضایت طرف دیگر را به دست آورد. عشق یک‌طرفه می‌تواند به دو صورت وجود داشته باشد،

در حالت اول فرد با شخص موردنظرش رابطه‌ای ندارد. به عبارتی آن‌ها یا به‌طورکلی وارد رابطه عاطفی نشده‌اند و یا رابطه آن‌ها به هر دلیلی پایان پیدا کرده است. در این شرایط معمولاً فرد به دنبال راهی برای جلب‌توجه و محبت شخص موردنظرش می‌گردد.

اما در حالت دوم طرفین رابطه با یکدیگر در ارتباط هستند ولی میزان توجه و محبتی که نسبت به یکدیگر دارند به یک اندازه نیست. در چنین شرایطی یکی از طرفین انرژی بیشتری را صرف رابطه می‌کند. این موضوع دیر یا زود باعث احساس خستگی یا پشیمانی در وی خواهد شد. برای آشنایی بیشتر با نشانه های عشق اشتباه کلیک کنید. برخی دیگر از علت های پیدایش عشق یک طرفه به شرح زیر است.

بیان‌نکردن علاقه به طرف مقابل

شما تا وقتی که احساسات‌تان را پنهان کنید، نمی‌توانید انتظار عشق و محبت داشته باشید. شما حتما نباید مستقیم به محبوب تان عشق تان را مستقیم بگویید. اگر معنای نگاه‌ها و رفتارهای او را درک نمی‌کنید، پس خیلی محتاطانه به او نزدیک شوید. بیان ناگهانی علاقه تان ممکن‌است باعث دورشدن او بشود. پس گام به گام جلو بروید.

فرار از شکست های گذشته

برخی افراد برای فراموش‌کردن کسی که در گذشته دوستش داشتند، وارد رابطه و حتی ازدواج می‌شوند. در این شرایط طرف مقابل شما خالصانه عشق و محبتش را نصیب تان می‌کند. اما شما به خاطر رابطه گذشته تان قادر به حضور کامل در رابطه را ندارید. در چنین شرایطی حتما باید از خدمات مشاوره روانشناسی برای تغییر وضعیا و پایان دادن به عشق یک طرفه استفاده کنید.

عدم آگاهی از خواست ها و نیازهای خودمان

عشق های یک طرفه در هر مقطعی از رابطه و ازدواج می‌تواند پیش بیاید. در چنین شرایطی شما یا طرف مقابلتان بعد از ورود به رابطه، علاقه تان را از دست می‌دهید. این مساله در اغلب موارد به دلیل عدم خودشناسی است. کسانی که از معیارها و خواسته هایشان آگاهی کامل ندارند، نمی‌توانند انتخاب ثابتی داشته باشند. در چنین شرایطی نیز دریافت خدمات مشاوره روانشناسی ضرورت زیادی دارد.

پیامدهای عشق یک طرفه

ابتلا به بیماری‌های روحی 

یکی از شایع‌ترین مشکلاتی که افراد درگیر با عشق یک‌طرفه تجربه می‌کنند بیماری‌های روحی و ازجمله افسردگی است. به‌طورکلی ناکامی و ناامیدی دو نمونه از مهم‌ترین دلایل افسردگی هستند. در چنین شرایطی نیز فرد خود را از جلب محبت و توجه طرف مقابل ناکام می‌بیند و این موضوع می‌تواند باعث بروز افسردگی یا سایر بیماری‌های روحی در وی شود.

از دست دادن اعتمادبه‌نفس

هنگامی‌که طرف مقابل به حد کافی به شما توجه نداشته باشد، احتمالاً اعتمادبه‌نفس خود را از دست می‌دهید. بسیاری از افراد در چنین شرایطی احساس می‌کنند که حتماً به‌اندازه کافی جذاب یا دوست‌داشتنی نیستند و به همین خاطر شخص موردنظرشان آن‌ها را نمی‌خواهد. چنین باوری می‌تواند باعث از دست‌دادن اعتمادبه‌نفس شما شده و حتی بر سایر تجربیات عاطفی شما در آینده نیز اثر بگذارد. به همین خاطر بهتر است در شرایطی که درگیر روابط یک‌طرفه شده‌اید برای حفاظت از سلامت روحی خود یا پیدا کردن راهی برای خروج از بحران از یک روانشناس کمک بگیرید.

از دست دادن فرصت‌های مناسب

حضور در یک رابطه عاطفی سالم را می‌توان حق طبیعی تمامی انسان‌ها دانست. هنگامی‌که شما خود را درگیر یک رابطه ناسالم می‌کنید، درواقع در حال محروم کردن خود از سایر فرصت‌هایی هستید که می‌توانند احساسات مثبت‌تری را در شما ایجاد کنند. بهتر است برای پیشگیری از این موضوع و در شرایطی که احساس می‌کنید رابطه شما امکان ترمیم ندارد از رابطه خارج شوید.

بیشتر بخوانید : روانشناسی عشق

راهکارهایی برای درمان و رهایی از عشق یک طرفه

عشق یک‌طرفه احساسات منفی بسیاری را در فرد ایجاد خواهد کرد و به همین خاطر همه ما در چنین شرایطی به دنبال راهکاری برای فراموش کردن شخص موردنظر و یا جلب محبت و توجه او هستیم. در ادامه به بعضی از راهکارهایی که در این شرایط می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید اشاره خواهیم کرد:

رابطه را مدیریت کنید

این موضوع را شاید بتوان راهکاری برای پیشگیری از بروز عشق یک‌طرفه یا شدیدتر شدن آن دانست. بهتر است هنگامی‌که وارد یک رابطه می‌شوید زمان‌هایی را به فکر کردن راجع به شرایط رابطه اختصاص دهید و با خود بررسی کنید آیا همه‌چیز در وضعیت مطلوب است و یا میان رفتار شما و طرف مقابل اختلاف وجود دارد؟ آیا احساس شما نسبت به طرف مقابل با نوع و مدت رابطه‌تان تناسب دارد؟ اگر در پاسخ به این سؤالات احساس کردید که رابطه در حال خارج شدن از حالت تعادل است تلاش کنید تا با مدیریت شرایط موجود از شدت پیدا کردن این شرایط جلوگیری کنید.

رؤیابافی را کنار بگذارید

روانشناسان معتقدند افکار و احساسات شما می‌توانند باعث تحریک یکدیگر شوند. هنگامی‌که شما نسبت به فردی علاقه پیدا می‌کنید احتمالاً در ذهنتان دائماً به او فکر می‌کنید و یا راجع به رابطه با وی خیال‌پردازی می‌کنید. این موضوع به‌تدریج باعث خواهد شد تا شما به این وضعیت عادت کنید و انطباق با واقعیت برای‌تان دشوار شود. درنتیجه اگر می‌خواهید از یک احساس یک‌طرفه جلوگیری کنید بهتر است در اولین قدم ذهنتان را بر اساس واقعیت رابطه و نه خیال‌هایتان برنامه‌ریزی کنید.

برنامه‌ریزی داشته باشید

ایجاد برنامه‌هایی برای طول روزتان باعث می‌شود تا زمان‌های بیشتری را سرگرم باشید. این موضوع مانع از فکرکردن به شخص مورد نظرشده یا حداقل شدت درگیری ذهنی شما با این موضوع را کاهش خواهد داد.

کمک بگیرید

اگر احساس می‌کنید علی‌رغم تلاش‌هایتان نمی‌توانید از افکار مربوطه به موضوع عشقی‌تان خارج شوید و یا در شرایطی هستید که نمی‌دانید تصمیم درست چیست، می‌توانید از یک مشاور در این زمینه کمک بگیرید. مشاورین با بررسی شرایط شما و همین‌طور با کمک‌گرفتن از تجربه و تخصص‌شان به شما کمک خواهند کرد تا شرایط رابطه عاطفی خود را بهبود ببخشید و یا با پذیرفتن واقعیت موجود راهکارهایی را برای خروج از رابطه در نظر بگیرید.

عشق یک طرفه | وقتی به طرف مقابل احساسی ندارید

عشق یک طرفه صرفاً فردی که درگیر این احساس است را دچار مشکل نمی‌کند. گاهی اوقات ابراز علاقه آن‌هم از جانب فردی که علاقه‌ای به او ندارید می‌تواند مشکلاتی را به همراه داشته باشد. به میزانی که این ابراز علاقه شدیدتر باشد احتمالاً شما از اینکه احساسی به طرف مقابل ندارید دچار عذاب وجدان و فشار روانی خواهید شد. گاهی نیز ممکن است صرفاً به همین خاطر وارد رابطه‌ای شوید که علاقه‌ای به آن ندارد. با توجه به پیامدهای منفی چنین شرایطی بهتراست تا حد ممکن از آن‌ها اجتناب کنید. و اگر به کسی علاقه‌ندارید این موضوع را صراحتاً به وی اعلام کنید. و یا به هر نحوی از امیددادن به او دوری کنید.

 به خاطر داشته‌باشید گاهی بی‌پاسخ گذاشتن یک درخواست یا این تصور که فرد موردنظر دیر یا زود خودش متوجه نبود احساس در شما می‌شود، باعث بروز بسیاری از سوءتفاهم‌ها و مشکلات در یک رابطه خواهد شد. درنتیجه بهترین راهکار این است که با صراحت راجع به احساس خود صحبت کنید و یا اگر احساس می‌کنید نمی‌توانید به‌درستی تصمیم بگیرید از یک روانشناس در این زمینه کمک بگیرید.

تبدیل عشق یک طرفه به احساس متقابل | چگونه عشق یک طرفه را دو طرفه کنیم ؟

یکی از سؤالات رایج در رابطه با عشق یک‌طرفه این است که آیا می‌توان از چنین وضعیتی یک رابطه متقابل ایجاد کرد؟ در پاسخ به این سؤال باید گفت که این موضوع به میزان احساس طرف مقابلتان نسبت به شما و شرایط محیط اطرافتان بستگی دارد. بهتر است در چنین شرایطی با طرف مقابل صحبت کنید و از او بخواهید فرصتی را در اختیارتان بگذارد یا به شما برای بهبود شرایط کمک کند. توجه به علاقه‌مندی‌های طرف مقابل، برنامه‌ریزی برای ملاقات حضوری و ایجاد خاطرات مشترک و همین‌طور انتقال احساس علاقه و حمایت به شخص موردنظرتان ازجمله راهکارهایی است که می‌توانید در این شرایط از آن‌ها استفاده کنید.

اگر علی‌رغم تمام این کارها به این نتیجه رسیدید که طرف مقابلتان علاقه‌ای به شما ندارد، بهتر است با این واقعیت کنار بیایید و به دنبال راهکارهایی برای فراموش کردن این رابطه باشید. با توجه به اینکه فراموشی یک احساس نافرجام می‌تواند مانند شکست عشقی یا سوگ مشکلاتی را در سلامت روحی شما ایجاد نماید بهتر است در این شرایط از یک مشاور کمک بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه عشق یک طرفه در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

 

 

 

سؤالات متداول

آیا می‌توان عشق یک طرفه را تبدیل به یک رابطه متقابل کرد؟

پاسخ این سؤال به میزان احساس طرف مقابل به شما بستگی دارد. بهتر است با شخص موردنظرتان در این زمینه صحبت کنید و از او بخواهید زمانی را در اختیار این رابطه بگذارد. اما اگر علی‌رغم تمامی این مسائل به نتیجه موردنظر نرسیدید بهتر است این رابطه را فراموش کنید.

عشق یک طرفه چطور می‌توان یک عشق یک‌طرفه را فراموش کرد؟

سعی کنید از خیال‌بافی و فکر کردن مداوم به شخص موردنظرتان دست بردارید همچنین تلاش کنید تا برای ساعات روز خود برنامه‌ریزی داشته باشید تا درگیری‌های فکری مانع از درگیری ذهنتان با فکر و احساس شخص موردنظر شود.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره